0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Lainaus Olen aina joskus yrittänyt etsiä mopun määritelmiä mutta tuloksetta, kukaan ei oiken tunnu tietävän.Luultavasti JAR FCL PPL(A) TMG + NF kelppareilla saa lentää yöllä mopulla jossa on yö kelpoiset vermeet.Kertokaapa miten saa MGPL muutettua Suomessa JAR FCL PPL(A) TMG pahviksi, siitähän ei enää olisi pitkämatka JAR FCL PPL(A) SEP sekä siihen NFTulipa valtavasti lyhenteitä :unsure: Joo, mopu on semmonen peli minkä siiven kärkivälin suhde jänteeseen on tietty, en muista mikä, mutta vaikuttaa siten että kärkivälistä tulee suuri. Sitten se maksimilentopaino taisi olla 850kg ja 2 paikkanen max. Joku voi tarkentaa mutta tuossa pääpiirteet.Tämä on ohi Ultra+IFR hommasta ollut kauan mutta jatkan silti tuohon Karin kysymykseen.PPL:n saanti mopun jälkeen onnistuu tietenkin, mutta... PPL teoriat on käytävä kokonaisuudessaan ja lennot päälle. Näistä lennoista voi saada 10% aikaisemman mopu tiiman perusteella kevennystä mutta kumminkin maksimissaan 10 tuntia. Jos haluaisi lentää TMG:llä nuo koulutunnit pitäisi olla asianmukaisesti varusteltu mopu + sellainen opettaja jolla on kelpuutus opettaa JAR FCL PPL(A) TMG lupakirjaa ja sitten vielä sellainen tarkastuslentäjä joka voisi ottaa tarkkarin vastaan tuolla TMG:llä. Olen antanut itselleni ymmärtää että tällähetkellä suomessa olisi 1 tällaiset kelpuutukset omaava opettaja mutta tarkastuslentäjää ei vielä olisi. Eli teoriassa mopulla voi lentää PPL-lupakirjan TMG kelpuutuksella mutta käytännössä suomessa vielä lähes mahdotonta. Englannin ilmavoimat kuulemma lentävät juuri näin alkeiskoulutuksen omille taistelulentäjilleen....Tuon jälkeen riittää sitten "tyyppikoulutus" esim. Cessnaan tai mihin sitten vaan niin homma olis SEP. Ja sitten vois tätä PPL(A)SEP/TMG lupaansa pitää yllä mopulla(TMG) ihan samalla lailla kuin jollain muullakin PPL(A) lupakirjaa vaativalla koneella.Olikos tuo selkeää... Joku vois korjata jos annoin virheellistä infoa, tai vahvistaa jos asia on näin kuten olen ymmärtänyt.
Olen aina joskus yrittänyt etsiä mopun määritelmiä mutta tuloksetta, kukaan ei oiken tunnu tietävän.Luultavasti JAR FCL PPL(A) TMG + NF kelppareilla saa lentää yöllä mopulla jossa on yö kelpoiset vermeet.Kertokaapa miten saa MGPL muutettua Suomessa JAR FCL PPL(A) TMG pahviksi, siitähän ei enää olisi pitkämatka JAR FCL PPL(A) SEP sekä siihen NFTulipa valtavasti lyhenteitä :unsure:
Kumpa liitonkin sivut olisivat samalla tasolla...
Kommentteja pariin asiaan:Kate, sinä et erityis-VFR:ään tarvitse mitään erityiskommervenkkejä. Sinä voit lentää nykyisin lentämälläsi kalustolla ja nykyisellä lupakirjallasi sitä täyttä häkää. Tässä saattaa olla taas lisäkysymysten paikka, mutta aika paljon aiheesta saa itsetutkiskelemalla aiheesta lentosääntöjen VMC-minimit ja luku 3(? en ole varma - vetäisin ulkomuistista) VFR-lentosäännöt sekä OPS M1-16.
Hienoa, että olet(te) ilmoittautuneet jo kursseille. Niin sitä pitää. Ilmailu on vaan sellainen persaukisten harrastus, ettei täällä ole ollut resursseja tarjota kaikkea tietoutta oitis. Sen kerääminen on pitkä ja tuskallinen prosessi. Suosittelen kuitenkin parin vuoden lentämistä ja tutustumista useaan eri tyyppiin ennenkuin lopulta tilaatte sen rakennussarjanne.
Muutoin sait aikaan jo melko hyvän tiivistelmän, joten aikasi ei ole mennyt hukkaan. Suosittelen ajattelemaan sitä konetyyppiä pitkälti siltä perustalta, että sinulla on jonkinasteinen lupakirja, ja sen mukaan rupeat miettimään mitä haluat. Suosittlen myös erittäin vakavasti tutustumista (moottori)purjelentoon, taitolentoon sekä suksi- että vesikonelentämiseen. Niissä nimittäin avautuu ihan uusi maailma, joka voi olla nopeaa matkantekoa kiinnostavmpi.
Tämä erityis VFR tuntuu olevan esimerkki juuri siitä miten vaikeitamääräykset on tulkita. Taisin itsekkin tulla määräyksiä lukemallatulokseen että se olisi sallittua ultralla. Sitten kysyinkin asiaaopettajalta ja sain vastauksen että Ultralla ei voi lentää erityis-VFR:ää.EFTP:n lennonjohto on kyllä Ultralle tarjonnut selvityksessäerityis-VFR:ää.
Lainaus Kumpa liitonkin sivut olisivat samalla tasolla... Näissä on se ero, että laitoksen nettisivuja hoidetaan työajalla, liiton sivut toimivat harrastajavoimin. Mutta ihan vakavasti: Ehdotuksia?
Tiedän Ultran historian mutta nyt niistä on kasvanut jo täysikasvuisia lentokoneitavaikka ovatkin pieniä. Se sai minut innostumaan asiasta kun nyt kohtuurahallapääsee sellaisen puikkoihin.En kirjoittanut purnaamismielessä ja ymmärrän erittäin hyvin että NF tai IFRvaatii lisäkoulutusta. Kirjoittelin lähinnä siltä kannalta että olisi harrastuksessakehityspolku. Kun olisi Ultran lupakirja taskussa ja riittävästi lentotuntejatakana niin voisi mennä jatkokurssille.Mikäli oikein ymmärrän niin nykykäytännössä ei UltranB lupakirjastapaljoa hyvitetä PPLää suoritettaessa vaikka olisi lentotunteja millainen läjä tahansa ( no ei ole vielä joten se on kaukaisempi haave )Kuitenkin toisaalla ultraB:tä ja tavallista moottorikonetta lentäneet kirjoitti että itse asiassa usimmat UltraB:t on vaativampia ( kiikkerämpiä)kuin vaikka Cessnat yms eli että teknisesti ei olisi vaikeaasiirtyä Cessnan VFR lentoon mutta käytännössä vaatiti kokonaan uuden kurssin alusta alkaen...Kate [/color]
Niinhän se on, UPL pilotti kyllä osaa perus cesnaa käskyttää mutta toisinpäin ei välttämättä.Se miksi UPL:stä ei hyvitetä PPL:een, on typerää. Jenkeissä onnistuu paremmin. Itselleni tulee mahdollisesti pitkä vierailu sinne.. Nyky ultrat kuten eurostar ev 97 ovat 450 kilosia vain paperilla. Todellisuudessa 480kg ei tunnu missään.. naurettavaa puhua 450kg kun jengi lentää aina 20kg ylipainosia. Täysin turvallisesti.. toki välttämätöntä on silloin tietää painopiste asiat täysin. Yö VFR ultralta onnistuu, laillista se ei ole, mutta jos keinohorisontti ym. ovat, niin kyllä se onnistuu PAPIt loistaa myös ultrille.IFR tuskin käy ultrille koskaan. Siinä tulee jo vastaan jäätymiset ym. Koneen rakenteet eivät kestä sellaisia olosuhteita.Eikä ultrilla ole mitään järkeä sellasta yrittääkään, koska IFR ei oo mitään hupilentoa ja ILS tai vor lähestymisiin isoille kentille jettien sekaan taitaa olla turha yrittää..t:Terho Joutsenlahti
