DV6C

Aloittaja teacdance, tammikuu 21, 2025, 19:57:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

teacdance

Tässä kuva beadi työkaluista

Tämä isompi on parempi pehmeille materiaaleille
76209951190__F8B97DD6-5D7B-4D85-8EFA-10E225EE6F59.jpeg

Tällä pienemmällä linkkumallilla tahtoo tyssätä sisältä jos ei luista tähänkin pieni laakeri olisi parempi..
76209946872__EE39BCDE-B16D-4D64-9EA1-7AC61DDB469D.jpeg
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Kyllä se jappi näyttäisi olevan hitsattavissa testasin yhden putken kylkeen

IMG_3354.JPG
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Martti Mattila

Purso.fi JAPP putket on valmistettu EA AW 6063 tai 6083 laadusta, molemmat hitsattavia. Olisi kuitenkin jotenkin lentokonelaatuista jos voisi rakennusselostukseen liittää tarkan materiaalitunnisteen. Harmillisesti Purso ei kerro tarkkaan kumpaa seosta tarkalleen on käytössä missäkin aplikaatiossa, sen tiedon ehkä saa kysymällä. Halkaisijaltaan 16 millinen näytää olevan pienin JAPP putki, jos paisuntahaaraksi tarvitaan pienempää sen voi sorvata pyöröalumiinista mitä Purso näyttää myös valmistavan. Meikäläisen Sorvin ympärillä pyörivät Alumiinit ovat 7075, 5052, 2024 laatuja. Ei ole tullut mieleen hamuta 6063 tai 6083 laatuja. Pitääkin aktivoitua siinä.

Ansis

Mahtavaa nähdä kuvia työkaluista ja konsteista suomalaisillakin sivuilla!
My mind is willing, but purse is weak.

teacdance

Päätettiinkin että käytetään tuota moottorin alkuperäistä kaasuläppää siihen pakko sammutukseen vaikee itse tehdä ihan ilmatiivistä läppää.. Ainoastaan jätetään tuo sähköinen ominaisuus pois ja tehdään suora vaijeri hyttiin Pasi suunnittelee ja piirtelee siihen uuden kannen vaijeri versioksi.

Välijäähdyttimeen saatiin toinenkin 90 asteen pääty tilattiin toinen 15€ välijäähdytin ja otettiin siitä samanlainen pääty ei alettu 3d tulostamaan siihen omaa.

Samalla saatiin ilma kanavien kohdat tulostettua tuonne tuliseinään ja eihän siellä paljoa ylinmäräistä tilaa ole.

Sinne se mahtus kivasti
IMG_3341.JPG

Tuon näköinen sisältä hyvä jousi pitämään sitä auki ja kumminkin saapi sitten vetästyä sen kiinni jos tarttee.
IMG_3340.JPG

Ilmakanaville ei paljoa tilaa ole kyllä siitä tulee tiivis paketti
IMG_3342.JPG

Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Sitten jatketaan ylempien moottori tukien tekemisiä niin saadaan pysymään omin voimin se pukissa

Vasen puoli mikä tulee olemaan ahtaampi puoli ja vielä ainakin kaikki ollaan saatu ohittamaan ilmakanavan ja tuen raudan
IMG_3414.jpg

Oikea puoli siellä onkin enemmän tilaa raudalle
IMG_3415.jpg

IMG_3416.jpg

Ilmakanava tulostettuna 3D mallin mukaisesti
image (1).jpg

Ja sinnehän se mahtui ja ohittaa pumpun rattaan ( ei paikallaan kuvassa ) ja ahtoputken
image.jpg

image (2).jpg


Pakko sammutus systeemi kehittyy samalla rinnalla ja tämä oli moottorin mukana tullut alunperin sähköllä ohjattava mutta muutamme sen hyttiin vaijeri käyttöiseksi.

V1
IMG_3224.JPG

V2
MG_3228.jpg
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Moottorin tankojen teko jatkuu
IMG_3425.jpg

Alkaa moottori jo pysyä telineessä ilman liinoja
IMG_3426.jpg

Diesel pumppu tulee meille rakennettuna paikalliselta pumppu gurulta tässä paikallaan pajeron pumppu millä ollaan vaan testattu että kaikki mahtuu paikalleen
Varsinainen pumppu tulee olemaan volkkarin pumppu.. Pumppu mies kyseli että tehdäänkö Vakionopeus säädin pumppu vai rajanopeus säädin pumppu :) miten olisi tuommoinen vakionopeus säädin versio niin pumppu säätäisi itse tehoa kuorman mukaan.. päätimme kumminkin ensin että mennään normaalilla rajanopeus versiolla.
IMG_3341.jpg

Tällä hetkellä kumminkin moottorin tangot on nyt oikean mittaiset ja pultit lyhennelty oikeaan mittaan ja joustokumit kaikki prässatty paikoilleen ja lukittu pulteilla joten sen osalta kaikki on nyt hyvin seuravana pakosarjan kimppuun.



Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Martti Mattila

Tuo Moottorin imuilman tukkiminen keventää sen pyörittämistä tuulimyllynä, vaikka tuskin potkuri jaksaa Dieseliä tuulimyllynä pyörittää, mutta näin se vain menee jos ei tarvitse pumputa ilmaa tai vettä silloin pyöritään kevyemmin. Auttaa tietysti pakkosammutukseen jos Diesel pillastuu eli saa poltettavaa jostain, joskus jopa moottoriöljyä poltetaan ajajan hämmästykseksi.

teacdance

Lainaus käyttäjältä: Martti Mattila - maaliskuu 30, 2025, 16:44:17Tuo Moottorin imuilman tukkiminen keventää sen pyörittämistä tuulimyllynä, vaikka tuskin potkuri jaksaa Dieseliä tuulimyllynä pyörittää, mutta näin se vain menee jos ei tarvitse pumputa ilmaa tai vettä silloin pyöritään kevyemmin. Auttaa tietysti pakkosammutukseen jos Diesel pillastuu eli saa poltettavaa jostain, joskus jopa moottoriöljyä poltetaan ajajan hämmästykseksi.

Joo tuon pillastumisen takia se on ja kyllä ilmeisesti autoissakin on tuo juuri sen takia että sillä pakotetaan sammutus eikä toimi normaalina kaasuläppänä niin paljoa kuin itse olen sen aina ajatellut. Tuon on siis tuon moottorin alkuperäinen sähköllä ohjattu läppä.
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Vesipumpun lähdölle osan tekoa

IMG_3483.jpg

IMG_3488.jpg

Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Sitten turbon lähdön putkelon teko jotain kuvia jäi puhelimen rullaan alkaa mun Iphone 6S+ Tekeen loppua kun ohjelma tuet vähenee ja kamera täräjää  ;D

IMG_3492.jpg

IMG_3497.jpg

IMG_3498.jpg

IMG_3504.jpg

IMG_3505.jpg

IMG_3506.jpg

IMG_3507.jpg

Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Öljytikku löysi taivutteluiden jälkeen paikkansa

9D7AB055-69D8-41EB-9F12-2C7768BCDC9A.jpeg

44D4901F-EBED-469B-A004-3B3B78E244C5.jpeg
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Jihuu uutta maalattua osaa  *0* kyllä se aina piristää projektia

IMG_3529.JPEG

IMG_3528.JPEG


Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Muutama pätkä tullut lisää timelapsea ja napattiin vauhtipyörä paikalleen kunnolla

Vesipumpun lähdön pidin rakkennettu
IMG_3520.jpg

Vauhtipyörä kiinnitetty
MG_0853.jpg

MG_0855.jpg



Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

#64
Lisää maalattua osaa paikalleen

IMG_3562.JPG

IMG_3563.JPG

IMG_3564.JPG

IMG_3569.JPG

IMG_3570.JPG

IMG_3571.JPG

Myös syöttöpumppu saatiin kotia jotta pääsee sitä sovitteleen paikoilleen

Kyseessä golffin pumppu mihin sisuskalut vaihdettu täysin
IMG_3566.JPG

Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Nostettiin motti toisin päin telineeseen ja aletaan tekeen jakopäätä ja pumpun tukea ja pidikettä.. 153 hampainen jakohihna hakuun ja testaileen miten se siihen sopii

IMG_3627.jpg

IMG_3628.jpg

IMG_3629.jpg

Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Vähän edistystä lopullisia kiinnityksiä jo vähän tehty

Turbo ja pakosarja kiinnitetty
IMG_3684.jpg

Turbon tuki myös kiinni ja siinäolevat jouset jotta pääsee vähän elämään
MG_0872.JPG

Syöttöpumpun kiinnitys ja rattaan kiinnitys myös aloteltu

Jyrsimellä piti vähän madaltaa kiinnikettä jotta pumpun vetopyörä mahtuu olemaan
IMG_3292.JPG

IMG_3293.JPG

Tällä saatiin ratas tarpeeksi lähelle lohkoa pumpulle tulee sama ratas kuin nokka-akselillakin.. rattaan takana jälleen 3D tulostettu osa ensin mallausta varten ennen lopullisen tekoa  :2funny: lopullinen tulee näillä näkymin kahdesta 4mm levystä jotka tulee päällekkäin kun sitä levyä on valmiina 8mm levyä ei ole  :(
IMG_3673.jpg

IMG_3679.JPG


Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Jakopää alkaa valmistuun pikku hiljaa

Syöttöpumpun pidikkeelle uudeet reijät
IMG_3703.jpg

Vakio reijät ei passaa tuolle pumpulle joten 3D tulostamalla saa hyviä poraus jigeja tehtyä että saapi reijät juuri oikealla jaolla muutaman asteen etiä päin
IMG_3704.jpg

IMG_3709.jpg

IMG_3710.jpg

Saatiin syöttöpumpun vetopyörä tehtyä sama homma nyt on reijät mukavasti särmästi kaikki

IMG_3707.jpg

IMG_3705.jpg

IMG_3706.jpg

Syöttöpumpun taakse myös tuki
_MG_0876.jpg

Kaikki asennettuna paikalleen rattaan keski osa tehty kahdesta 4mm alumiinista
_MG_0873.jpg

_MG_0875.jpg

_MG_0877.jpg

Ja remmiksi tuli 153 hampainen ja näyttäisi että kiristimessä riittää kiristys varakin.

