0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - Lokakuu 17, 2005, 23:29:35Onko tullut tehtyä vaaratilanneilmoitus siitä moottori sammumisesta?Näitä taitaa olla tulossa enemmänkin, sillä viime tiistaina näytti jollain Kilan ultralla tekevän moottori stopin myöskin loppulähestymisen aikana, jonka jälkeen pilotti totesi radioon jotain tyyliin "Taitaa olla edelleen vikaa moottorissa, kun sammui taas".
Onko tullut tehtyä vaaratilanneilmoitus siitä moottori sammumisesta?
Kumma ettei sille hommalle tehdä mitään? joku päivä se viel rysähtää kun joku asiasta tietämötän lentää sillä... jos toi tahti jatkuu.
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - Lokakuu 18, 2005, 10:14:25Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - Lokakuu 18, 2005, 00:58:38Nuo harjoitukset ei ole ihan itse keksittyjä, ei Terhon eikä meidän.Sittenhän on syytä huolestua vieläkin enemmän.Voisitko hieman valottaa että miksi on syytä olla huolestunut. Ainakin itse koen että nämä erilaisten laskutekniikkojen harjoitukset sekä opettajan kanssa että yksinovat antaneet paljon lisää varmuutta laskuihin ja ennenkaikkea taitoa välttääkonevaurioihin johtaneita virheitä.Kun nyt olemme keskustelleet liiallisista ultrien vaurioista ja opetuksen puutteelisuuksista niinheti kun joku kertoo että on ahkerasti karjoiteltu jopa kerhopäivillä ja opettajan kanssa laskutekniikoita niin sinä näetkin sen erittäin huolestuttavana.Minäkin tunnustan tämän vuoden aikana harjoitelleeni laskuja oikein urakalla.Saldoa on vuoden sisällä 100 tuntia ja yli 300 laskua. Pitääkö siitäkin olla huolestunut ?Tunnustan harjoitelleeni laskuja eri laskuasuissa, koneen killuttamistamaavaikutuksessa ja myös erittäin vedettyjä läpäreitä joissanokkapyörä ei kosketa ollenkaan maata. Noista on ollutpaljon apua sellaisen laskutekniikan oppimiseen jolla vältetäänkonevauriot.Olen kuullut useammaltakin lennonopettajalta (UPL/PPL)että näitä samoja juttujakannattaa harjoitella ja on harjoiteltu pe-kurssillakin.Kate
Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - Lokakuu 18, 2005, 00:58:38Nuo harjoitukset ei ole ihan itse keksittyjä, ei Terhon eikä meidän.Sittenhän on syytä huolestua vieläkin enemmän.
Nuo harjoitukset ei ole ihan itse keksittyjä, ei Terhon eikä meidän.
Lainaus käyttäjältä: Terho - Lokakuu 18, 2005, 12:54:03Kumma ettei sille hommalle tehdä mitään? joku päivä se viel rysähtää kun joku asiasta tietämötän lentää sillä... jos toi tahti jatkuu.Etkö vielä tuonkaan kommentin jälkeen näe vaaratilanneraportin täyttämistä tarpeellisena?/Harri
MILK:issä on tapana laittaa koneeseen lappu "TÄLLÄ KONEELLA EI SAA LENTÄÄ".
Tuo idlen liian matala taso tosin ei vaadi moottorin purkamista, se selviää ihan ruuvimeisselillä, eikä siihentarvita JAR-korjaamoa. Vika kun ei ole Rotaxissa vaan koneen huollossa.
Syy miksi ultrapilotit suhtautuvat moottoriongelmiin teknisläheisemmin on että jokainen ultrapilotti tuntee moottorinsuht koht läpikotaisin missä PPL-pilotit vaan katsovat onko koneessa öljyä.
Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - Lokakuu 18, 2005, 13:44:13Syy miksi ultrapilotit suhtautuvat moottoriongelmiin teknisläheisemmin on että jokainen ultrapilotti tuntee moottorinsuht koht läpikotaisin missä PPL-pilotit vaan katsovat onko koneessa öljyä. Mitä ultran ulkopuoliseen tarkastukseen kuuluu moottorin osalta?//T
Oishan sen vaaratilanne raportin tietysti voinut tehdä, mutta nuorena lentäjänä, uskoin että koneen korjaaminen ois itsestään selvyys ilman mitään raporttejakin kun kerta ongelma on tiedossa.
Ystävyyttä toverit!
MILK:iläisenä ja oman koneen omistajana minua ei oikeastaan kiinnosta miten KILA koneensa hoitaa,ja jos KILA:n koneissa on häikkää, siitä ei pidä syyttää koko Malmin ultrakansaa.
