Mitä tuossa haluttiin sanoa? Kyseessä oli autogyro. Sen roottorin tasapainoitukseen on ollut työkalut jo vuosikymmeniä sitten mutta kun puhuttiinkin potkurista, siis työntövoimaa aikaansaavasta elementistä. Roottorin poistuminen kesken lennon olisi astetta pahempi kuin potkurin, siis olettama on potkuri.
Tasapainoitettiinko potkuri moottorissa kiinni? Senkin tuosta voisi saada mielikuvaksi. Kyllähän potkurin tasapainoitus tehdään staattisesti tasapainoitusakselilla. Potkurin dynaaminenkin tasapainoitus lienee tarpeellista, varsinkin jos se potkuri on volkkarin kampiakselilla, potkurin halkaisija niin pieni, että maksimi pyörimisnopeus jossakin lähellä 4000 rpm. Toisaalta, nousu on pienehkö ja potkurin paksuus myös, epätasapainojen momenttietäisyys on vähäinen. Oliko kyseessä puu- vai komposiittipotkuri? Komposiittipotkurin valmistus harjoittelijalta saattaa tuoda juuri tuota dynaamista massaepätasapainoa. Potkurin asentaminen kiinnityslaippaansa, kohtisuoraan on yksi virhelähde. Tämä kysymys pitää formuloida yksiselitteisesti ja riittävän tarkasti. Muuten kysellään ja ennen kaikkea, vastataan aivan väärään kysymykseen.
Minulla saattaa olla noita teoriakirjoja kaikenlaisista värähtelyistä. Yksinkertaisemmat menee lonkalta mutta nyt kun on kysymys lentolaitteesta, pitää olla auktorisoitu tietolähde, mieluummin kirja. On kirjoja, missä käsitellään polttomoottoreita. Oli se värähtely sitten polttomoottorin sisäinen tai ulkoinen, niin kampiakselille asennettu potkuri vaikeuttaa analyysin suoritusta. Toisaalta, nuo ikäänkuin erilliset objektit, joiden analyysi on hallittavissa, ovatkin jollakin tavalla kytketyt toisiinsa. Probleemi menee niin monimutkaiseksi, niin ettei Erkkikään saa selvää.
Haluaisin lisää selvitystä, mistä olikaan kysymys. Toki ottamalla kantaa voimakkaasti ja julkaisemalla totuuden, ei häpäisi itseään niin paljon kuin vastaamalla myös väärin tarkennettuun kysymykseen.
Missä se 40 g tasapainoittava massa sijaitsi?