IMG_3712.jpg

Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Lisää samanmoisia työkaluja testissä työkaluista kiinnostuneille

Tällä tulee tuommoinen viistossa oleva haitta putkeen ja tämäkin aika simppeli rakenne

_MG_0884.jpg

_MG_0885.jpg

_MG_0886.jpg
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Sitten vielä helppo tekoinen jos löytyy 3D tulostin.. Huviksi testasin tehdä vain kaksi osaa mitä pihdettä puristetaan yhteen ja hyvin tuli niilläkin vähän isommilla knipex pihdellä junttasin niin kyllä se siitä muotoutui ja kokeilin myös pikapuristimella niin sekin toimi. Ainoa miinuspuoli että jokaiselle putki koolle pitää tehdä oma tuloste ja hyvä tehdä jokaiselle päädyllekkin sen verran siihen tulee voimaa taakse että jokainen pääty omalla tulosteella mutta nuot tulee onneksi 15min tulosteena joten toista kun puristelee niin toinen valmistuu  :?:

Ulkokappale
_MG_0887.jpg

Alempi sisempi kappale
_MG_0888.jpg

Tässä vielä iphone janttereille 3D kuva niin saapi omalla pöydällä pyöritellä  ;D

Testi kappale

Jos tuo ei toimi niin täältä voi kans kokeilla toimisiko tämä

Testiä

Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

SamiM

Ootte te kovia tekijöitä, hattua pitää nostaa edelleen!

Jostain syystä mulla ainakin näkyy kaikki kuvat kahteen kertaan?

teacdance

Lainaus käyttäjältä: SamiM - toukokuu 02, 2025, 11:28:21Jostain syystä mulla ainakin näkyy kaikki kuvat kahteen kertaan?

Liitetiedostot näkyy varmaan vaan siinä alhaalla oisko ne hämäämässä siitä saa kuvat täyteen kokoon??
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Ansis

Nyt on kyllä semmosta meininkiä, jolle pitää nostaa hattua!  (bisselle)
My mind is willing, but purse is weak.

teacdance

Moottorin alkuperäinen huohotus järjestelmä lähti käveleen joten moottorin päähän entisen alipaine pumpun kohdalle tulee uusi huohotus reikä
Nokka-akseli katkaistiin vähän lyhyemmäksi ja siihen mahtuu nyt sitten tuommoinen pötikkä mikä on täynnä sokkeloita ja teräshankaus sieni tällä saadaan paljon tarttumis pinta alaa öljylle mitkä koettaa mennä ulos ja toivotaan että ne valuu takaisin moottoriin..

_MG_0891.JPG

_MG_0899.JPG

_MG_0895.JPG

_MG_0894.JPG

_MG_0897.JPG

_MG_0900.JPG

_MG_0911.JPG

_MG_0910.JPG

_MG_0904.JPG
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Martti Mattila

Kampikammion Tuuletus eli Huohotus tai kuten viralliset lentokonemekaanikot sanovat "Käryputki" on todella asia johon kannattaa paneutua. Vakiotilavuuksisessa kampikammiossa kuten tuossa tilanne on helpompi mutta esimerkiksi kaksisylinterisessä Bokserissa tai Paralel Twinissä missä männät käyvät yhtä aikaa yläkuolokohdassa ja näin kampikammiosta puhalletaan tai imetään korvausilmaa joka tahdilla tuo tuuletus on ongelmallisempi. Sylinterien ohivuodot mihin Rotax nelarin öljyn paluu perustuu on vielä oma asiansa niissäkin. Jostain moottorista opin systeemin missä ylipaine joutui avaamaan läpän ja vastaavasti imun aikana sulkeutui. Näin saatiin kampikammioon ajoittain mahdollisimman alhainen paine. Lisäsikö tuo tehoa kun männät ylös mennessään joutuivat tekemään alipainetta mutta sama alipaine auttoi alasmenoa pois lukien ohivuoto mikä saattoi näin pahentua. Omassa VW lentomoottorissa tuuletusletku on viety pulloon ympäristösyistä käytyään ensin niin korkealla kuin se konepeiton alla on mahdollista. Tuollainen Exp. rakentelu vaatii Sorvin, Jyrsimen ja TiG hitsauslaitteen Alumiinille, sitten niitä pitäisi vielä osata käyttää. Sulkee pois aika suuren osan harrastusta havittelevia. Oma lentokonehallikaan ei ole pahitteeksi, entä oma kenttä. Menestystä rakenteluun.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod