Kirjoittaja Aihe: Kootut moottorilinkit  (Luettu 80283 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2312
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Kootut moottorilinkit
« : Helmikuu 28, 2006, 14:21:30 »
Olen tässä etsiskellyt erillaisia moottorivaihtoehtoja ja nettiä on tullut koluttua, päätin sitten laittaa ne yhteen kasan ja laittaa ne tänne:

Vaihtoehtomoottoreita

PSRU (Propeller Speed Reduction Unit) eli Potkurin pyörimisnopeuden vähennys laite :)


Sertifioidut moottorit


Auto ym konversioita

Ylesitietoa


BMW


Chevrolet


Ford


Geo


Harley-Davidson


Honda


Wankeleita ym.


Subaru


Suzuki


Volkswagen


Volvo


« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 19, 2007, 14:28:49 kirjoittanut Toma »
Terveisin
Tom Arppe

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2312
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Moottorien teho/paino taulukkoa
« Vastaus #1 : Helmikuu 28, 2006, 14:24:12 »
Yksi asia mikä aina on mielessä on tehot ja paino, tässä on pieni yritys laittaa noita painojärjestykseen. Tietoa on katsottu sieltä sun täältä joten ei varmaankaan ole 100% varmaa mutta pitäisi olla ainakin suuntaa antavaa.


Moottorien Teho/paino (järj. painon mukan)

      Moottori      Teho (hv)      Paino (kg)
      Hirth F23-EP2      60      32
      Rotax 503      50      39
      Rotax 582      63      43
      AMW-225-3      90      45
      Hirth F30-FP24      120      46
      Jabiru      60      54
      HKS 700E      60      54
      PZL 2A-120      60      59
      Rotax 618      74      62
      Limbach L 1800      66      70
      Limbach L 2000      80      70
      Rotax 914      115      70
      Great Plains VW 1600CC      55      73
      Limbach L 1700      66      73
      Great Plains VW 2180CC      75      75
      Rotax 912      80      75
      Continental A-65      65      78
      Limbach L 2400      94      82
      Great Plains VW 2600CC      96      86
      O-200-A      100      86
      Stratus Subaru EA-81      100      93
      Continental C-85      85      94
      Continental C-90      95      94
      Formula Power C100      104      95
      O-200-B      100      100
      CAM-100      100      102
      PZL 4A-235      116      103
      Franklin 225      75      104
      O-235-C1B      115      109
      O-290-D2C      140      119
      O-300-A      145      122
      O-300-E      145      122
      O-320-A2C      150      123
      O-320-A2B      150      123
      IMO-360-B1B      225      124
      O-320-B2C      160      126
      O-320-D2A      160      126
      O-320-E2A      160      126
      IO-320-E2A      150      127
      O-360-A1D      180      129
      IO-320-B1A      160      129
      O-360-A3A      180      129
      IO-320-C1A      160      133
      IO-360-B1B      180      134
      IO-346      165      135
      Franklin 335      165      145
      IO-360-A1A      200      145
      IO-360-B      210      148
      PZL 6A-350      205      150
      TSIO-360-A      210      151
      O-470-J      225      173
      O-540-B2B5      235      179
      O-540-B4B5      235      179
      O-540-A1A5      250      180
      O-540-B4B5      260      181
      IO-540-C4B5      250      182
      IO-540-D4A5      260      182
      O-470-15      190      184
      IO-540-J4A5      250      186
      O-470-13      225      188
      NW Aero Ford V6      200      188
      NW Aero Chevy V6      230      191
      IO-470-D      260      193
      IO-470-C      250      196
      GO-480-B1D      270      196
      GO-480-G1D6      295      198
      IO-540-A1A5      290      198
      IO-540-E1A5      290      198
      O-470-R      230      199
      IO-540-G1A5      290      201
      IO-470-E      260      209
      IO-470-F      260      210
      IO-520-L      285      211
      IGO-480-A1B6      295      213
      IO-540-K1A5      300      213
      IO-470-V      260      214
      AEIO-540-L1B5D      300      216
      IGSO-480-A1F6      340      226
      IGO-540-B1C      350      227
      TSIO-470-D      260      232
      IGSO-540-A1D      380      240
      IGSO-540-B1A      380      241
      TIO-540-A1A      310      243
      IO-720-A1A      400      271
      TIO-541-E1A6      380      287
      TIOGO-541-A1A      400      301
Terveisin
Tom Arppe

