Kirjoittaja Aihe: Rakettipelastusvarjoista  (Luettu 1154 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa SamiM

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 188
  • Oikea nimi: Sami Mäntyharju
Rakettipelastusvarjoista
« : Lokakuu 25, 2019, 17:38:22 »
Suomessakin on ollut jo muutama valitettava tapaus jossa  laukaisematon rakettipelastusvarjo on aiheuttanut vaaraa ja pitkän viiveen ennenkuin pelastushenkilöstö on uskaltautunut koneen ääreen. Harrastajat itse voivat, tai oikeastaan ovat velvoitettuja perehtymään koneen kaikkiin varusteisiin ja niiden käyttöön.
Aika monessa ultrassa ja Cirruksissa varjo on, mutta tiedetäänkö niiden käytöstä muuta kuin että hätätapauksessa vedetään kahvasta?
Koulutusmateriaalia kasatessani perehdyin sekä Junkersin että BRS:n manuaaleihin. Tästä linkistä: http://www.brs-vertrieb.de/wp-content/uploads/pdf/owners_manual.pdf löytyy BRS:n käyttöohje. Kannattaa tulostaa ja sisäistää ainakin sivut 80-85, siinä on ohjeet ensihoitohenkilöstölle. 
BRS:n sivuilta löytyy myös päivitetyt painotaulukot, ainakin BRS-6-1050SP Kennblatt sallii käytön jo 593kg painoon asti eli mahdollisten painonkorotusten jälkeen varjoa ei välttämättä tarvi vaihtaa. http://www.brs-vertrieb.de/systeme/ultraleicht/

Poissa Perttirin

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 57
  • Oikea nimi: Pertti Rintamäki
Vs: Rakettipelastusvarjoista
« Vastaus #1 : Lokakuu 25, 2019, 22:58:12 »
Varmaan sama kun räjähtämättömät auton airbägit. 
Ei sellaisenkaan ja uhrin väliin ole mitään asiaa mennä, koska pussi, ja sen laukaisuvoima,  on tarkasti mitoitettu muäärätylle etäisyydelle.
Jos siis autolija istuu penkissä selkänojaa vasten, törmäyksenssä laukeava airbäkki estää iskun kojelautaan, mutta jos auttaja tulee autettavan ja airbägin väliin, saattaa iskuvoima olla niin suuri, että auttajan niska murtuu.
Luultavasti tuon takia  pelastushenkilökunta on varuillaan myös pelastusvarjojen kanssa.

Poissa SamiM

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 188
  • Oikea nimi: Sami Mäntyharju
Vs: Rakettipelastusvarjoista
« Vastaus #2 : Lokakuu 25, 2019, 23:14:20 »
Eri valmistajien toteutukset pelastusvarjon asentamiselle poikkeavat myös aika paljon toisistaan, jossain koneissa, mm. Eurostareissa raketti on ohjaamon etupuolella kun taas Ikaruksessa se on takana rungon sisällä. Ensihoitohenkilökunnan onkin lähes mahdotonta tietää raketeista, niiden sijainnista tai varotoimenpiteistä. Ehkä vastaavat kortit joita eri autojen airbageistäkin on, saattaisivat parantaa asiaa? Siksi onkin tärkeää että oikeat varotoimenpiteet opetellaan niin että voi konsultoida pelastajia tositilanteessa.

 

Powered by EzPortal