Forum > Experimental

Dyna Vibe Prop Balancer

(1/1)

Martti Mattila:
Tuollaisen electronisen tasapainoituslaitteen käyttömahdollisuus olisi hyvä saavuttaa. Oikein raha asiansa hoitanut voisi sen tilata tosta vaan mutta kun nyt ei ole niin, mutta herää ajatus voisiko tuon värkätä ikään kuin itse kiihtyvyys antureilla ja pulssigeneraattorilla. Toinen yleisempi kysymys on: Kun kerran tasapainoitetaan käyvää mäntämoottoria missä on palamistapahtuman aiheuttaman voiman kautta vastavoiman aiheuttamaa heilumista, kuinka voidaan eroittaa että juuri tämä tutina johtuu esimerkiksi epätasapainoisesta potkurista. Jos tuodaan peliin oskiloskooppi niin sietä ehkä voi päätellä mikä heiluminen on minkäkin tapahtuman aikaansaannosta
    Mieleen tulee tapahtuma neljän vuosikymmene takaa, missä Helikopterimekaanikko tasapainoitti Autogiroa sen aikasella huippu tekniikalla (Valtion vehkeet) ja tuloksena potkuriin pantiin 40 gramman paino. Myöhemmin potkuri "poistui" lentolaitteesta kesken lennon. Sen aikainen vähä älyisyyteni teki diagnoosin että tasapainoittajat olivat tappaneet energiapulsseja ja itse asiassa aiheuttaneet pyörivään massaan epätasapainon. Minkä sekundäärisenä funktiona oli potkurin separoituminen lentolaitteesta.
 Voidaanko yleensä lähteä tai onko tarvetta lähteä erittelemään eri tutinalähteitä jos lopputuloksena saadaan tärinättömämpi käynti ja parempi runkolaakereiden kesto.
Tärinöistä ja värinöistä on varmasti tehty tutkimuksia Tohtorinväitöskirjoihin asti, millä ne saataisiin auttamaan harrasteilmailuväkeä, siis minua.

Tapani Honkanen:
Mitä tuossa haluttiin sanoa? Kyseessä oli autogyro. Sen roottorin tasapainoitukseen on ollut työkalut jo vuosikymmeniä sitten mutta kun puhuttiinkin potkurista, siis työntövoimaa aikaansaavasta elementistä. Roottorin poistuminen kesken lennon olisi astetta pahempi kuin potkurin, siis olettama on potkuri.
Tasapainoitettiinko potkuri moottorissa kiinni? Senkin tuosta voisi saada mielikuvaksi. Kyllähän potkurin tasapainoitus tehdään staattisesti tasapainoitusakselilla. Potkurin dynaaminenkin tasapainoitus lienee tarpeellista, varsinkin jos se potkuri on volkkarin kampiakselilla, potkurin halkaisija niin pieni, että maksimi pyörimisnopeus jossakin lähellä 4000 rpm. Toisaalta, nousu on pienehkö ja potkurin paksuus myös, epätasapainojen momenttietäisyys on vähäinen. Oliko kyseessä puu- vai komposiittipotkuri? Komposiittipotkurin valmistus harjoittelijalta saattaa tuoda juuri tuota dynaamista massaepätasapainoa. Potkurin asentaminen kiinnityslaippaansa, kohtisuoraan on yksi virhelähde. Tämä kysymys pitää formuloida yksiselitteisesti ja riittävän tarkasti. Muuten kysellään ja ennen kaikkea, vastataan aivan väärään kysymykseen.
Minulla saattaa olla noita teoriakirjoja kaikenlaisista värähtelyistä. Yksinkertaisemmat menee lonkalta mutta nyt kun on kysymys lentolaitteesta, pitää olla auktorisoitu tietolähde, mieluummin kirja. On kirjoja, missä käsitellään polttomoottoreita. Oli se värähtely sitten polttomoottorin sisäinen tai ulkoinen, niin kampiakselille asennettu potkuri vaikeuttaa analyysin suoritusta. Toisaalta, nuo ikäänkuin erilliset objektit, joiden analyysi on hallittavissa, ovatkin jollakin tavalla kytketyt toisiinsa. Probleemi menee niin monimutkaiseksi, niin ettei Erkkikään saa selvää.
 
Haluaisin lisää selvitystä, mistä olikaan kysymys. Toki ottamalla kantaa voimakkaasti ja julkaisemalla totuuden, ei häpäisi itseään niin paljon kuin vastaamalla myös väärin tarkennettuun kysymykseen.
Missä se 40 g tasapainoittava massa sijaitsi?

Martti Mattila:
Tämä oli muistinvarainen toisen käden tieto neljän vuosikymmenen takaa eikä tämän kysymyksen pääasian kannalta ole kovin merkittävä, mutta tarkennetaan vähän.
Niin kyse oli potkurista joka oli valmistettu vaneria yhteen liimaamalla. Tyypillisessä 90 asteen vanerissa vain joka toinen kerros kantaa säteen suuntaista kuormaa ja ne loput on vain muotoa antavia turisteja. Hommaa voi parantaa leikkaamalla soiroja diagonaalisti mutta se ei kuitenkaan ole paljoakaan parempi. Olen tehnyt yhden dekopotkurin moisella tekniikalla harjoitellakseni Messinkipellitystä, painava tekele.
Vastaan on tullut vanerinkäyttäjiä jotka luulevat joka toisen kerroksen olevan jotain toista puulajia kun ne jokatoinen ply näyttää erinlaiselta, esim. koivuvanerissa Saarnea. Tajuamatta että se on sitä samaa koivua, syyt vain 90 asteen kulmassa. On toki vanereita missä ydin on esim. Poppelia ja pinnat Mahonkia.
Potkurin tasapainoituskin on tuttua tohinaa mutta kun lisätään starttikehä ja Spinneri kiinnityslevyineen niin mieleen nousee ajatus onko koko pyörivä massa tasapainossa koneen nokalla pyörimässä. Eli mistä saisi sen kaksitonnia Dyna Vibeen.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

Siirry pois tekstitilasta
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod