Kirjoittaja Aihe: EAA 394815  (Luettu 1394 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Martti Mattila

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 532
  • Oikea nimi: Martti Mattila
EAA 394815
« : Lokakuu 28, 2019, 03:12:03 »
Tuo on Experimental Aircraft Associationin jäsennumeroni, jäsenkortissa lukee member since 2/29/1992 eli karkauspäivänä liitetty EAA.n jäseneksi. Hyvä että silloin sain aikaiseksi liittymiseni, tietoni pienkoneilmailusta olisi ehkä luokkaa 30% nykyisestä, koskien ilmailun historiaa, koneiden rakenneratkaisuja ja jopa lentoturvallisuustyötä. Experimenter lehti ilmestyessään oli antoisin alalaan. Nyt se on Sport Aviation nettilehden takana toisinaan ilmestyvä haamu entisestään. Ehkä tilalle on tullut joku muu alan julkaisu josta en ole edes tietoinen.
EAA.n kanssa lentäjien sieluista kilpailee AOPA Aircraft Owners and Pilots Association, en ole tuon järjestön toiminnan asiantuntija. EAA.n Jäsenmaksu vuodessa on alle satasen, mihin hintaan kuuluu kaksitoista Sport Aviation lehteä vuodessa. Nyt olen kuitenkin tullut ajatelmiin pitäisikö EAA.n jäsenyydestä luopua. Toiminta tuntuu menevän voitettujen sotien sankareiden esittelyyn koko maailman vapauden puolustajina ja valitettavasti minä muistan heidän taistelleen Neuvostoliiton kanssa samalla puolella. Vaikka onkin myönnettävä että ilman Normandian maihinnousua J. Stalin olisi mennyt Gibraltarille asti.
Amerikkalaisuuden kokokuvaa Y tubessa havainnoidessa olen löytänyt ryhmän ihmisiä jotka viettävät aikaansa ampumaradalla ollakseen valmiita puolustamaan ase kädessä omaa ja perheensä turvallisuutta. Tuollaisen henkilön elinajasta menee suuri osa ase kädessä, ampumiseen tai hivelyyn. Ja entä sitten, mitä jos tällainen henkilö ei pääsekään toteuttamaan oikeuttaan käyttää asetta kotiinsa tunkeutujaa vastaan, on ehkä turhauttavaa kuurona kuolinvuoteella todeta että pyssy kädessä vietetyt hetket olivat elämän tuhlausta.
Tällaisen kohtalon välttämiseksi olen tehnyt keksinnön, nimittäin Kotiin tunkeutuja robotin= Home Intruder Robat, minkä perheenjäsenet tai sukulaiset voisivat tilata tekemään nimensä mukaista työtä, sitten tämä kodinturvaan vakavasti suhtautuva pyssyhenkilö voisi suolata tämän robotin aseillaan. Lisäksi tietysti lahjaan kuuluisi valepoliisit jotka tulevat taputtamaan ampujaa olalle sanoen" Hyvä että otit ton pois kaduilta" Lahjan ostajat voisivat maustaa robotin tietäen kodinturvaajan maun, latinoksi, mustaksi, jne. Näin toteutuisi elämän tarkoitus ja olisi helpompi toteuttaa kuin sen henkilön kohtalo joka aina on ollut kiinnostunut lentämisestä, mutta ei ole äidin tai vaimon helmoista päässyt sitä toteuttamaan.

Poissa Martti Mattila

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 532
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: EAA 394815
« Vastaus #1 : Joulukuu 08, 2019, 07:27:59 »
No on siinä EAAn. jäsenyydessä tietenkin etunsa, voi osallistua webinaareihin ja kiertokirje vyöryttää opetusvideoita kuinka tehdä eri juttuja lentokoneeseen. Esimerkiksi lanka-ja saksisokka lukituksia, ohjausvaijereiden Nicopres päätteitä ja satoja muita juttuja.
Meillä tuo Tsaarin aika on sen verran lähellä historiassa että selkäytimissä on ensimmäisenä opiskelun aiheena: Mitä ei saa tehdä.
Vilpitön hyvää tarkoittava mielipiteeni on että pitää voida tehdä ilma aluksen turvallisuutta lisääviä muutostöitä ja että niistä voi ja pitää jättää selvitys tekniseen kirjanpitoon. Näin ei nyt ole, joistain tekemisistä on parempi olla hiljaa.
Vai olisiko kaksinkertainen kirjanpito oikea ratkaisu, kuten Mafialla, toisen voi näyttää viranomaiselle.

Poissa kopterikuski

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 138
  • Oikea nimi: veikko kastila
Vs: EAA 394815
« Vastaus #2 : Joulukuu 10, 2019, 07:50:16 »
Martti kirjoittaa asiaa.  Varmaan kakskymmentä vuotta experimental talvipäivillä istuneena kuuntelin monetkin OTKESin Esko Lähteenmäen hyvät luennot sellaisista lento-onnettomuuksista joissa koneeseen oli tehty  "omia virityksiä" syystä tai toisesta.  Tämä nyt kertomani ei koskaan johtanut onnettomuustutkintaan mutta joku oli uusasentanut vesijäähdytetyn Rotaxin Renegaden keulille.  Kone oli myyty ja sitä tultiin hakemaan, kuljettamaan pois lentämällä.  Aamulla rullailimme sitä Kauttuan kentällä varmistaaksemme että kaikki pelaa.  Platalle tultaessa moottori ei sammunut STOP-napista. Korjattiin, rullailimme uudestaan.  Platalle tultaessa jysähti konehuoneessa, maailma täynnä höyryä.  Kun ei ollut löytynyt oikeita letkuja oli ostettu suoria letkuja autokaupasta ja LVI liikkeestä haettu 90asteen kuparimutkia.  Kun mitat oli heittänyt oli tiivisteeksi kierretty maalarinteippiä.  Kun rullatessa vesi kuumeni ja painettakin tuli alkoi maalarinteipin liima sulamaan ja sitten paukahti.  Mitä tästä opimme - emme mitään.

Poissa Martti Mattila

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 532
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: EAA 394815
« Vastaus #3 : Joulukuu 10, 2019, 11:26:45 »
Sieltä LVI liikkeestä olisi voinut ostaa myös Mapress käyriä, niissä on O rengas tiivistettä varten laajennus jonka taakse letkun voi letkunkiristimellä kiinnittää varmemmin.  Mutta moinen rakentelu ei vastaa vulkanoitujen mutkaletkujen käyttöä. Asennustyöt ovat moraali ja etiikka kysymyksiä, kysyt itseltäsi onko tämä rakenne tarpeeksi hyvä ja omia korkeita laatuvaatimuksia vastaava. Kestääkö se esimerkiksi onnettomuuden jälkeisen tutkimuksen arvostelun. Onko "mitäs jos tuo" ajattelua käytetty tarpeeksi. Asennusten tekijät ovat koulutuksen ja kokemuksen perusteella eri taustoilla varustettuja.
Itselläni on Autonasentajan, Putkiasentajan ja TIG hitsaajan koulutus, melko hyvä alku työskentelyyn lentokoneen konehuoneessa. Joku voi kysyä mitä hyötyä on putkiasentajan tiedoista. No se että ei tarvitse mennä putkiliikkeeseen osa kädessä pyytämään tuohon reikään sopivaa letkunippaa tai putkenosaa, vaan jo silmällä näkee onko kyseessä 1/8, 1/4, 3/8, tai 1/2 tuuman R tai G kierre. Tai elä harhassa että putkikokoja on vaikka mitä ja pyydä putkea mikä olisi milloin mitäkin kokoa, niitä ei ole, ne on standardisoituja.
Experimental koneita ei soisi joutuvan sellaisten ihmisten omistukseen/käyttöön joilta puuttuvat tekniset taidot tai jopa ajattelu. Mutta kukaan ei kuitenkaan ole seppä syntyessään, jollakin keinolla on päästävä oppimaan. Oma rakennusprojekti moniammattitaitoisen valvonnassa on yksi mahdollisuus, eikä ole vahingoksi jos fysiikan perustiedot ovat hallussa. Lähistön maatilalla oli vävy, tytär sanoi isälleen "sinun pitää opettaa vävyäsi käyttämään maatalouskoneita" isä vastasi "tommonen äijä ei tarvitse kuin sätkäkoneen ja pullonavaajan", näitä tyyppejä pyrkii ilmailunkin pariin. 

Poissa Ansis

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 594
  • Oikea nimi: Kari Ansamaa
Vs: EAA 394815
« Vastaus #4 : Joulukuu 19, 2019, 14:17:09 »
Valitettavasti viimeiset 25 vuotta on monipuolinen työ- ja harrastustausta olleet raskauttavia asianhaaroja ilmailuharrasteessa, joten esim. mopolla koettu teknisen vien syyn selvittäminen ei millään tavalla saa olla eduksi tässä hienossa harrasteessa.
My mind is willing, but purse is weak.

Poissa Martti Mattila

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 532
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: EAA 394815
« Vastaus #5 : Joulukuu 19, 2019, 17:45:10 »
Valitettavaa kuulla. Noin sananmukaisesti tuohon mopoon viitaten, mopoillessa on voinut oppia että joku määrätty kaksitahtiöljy aiheuttaa sytytystulpan elektrodien väliin hiilisillan eli nokipiikin, mikä johtaa kipinän aikaansaamiseksi tarkoitetun korkeajännitteen elektrodista toiseen, ilman elektrodien välistä ilmaväliä ja kipinää ei synny. Tai kaasuvaijerin tai jarruvaijerin päätteen teossa ei mopomaailmassa opittua kokemusperäistä tietoa saa käyttää. Tekotavan ehkä määrää joku voimakas persoona joka tekee sen päin helvettiä ja sanoo "kyllä se siellä kestää".
Tai onko puutetta yleiseti arvostuksesta siihen mitä ns. hands in kokemus on antanut, mutta henkilöltä puuttuu insinöörin titteli ja näin ollen väärin sammutettu. Jos näin on niin lisää tuohon 25v. vielä kaksikymmentä vuotta lisää.

 

Powered by EzPortal