Terho ei ole rikkonut sääntöjä edellisiin perustuen:
Aivan turhaa alkaa syyttämään niinku oisin joku puolivajaa tonttu :
(ennen kuin joku yrittää ängetä taas viimeisen sanansa nimimerkin takaa ilmanomaa nimeään):
Jos sama kone on sammunut jo usein, ja jokainen tietämätön sen saa huomata itse, se on todella paska homma.Nähtävästi kukaan ei sitten ole tehnyt raporttia. En tiedä miten sellainen tehdään, malmilta varmaan löytyy siihen apua.Tottakai vikoihin pitäs puuttua. En tullut ajatelleeksi raporttia, sillä olin siinä uskossa että asia on hoidossa koska ilmoitin asiasta.. Firman luulisi pitävän kalustosta huolta.
Lähitulevaisuudessa ois tarkoitus oppia lentämään dynamiittia niin herrasmiesmäisesti ja varmalla perustyylillä kuin suinkin. Sehän on reilusti suorituskykyisempi kuin perus PPL koneet.
Kyllähän PPL ois hyvä juttu..mahdollisuus taitolentoon ja lisää yleistietoa, mut saa nähä. Se vaatis suuren sitoutumisen ja myös sitä rahaa..
kiinnostaa kyllä.Täytyy kysellä jos joku asiaan vihkiytynyt vois käydä vispaamassa mua jollain vähintään sportman luokan vehkeellä. Ois kiva kokeilla.IFR / aerobatics, kiinnostavia.. mut varmaan vaatisi sitten jo duunin ilmailupuolelta, että rahkeet riittäs ees taloudellisesti.
Matalalla lentäminen, eli laskun venyttäminen tuo mukanaan aina lisääntyneen riskin.
Tähän on olemassa ratkaisu, mikä ei ole helppo. Mutta me ainakin sorruttiin pitkän pohdinnan jälkeen sille tielle. Päätettiin mm. rakentaa kone.Ans kattoo kun saadaan tuo rakennuslupahakemus raapustettua valmiiksi kohtapuoliin.Duuni ilmailupuolella voi olla hyväkin idea. Ei palkan takia vaan siksi että se voisi olla mukavaa. Eihän lentäjäksi ryhdytä että on hyvä palkkavaan siksi että lennetään, eikö? Mikään aarreaitta se ei taidaolla tätänykyä, mutta ompahan ainakin hieno duuni. Jos medikaalit riittävät ykköstasolle ja sattuisit pääsemään johonkin Finskin koulutusputkeen(joista minä en mitään tiedä sinänsä, tämä on mutua), niin go for it. Pyrkijöitä varmaan riittää ja loppujen lopuksi voi käydä niin ettäkustannat kaiken itse etkä pääse töihin ainakaan Finskille. Mutta yrittämättä ei voi toisaalta voittaakaan.
Kuinka Seinäjoki? Alavus? Tampere(no Karoliina on ainakin kehunut)? Turku? Oulu? Rovaniemi? Ja ne kaikki jotka jäivät mainitsematta???"Nuoret" lentäjät(...tai siis tuoreet, aika vanha ukko on ruvennut tuijottamaan mua peilin toiselta puolelta ) kertokaa miltä lentäminen maistuu!
Jos opettaja "käskee oppilaan lentämään" väärästä paikasta, mielestäni silloin koulutuksen taso on huono tai vähintäänkin riittämätön. Tämä mielipide puolestaan vastaa otsikon mukaiseen kysymykseen.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaus kyllä. Ultraopettaja voi olla asenteiltaan sellainen ettei hänellä kuuluisilupakirjaa olla ensinkään. Vai mitä sanotte tästä? Meilläpäin kävi eräs ultraope pitämässä kurssia parillepystymetsän oppilaalle.Oppilaan ekalla lennolla opettaja antoi niin hurjaa kyytiä kuin vain pystyi.Ikaruksellateho päällä sakkaukseen, oikaisussa työntö suoraan kohti tonttia,heilureita 90 kallistuksilla,alkavan syöksykierteen oikaisuja ynnä muuta mukavaa.Joku oppilas sanoikin että tuntui että tultiin hetki pyrstöedellä maata kohti. Perusteluna oli tälläiselle lentämiselle että nähdään heti kenestä tulee lentäjä.No,toinen oppilaista lopetti kurssin siihen paikkaan.Sanoi että jos lentäminen on tällaista niin häntä eikiinnosta. Arvaatte varmaan että jos opettaja on asenteiltaan tuollainen niin millaisia tulee hänen oppilaistaan..
Jos oppilas on aktiivinen, hän vähintäänkin kyseenalaistaa väärät opit ja pyrkii löytämään virheille selityksen. Jokainen oppilas voi ottaa esille Malmin laskukierroskartan ja selvittää, missä se laskukierros menee. Mikäli opettaja ei lennä ko. reittiä, on kohtuullista että opettajalla on selvä syy siihenmiksi sääntöjä rikotaan. Asiat pitää pystyä perustelemaan.
Lainaus käyttäjältä: auranen - Lokakuu 15, 2005, 08:02:37Jos opettaja "käskee oppilaan lentämään" väärästä paikasta, mielestäni silloin koulutuksen taso on huono tai vähintäänkin riittämätön. Tämä mielipide puolestaan vastaa otsikon mukaiseen kysymykseen.Jos oppilas on aktiivinen, hän vähintäänkin kyseenalaistaa väärät opit ja pyrkii löytämään virheille selityksen. Jokainen oppilas voi ottaa esille Malmin laskukierroskartan ja selvittää, missä se laskukierros menee. Mikäli opettaja ei lennä ko. reittiä, on kohtuullista että opettajalla on selvä syy siihenmiksi sääntöjä rikotaan. Asiat pitää pystyä perustelemaan.
Jotkut tosiaan tekevät vähän turhan pitkän kierroksen 18:lle, mutta kummempia vääränlaisen laskukierroksen lentämisiä en ole havainnut.Malmillahan käytännössä lennetään laskukierros siellä missä pystytään, eli edellä menevän perässä, koska kierroksessa on koneita jatkuvastiuseampia ja kentän mitoista ja alueen mitoista sekä melunvaimennusalueiden rajoista johtuen laskukierros on varsin tiukka. Tulee lähinnä mieleen ettäpitkää kierrosta ajetaan oppilaan takia, kun laskutekniikka ei ole hallussa pitkästä finaalista selviää todennäköisemmin kuin lyhyestä ja Malmin kierroson aika tiukka kun verrataan muihin kenttiin, tuo pidennettykään lenkki ei nyt niin hirveän pitkä loppujen lopuksi ole että siitä kannattaisi älämölöänostaa, esim. Pirkkalan kierroksessa moista pidennyseroa ei huomaisi missään. Ehkäpä 24:lle tultaisiin 24:n pään järvien itäpuolelta (oikealta puolelta)sen sijaan että tultaisiin päältä. Ei minua niin hirveästi kiusaa se että joku hidastelee kierroksessa ja ajelen siinä sitten perässä että siitätarvitsisi kauheammin valittaa, ei minulla ole niin kiire maahan kun lentäminen kuitenkin on kivaa, eli minun puolesta pidennettyjä kierroksia saa ajella vaikkajos se oppilaan oppimisen kannalta on tarpeellista tai jos kone on sellainen jolle pidempi kierros on enemmän soveltuva,kunhan on vaan selvää että muut osaavat seurata perässä ja näkevät edelläajajan eikä ajeta Helsinki-Vantaan puolelle. Lennonjohtajan vastuulla lähinnäon päättää mistä nuo kierroksen ajajat kierroksen ajavat ja jos yksi ajaa pitkän kierroksen niin ajavat muutkin ellei lennonjohtaja selvitä jotakinlyhyempään kierrokseen kuten minulle on käynyt joskus.
Liekö opetuksen taso riittämätön kun seuraa ulralentäjien laskutekniikoita.Tullaan sileänä tai vähillä laipoillakovaa pintaan ja killutellaan puoleen paanaan ennen kuin saadaan kone istumaan.Ollaan siis sen mahdollisen sivutuulen armoilla tarpeettoman pitkään.Ja tuohon filosofiaan kuuluu että täysien laippojenkäyttö on suurin piirtein kielletty. Suomessa on varsin lyhyitä ultrakenttiä, mitenkähän em. laskutekniikallaonnistuisi lasku esim. Lapinlahdelle (340m) tai Viitasaarelle(290m) ???
Pitänis varmaan olla hiljaa mutku sormeni eivät pysy pois näppäimistöltä...Mikä on tilanne muualla Suomessa? Tiedän että meillä Kokkolan ilmailukerhossa nukutaan öitä hyvin koska miltei hulluutta hipova tarkkuus kaikessa on kouluttanut väen toimimaan oikein.Vaasa kouluttaa paljon mutta lentoturvallisuushallinto voi "riisua saappaansa" koska heidän opettaja on AIVAN omaa luokkaansa.Kunhan kullanmuruni löytää töitä ja pääsen takaisin ilmaan, niin haluan Stefanin istuvan pelkääjän paikalla kun palauttelen touhuja mieleeni.