Lainaus käyttäjältä: Terho Joutsenlahti - Syyskuu 22, 2005, 12:29:34Niinhän se on, UPL pilotti kyllä osaa perus cesnaa käskyttää mutta toisinpäin ei välttämättä.Se miksi UPL:stä ei hyvitetä PPL:een, on typerää. Jenkeissä onnistuu paremmin. Itselleni tulee mahdollisesti pitkä vierailu sinne.. Nyky ultrat kuten eurostar ev 97 ovat 450 kilosia vain paperilla. Todellisuudessa 480kg ei tunnu missään.. naurettavaa puhua 450kg kun jengi lentää aina 20kg ylipainosia. Täysin turvallisesti.. toki välttämätöntä on silloin tietää painopiste asiat täysin. Yö VFR ultralta onnistuu, laillista se ei ole, mutta jos keinohorisontti ym. ovat, niin kyllä se onnistuu PAPIt loistaa myös ultrille.IFR tuskin käy ultrille koskaan. Siinä tulee jo vastaan jäätymiset ym. Koneen rakenteet eivät kestä sellaisia olosuhteita.Eikä ultrilla ole mitään järkeä sellasta yrittääkään, koska IFR ei oo mitään hupilentoa ja ILS tai vor lähestymisiin isoille kentille jettien sekaan taitaa olla turha yrittää..t:Terho JoutsenlahtiMihin perustat väittämäsi, että ultrakevyillä lennetään ylipainoisena "täysin turvallisesti"? Entä miksi juuri UPL-pilotti osaa lentää Cessnaa muttei toisinpäin?Tiedäthän, että kaikissa IFR-toimintaan hyväksytyissä koneissa ei ole mitään jäänpoistoa (pl. pitotputken lämmitys)?/Harri
En omista lupakirjaa, mutta edes vähän näistä asioita tietävänä...tuntuu jotenkin että joillain on liian kova hinku päästä hengestään kun lukee tässä threadissa olevaa juttua. :
LainausLainaus Jos ostat hyvän ultran, maksat siitä 45 000 €, mutta jos ostat kohtuullisen lentokoneen, joudut maksamaan siitä n. 200 000 €. Jossain pitää siis olla eroa. Muutenhan kukaan ei ostaisi lentokoneluokan koneita? Oho. Kyllähän tyyppihyväksyttyjä 2-paikkaisia lentokoneita saa jo hintaan 30 000 €. Sillä saa esimerkiksi mopocessnan kyseessä ollen varman ja läpikotaisin testatun, joskin vanhanaikaisen lentokoneen. Lisäksi runko on kuin patarautaa ultarkeveisiin verrattuna ja se kestää todennäköisesti seuraavat 5000 tuntia kevyesti, mitä ultra ei välttämättä tee. Myytäessä siitä saa todennäköisesti ostohinnan takaisin. Saahan käytettyjä Ultra-B koneitakin muutamalla tonnilla eli näitä vanhoja putki/kangaskaksitahtihäkkyröitä.Ongelma noiden varsinaisten lentokoneeksirekisteröityjen laitteiden osalta on että nykyisellätrendillä meillä ei parin vuosikymmenen kuluttua ole montaakaan lentokoneeksi rekisteröityäpienkonetta koko maassa. Katselin ilmailulaitoksen tilastoja. Huippuvuodesta 1992 L ryhmänkoneiden lukumäärä on pudonnut 700 koneesta 519 koneeseen. Vuonna 2003 pienkoneitatuli uusia kolme kappaletta ( yksi DA40 ja yksi Pipper PA-38 ja yksi rakennettu Super Sytky ).Muut oli uudelleenrekisteröintejä tai sitten matkustajakoneita. Uusia Ultria tuli 28Kpl. Eli Hannuon aika oikeassa että läheskukaan ei enää osta (uutta)tyyppihyväksyttyä lentokonetta.Vanhat Cessnat lentävät ja ovat kestäneet todella ansiokkaasti mutta trendi on selvä.Olisiko syytä olla huolestunut ? Kun hommaan UPL:n lisäksi vielä PPL:n niin onko niin että jonkin ajan kuluttua alkaaolla vaikeaa löytää enää konetta jossa siitä olisi iloa jollei tee itse experimentalia ?IRF:ää ei siihen saa joten IRF kelpparin ilo jäisi luhytaikaiseksi. Mitenkäs on,saako siihen experimentaaliin edes Yö-VFR:ää ?Kyllä PPL ihan oikeasti houkuttelee kovasti mutta ilmeisesti on pitää asennoituaettä jatkossa siitä on hyötyä lähinnä X-koneissa. Katana olisi 0llut kivaja aika kohtuuhintainen käytettynä mutta jos sitäkin koskee samat rajoituksetkuin ultraa....Sen hintakehityksen suhteen, ostakoot uuden lentokoneen tai Ultran niin rahojaanei varmaan saa takaisin. Ultrissa käy kuten autoille, kun tulee uusia parempianiin vanhojen hinnat tippuu kunnes kone poistetaan. Lentokoneissa kunei tule uusia