Kirjoittaja Aihe: Pyörimissuunta  (Luettu 1098 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Martti Mattila

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 550
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Pyörimissuunta
« : Tammikuu 26, 2020, 23:55:15 »
Meillä on ollut melkein onnea kun meille tutussa Newtonilaisessa fysiikassa  on vain kaksi pyörimissuuntaa, vielä parempi olisi ollut jos olisi vain yksi, mutta kaikkea ei voi saada. Tämä minulle tyypillinen johdanto liittyy seuraavaan käynnistinmoottori tarinaan. Ranskalainen Valeo loi kevyen(2,6kg.) kestomagneetti planeettavaihteisto startin jonka kiinalainen sujuvasti kopioi. Tehden niitä nyt hyvin useaan automerkkiin. Myös Valeo itse myi tuotettaan kaikkiin mannermaisiin automerkkeihin.
Syystä että niitä tehdään sopivaksi moneen moottoriin, kiinnityslaipan muotoja on monia ja vielä tärkeämpää ratasaukon (missä se käynnistinkehä pääsee startin Bendix rattaan kanssa kosketuksiin) ja solenoidin, keskinäinen asema vaihtelee. Näin löytyy sopiva käynnistin melkein joka moottoriin, on vai yksi mutta, pyöritys suunta saattaa olla väärä. Tässä tulee se onni että pyörimissuuntia on vain kaksi. Pyörimissuunnan vaihtamiseksi olen käyttänyt menetelmää missä alumiininen kiinnitysosa otetaan sieltä minkä desing on tarkoitukseen sopivin ja itse toimiosa otetaan siitä missä pyörimissuunta on oikea. Nämä startit on halpoja, keskimäärin 50E. 14E. rahti Saksan ebayssa. Lerchessä on nyt tällainen yhdistelmä käytössä, alumiininen nokkaosa BMW r100 moottoripyörästä ja loput Citroen 2CV.stä. Jotkut osaavat kääntää starttien pyörityssuuntaa hiilijohtoja sumlaamalla mutta vapaakytkin ja Bendixlaitteen rihla olisi kuitenkin ollut vääräsuuntainen.
Voisi tämän homman hoitaa niinkin että ratasauko osa irroitetaan ja hitsataan uuteen asentoon, mutta tässä tapauksessa ei kustannustehokas vaihtoehto. Ankkurin ja kentämagneettien välys on pieni epäonnistunut keskitys aiheuttaisi toimimattomuuden, joten tuhlaan mieluimmin 60E.. Starttikehä on tällä kertaa oikein Limbahista. Käynnistimen ottotehoksi ilmoitetaan 0,6 tai 0,9 kw. kuitenkin sama laite eli ei kovin vahva, olen hahmotellut kahden liittämistä peräkkäin suuremman tehon tarpeeseen, ei vielä toteutettu. Myös aikaisemmin käyttämäni Fiat 600,850 ja Puolassa vieläkin tehtävät vanhan Fiat 500 tekniikalla olevan auton startit toimivat ja niitä käytti Limbachkin.

Poissa Martti Mattila

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 550
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: Pyörimissuunta
« Vastaus #1 : Tammikuu 27, 2020, 00:24:40 »
Sama pyörimissuunta sekoilu jatkkuu myös magneeton osalla, nyt vähän paremmat henkilöt hämmentämässä. VW valmisti teollisuusmoottoreita käytettiin mm. Palopumpuissa ja Leikkuupuimireissa ilmajäähdytteisten moottorien valmistuksen loputtua Euroopassa Limbach otti teollisuusmoottorien valmistuksen asiakseen. Sitten loppui Scintilla jakajamagneetojen valmistus Euroopassa, amerikkalainen tekee niitä vielä tääläkin hetkellä lisenssillä. Jostai syystä ehkä hinta Limbach rupesi kuitenkin käyttämään Slick lentokonemagneettoja teollisuusmoottoreissa. Kyseessä on laukaisulla varustettu malli.
Homma tarvitsee toimiakseen ylennysvaihteiston jonka Limbach ilmeisesti suunnitteli ja teetti, tämä ei ole se Slick mitä käytetään VW moottorin takapuolessa. Valitettavasti Limbach teurasti näitä magneettoja asentamalla niiden jakaja osaan Bosch virranjakajan pyörijän ja kannen. Tämä minulla käytössä oleva on Saksassa lentokuosiin palautettu. Ylennysvaihteiston öljyt on yksi tärkeä huoltokohde lisää, kulumistakin on syytä tarkkailla, sen verran metallia löytyy aina öljystä, varaosia on parin yksikön verran. Kuvassa perinteinen Scintilla jakajamagneetto kädessä tuon Limbachin teoksen vieressä. Haikailen tuplasytytystä Lercheen sitä Kuhmo seikkailua varten, siellä kun ei ole näitä peltoaukeita pakkolaskuja varten, mutta ei näytä tuplasytytyksetkään auttavan kun mennään mereen Sipoossa tai peltoon Jalasjärvellä. 

