Ultrakevyesti helikopterilla?

Aloittaja Simo Piiroinen, helmikuu 08, 2006, 15:01:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Simo Piiroinen

Edit by Toma: Siirsin tämän kiinnostavan keskustelu-alun tuolta moottoripuolelta tänne

Tämä pitäisi kyllä laittaa yleisilmailun puolelle, mutta tuon moottorin webbilinkistä löytyi myös hyvin kiinnostava helikopterin rakennussarja:
Tyhjäpaino 150 kg, maksimipaino 372 kg, joten Elon laskuopin mukaan kuormattavuus olisi 222kg. Matkanopeudeksi lupaavat 170 km/h ja
rakentamiseen menee 300 tuntia. Hinta: 40180 euroa. Tunteeko Suomen Ilmailulainsäädäntö ultrakevyttä helikopteria? Em. laite menisi
muuten loistavasti ultraspeksiin, paitsi että sattuu olemaan helikopteri.
     
Simo Piiroinen   
Simo Piiroinen

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Simo Piiroinen - helmikuu 08, 2006, 15:01:04
Tämä pitäisi kyllä laittaa yleisilmailun puolelle, mutta tuon moottorin webbilinkistä löytyi myös hyvin kiinnostava helikopterin rakennussarja:
Tyhjäpaino 150 kg, maksimipaino 372 kg, joten Elon laskuopin mukaan kuormattavuus olisi 222kg. Matkanopeudeksi lupaavat 170 km/h ja
rakentamiseen menee 300 tuntia. Hinta: 40180 euroa. Tunteeko Suomen Ilmailulainsäädäntö ultrakevyttä helikopteria? Em. laite menisi
muuten loistavasti ultraspeksiin, paitsi että sattuu olemaan helikopteri.

Ei tunne vielä, mutta EASA tuntee koska ultrakevyt helikopteri on jo otettu mukaan Liite II muutosluonnokseen: http://www.easa.eu.int/doc/Rulemaking/Opinions/Translations/03_2004/easa_opinion_03_2004_draft_regulation_fi.pdf

kts sivu 15

Simo Piiroinen

quote author=Markku Hiedanpää

Ei tunne vielä, mutta EASA tuntee koska ultrakevyt helikopteri on jo otettu mukaan Liite II muutosluonnokseen: http://www.easa.eu.int/doc/Rulemaking/Opinions/Translations/03_2004/easa_opinion_03_2004_draft_regulation_fi.pdf
       
kts sivu 15   
           
Jos joskus tuntee, niin mitenkähän koulutus tullaan järjestämään? Mahtaisivatkohan vaatimukset olla kevyemmät kuin 
"oikealle" helikopterille. Helikopterikouluttajia kyllä löytyy, mutta "oikean" kopterikoulutuksen tuntimäärät ovat 
aika kovat.     
     
Simo Piiroinen   
Simo Piiroinen

Petri Ahonen

käyppä katsomassa experimental-otsikon alta alaotsikkoa ultrakevyt helikopteri, en valitettavasti osaa liittää sitä "osoitetta" tähän :-[

Onko tarkoittamasi hulihopteri siellä mainittu?
jonsei niin paas joku linkki tahi kuva.

T:Nimim. sairaan utelias...

Toma

Terveisin
Tom Arppe

Markku Hiedanpää

Lainaa
Jos joskus tuntee, niin mitenkähän koulutus tullaan järjestämään? Mahtaisivatkohan vaatimukset olla kevyemmät kuin "oikealle" helikopterille. Helikopterikouluttajia kyllä löytyy, mutta "oikean" kopterikoulutuksen tuntimäärät ovat  aika kovat.
Lainaa

Eiköhän tämäkin ole ihan "oikea" helikopteri, ero on vain siinä että se on tavanomaisia tyyppihyväksyttyjä kevyempi. Onko se sitten helpompi vai vaikeampi lentää selviää vasta sitten kun sellaista lähdetään vakavissaan koelentämään.
Jäämme kuulolle mitä harrastajat (SIL) ehdottavat ultrakevyen helikopterin koulutus ja lupakirjavaatimuksiksi.