niin vanhoja korjatan ja kaupataan niin kauan kuin se vainon mahdollista, vähän kuten eräissä muissakin k.o valmistajamaanbensasyöpöissä joita harrastelijat autotallien perukoilla rakentelevat.LainausMutta se on selvää, että sen huoltaminen on kalliimpaa ja byrokraattisempaa kuin ultran. Kumma vaan, että molemmissa tapauksissa lentotunnin hinta on sama.Lentotunnin hinnassa näkyy uusissa koneissa aika suurena pääomakulut. Voi vain kuvitellamitä maksaisi lentotunti vaikkapa uudella DA40: koneella. Tai vastaavasti mitä maksaisi vaikkapa vanhalla Foxilla.Kate
Lainaus Jos ostat hyvän ultran, maksat siitä 45 000 €, mutta jos ostat kohtuullisen lentokoneen, joudut maksamaan siitä n. 200 000 €. Jossain pitää siis olla eroa. Muutenhan kukaan ei ostaisi lentokoneluokan koneita? Oho. Kyllähän tyyppihyväksyttyjä 2-paikkaisia lentokoneita saa jo hintaan 30 000 €. Sillä saa esimerkiksi mopocessnan kyseessä ollen varman ja läpikotaisin testatun, joskin vanhanaikaisen lentokoneen. Lisäksi runko on kuin patarautaa ultarkeveisiin verrattuna ja se kestää todennäköisesti seuraavat 5000 tuntia kevyesti, mitä ultra ei välttämättä tee. Myytäessä siitä saa todennäköisesti ostohinnan takaisin.
Jos ostat hyvän ultran, maksat siitä 45 000 €, mutta jos ostat kohtuullisen lentokoneen, joudut maksamaan siitä n. 200 000 €. Jossain pitää siis olla eroa. Muutenhan kukaan ei ostaisi lentokoneluokan koneita?
Mutta se on selvää, että sen huoltaminen on kalliimpaa ja byrokraattisempaa kuin ultran. Kumma vaan, että molemmissa tapauksissa lentotunnin hinta on sama.
Btw, Onko kenelläkään kokemusta IFR teorioista suomessa.. tai muistakin, CPL, ME? Patrialla, Salpauslenossa ym. näitä varmasti on. Itse en ole vielä kysellyt hintoja ym. EU taisi kuopata kerhopohjaiset IFR kurssit aika tehokkaasti. Yksi negatiivinen juttu lisää tuhansien joukkoon :-)Luulisi, ettei teorian opiskelu suomessa olisi ainakaan kovin paljon kalliimpaa kuin ulkomailla.. ja onhan "osittain"äidinkielellä opiskelu aina hieman helpompaa kuin kokonaan englanniksi vaikka se ei ongelma ole niinkään.
Yksi kummallisuus toki on että Patrian sivuilla mainitaan että TEORIA kurssin suorittamiseen vaaditaan ykköstason medikali :huh:
Lainaus käyttäjältä: kate - Joulukuu 17, 2005, 17:11:39Yksi kummallisuus toki on että Patrian sivuilla mainitaan että TEORIA kurssin suorittamiseen vaaditaan ykköstason medikali :huh:Tapahtuipa tutulle: Noin kuukausi sitten ei laitoksen PPL(A) teoriatenttiin ilmoittautuminen onnistunut, koska ei ollut oppilaslupakirjaa. Oppilaslupakirjahan edellyttää myös medikaalia. Mitä näillä on tekemistä teorioiden tenttimisen kanssa? Ei jaksanut purnata vastaan, vaikka mielestäni olisi pitänyt... Pirkka
On kyllä täysin off-topiccia, väärällä otsikolla väärässä ryhmässä kun ei liity enää mitenkään ultriin vaan lähinnä yleisilmailuun ....Patrian ATPL-etäteoria maksaa 4650 Euroa, sisältää etäteorian materiaalit ja kaksi kahden viikon luokkaopetusjaksoaeli siinä voi vietää yhden kesäloman mukavasti. Mitä k.o kurssin käyneet ovat kertoneet niin suurin osa kurssinsisällöstä on IR-koulutusta.Itse kurssi on sekin englanninkielinen, en sitten tiedä luokkaopetusjaksoista.
Terve,Olen parhaillani neuvottelemassa IR-teoriapaketista ilta/viikonloppukurssina isommalle harrastajaporukalle kerrallaan....palaan asiaan kun jotain varmaa on kertoa.t. tero