Poissa Matti Kuosmanen

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 78
  • Oikea nimi: Matti Kuosmanen
Vs: Pyörimissuunta
« Vastaus #2 : Tammikuu 27, 2020, 09:50:20 »
Tee Kuhmon matka Rautavaaran kautta, sieltä ei ole kun 100 km Kuhmoon. Kyllä kone sen verran ilmassa pysyy. Hyvässä lykyssä saat vielä matkaasi kaveriksi paikallisen Lerchen, OH-208X:n. ;)
--matti
Matti Kuosmanen

Poissa Martti Mattila

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 550
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: Pyörimissuunta
« Vastaus #3 : Tammikuu 27, 2020, 13:04:23 »
Kiitos kutsusta,
kyllä siinä reissussa vielä riittää hieromista. Mieluimmin lentäisin ennen termiikin heräämistä tai illalla, iltalennossa vain on yö vastassa. Vähän bensaa,  pimenevä ilta, oudot maisemat = välttelemisen arvoinen kokemus. Bensiinin ostomahdollisuus lentopaikoilla  on tärkeää, tietysti voi sopia paikallisen taksiyrittäjän kanssa tuomaan bensaa kanistereilla lentopaikalle, suodatisuppilo pitäisi saada kulkemaan mukana. Tämmöisen dioraman on mallari tehnyt maalaismaisemaan joutuneesta Motolerchestä.

Poissa Matti Kuosmanen

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 78
  • Oikea nimi: Matti Kuosmanen
Vs: Pyörimissuunta
« Vastaus #4 : Tammikuu 27, 2020, 13:24:30 »
Rautavaaralla on tarjolla majoitusta ja sauna. Paikalla on lentäjiä, joilta varmaan saa kyydin kylälle bensan hakuun. Kukaan ei ole tähän mennessä vielä jäänyt pulaan.
--matti
Matti Kuosmanen

Poissa vetu

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Pyörimissuunta
« Vastaus #5 : Helmikuu 01, 2020, 15:01:56 »
Hei! olen käyttänyt vanhemman subarun nippondenson starttia vw 2litran koneeseen. varustettu alennusvaihteella ja pyörii oikein päin. asennettu alkuperäiselle 
paikalle. vauhtipyörä kevennetty hammaskehän kannattimeksi. magneetto keskellä ja rättärin laturi toisella puolella.
vetu

Poissa Martti Mattila

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 550
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: Pyörimissuunta
« Vastaus #6 : Helmikuu 01, 2020, 19:47:20 »
Eli Denso on sulla siihen tyylin kuin se VW.ssä autossakin sijaitsee, kokonaisuudessaan moottorin takana, ei päällä kuten näissä minun asennuksissa ja vauhtipyörä alkuperäisessä paikassaan. Great Plains Aircraft myy tyylikkäitä moottorin takalevyjä missä uudet moottorinkiinnityskorvakkeet ja sisään rakennettu altenaattori ja sitten joku vaihteisto startti minkä alkuperää en tiedä. Voi hyvin olla Subarusta, vaihteisto ei ole planeettavaihde. Tuo G.P.A. tekele vaatii uuden moottoripukin teon eli ei jälkiasennus ystävällinen. Mulla on yksi Sub. E 71 startti, pitääkin tutkia sitä jos pyöritysvoiman tarve kasvaa. Valeo kopion 2,6kg. ja Fiat 126 solenoiditon vaijeri startti 2,2 kg. ovat kyllä keveydessään vaikeasti lyötävissä, mutta jos tehontarve kasvaa niin silloin. Yhteen VW moottoriin oli asennettu Rotax startti moottorin päälle ja tehty takalaippaan kolo sitä varten eli tuhottu lohko myöhempää takakiinnitys käyttöä  ajatellen. 

Poissa Martti Mattila

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 550
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: Pyörimissuunta
« Vastaus #7 : Helmikuu 03, 2020, 00:33:22 »
Pälyilin tuota Nippondenson starttia Saksan ebayssa ja Great Plains Aircraftilla, se näyttäisi olevan juuri tuo mainitsemasi. En malttanut olla tilaamatta, hinta 81 E. kotona, jos posti löytää perille.
Kiitos vihjeestä.

 

Powered by EzPortal