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - helmikuu 09, 2006, 13:02:39
Lainaa
Jos joskus tuntee, niin mitenkähän koulutus tullaan järjestämään? Mahtaisivatkohan vaatimukset olla kevyemmät kuin "oikealle" helikopterille. Helikopterikouluttajia kyllä löytyy, mutta "oikean" kopterikoulutuksen tuntimäärät ovat  aika kovat.
Lainaa

Eiköhän tämäkin ole ihan "oikea" helikopteri, ero on vain siinä että se on tavanomaisia tyyppihyväksyttyjä kevyempi. Onko se sitten helpompi vai vaikeampi lentää selviää vasta sitten kun sellaista lähdetään vakavissaan koelentämään.
Jäämme kuulolle mitä harrastajat (SIL) ehdottavat ultrakevyen helikopterin koulutus ja lupakirjavaatimuksiksi.

Olemme jo pistäneet oman erikoisagenttimme selvittelemään ja asiaa tullaan käsittelemään seuraavassa EUT:n kokouksessa.

Ansis

Onnettomuuksien myötä kohoavat vakuutusmaksut tullee estämään lajin harrastamisen suomessa, samoin kouluttajia on todennnäköisesti hankala saada. Kun vertaa useimpia ultria painavampiin tyyppihyväksyttyihin lekoihin, mopuihin tai purtsikoihin, niin ultrat on huomattavasti hankalampia lentoteknisesti varsinkin iäkkäämmille (varakkaammille) henkilöille. Samoin vaikuttaa myös pyörivän ohjainpinnan pienempi ohjausvoima ultrakopterissa.

Koulutusvälineeksi tulee täten hyväksyä RC kopteri ilman gyroa, kun se pysyy lapasessa niin on aika siirtyä koerullaamaan omaa kaskovakuuttamatonta ul-kopteria. Muuten koulutuksesta tulee hemmetin kallista ja leskien ja orpojen määrä lisääntyy. Kun leijunta ja rullailu sujuu hallitusti. niin sen jälkeen muut koululennot vaikka Robbarilla tai muulla herkällä vispilällä. Matkustajankuljetus ul-kopterilla vasta 100 pic ul-kopteritunnin jälkeen pitää mainoksen uhrit pois tutkimuskertomuksista.

UL-gyro saattaisi olla turvallisempi vaihtoehto, niillähän on tähän saakka ollut eka lento yksinlentona.
My mind is willing, but purse is weak.

JPK1990

#8
Ollaan yhden henkilön kanssa kiistelty että onko toi sivulla ylimpänä oleva helikopteri toimiva, että lentääkö se jne.
http://www.alternative-technologies.org/aircraft.html (kenties huijaussivusto, tilaus omalla vastuulla)
Mitä mieltä olette?

JPK1990


Ari Mittilä

Enempiä puuttumatta edelliseen, mutta http://www.vortechonline.com/g1/ lentää ihan oikeasti kuulemma ameriikan taivailla ultrana. Kuormattavuus toki vain 122,7kg mutta silti...

Toma

Se on vain niin järkyttävä kapistus että maapallo hylkää sitä...  ;D
Terveisin
Tom Arppe

Karoliina

Eikös tuo pulse-jet ultrakevyt helikopteri olisi aika vinha vehe. Tarttisi varmaan olla
aktiiviäänenvaimennuskypärä että korvat olisivat jäljellä vielä ensilennon jälkeenkin.
Semmoisella kun Malmilla röpöttäisi niin melkein kävisi niin että valituspuheluita ei tulisi pelkästään
ammattivalittajilta vaan myös heidän jo edesmenneiltä omaisiltaan ja lentoja ei tarttisi merkata edes päiväkirjaan
kun ne olisi muutenkin tilastoituna päivälehtien lööpeissä...  :wacko:

Nils Rostedt

Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - lokakuu 10, 2006, 17:14:57
Eikös tuo pulse-jet ultrakevyt helikopteri olisi aika vinha vehe.

Näinhän sitä ajateltiin jo 50 vuotta sitten, ja heitettiin aika monta dollaria kankkulan kaivoon. Silloinen yritys taisi kaatua ihan meluongelmasta huolimatta:

http://www.nasm.si.edu/research/aero/aircraft/hiller_hoe.htm

::)

Aki Suokas

Lainaus käyttäjältä: Ansis - helmikuu 09, 2006, 17:50:25
Onnettomuuksien myötä kohoavat vakuutusmaksut tullee ....

