Sanottakoon tähän aluksi että vaikka otsikko kertoo että huumoria löysäpipoisille niin tämä ei todellakaan ole huumoria, off-topic kyllä. Olen itsekin viettänyt paljon aikaa merellä ja myös mnoottoriveneellä, tällä hetkellä itsellä on juuri tuommoinen keppivene mikä suurin osan aikaa liikkuu auringon voimalla mutta joskus se syö myös vanhoja dinosauruksia.
Enpä ole tullut ajatelleeksi tuota analogia ilmailun ja merelläkäviöiden onnettomuuden syyllistämistä avian noin mutta tuo pitää luultavasti paikkansa, tosin merellä pienet alukset eivät ihan helpolla pääse aiheuttamaan isolle matkustajalaivalle vakavaa onnettomuutta.
Epäilen että jos todella suuri alus törmäisi purjeveneeseen niin se kyllä katsottaisiin purjeveneen syyksi koska isot alukset eivät pysty väistämään tarpeeksi nopeasti. Tässä airiston tapauksessa väistämisvelvollisuus on aika selvä, nopeampi moottorivene väistää purjevenettä.
Tietämättä mitä tuossa ariston onnettomuudessa oikeasti tapahtui niin olen merellä aivan liian monta kertaa nähnyt isoja moottoriveneitä ajelevan suurella nopeudella juuri keskellä väylää ilman että ketään on näkynyt kannella saati sitten ohjaamossa, siis ei Fly-bridgellä eikä sisällä. Silloin ainoa olettamus on että ovat ohjelmoineet reitin Plotteriin ja autopilotti ohjaa ilman että ketään on tarkastamassa minne mennään.
Autopilotit on hienoja ja toimivat hyvin ja osaavat jopa ilmoittaa ja varoittaa vastaantulevasta törmäyskurssilla olevasta liikenteestä, joko tutkan ja/tai AIS:in avulla mutta se ei missään nimessä ole aukoton eikä se osaa väistää. Puuvene näkyy huonosti tutkassa. Aikaa on muutenkin aika vähän jos liikutaan yli 20 solmua.
Erittäin valitettava onnettomuus ja toivotaan nyt vaan että ei tule kauheita ylilyöntejä kuten näissä tapauksissa yleensä tuuppaa käymään.