Ihan pari rehellistä kysymystä:1) Jos olen huolestunut jostain, onko se ilkeää tai sopimatonta kysyä tällä palstalla mitä muut asiasta ajattelevat?2) Mitä ihmeen nimimerkkejä? Onko teillä foorumissa erilaiset asetukset vai missä mättää, ainoa nimimerkki joka on osallistunut tähän keskusteluun ilman omaa nimeään on tuo "temeli" joka nyt ei ole keskusteluun kovin paljon asiaa muutenkaan kirjoittanut, vain pari lyhyttä viestiä. Kaikkien muiden osalta ainakin mun mielestäni täällä ihmisillä on ihan oma nimensä näkyvissä..?Nuutti taitaa olla ainoa jolla nimi on piilossa, eikä mun mielestäni miehen kommentointi ole mitenkään epäasiallista ollut. Toki voisit pistää myös nimesi profiiliin, en usko että se edes mitenkään tarkoituksellista on, koska nimimerkki on sama mitä kaveri käyttää toisaallakin - ei mikään flamettamista varten keksitty salanimi.Ei kukaan ole ketään ihmistä tyhjäpäiseksi tosissaan haukkunut, lähinnä kyseenalaistanut toimintatapoja. Ja toisaalta, tällä palstalla ON aika paljon ihmisiä jotka oikeasti ovat näiden asioiden kanssa tekemisissä, joten ei tämä ihan turha foorumi ole siinä mielessä. Toki tästä voisi myös järjestää ihan "kuppilatiima-illan" mutta ongelmana on ihmisten sijaitseminen eri puolilla maata - siksi tämä nettifoorumi toimii tässä ihan hyvin.//Tuomas
Lainaus käyttäjältä: pimattil - Lokakuu 19, 2005, 10:52:38Jos oppilas on aktiivinen, hän vähintäänkin kyseenalaistaa väärät opit ja pyrkii löytämään virheille selityksen. Jokainen oppilas voi ottaa esille Malmin laskukierroskartan ja selvittää, missä se laskukierros menee. Mikäli opettaja ei lennä ko. reittiä, on kohtuullista että opettajalla on selvä syy siihenmiksi sääntöjä rikotaan. Asiat pitää pystyä perustelemaan.Totta sekin. Valitettavasti vaan kaikki oppilaat eivät ole niin aktiivisia...oppilaita on niin moneen junaan, että kyllä ne asiat pitää pystyä opettamaan oikein. Kysehän on nimenomaan siitä, että oppilas pitää opettajaa henkilönä, joka tietää asiat kun kerran niitä sinullekin opettaa. Jos huomaa, että jokaisen asian joutuu itse tarkistamaan jälkikäteen ja korjaamaan opettajaa, niin silloin ollaan kyllä aika huonossa tilanteessa....varsinkin silloin, kun joku oppilas tosiaan ei ole niin aktiviinen, että huomaisi tällaista tehdä, saattaa tulla aika rumaa jälkeä...Eli vastuu tässä on jokatapauksessa opettajalla. Hyvä oppilas toki on tuolla tavalla aktiivinen, mutta se ei voi olla edellytys kurssille pääsemiseen.t. tero
Sen opettajan asennemaailman vaikutuksen saa hirveän nopeasti selville, kun kysyy kesän lopulla purjelentokurssilaisilta voiko moottorikoneella oppia lentämään kauniisti, tai mikä on Pölhölä? Ei ne oppilaat noita itse keksi, kyllä ne tulee opettajan puheista ja oppilaat nielevät ne suhteellisen pureksimatta, samoin kuin kaiken muunkin opin.//Tuomas
Kuitenkin: olen aina saanut Ilmailulaitokselta vain parasta palvelua. Mitään ongelmia heidän kanssaan ei ole koskaan ollut, päinvastoin. Kaikkea muuta, kuin pölhölä.
Mainostuskin tahtoo lähteä käsistä jo siinä vaiheessa, kun kehutaan, miten lupakirjan saa suurin oikeuksin vähällä ajankäytöllä ja rahalla... istuta nyt tällainen kaveri sitten muiden ilmailijoiden joukkoon kaikkien parhaaksi laadittujen menetelmien ja sääntöjen maailmaan...JLa