0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Itse en tekisi omaan koneeseni lujitemuovitankkia, koska hartsia voi liueta bensaan ja aiheuttaa sitten ongelmia. Muistan lukeneeni jostain vanhasta Ilmailu-lehdestä tuollaisesta tapauksesta.
Lainaus käyttäjältä: viper - Tammikuu 17, 2017, 13:38:40Itse en tekisi omaan koneeseni lujitemuovitankkia, koska hartsia voi liueta bensaan ja aiheuttaa sitten ongelmia. Muistan lukeneeni jostain vanhasta Ilmailu-lehdestä tuollaisesta tapauksesta. Sitä hartsiakia on useampaa sorttia, osa suunniteltu kestämään polttoaineita. Tankki voidaan myös käsitellä sisäpuolelta siten, että se kestää polttoainetta.Eiköhän noissa Rutanin suunnittelemissa koneissa ole myös lujitemuovitankit vakiona.
Muistin väärin, ensimmäinen tietämäni lasikuituinen polttoainetankki on ihan 1960-luvun alusta, ei 1950-luvulta niin kuin muistelin. Eli ensimmäisessä Spezio Tuholerissa oli lasikuidusta laminoitu polttoainesäiliö, ja se valmistui 1961.
Lainaus käyttäjältä: viper - Tammikuu 21, 2017, 12:20:45Muistin väärin, ensimmäinen tietämäni lasikuituinen polttoainetankki on ihan 1960-luvun alusta, ei 1950-luvulta niin kuin muistelin. Eli ensimmäisessä Spezio Tuholerissa oli lasikuidusta laminoitu polttoainesäiliö, ja se valmistui 1961. Mielenkiintoinen laite: https://en.wikipedia.org/wiki/Spezio_TuholerOlisi mukava tietää tankin rakenteesta ja materiaaleista vähän enemmän.
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - Tammikuu 21, 2017, 19:47:34Lainaus käyttäjältä: viper - Tammikuu 21, 2017, 12:20:45Muistin väärin, ensimmäinen tietämäni lasikuituinen polttoainetankki on ihan 1960-luvun alusta, ei 1950-luvulta niin kuin muistelin. Eli ensimmäisessä Spezio Tuholerissa oli lasikuidusta laminoitu polttoainesäiliö, ja se valmistui 1961. Mielenkiintoinen laite: https://en.wikipedia.org/wiki/Spezio_TuholerOlisi mukava tietää tankin rakenteesta ja materiaaleista vähän enemmän.Ensimmäisen Spezio Tuholerin tankki oli tehty pahvimallin päälle laminoimalla, joka otettiin pois sahaamalla tankki auki ja yhdistämällä sitten puolikkaat. Käytössä oli jonkinlainen polyesterihartsi, ja kankaasta mainitaan: medium weight fiberglass. Tuossa alla olevassa kuvassa näkyy vähän erään projektikunnossa olevan Spezion tankkia. Luulen, että tuo tankki on tehty 1960-luvulla myös, mutta voi olla yhtä hyvin 1980-luvultakin.