Jiangsu Flyben Engine Co.,Ltd

Aloittaja Seppo Koivisto, joulukuu 11, 2025, 11:52:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Seppo Koivisto

Kiinalainen Changzhou Zhonglian Aviation Technology Co., Ltd on alkanut valmistaa moottoreita ilmeisesti pääasiassa omaa helikopterirakennussarjaa varten. Nettisivujen mukaan firma tekisi myös gyrokoptereita ja kiinteäsiipisiä. 170-hevosvoimainen 4-sylinterinen voisi olla vaihtoehto esim. O-320:lle.

https://www.zhonglianaviation.com/product/experimental-helicopter-kits-for-sale/flyben-engines-parameter-comparison-of-4-cylinder-6-cylinder-and-8-cylinder-variants/

Tapani Honkanen

Taitaa olla aikalailla samaa näköä UL 350 iS UL Power Engine moottorin kanssa. No, onhan noilla ahtaminen lisäksi. Miten mahtaa kestää sylinterin kansi tämän lämpökuorman.
Jotenkin olen ihmeissäni tämä kiinan kehityksen kanssa. Koreileeko lainahöyhenillä? Ennakkoluuloisia ovat asiakkaat tämän Rotax kopion kanssa. Kyllähän alkuperäinen on järjettömän hintainen. Mistä johtuu, ylettömissä voitoista vai eurooppalaisessa sääntelystä? Vaiko pienestä volyymista?

Martti Mattila

Toisella foorumilla eräs kirjoitti Rotax tehdaskäynnin yhteydessä nähneensä pakkausjätettä mitkä tulleet Kiinasta. Eikös Limbach ole peräti Kiinalaisten omistama.
Naapuri osti laakerimetallisia hiottuja välihokkeja ja ite ostin alumiinisia polttoainetankin täyttökauloja korkkeineen. Kaikkea tehdään Kiinassa ja voluumilla, en ihmettelisi vaikka Zochen Dieseleitä olisi sieltä jo tulossa.

Tapani Honkanen

#3
Enpä usko koskaan Zochen tulevan käyttöön. Syynä saksalaisen insinöörin kamppailu keksintönsä ongelmien minimoimiseksi. Ensimmäinen oivallus, nelisylinterisen tähtimoottorin kampikoneisto on dynaamisesti tasapainoitettu, kun kaikki kiertokangen alapään laakerit ovat samalla kammentapilla ja kaikki osat ovat samassa tasossa.

—————————————-
Lisäys tarinaan
Toinen mahdollisuus tuohon on melko värinätön kampikoneisto. Tehdään kaikista kiertokangista sivukiertokankia jotka nivelöidään alapäästään laakeriholkiin. Sitten tehdään hammaspyöristä (3kpl) systeemi, millä tuo laakeriholkki pyörii samalla kulmanopeudella kampiakselia vastapäivään.

Tein tämän oivalluksen 1998  kädet auton ratissa matkalla Lahteen. Etupenkillä oli luonnoksia. Suora tie ja polvella ohjailua, kerkesi välillä katsomaan niitä luonnoksia. Muistan miten entisen "majakan" valot vilkkuivat kun minullakin välähti tuo ratkaisu.
Menin Patenttivirastoon, siellä selvisi, että  suomalainen DI oli tuon keksinyt jenkkilässä Nordling yhtiön palkkalistoilla joskus 50-luvulla. Piti löytää ratkaisu moottorille, mikä olisi värinätön Texasin kaasukenttien läheisyydessä oleville kaasumoottorigeneraattoreille.
Sittemmin selvisi, että tuo oli keksitty parin Canton-Unne jo muistaakseni 1908.
Kyllähän taas piirtelin ja vähän laskinkin 5-sylinterisen tähtimoottorin.  (Viisisylinterinen tähtimoottori on kova tärisijä perinteisenä tähtimoottorilla.) Teho noin 80 hv ja massa alle 50 kg . Halkaisija vaan turhan suuri . Sitten kokeilin sivuventtiilimoottoria. Tehopaino vaan kärsi hieman.

———————————-

Toinen oivallus, kaksitahtisella moottorilla normaali kierroslukualueella kiertokangessa on vain puristusta. Massavoimat ja kaasuvoimat aiheuttavat tämän. Käynnistys ja ylikierrokset muuttaa tätä hetkellisesti.

Kolmas oivallus, tehdään sellainen kampikoneisto, jossa kiertokangen alapään silmukassa on lieriöpintaa/laakeripintaa vain jotain alle 90ø°. Tämä, kuinka paljon alle, riippuu kiertokankisuhteesta. Kiertokankisuhde λ=r/l se on alueella noin 3-4. Tällä alueella se heilahduskulma on jotain +-12° (hatusta)

Neljäs oivallus, tehdään temppu, millä lisätään tuota kiertokangen pituutta. Otetaan vaikka käsite, virtuaalinen pituus. Siis millä konstilla lisätään tuota pituulla l. Jos nyt se kierokangen yläpään reikä korvataan kuppimaisella pallopinnalla ja männässä on pallopinta, johon tuo kiertokangen pallomainen kuppi tukeutuu. Tuo männässä olevan pallon keskipiste on jossakin männän laen korkeudella. Tässä vaiheessa lähti lapasesta, aivan totaalisesti.

Tässä vaiheessa, joskus viime vuosituhannen lopulla, sain käsiini tuon patenttipaperin (sähköisesti). Selostus Sport Aviation lehdessä mainitsi patenttinumeron ameriikassa ja minulla oli silloin mahdollisuus päästä siihen patenttikantaan. Kun näin sen piirustuksen, niin silloin minullakin välähti. Ne männän sivuttaisvoimatkohdistuvat juuri siihen männän laen kohdalle. Siihen missä männänrenkaat sijaitsevat ja missä voitelu on mahdotonta. Ei tarvitse kaikkea selostaa. Tästähän on aiheutunut se este menestykselle. Jospa saksalainen pässinpää olisi vähän peruuttanut ja olisi ottanut lusikan kauniiseen käteen. Olisi korvannut tuon pallon normaalilla männän tapilla ja kiertokangen silmukalla. No,olisihan tuon moottorin halkaisija kasvanut jotain 80 mm mutta niitä olisi joka toisessa koneessa, jos mitään muuta ongelmaa olisi löytynyt. Olihan tuo ahtaminen monimutkaista. Kyllä insinööri paljon pystyy parantamaan mutta jos ottaa väärän ratkaisun, konstit on vähissä.

Minä suunnittelin ja piirsin uudestaan Tietokoneella tuon moottorin leikkauskuvan ja jotain detaljikuvia. Jopa se kiertokangen alapää ja laakeroinnit saivat paremman ratkaisun.
Tämä hra Zoche oli varakkaan herttuasuvun vesa mutta omaisuus meni tämän keksinnön rahoittamiseen. Ei ollut enempää linnoja, rahoitus loppui. Näin tämä hra Zochen joskus viitisentoista vuotta sitten osastollaan Aero 2011 tai 2012. Hän oli vanha ja hauraan näköinen. Minulla ei ollt sydän loukata vanhaa miestä. Muutamalla viivalla tehty luonnos olisi kertonut näkemykseni. Voin olla täysin väärässsä mutta onhan tämä hyvä tarina.

Olenhan minäkin tehnyt tuhansia tunteja moottorikeksintöjen parissa, tuulentupia rakentaen.

Erityisen hyvä olen tuomitsemaan kaikkia uusia moottorikonstruktioita. En nyt viitsi hakea edes esimerkin merkkiä tai mallia mutta autogyrorakentaja Vihavainen hankki englannista kolmisylinterisen rivimoottorin autogyroonsa, kaksitahtisen dieselin. Ei siitäkääm mitään tullut. Yksi syy oli  kiertokangen yläpään korvaaminen pallopinnalla ja männässä pallomainen kuppi. Mäntä pääsi kiertämään ja oli tasainen lämpölaajeneminen. Haitta oli noin tupla kitkamomentti laakeripinnassa. Mäntä heilahteli pahasti yläkuolokohdassaan. Aiheutti kulumista ja ikävää melua.




Aki Suokas

Lainaus käyttäjältä: Seppo Koivisto - joulukuu 11, 2025, 11:52:20170-hevosvoimainen 4-sylinterinen voisi olla vaihtoehto esim. O-320:lle.

Tehossa jää jälkeen.   170 hp syntyy vasta pyörimisnopeudella  3300 rpm.   Kierroksilla 3000 rpm tehoa vain  145 hp.

Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod