Radio

Aloittaja JPK1990, marraskuu 19, 2005, 23:03:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

JPK1990

Minä kun olen tälläinen pikku apina niin en tiedä mitään radiokäytännöstä eli mitä taajuutta, modulaatiota jne. käytetään.
Olisi kiva tietää.

T:Janne

Ansis

OT: Kannattaisi varmaan hankkia vaikka laskuvarjohyppyliitosta (SIL) jonkin lajin teoriamateriaali, voisi selvittää helpommin suurimman osan kysymyksistäsi.
My mind is willing, but purse is weak.

Harri Heikkilä

Ilmailussa käytetty radioliikenne käydään pääosin VHF-taajuuksilla 118-136 MHz (radiosuunnistusjärjestelmät kuten VOR ja ILS toimivat 108-118 MHz) ja käytetty lähetelaji on amplitudimodulaatio eli AM.

Myös HF-radioita (3-30 MHz, lähetelajina SSB)käytetään pidemmillä yhteysväleillä.

/Harri

PS. Mikä ihmeen laskuvarjohyppyliitto?

JPK1990

ok! entäs tämä käytäntö mitä kieltä puhutaan tai mitä puhutaan. Onko muitakin viestintämuotoja kuin puhe esim. joku digitaalinen hommeli?
entäs jos haluaa puhua lennonjohdolle tai lennonjohto sulle mitä taajuuksia käytetään ja mitä kieltä jne.?

Ari Simonen

Viralliset ilmailukielet on Suomessa suomi ja englenti. Ruotsi ei kelpaa edes Maarianhaminassa.

JPK1990

Lainaus käyttäjältä: Ari Simonen - marraskuu 20, 2005, 13:08:22
Viralliset ilmailukielet on Suomessa suomi ja englenti. Ruotsi ei kelpaa edes Maarianhaminassa.
hyvä homma mulla on ruotsi kutonen!!!

Jari Lanteri

Lainaus käyttäjältä: Ari Simonen - marraskuu 20, 2005, 13:08:22
Ruotsi ei kelpaa edes Maarianhaminassa.

Paitsi maajaksolla... jos sitä nyt varsinaiseksi ilmailutaajuudeksi voi kutsua.

JLa

JPK1990

käytetäänkö yksityiskoneissa mitään transpondereita niinkuin matkustajakoneissa?  :-[ ei mitään hajua.

Jari Kaija

Kyllä käytetään. On olemassa lentokenttiä maailmallakin, joihin ei ilman transponderia ole mitään asiaa.

Mikko Suokas

Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - marraskuu 19, 2005, 23:03:38
Minä kun olen tälläinen pikku apina niin en tiedä mitään radiokäytännöstä eli mitä taajuutta, modulaatiota jne. käytetään.
Olisi kiva tietää.

Hommaapa itsellesi sellainen opus kuin Ilmailun radio- ja tutkajärjestelmät (tekijät Alpo Rinta-Opas ja Väinö K. Lehtoranta) ja opiskele se, niin tiedät enemmän.

t. Mikko

JPK1990

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Ansis - marraskuu 20, 2005, 09:56:18
OT: Kannattaisi varmaan hankkia vaikka laskuvarjohyppyliitosta (SIL) jonkin lajin teoriamateriaali, voisi selvittää helpommin suurimman osan kysymyksistäsi.

;D ;D ;D ;D :thumbsup:

JPK1990

Löytääkö netistä mitään siitä että mitä siihen mikkiin höpistään? "Taidanpa piipahtaa kahville ja olen jo laskeutumassa"

Esa Virtanen

Täällä on opus, jossa on kerrottu kaikki lentäjien 'höpinät': http://www.finavia.fi/vhfradiopuhelin

JPK1990

Hmm.. löytyisiköhän kirjastosta?  :-\ ;D

Armin Züger

Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - kesäkuu 27, 2006, 11:56:47
Hmm.. löytyisiköhän kirjastosta?  :-\ ;D
ainakin 3. painos löytyy kirjastosta (saat etsiä itse ;D)
// Armin