Kirjoittaja Aihe: Onnitteluni Experimental rakentajapalkinnon saajalle.  (Luettu 1654 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Martti Mattila

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 498
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Onnitteluni Experimental rakentajapalkinnon saajalle.
« : Joulukuu 20, 2018, 04:56:25 »
Katsoin Ilmailu lehden 8/2018 kansikuvaa ja huomioni kiinnittyi Mothin sivuperäsimen/sivuvakaajan etureuna pyöristykseen. Mieleeni tuli omat lennokinrakentelun alkuajat kymmenvuotiaana, sillon lentopintojen etu- ja takareunapyöristykset tuppasivat unohtumaan, kun oli kova hinku päälystämään lennokkia. Noita ohjainpintoja tehdään paljon putkirakenteena, jolloin etu- ja takareunat ovat puolipyöreitä, ero niihin kiinnitti huomioni, muuten levyprofiili kuten tuossa Mothissakin. Tuo sai minut miettimään mikä levyprofiilin etureunan poikkileikkausmuoto on edullisin, takareunassa tilanne taas muuttuu aivan toiseksi. Koska olen tietokoneinvalidi enkä saa toimeksi korjata asiaa, käännyn wizardien puoleen jotka osaavat käyttää tietokone tuulitunneleita eli aerodynamiikka ohjelmia, josko joku heistä katsoisi levyprofiilin etu- ja takareunaan edullisimman muodon. Saattaahan olla että pyörekulmainen suorakaide antaa paremman ohjaintunnon, pitämällä virtauksen kiinni profiilin yläpinnalla, aiheuttamallaan turbulenssilla, hetken kauemmin. Tämä on tieteellinen kysymys, eikä kateuden aiheuttamaa pottuilua, minulla olisi todella käyttöä tuolle tiedolle. Tehokasta Joulua toivoo Martti.

 

Powered by EzPortal