Ei ne enään paljon voi nousta.
Kävin joku vuosi sitten katsastamassa Exec helikopterin (eli tiukasti X-rekisterissä oleva laite) ja ihan mielenkiinnosta katsoin mitä maksoi kaskovakuutus, kun olivat sellaisen hankkineet.

Vuotuinen maksu oli noin 30% vakuutusarvosta!
Ja ultrilla on yleensä kalliimmat vakuutukset kuin experimentalkoneilla.
Olisiko hyvä arvaus että ultrahelikopterin kasko maksaisi noin 40% vakuutusarvosta per vuosi. ;)

Ei oo köyhien hommaa.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

JPK1990

Lainaus käyttäjältä: Nils Rostedt - lokakuu 10, 2006, 17:38:38
Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - lokakuu 10, 2006, 17:14:57
Eikös tuo pulse-jet ultrakevyt helikopteri olisi aika vinha vehe.

Näinhän sitä ajateltiin jo 50 vuotta sitten, ja heitettiin aika monta dollaria kankkulan kaivoon. Silloinen yritys taisi kaatua ihan meluongelmasta huolimatta:

http://www.nasm.si.edu/research/aero/aircraft/hiller_hoe.htm

::)
Ramjetti, en tiedä sitten kuinka kovaa ääntä se pitää.

Nils Rostedt

Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - lokakuu 10, 2006, 21:46:28
Ramjetti, en tiedä sitten kuinka kovaa ääntä se pitää.

"Hiller experimented with and then abandoned small pulse jets. His next idea revealed that a "hot-cycle pressure-jet" system that used the rotor blade as a both combustion chamber and exhaust pipe. This proved more efficient and produced more thrust that Doblhoff's cold-cycle system. But Hiller soon recognized that the greatest weight savings and propulsive efficiency could be gained by mounting engines directly onto the tips of the main rotor blades. Jet turbine technology was not sufficiently developed, so Hiller began to consider the ramjet."

JPK1990


Petri Ahonen

Voisihan sitä kokeilla vaikka noita lennokkien suihkumoottoreita sinne roottorin kärkeen... tietenkin jossain missä ei ole muita ihmisiä lähimaillakaan...
Mut oikeesti JPK1990, jos haluat ilmaan ja roottorin vispaamaan yläpuolellesi niin tee itsellesi autogiro! Niin minäkin aion tehdä...ennenkuin viisastun :thumbsup:

Karoliina

Onhan sitä ollut roottorin kärjessä myös rakettimoottori. Et ole sattunut huomaamaan jo kuopattua
Rotary Rocket -projektia (helicopter to orbit)?
http://en.wikipedia.org/wiki/Rotary_Rocket

Sen yllätys yllätys rakensi (alihankkijana) Burt Rutan / Scaled Composites. Vekotinta oli erityisen vaikea lentää ja
rahoituksen loppuessa homma loppui eikä designia kehitetty eteenpäin paremmin toimivaan suuntaan.

Tosin Roton ei ollut mikään ultrakevyt vaan single stage to oŕbit -laite.

JPK1990

pittää suunnitella jo ennen ku piirrustukset tulloo

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - lokakuu 11, 2006, 17:34:07
pittää suunnitella jo ennen ku piirrustukset tulloo

Et sitten bambusta meinaa tehdä?  ;)

Tee mieluimmin lentokone. Mulla olisi siihen hyvä potkuri myynnissä.

Petri Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - lokakuu 11, 2006, 18:15:09
Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - lokakuu 11, 2006, 17:34:07




Tee mieluimmin lentokone. Mulla olisi siihen hyvä potkuri myynnissä.

Niin tai jätä sinä siivet pois koneestasi ja laita masto ja roottori tilalle... :thumbsup:

Lentokapt:Hujane


JPK1990

Lainaus käyttäjältä: Russian_Rocket - lokakuu 12, 2006, 18:06:26
Ja kellukkeet;)
Teen nohin levyihin sellaset lenkit joihin saa sidottua 200litraset AIV säiliöt kellukkeiks

JPK1990

Todettiin tutun kaa toi sivusto läpi xiitix eli huijaussivustoks... nyt v...taa, tuntui ihan että olisin kohta lentänyt   :huh:

Mutta uskoisin että kyseinen malli on olemassa mutta mistä löytäis? Jos jollakin tulis vastaan niin olisin tosi kiitollinen jos kertoisitte.

