Kirjoittaja Aihe: Kuormituskoe  (Luettu 4344 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Matti Rissanen

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 272
Kuormituskoe
« : Maaliskuu 03, 2003, 10:21:13 »
Nyt kun uudelle(?) konetyypille on tehtävä kuormituskoe odotettavissa olevan maksimikuormituksen mukaisesti(?), niin voisiko joku valottaa, miten tämä tehdään? Mitkä osat koekuormitetaan ja mihin pisteeseen? Jos koneen ehdoton rakenteellinen maksimikuormitus on esim. +6/-3, viedäänkö se vain siihen pisteeseen vai tehdäänkö niin kauan että tulee jo väkisin rakeenteellisia muodonmuutoksia? Huonosti rakennettu kone varmaan sitten repeää jo aikaisemmin.

Matti Rissanen
 

Markku Hiedanpää

  • Vieras
Kuormituskoe
« Vastaus #1 : Maaliskuu 03, 2003, 23:52:09 »
Tervehdys

Vaatimus on ollut aina harrasterakentamista koskevissa määräyksissä ("lujuus on osoitettava lujuuskokein tai -tarkasteluin......"), kone/muutetut rakenteet kuormitetaan ns. varmaan kuormaan tuettuna siitä mistä se on lentotilanteessa (siipien kiinnitys jne). Lisätietoja löydät liiton sivuilta "Ultrakevyiden ja harrasterakenteisten lentokoneiden tarkastuskäsikirjasta".
Uusi kone tarkoittanee kysymyksessäsi, sellaista mitä ei aiemmin ole Suomessa rakennettu ja koekuormitettu (tai sitä on muuttettu koekuormitetusta rakenteesta).

Eli yksityiskohtaista vastausta ei voi antaa ilman tarkempaa tietoa. Rakentaja/valvoja ovat ne jotka laativat koekuormitussuunnitelman ja jos heidän taitonsa ei siihen riitä niin on käytettävä suunnitelman laatimisessa asiantuntijaa.

MH

Poissa Jari Kaija

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 570
    • http://www.projectch701.net
Kuormituskoe
« Vastaus #2 : Toukokuu 23, 2003, 08:31:23 »
Lainaus
Tervehdystarkasteluin......"), kone/muutetut rakenteet kuormitetaan ns. varmaan kuormaan tuettuna siitä mistä se on lentotilanteessa (siipien kiinnitys jne).
Morjes Miuku. Viitsi edes yrittää valvojalle näin aamutuimaan soitella, joten esitän kysymyksen sinulle.

Tuo "varma kuorma": Jos kone kykenee esim +6G suoritukseen, niin hitsisaumalle siiven kiinnityksessä
asetetaan painoa seuraavasti: 6 x koneen max. lentoonlähtöpaino x 1.5=punnus?
Vai puolitetaanko siiven osalta tuo, koska rasitus jakaantuu kahdelle siivelle? Vai meneekö tämä vektorien
piirtämiseksi paperille ja voimien laskemiseksi, sillä siipihän on käytännössä kiinni neljästä pisteestä.
2 kpl streevoja + 2kpl runkoon tulevat kiinnitykset siiven juuresta.

Taitaa AeroCadd saada hieman laskettavaa, ellei suunnittelijalla ole jo antaa valmiita koestusvoimia hitsisaumoille.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 23, 2003, 08:36:51 kirjoittanut jaka »

Poissa Jari Kaija

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 570
    • http://www.projectch701.net
Kuormituskoe
« Vastaus #3 : Kesäkuu 30, 2003, 20:31:35 »
Löytyipä netistä tämmöinenkin tunkeumavärin käyttöön liittyvä opus, kun sen käytöstä lisäinfoa etsiskelin  :ph34r: .

http://www.valimoinstituutti.net/valimotek...t/kpl6_6_9.html

Ja itse litkut (neste + kehite + puhdistusaine)  saa sitten spraynä / sivellettävänä tälläisesta paikasta:

http://www.teknoma.fi/ardrox.htm
 

 

Powered by EzPortal