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2312
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Autonmoottorien painotaulukko
« Vastaus #2 : Helmikuu 28, 2006, 14:45:04 »
Tässä vielä lista erinnäisten autonmoottorien painoista, jos joku suunnittelee romiksessa käyntiä :) nämäkin painot ovat noin painoja mutta antavat jonkunmoisen käsityksen kuitenkin

                  
      MOOTTORI      PAINO (Kg)
      VW flat-4 air cooled      91
      Ford Germany Taunus V4      93
      SAAB V4-60      93
      Chrysler 2.2 L4      98
      Audi 80 1300      104
      Alfasud flat-4      109
      Audi 100 1500      109
      Peugeot 104 1400      118
      Citroen 2.0 Douvrin 4      119
      Peugeot Douvrin 2.0 4      119
      Renault 2.0 4 Douvrin      119
      Nissan CA20 FWD      122
      Peugeot 204 Diesel      123
      Lotus 907 (Esprit)      125
      Chevy Vega L4      129
      FIAT/Ferrari Dino V6      129
      SAAB slant-4      132
      Triumph slant-4      132
      FIAT/Ferrari Dino V6      134
      BL O L4 OHC      135
      Chevy Corvair flat 6      136
      Chevy Chevette 1.6 SOHC      136
      Chevy 1.8-2.0 L4      137
      Ford Germany 2.0-2.8 V6      138
      Isuzu 1.8 gas L4      141
      VW 1.9 TDi      143
      Buick/Rover 215 V8      144
      Olds 215 V8      144
      Rover 3500 V8      144
      Buick 1961 215 V8      147
      Ford England Essex V4      148
      Audi 2.0 L4      152
      BL B L4 OHV      152
      BL E L6      156
      Nissan Z20 NAPS-Z 2.0      157
      Buick 3.0 V6 '85-up      159
      Chevy II 153 L4      159
      Chevy V6-60 2.8, 3.1      159
      Pontiac L4      159
      Ford 3.8 V6-90      159
      Ford Cosworth DFV      160
      Audi 5      165
      Alfa Romeo SOHC V6      170
      Buick V6      170
      Renault 2.8 V6      170
      Ford England Essex V6      172
      Ferrari 250 V12      173
      Isuzu 1.8 Diesel L4      174
      Ford 170-250 L6      175
      BMW M60 Small Six      176
      Opel 2.8-3.0 CIH L6      179
      Renault EF-1      179
      Ferrari 312T      180
      Porsche 901 6      182
      Triumph 2, 2.5 L6      183
      Buick 1963 odd-fire V6      188
      Ford 2.3 Lima/Pinto L4      190
      Chevy V6-90 229, 4.3      193
      BMW slant-6 turbodiesel      195
      BMW M105 Diesel 6 2.5L      195
      Rover 3.0 SOHC L6      196
      Chevy L6 194-250      200
      Triumph Stag V8      202
      Buick 350      204
      Ford 2.3 Lima/Pinto L4      204
      Pontiac SOHC 6      204
      Mercedes SOHC V8 alum.      205
      Ford 289/302 V8      209
      Ford 255 Windsor      212
      Pontiac Tempest slant 4      213
      Mopar Slant Six      215
      AMC 6      227
      BMW M52 3.3,3.5 Big Six      227
      Ford BOSS 302      227
      Ford 351 Windsor      231
      Ford flathead V8      238
      Mopar 273-340 A V8      238
      Chevy small block V8      243
      AMC V8      245
      Mercedes SOHC V8 iron      245
      Ford 351 Cleveland      249
      Mopar 360 A      249
      Olds 330-400      254
      Austin C-series L6      255
      Ford flathead V8      258
      Porsche 4.7 SOHC V8      260
      Chevy small block V8      261
      Olds 262 V6 Diesel      268
      Pontiac 389 V8      268
      Buick 430-455 V8      272
      Rambler 327 V8      272
      BMW 4.5L V12      275
      Olds straight-8      279
      Chevy V8 348/409      281
      Mopar 361-383-400 V8      281
      Olds 400-455      281
      Cadillac V8 472-500      283
      Dodge 361      283
      Ford Y block V8      283
      Chevy L6 216/235      286
      DeSoto 383      286
      Chrysler 413 wedge      290
      Ford 429/460 V8      290
      Plymouth 361      290
      Dodge V8      293
      Ford FE big block      295
      Pontiac 389 V8      295
      Studebaker 289      295
      Ford FE big block      304
      Mopar 413-426W-440 V8      304
      Rambler 327 V8      304
      Olds 304 Rocket V8      304
      DeSoto V8      306
      Edsel 361      308
      Ford BOSS 429      308
      Jaguar V12      308
      Buick 401      311
      Chevy big block V8      311
      Cadillac 331 V8      317
      Olds 330 J2      318
      Cadillac V8 390      327
      Olds 394      329
      Lincoln 430      336
      Chrysler 331 Hemi      338
      Olds 371, 394      345
      Mopar Street Hemi      347
      Marmon V-16      422
      Cadillac V-16      590
      ---------------------------------------      --------