JPK1990


pekka-la

Indian helicopter homebuilt, googlettamalla uusi linkki edulliseen kevytvispilään. Elllei ole huijausta. Koht siistit sivut kuitenkin ja linkkejä.
terv pekka-la


JPK1990

Nyt löyty vempeleen virallinen sivusto. Hintakin vaan 19$
http://jr-technologies.com/default.aspx > rotorcrafts
On muute aika suuri hyötykuorma tollaseks, reippaat 110Kg, mutta miten tollanen pikkupärri painaa 100Kg?  :)

Juha Pysäys

Bambusta jos tekee, niin saa keveämmän  :wacko:

JPK1990

Se on sitten aivan oma projektinsa  :)

JPK1990

Nyt on piirrustukset  :o
Jenkkilän mittayksiköt  ^-^

JPK1990

Olen erään henkilön kanssa miettinyt tätä kopteria ja hän on sitä mietä että foam ja koko lapa ei pysy kiinni teräspukessa epoksilla kun lapa taittuu ja suoristuu, näinhän se taitaa olla  :-\ Miten tämä on toteutettu muissa koptereissa?

Sitte toinen juttu on toi lapakulma, se on kiinteä ja täten täysin ylihuono ja siihen on jo ratkaisu, tanko roottorin akselin läpi ja silleen...

Ja tuo runko on ihan erilainen ku tuossa kuvassa, ainut yhtäläisyys on peräisin ja masto. Sen rakentamisessa sitten improvisoin, että siitä tulee vähän saman tyylinen kuin tuossa kuvassa.

kate

Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - marraskuu 02, 2006, 17:54:17
Olen erään henkilön kanssa miettinyt tätä kopteria ja hän on sitä mietä että foam ja koko lapa ei pysy kiinni teräspukessa epoksilla kun lapa taittuu ja suoristuu, näinhän se taitaa olla  :-\ Miten tämä on toteutettu muissa koptereissa?

Sitte toinen juttu on toi lapakulma, se on kiinteä ja täten täysin ylihuono ja siihen on jo ratkaisu, tanko roottorin akselin läpi ja silleen...

Ja tuo runko on ihan erilainen ku tuossa kuvassa, ainut yhtäläisyys on peräisin ja masto. Sen rakentamisessa sitten improvisoin, että siitä tulee vähän saman tyylinen kuin tuossa kuvassa.

Kannattaisikohan ensiksi hieman tutustua helikopterin toimintaperiaateeseen ja komposiittirakenteisiin.
Osta vaikka halpa RC-helikopteri, opit varmasti paljon niin siitä miten roottorin lavat
kääntyvät ja miten lapakulmia ohjataan.

Helikopterissa lavan kulma muuttuu koko ajan sen suhteen missä asemassa se kierrosta on.
Jos se pysyisi samana niin härveli nousisi vain ylöspäin mutta ei kulkisi eteenpäin yms.
Kun vielä katsoo tuota sinun piirrostasi niin kyllä se pyrstöroottori on aika tarpeellinen
jollet haluaa koneesta karusellia.

http://travel.howstuffworks.com/helicopter5.htm

Ja ei ne lavat sillä epoksilla psy kiinni muualla kuin siellä takan reunalla jos sielläkään.
Kyllä se vetolujuus tulee niistä kuiduista ja sen epoksin tehtävä on liittää ne kuidut yhteen
rakenteeksi.

Kate


JPK1990

Lainaus käyttäjältä: kate - marraskuu 02, 2006, 19:56:39
Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - marraskuu 02, 2006, 17:54:17
Olen erään henkilön kanssa miettinyt tätä kopteria ja hän on sitä mietä että foam ja koko lapa ei pysy kiinni teräspukessa epoksilla kun lapa taittuu ja suoristuu, näinhän se taitaa olla  :-\ Miten tämä on toteutettu muissa koptereissa?

