Kirjoittaja Aihe: Nuo mainiot miehet lentävissä koneissan...  (Luettu 2879 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2307
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Nuo mainiot miehet lentävissä koneissan...
« : Marraskuu 14, 2005, 23:09:24 »
Selailin tuossa tiedon valtaväylää ja törmäilin Ornithopter nimiseen lentävään öööhh... laitteeseen.
Ne jotka ovat syntyneet ennen 70 lukua muistavat ehkä elokuvan nimeltä "Those Magnificent Men in Their Flying Machines" tämä lentohärveli on kuin suoraan siitä elokuvasta.
Ornithopter on siis lentokone joka lentää kuin lintu, eli räpyttämällä siipiään, nyt ne näköjään sitten Torontossa haluavat toteuttaa Leonardo Da Vincin 500 vuotta vanhan haaveen.
Näin sieluni silmin miten tuollaisella lentelisi Jämi Fly-In:lle  ;D luokituskin olisi varmaan liikkuvasiipinen eikä pyörivä...
Mielenkiintoista jos toteutuu, mutta en tiedä jos se nyt olisi muuten niin mukavaa, voisi kuvitella että kyyti on aika kuoppaista.
Voiko joku aerodynamiikan guru valaista miten himpskatissa tuommoinen härveli yleensä voi toimia, lintuhan kallistaa siipiään myös kun liikkuvat ylöspäin. sivuilla ne puhuvat "leading edge suction:sta".  Miten ihmeessä tuota ohjataan (ilmeisesti pelkällä korkeus ja sivuperäsimellä) :huh: Linnuilla nyt sentään on siipien erilliskontrolli.
Jos jollain on Flight Gear simulaattori niin sillä voi kokeilla lentää tuota

Ornithopter projektin sivuille pääsee painamalla tästä
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 14, 2005, 23:18:28 kirjoittanut Toma »
Terveisin
Tom Arppe

Poissa Aki Suokas

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 533
    • HTH kotisivut
Re: Nuo mainiot miehet lentävissä koneissan...
« Vastaus #1 : Marraskuu 15, 2005, 06:52:33 »
Ilmankos lentäsäännöt muuttuvat.

Aikaisemmin OPS M1-1 (siis tällä hetkellä voimassa oleva) määrittelee
"Helikopteri (Helicopter)
   Ilmaa raskaampi ilma-alus, joka saa pääasiallisen nostovoimansa lennon aikana moottorikäyttöisiin liikkuviin pintoihin eli roottoriin vaikuttavista ilman reaktioista.
"

Uusi versio (kohta voimaan tuleva) määrittelee:
"Helikopteri (Helicopter)
   Ilmaa raskaampi ilma-alus, joka saa pääasiallisen nostovoimansa lennon aikana yhteen tai useampaan pystysuoralla tai lähes pystysuoralla akselilla olevaan moottorikäyttöiseen roottoriin vaikuttavista ilman reaktioista
"

eli siipilyöntikone on tänään selvästi Helikopteri
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.windcraft.fiwww.flynano.com, www.eurofox.fi

Ari Simonen

  • Vieras
Re: Nuo mainiot miehet lentävissä koneissan...
« Vastaus #2 : Marraskuu 15, 2005, 15:55:15 »
Että siipilyöntikone..!!   No,esiteltiinhän joskus kymmenen vuotta sitten kävelevä metsäkonekin.

..kehityksessä takapakkia.

Poissa Jukka Mäkelä

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 100
Re: Nuo mainiot miehet lentävissä koneissan...
« Vastaus #3 : Marraskuu 15, 2005, 17:03:51 »
Ainakin Lennokkitasolla siipilyöntitekniikka näkyy toimivan, lennon aluksi tarvitaan vain kunnon alkuvauhti. Tässä linkissä esimerkki: http://www.ornithopter.org/store/cybird.info.html

Eikös se ole niin, että mitä suurempi potkurin halkaisiaja, sitä vähemmän tehoa tarvitaan. Tulee mieleen mm. potkurivetoiset, ihmisen lihasvoimin kulkeneet koelentimet. Niissähän oli muistaakseni potkurin halkaisija useita metrejä.
Siipilyöntikoneessa potkurin halkaisijana on koko kärkiväli.

Eipä se muuten luontokaan käytä potkuria missään lentävässä otuksessa, joten kaipa siipilyöntitekniikalla on etunsa.

 

Powered by EzPortal