Terveisin
Tom Arppe

Poissa Simo Piiroinen

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 126
Re: Kootut moottorilinkit
« Vastaus #3 : Helmikuu 28, 2006, 14:49:53 »
Punnitsin ROTAX-582:n kaikkine tykötarprineen (jäähdytin, polttoainepumppu, letkut, latauksen säädin yms.   
Kokonaispaino asennusvalmiina oli 57.2 kg eli aivan eri lukema kuin mitä manuaalissa sanottiin.           
HKS700E painaa ilman öljysumppua, letkuja ja öljynjäähdytintä ja sähkötarvikkeita 49.5 kg (punnitsin senkin).         
               
Simo Piiroinen               
   
Simo Piiroinen

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2312
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Re: Kootut moottorilinkit
« Vastaus #4 : Helmikuu 28, 2006, 15:14:50 »
Tuo ilmeisesti hieman vaihtelee, jäähdyttimestä riippuen, punnitsin oman 582:en sillä pienellä jäähdyttimellä mikä on alennusvaihdelaatikon molemmin puolin ja silloin pääsin 56 kiloon. Tuo HKS:ä taitaa mennä sitten aika samoihin kaikkine litkuineen ja letkuineen tai voi jäädä jopa alle. Hyvältä se kyllä vaikuttaa.
Missäs vaiheessa sinulla on Simo asennus? koska pääsee ensi savut?
Terveisin
Tom Arppe

Poissa Ansis

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 608
  • Oikea nimi: Kari Ansamaa
Re: Kootut moottorilinkit
« Vastaus #5 : Helmikuu 28, 2006, 16:24:11 »
Vanha PSA alumiinivinkkeli 6 ilman alennusvaihdetta muuten soivana 105 kg ja vakiona 200 konia.
My mind is willing, but purse is weak.

Poissa pimattil

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 625
Re: Kootut moottorilinkit
« Vastaus #6 : Maaliskuu 01, 2006, 18:18:13 »
Hieno lista.  :thumbsup: Toivottavasti jaksat päivitellä sitä sitä mukaan kun jotain uutuuksia tulee.