Sitte toinen juttu on toi lapakulma, se on kiinteä ja täten täysin ylihuono ja siihen on jo ratkaisu, tanko roottorin akselin läpi ja silleen...

Ja tuo runko on ihan erilainen ku tuossa kuvassa, ainut yhtäläisyys on peräisin ja masto. Sen rakentamisessa sitten improvisoin, että siitä tulee vähän saman tyylinen kuin tuossa kuvassa.

Kannattaisikohan ensiksi hieman tutustua helikopterin toimintaperiaateeseen ja komposiittirakenteisiin.
Osta vaikka halpa RC-helikopteri, opit varmasti paljon niin siitä miten roottorin lavat
kääntyvät ja miten lapakulmia ohjataan.

Helikopterissa lavan kulma muuttuu koko ajan sen suhteen missä asemassa se kierrosta on.
Jos se pysyisi samana niin härveli nousisi vain ylöspäin mutta ei kulkisi eteenpäin yms.
Kun vielä katsoo tuota sinun piirrostasi niin kyllä se pyrstöroottori on aika tarpeellinen
jollet haluaa koneesta karusellia.

http://travel.howstuffworks.com/helicopter5.htm

Ja ei ne lavat sillä epoksilla psy kiinni muualla kuin siellä takan reunalla jos sielläkään.
Kyllä se vetolujuus tulee niistä kuiduista ja sen epoksin tehtävä on liittää ne kuidut yhteen
rakenteeksi.

Kate


En tarkoittanut että kopteria ohjattaisiin lapakulmilla vaan kopterin nostetta säädettäisiin lapakulmilla.

Eikä peräroottoria tarvitse sillä rungon ja roottorin välillä ei ole vääntöä.

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - marraskuu 03, 2006, 18:49:57

En tarkoittanut että kopteria ohjattaisiin lapakulmilla vaan kopterin nostetta säädettäisiin lapakulmilla.


Öööö. Vaan kun kopteria ohjataan lapakulmilla, jotka muuttuvat sitä
mukaa, missä positiossa kulloinenkin lapa on. Esim. jos halutaan, että
kopteri kulkee eteenpäin, niin pyörimistilanteessa edessä olevat lavat
ovat pienemmällä lapakulmalla, kuin takana olevat lavat. Tällöin kopterin
peppu nousee ylemmäs ja roottorin aikaansaama noste "siirtyy" samalla
osittain eteenpäin, jolloin kopteria "vedetään" eteenpäin osalla siitä voimasta,
mikä alunperin vain nosti kopteria maasta ylös.

Eikä tuossa sun härvelipiirustuksessa ole näkyvissä ainakaan potkuria,
joka hoitaisi tuon eteenpäintyäntämisen. vrt. autogiro.

Ei tämä nyt niin vaikeaa voi olla?

taotao

Heh jos oikeesti tutustuisitte kopterin "nuppiin" niin yllätytte kaikki ei ole miltä näyttää:)
kyllä kiinteälapakulmainen kopteri liikkuu eteen ja taaksepäin vakkei lapakulmat varsinaisesti
muutukkaan...en ole spesialisti mutta taidan olla Gadin Maurin lisäksi ainoa suomessa joka
osaa lennättää RC-kopteria ilman gyroa :) toivottavasti Maurikin vielä lennättelee ja lentää:)
Nykykopteri niin RC kuin oikeakin on sen varran hauska laite että se vaatii melkein kvanttifysiikan tuntemusta:D
Nykyisillä tietokone radioilla voidaan tietty helpottaa lennätytstä..lentämistä kun lapapakulama ja kaasukäyrät
voidaan tehdä eri lenätyksille erillaisikksi ja vielä vaihtaa kun haluaa kesken lennon:D
tubessa on paljon videoita:D suosittelen tutustumaan...koptereihin voi jäädä koukkuun mutta tunti lennätystä 4
tuntia säätämistä:) kivaa ja haasteelista se on:D sääli että kokemus ei näy päälle...mikä näyttää helpolta ei aina sitä ole:D

Jari Kaija

#37
Lainaus käyttäjältä: taotao - marraskuu 04, 2006, 17:50:22
Heh jos oikeesti tutustuisitte kopterin "nuppiin" niin yllätytte kaikki ei ole miltä näyttää:)

Oommää sellasia tuijotellu ihan oikeissa vatkaimissa ja jopa käytännössä
kokeillutkin  ;).

JPK1990 -> Mites muuten tuo eteen/taakse/sivulle ohjaus onnistuu
ilman perätuupparia. Pyrstöroottorilla tietenkin "pyöritään", mutta....


Kävin ihan vartavasten kaivamassa toimintaperiaatekuvan muillekkin, joita
asia askarruttaa, jotta miten se oikeasti pelaa.

http://travel.howstuffworks.com/helicopter5.htm

http://travel.howstuffworks.com/helicopter6.htm

taotao

Taitaa olla turha täälä puida tätä enempää:D
Käyppä lukemassa tuolta vähän teoriaa :D
ihan mielenkiintoista ja opettavaa ja niin kansantajuisesti
että jopa minä ymmärsin..melkein kaiken :D
www.f3c.fi/Tervetuloa_files/kopteriopas.pdf -

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: taotao - marraskuu 06, 2006, 13:40:19
Taitaa olla turha täälä puida tätä enempää:D
Käyppä lukemassa tuolta vähän teoriaa :D

Kävin ja luin juurikin tuon roottorin lapojen osuuden, josta nyt on puhe.

Lainaus käyttäjältä: taotao - marraskuu 06, 2006, 13:40:19
ihan mielenkiintoista ja opettavaa ja niin kansantajuisesti
että jopa minä ymmärsin..melkein kaiken :D

Eeeeeeehhhh... Siis, että mitä hä? Toiminta on täsmälleen sellainen
kuten selostin ja johon hain linkin. Joten?

taotao

Juu anteeksi lukihäiriö jokus kun luulee että toinen on väärässä niin lukee väärin:D nää nupin lepatukset ja lead lagit on tietty otettava huomioon jos meinaa suunnitella kopteria ....mielenkiintoista kuintenkin ja ratkaisut
joskus aika omaperäisiä:D Uusien tai ei enää niin uusien taistelukopterien roottorin kiinnitykset on aika mielenkiintoisia juuri lepatuksen ja lead lagin osalta...

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: taotao - marraskuu 06, 2006, 17:56:15

joskus aika omaperäisiä:D Uusien tai ei enää niin uusien taistelukopterien roottorin kiinnitykset on aika mielenkiintoisia juuri lepatuksen ja lead lagin osalta...


Eikä "masto" ole edes suorassa. Juuh, lueskelin jokunen vuosi takaperin aikani kuluksi
kaverin kansiot helikuppelon teorioista. Kaikenmaailman jutut siihen vaikuttaakin.

JPK1990

Ohjaus tuossa palikka kopterissa on toteutettu kallistamalla roottoria suhteessa runkoon...
Mut tota pitää todellakin jalostaa toden teolla lentäväksi malliksi... tuota jos hädin tuskin voi käyttää mallinakaan.

KimmoHantula

Lainaus käyttäjältä: taotao - marraskuu 04, 2006, 17:50:22
mutta taidan olla Gadin Maurin lisäksi ainoa suomessa joka
osaa lennättää RC-kopteria ilman gyroa :)
Ettet ihan ylpisty... meitä taitaa olla 3kpl

taotao

Niin arvelinkin :D enkä siksi toiseksi osaa kuin leijuttaa ja ajaa normaalikuvioita ilman gyroa:D
Ompahan tuo haasteellista tunnen myös pari kaveria jotka koitti aloitella 80 alussa ilman gyroa
ja ei siitä mitään tullu ja kas kun saivat gyron niin ei pulmia :D siksi tua vähän ylpistää:D toisaalta
olen aika huono säätämään digiradioita :)
Kai niitä suomesta muitakin löytyy Jalista en ole kuulut pitkään aikaan mitään hähän oli se joka ekana
rakensi koko kopterin ja mekaniikan itse !?

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - marraskuu 07, 2006, 18:43:25
Ohjaus tuossa palikka kopterissa on toteutettu kallistamalla roottoria suhteessa runkoon...
Mut tota pitää todellakin jalostaa toden teolla lentäväksi malliksi... tuota jos hädin tuskin voi käyttää mallinakaan.