Jäin ihmettelemään, miten tuo IMO-360-B1B voi olla noin tehokas painoonsa nähden. Osaisikos joku sanoa heti? Tosin ei taida olla kovin yleinen moottori...
- Pirkka -

Poissa Aki Suokas

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 541
    • HTH kotisivut
Re: Kootut moottorilinkit
« Vastaus #7 : Maaliskuu 02, 2006, 07:08:08 »
In later years, engines for unmanned military applications (drones, etc.) were built with single-ignition systems with an M prefix in their designation; e.g., the Lycoming IMO-360

Siis IMO-360 ei ole ihmisten kuljetukseen tehty moottori.
Siinäpä syy tehoon
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.windcraft.fiwww.flynano.com, www.eurofox.fi

Poissa Karoliina

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 937
  • JAA-PPL, FAA-PPL, UPL, 1 Northern Atlantic USA-FIN
    • http://designaplane.blogspot.com
Vs: Kootut moottorilinkit
« Vastaus #8 : Joulukuu 14, 2006, 09:49:22 »

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2312
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: Kootut moottorilinkit
« Vastaus #9 : Elokuu 02, 2007, 12:45:12 »
Alennusvaihteita mm. VW, Subaru, Suzuki, BMW, Motoguzzi

http://www.aero-tech.biz/
Terveisin
Tom Arppe

Poissa taotao

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 220
Vs: Kootut moottorilinkit
« Vastaus #10 : Elokuu 02, 2007, 17:51:56 »
Wolkkareista saa ihan eritehot alennusvaihteilla, ja jos jäähdytys tuottaa
ongelmia niin vesikansiakin löytyy myös vahvistettuja lohkoja löytyy!
hinnat ovat kohtuullisia :2funny:

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2312
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: Kootut moottorilinkit
« Vastaus #11 : Elokuu 08, 2007, 11:56:17 »
Terveisin
Tom Arppe

Poissa Jari Kaija

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 570
    • http://www.projectch701.net
Vs: Kootut moottorilinkit
« Vastaus #12 : Elokuu 10, 2007, 20:09:19 »
Lisää märkiä päiväunia  :)

Tätä linkkiä ei ainakaan "haku" näyttänyt täältä vielä löytävän.

105 heppaa kiisselistä.

http://vulcanaircraftengines.com/

Poissa dunp

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: Kootut moottorilinkit
« Vastaus #13 : Elokuu 18, 2007, 11:37:31 »
Minkä lainen ilma diesel tuo mahtaa olla ?
 
http://www.zoche.de/

-Sebastian

Poissa taho

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 147
  • Oikea nimi: Tapani Honkanen
Vs: Kootut moottorilinkit
« Vastaus #14 : Elokuu 18, 2007, 17:35:38 »
Tuo moottottori on ollut noin 20 vuotta melkein valmis. Minulla on epäily, että se ei koskaan tule tuotantoon. Tuon epäilyn toin julki noin 11 vuotta siten, kun olin päässyt katsomaan herra Zochen patentteja kyseisestä moottorista. Kyseisessä moottorissa, sen männäntapin(-pallon) keskiö on männän yläreunan tasalla ja näinollen männän sivuttaisvoiman vaikutuskohta on siellä, missä tribologiset olosuhteet ovat kaikista vaikeimmat, eli männänrenkaiden kohdalla. Tämä taas johtuu siitä, että herra Zoche halusi tehdä mahdollisimman pienihalkaisijaisen moottorin ja toisaalta halusi saada kiertokangen pituuden mahdollisimman suureksi verrattuna kammen säteeseen, jolloin kiertokangen heilahduskulma jäisi mahdollisimman pieneksi. Tämä vaatimus seuraa siitä, että kaikki kiertokanget ovat samalla tapilla ja kiertokangen alapään laakerin kosketuskulmat ovat (360/4)-heilahduskulma. Pakostakin kulma jää pieneksi ja tätä kulmaa suurentaakseen herra zoche teki epätoivoisen teon, eli suurensi kiertokangen pituutta kepulikonstilla. Moottori saattaisi toimiakin, jos männätapin paikkaa muutettaisiin alaspäin.  Moottorin halkaisija kasvaisi noin 80mm ja ongelmat tältäosin katoaisivat. Tuo kiertokangen alapään laakerin kosketuskulman pienentäminen onnistuu kyllä koska 2-tahtimoottorissa kiertokangessa on vain puristusta määrättyyn pyörimisnopeuteen saakka. Myöskin käynnistyksessä tarvitaan vähän jotakin tukea, jotta mäntä/kiertokanki tulisi alaspäin kammen mukana kun kaasuvoimat eivät vielä tätä tee. Samanlainen kammentappiratkaisu on ollut yli 100 vuotta sitten Le Rhonen 9-sylinterisessä moottorissa jossa kiertokankien "käpälät" olivat kolmella eri säteellä, kolme kiertokankea kussakin urassa.
No niin, saksalaisen herra Zochen jääräpäisyys estää kyseisen asian kokeilun ja saattaahan suvun rahatkin olla jo vähissä.

Käytin jääräpäisesti nimitystä herra Z... vain sentakia, että saksalaisesta miesihmisestä käytetään tälläistä ilmaisua. Saattaa tuo olla vielä diploomi-insinöörikin lisäksi vielä.

Seuraava ongelma onkin mäntäohjatun kaksitahtimoottorin ahtaminen. Ilma karkaa pakoaukosta ja ahtopaine jää mitättömäksi nelitahtiseen moottoriin verrattuna. Painetta voidaan saada sylinteriin lisää kuristamalla pakoaukkoja tekemällä pakoputket ohuiksi ja pitkiksi kuten herra Zoche onkin harjoittelun edetessä tehnyt. Pulmana onkin seuraavaksi termisten rasitusten lisääntyminen sylinterissä kun siellä viipyy kuumaa kamaa jonka vasta sitten tuoreen ahtopaineen saapuminen siirtää turbon kitaan.

Nämä ovat amatöörin arvailuja joista en ole päässyt keskustelemaan kenenkään asiantuntijan kanssa. Tuttavapiiriini ei taida kuulua ketään asiantuntijaa moottoritekniikan alueella kun ei kukaan ole puuttunut esittämiini arvailuihin tai sitten he ovat hienotunteisia ja eivätkä halua loukata tyhmää.


Poissa Karoliina

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 937
  • JAA-PPL, FAA-PPL, UPL, 1 Northern Atlantic USA-FIN
    • http://designaplane.blogspot.com
Vs: Kootut moottorilinkit
« Vastaus #15 : Marraskuu 08, 2007, 13:52:06 »
Pieni turbofan-moottori:

http://www.heward-microjets.co.uk/


Poissa taho

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 147
  • Oikea nimi: Tapani Honkanen
Vs: Kootut moottorilinkit
« Vastaus #16 : Marraskuu 08, 2007, 19:23:12 »
Ihmetyttää tuo haikailu suihkumoottoreihin "meidän" experimentalihmisten kesken.  Nuo kaksi pienempää sopivat lennokeihin ja tuo suurempi on liian KALLIS köyhille ja sen polttoaineen kulutus on kolminkertainen vastaavan työntövoiman omaavaan Otto- tai dieselmoottoriin nähden. Lisäksi sen luotettavuus on vielä huonoa experimentaltasoa. Jos sen luotettavuus nostettaisiin hyväksyttävälle tasolle, sen hinta pomppaisi. Jos haluaa mennä lujaa, eli sen mitä köyhä uskaltaa uneksia eli 100m/s, täytyisi työntöapua löytyä vähintään 3000N eli tehoa 300kW eli 400hv tämä on luokkaa 700lbs, eli kaksinkertaisesti tuo isonnettu lennokinmoottori. Tuohon teholuokkaan tekee 6.3 L V8 moottorista lentokonemoottorin yhtä luotettavasti kymmenesosalla kustannuksista  ja polttoaineenkulutus reilusti alle puolet.  Se moottorin massan suureneminen kompensoituu kyllä tuolla pienemmällä polttoaineenkulutuksella.
Olen pahoillani kun ehkä pilasin ihmisten päiväunia.

Poissa Aki Suokas

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 541
    • HTH kotisivut
Vs: Kootut moottorilinkit
« Vastaus #17 : Marraskuu 08, 2007, 20:30:34 »
Mutta jos haluaa kalliin, epäluotettavan ja paljon kuluttavan moottorin.  :wacko:

http://www.pbsvb.cz/sub3_2_4.php
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.windcraft.fiwww.flynano.com, www.eurofox.fi

Poissa pimattil

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 625
Vs: Kootut moottorilinkit
« Vastaus #18 : Marraskuu 08, 2007, 21:35:36 »
Tätä ei vielä tainnut olla kun yritin käydä tuota säiettä läpi ja tämä ei liity enää turbiineihin.

http://www.mistral-engines.com/index.htm
- Pirkka -

Poissa viper

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 102
Vs: Kootut moottorilinkit
« Vastaus #19 : Marraskuu 08, 2007, 22:15:51 »
Mutta jos haluaa kalliin, epäluotettavan ja paljon kuluttavan moottorin.  :wacko:

http://www.pbsvb.cz/sub3_2_4.php


Tuo blanikki on kyllä hieno viritys! Noihin purjelentokoneiden moottorointi hommiin nuo suihkumoottorit on oikein sopivia, jos unohdetaan niiden kova hinta.

Poissa dunp

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: Kootut moottorilinkit
« Vastaus #20 : Helmikuu 08, 2008, 00:12:08 »
Tuossa olisi yksi mielenkiintoinen moottorivaihtoehto.
http://www.weber-motor.com/en/products/mpe-750/turbocharged-engine/index.html

-Sebastian

Poissa backland

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 261
Vs: Kootut moottorilinkit
« Vastaus #21 : Marraskuu 08, 2008, 15:43:38 »
Minkä lainen ilma diesel tuo mahtaa olla ?
 
http://www.zoche.de/

-Sebastian


Renossa hiljattain Michael Schratt kertoi että 16 sylinterinen 600 hv Zochella vois päästä hyvin tuloksiin Air Racing piireissä...esimerkiksi uudella Pond Racerilla.

Poissa backland

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 261
Vs: Moottorien teho/paino taulukkoa
« Vastaus #22 : Marraskuu 08, 2008, 15:46:36 »
Yksi asia mikä aina on mielessä on tehot ja paino, tässä on pieni yritys laittaa noita painojärjestykseen. Tietoa on katsottu sieltä sun täältä joten ei varmaankaan ole 100% varmaa mutta pitäisi olla ainakin suuntaa antavaa.


Moottorien Teho/paino (järj. painon mukan)

Pitäiskö tämä päivittää ultria vastaamaan myös ?

Alle 35 kiloset ( 40-50 hv ) moottorit puuttuu kokonaan, kuten Rotax 447 ja Limbach L550E.

Poissa backland

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 261
Vs: Kootut moottorilinkit
« Vastaus #23 : Marraskuu 14, 2008, 13:25:01 »

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2312
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Terveisin
Tom Arppe

Poissa Pomppa

  • Aloitteleva jäsen
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: Kootut moottorilinkit
« Vastaus #25 : Joulukuu 22, 2010, 00:17:04 »
Lisää virtaa tulpille  :)

http://www.electroair.net/

Tällä hetkellä vain exp/vast, FAA tyyppihyväksyntä tulossa, joko yksin tai kaksin.

"ElectroAir has applied for FAA certification to replace one of the two magnetos on Lycoming O-235s, O-290s, O-320s, and O-360s. The company intends to get FAA certification on the Continental O-200 next, and then seek FAA approval for a variety of six-cylinder aircraft engines. For more information"

Teknoa:

Installing the electronic ignition required removing the right magneto and mounting a timing sensor in its place, as well as adding a manifold pressure sensor, a coil box on the firewall, and a “brain box” containing circuit boards in the cockpit. ElectroAir says the entire process takes between four and six shop hours.

The rest of Regen’s single-battery, 14-volt electrical system was unchanged. The left magneto was untouched and can still power the engine in case of electrical failure. The key switch remains the same (left, right, and both) with the key in the Both position in normal flight. Regen also installed new spark plugs, REM37BYs, which have the gaps ElectroAir recommends.


Hyötyjä:

I accompanied Regen on a recent flight to document some of the changes. At 7,500 feet msl on a nearly standard-temperature day, Regen ran his engine rich of peak at full power (23 inches manifold pressure and 2,500 rpm), and the airplane was soon traveling 156 KIAS with a fuel flow of 9.4 gph. With one long pull on the mixture knob, Regen watched all four CHTs and EGTs peak and then fall while the engine continued to run smoothly. At its leanest setting before the onset of engine roughness, Regen’s speed had dropped to 136 KIAS and the fuel flow to 7.2 gph. By slightly enriching the mixture, he settled on 140 KIAS at 7.4 gph. Put another way, Regen traded an 11-percent reduction in airspeed for a 20-percent drop in fuel consumption. (CHTs stayed below 400 degrees Fahrenheit while rich of peak and about 70 degrees cooler when lean of peak; EGTs were in the mid-1,300-degree range while running rich, and about 1,400 degrees at the lean setting.)

“I’ve noticed that the spark plugs are much cleaner,” he said. “The longer-duration spark allows the fuel in the cylinders to burn more completely, so there’s less chance of lead fouling the plugs.”

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2312
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: Kootut moottorilinkit
« Vastaus #26 : Joulukuu 24, 2010, 01:25:04 »
Tässä jälleen yksi 80hp ilmailumoottori, tällä kertaa suoravetoinen ja aika mielenkiintoisella kierroslukualueella kuitupotkuria ajatellen

http://d-motor1.vpweb.be/Product---Produit.html

Ja se on oikein ollut koellennollakin, painokin on kohillaan, toivottavasti hintakin, ja että se tulisi myös tuotantoon.
oliko tämä se joka oli näytillä jo muutama vuosi sitten saksassa ilmailumessuilla... roikku puntarissa?

Terveisin
Tom Arppe

Poissa Pekka Soukka

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 39
Vs: Kootut moottorilinkit
« Vastaus #27 : Toukokuu 30, 2013, 17:35:35 »
Tätä uutista ei voi ohittaa:

Verner Motor on tuomassa markkinoille uutta kevyttä tähtimoottorien sarjaa:

http://vernermotor.eu/

Esimakua tähtimoottorien äänistä löytyy jo YouTubesta:



t. Pekka

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2312
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: Kootut moottorilinkit
« Vastaus #28 : Toukokuu 31, 2013, 01:13:51 »
Aijai, tuommoinen noin 120-150hp versio Renegaden nokalla kyllä olisi herkkua
Terveisin
Tom Arppe

Poissa EHa

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 66
    • Kotisivu
  • Oikea nimi: Eero Härmälä
Vs: Kootut moottorilinkit
« Vastaus #29 : Toukokuu 31, 2013, 14:11:14 »
D-moottori kuulosti ensin mielenkiintoiselta pienen painon vuoksi  -  väittävät käytännössä  jopa 24 kg kevyemmäksi  kuin mitä  Rotax 912 painaa, siis samaan lentokoneeseen asennettuna. 
Sain ongittua D-moottorin tarkat painot ja onhan se kevyt, vain 44.8 kg  Rotaxin 60 kg verrattuna mutta kun
kumpaankin kerää kaiken tarvittavan niin ero on edelleen noin 15 kg.

Painoissa saattaa olla pieniä heittoja.  Rotaxin painoissa moottorin  60 kg otin jostain manuaalista
ja kaikki muut punnitsin.

Onhan tuo 15 kg ihan hyvä saavutus mutta ei niin paljon kuin mainosmiehet väittävät.

             Eero Härmälä

Poissa Seppo Koivisto

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 194
Vs: Kootut moottorilinkit
« Vastaus #30 : Helmikuu 28, 2015, 11:19:58 »
Continental A-65 -mootorin peruskorjausvideo:

Poissa Seppo Koivisto

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 194
Vs: Kootut moottorilinkit
« Vastaus #31 : Toukokuu 13, 2015, 00:13:20 »
Aero-messuilla bongattuja moottoreita:

Dieseljet näyttää perustuvan Fiatin moottoreihin. Messuilla oli 1,4-litrainen 8-venttiilinen 108 hv:n bensa ja 2-litrainen 217 hv diesel.
http://www.dieseljet.com/

LSA 850 perustuu ilmeisesti Weberin 850-kuutioiseen.
http://www.lsa-engines.de/
http://www.weber-motor.com/de/produkte/mpe-750/index.html

Tsekkiläinen ADW kehittää 94 kW dieseliä.
http://www.aicta.com/aviation.html

Tsekeissä tehdään myös tätä klassikkoa.
http://www.pistovemotory.cz/en/

P2M dieselmoottoreita.
http://www.purepowerm.com/

Pakoputkistojen valmistaja CKT:lla oli ilmeisesti Subarun dieseliin perustuva moottori, 240/210 hp, 34 kg painavampi kuin O-360.
http://www.cktengineering.com/
11305-0
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 14, 2015, 21:26:49 kirjoittanut Seppo Koivisto »

Poissa Seppo Koivisto

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 194
Vs: Kootut moottorilinkit
« Vastaus #32 : Joulukuu 29, 2016, 12:14:14 »
Aeromomentum perustuu 1,3- ja 1,5-litraisiin Suzukin G-moottoreihin. Sylinterit pystyssä tai 70 astetta kallistettuna. Alennusvaihde hammasrattailla.
http://www.aeromomentum.com/

Poissa Seppo Koivisto

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 194
Vs: Kootut moottorilinkit
« Vastaus #33 : Heinäkuu 21, 2017, 10:04:41 »
Hondan 100 ja 125 hevosvoimaisiin perustuvat moottorit ja alennusvaihde Chevyn V8:iin.
http://firewall.ca/

Poissa Ansis

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 608
  • Oikea nimi: Kari Ansamaa
Vs: Kootut moottorilinkit
« Vastaus #34 : Huhtikuu 29, 2020, 08:54:57 »
Taitaa haavelukin olla Suomessa vähissä, suunnittelusta puhumattakaan. Ämeriikan ihmemaalla on näköjään siirrytty kelkan koneisiin jo ultrista raskaammissakin, Yamahasta revitään ahdettuna jo tolkuttomia litratehoja. Kuinka lienee sitten kestävyys? Tosin moottori tykkää kierroksista, kuten myös alennusvaihdekkin ja pysyy kevyenä. 

Herättääkö ajattelua, tai peräti kommentointia? Onko Suomessa yhtään konversiota rakenteilla?

My mind is willing, but purse is weak.

Poissa Martti Mattila

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 587
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: Kootut moottorilinkit
« Vastaus #35 : Huhtikuu 29, 2020, 13:42:16 »
Noita touhuja ytubesta katseltuani olen miettinyt seuraavaa. Ameriikassa on paljon enemmän joutomaata ja mäentöppyröitä verrattuna suomeen mihin moisilla kolmesataahevoisvoimaisilla kitfoxseilla tai j3 klooneilla voi laskea. Ja jos vaikka täällä lasketkin niin heti jotkut on soittamassa hätänumeroon, kokemusta on. Myös matkalentokoneena ei varmaankaan kovin miellyttävä, en ihmettelisi jos moiset vehkeet haalattaisiin brassailupaikoille rekalla. En silti ole täällä hiiskunut Apexeista muille, peläten hintojen tuplaantumista, jenkkipoika saa tuon paketin kasaan viidellä-kuudella tonnilla.

 

Powered by EzPortal