Roottori itsessään toimii hyrränä. Kun hyrrää yritetään kallistaa, niin voima,
joka siihen vaaditaan on melkomoinen. Kuitenkin, vaikka sen hyrrän on saanut
kallelleen, niin se piruhan nousee uudestaan pystyyn. Eli ei tule toimimaan,
ainakaan kunnolla. Saat aikaiseksi härvelin, jossa roottori pyörii vaakatasossa
koko ajan (mitä nyt pieniä poikkeamia, kun ohjaussauvaa kiskot) ja muu runko
kallistelee. Vain siinä tapauksessa, että painopiste muuttuisi samalla tarpeeksi,
tuo voisi toimia.

Nooh, onhan sekin hauskaa  :)

taotao

Kyllä se Kavanin Ouletessa toimi siinä oli kiiteät lapakulmat ja roottoria kallistettiin :)
mutta vai muutamissa ekoissa koptereissa, ei ollut kovin käyttökelpoinen kun lisäsi kaasua
niin myös noste lisääntyi ja eri lentotiloista vaihto oli tarkkaa puuhaa tosin juuri kun tuntui että oppii
Ilmestyi Kavanin Jetrangeri missä oli säätyvät lapakulmat ja hyvä mekaaninen mikseri:D

Jari Kaija

#47
Lainaus käyttäjältä: taotao - marraskuu 08, 2006, 13:05:27
Kyllä se Kavanin Ouletessa toimi siinä oli kiiteät lapakulmat ja roottoria kallistettiin :)

Nyt puhutaan muuten oikeasta härvelistä, johon painopisteajattelun
mukaisesti (kääntyvä roottorikiinnitys siis) vaikuttaa aivan kaikki,
lentäjän pikkusormen koukistamisesta lähtien. Saati, että kuikuilee
alas maastoon sivuilta. Tappopeli tuo oikeassa elämässä on.

Täällä olisi JPK:lle vähän toimivampia ja lentäviä ratkaisuja yhdelle
sivulle kerätyissä kuvissa. Jokaisessa on muuten säätyvät lapakulmat.

http://avia.russian.ee/helicopters_eng/light.html

Markku Koivurova

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - marraskuu 08, 2006, 09:39:23
Roottori itsessään toimii hyrränä. Kun hyrrää yritetään kallistaa, niin voima,
joka siihen vaaditaan on melkomoinen. Kuitenkin, vaikka sen hyrrän on saanut
kallelleen, niin se piruhan nousee uudestaan pystyyn. Eli ei tule toimimaan,
ainakaan kunnolla. Saat aikaiseksi härvelin, jossa roottori pyörii vaakatasossa
koko ajan (mitä nyt pieniä poikkeamia, kun ohjaussauvaa kiskot) ja muu runko
kallistelee. Vain siinä tapauksessa, että painopiste muuttuisi samalla tarpeeksi,
tuo voisi toimia.

Nooh, onhan sekin hauskaa  :)

No ei se kyllä nyt ihan noin mene.

Nivelöity roottorinen kopteri (esim. Bell 206 Jetranger) on periaatteessa painopisteohjattu värkki. Roottoritasoa kallistetaan syklisen ohjauksen avulla. Myöskin autogyroa ohjataan kallistelemalla roottoritasoa ja kaiken lisäksi ihan ilman tuota syklistä ohjaista. Eikä tarvittavat voimat ole läheskään niin isoja kuin luulisi.

Tottahan hyrrä pyrkii pitämään pyörimistasonsa mutta mikään voima ei kallista hyrää takisin pystyyn silloin kun se on ilmassa. Lasten leluhyrrät pyrkivät pysymään pystyssä sen vuoksi, että niillä on tukipiste alustaansa.

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Markku Koivurova - marraskuu 13, 2006, 15:37:24
Tottahan hyrrä pyrkii pitämään pyörimistasonsa mutta mikään voima ei kallista hyrää takisin pystyyn

Jep. Huomasin itsekkin tuon ajatusvirheeni kun sitä jälkikäteen tuumailin, vaan
ei muistanut/jaksanut/viitsinyt enää tuota viestiä hakea ja korjailla. Pahoittelen.
Silti, autogyroakaan ei voi kyllä mielestäni tässä tapauksessa täysin verrata
kopteriin.


Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod