Kirjoittaja Aihe: Kysymyksiä vähän kaikesta omaan ideaan liittyen  (Luettu 17273 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rigzuu

  • Aloitteleva jäsen
  • *
  • Viestejä: 1
  • Oikea nimi: riku horttanainen
Kysymyksiä vähän kaikesta omaan ideaan liittyen
« : Heinäkuu 07, 2016, 01:37:36 »
Noniin elikkäs,mie oon uus täällä foorumilla ja liityinkin koska päähän juolahti ihan hullu idea.....eli kattelin yhtä ohjelmaa telkasta tossanoin ja näin siinä spitfire replican,eli se oli ulkoapäin lähes täydellinen kopio  legendaarisesta sotalennokista,tosin nykyaikaisemmilla materiaaleilla kasattu ja 20%pienempi kuin aito,ja siitähän se idea sitten lähti...autoja harrastelleena sain siis mieleeni idean,että ostais jonku pienlentokoneen rungon,ja tekis autosta siihen moottorin mutta pitäis sen muuten täysin lentokoneena,ja eniten jäi arveluttamaan että kuinkapaljon etupropelli vaatii kierroksia että pienlentokone jaksais nousta ja pysyä ilmassa,ja se että millä tavalla välittää auton moottorista kierrokset ropellille

Poissa taho

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 148
  • Oikea nimi: Tapani Honkanen
Vs: Kysymyksiä vähän kaikesta omaan ideaan liittyen
« Vastaus #1 : Heinäkuu 07, 2016, 10:23:47 »
Jutusta välittyy tuntuma, että aloittajalla ei ole pahemmin tuntumaa lentämiseen tai lentokoneeseen. Sehän ei ole este tuolle mieliteolle. Onhan noita tehty muutama jokseenkin onnistunutkin täällä Suomessa. Jotta asiassa pääsisit eteenpäin, pitäisi sinun selvittää mieliteon kohde ja laatu. Onko kyseessä pieni vai suuri moottori. Kysyn siksi, jotta näyt olevan enemmän moottorimies. Se taas määrittelee millaiseen koneeseen se moottori sopii, vaikka yleensä homma käsitelläänkin toisinpäin. On olemassa/käytössä jokin tietty lentokone, jonka moottori on loppuunlennetty, tai halutaan saada kone kevyemmän ja halvemman kontrollollisysteemin alaiseksi, siis experimental-luokan koneeksi. Näistä kontrollisysteemeistä viimeiseksi, jotta ei aluksi säikytellä noilla vaatimuksilla, jotka on kohtuullisen helpolla täyttää.

Asetetaan homma raameihin olettamuksien perusteella. Todennäköisesti tuo lentokoneluokka on ultrakevyt tai astetta raskaampi yleisilmailukone, josta yleisin on esimerkiksi kaksipaikkainen Cessna 150-152 tai nelipaikkainen Cessna 172. Noita ultrakevyitä koneita on melkoinen määrä ja niissä on kirjava moottorivalikoma. Kaksitahtisista nelitahtisiin tyyppihyväksyttyihin. Sekaan sopii modifioituja autonmoottoreita. Pulmana on onnettoman pienet lentomassat, joka rajoittaa moottorivalikomaa ja siihen oleellisesti liittyvää alennusvaihdetta.

Tuo ylempi luokka sallii hieman enemmän vaihtelua moottorin tehoon ja massaan mutta vain vähän niissäkin. Alkuperäismoottori kertoo melko tarkkaan tavoitearvon, siis tehon ja massan.
Tuossa on pieni porsaanreikä. Kun käytetään dieselmoottoria, niin sen ominaiskulutus on niin paljon vähäisempi alkuperäismoottoria, niin voidaan päästä vähemmällä polttoaineella ja siirtää se voimalaitteen lisääntyneeseen massaan. Tuo voimalaite muodostuu moottorista ja siihen kuuluvasta alennusvaihteesta. Alennusvaihde vaaditaan kun autonmoottorit antavat käyttökelpoisen tehon noin puolitoistakertaisella pyörimisnopeudella, diedelmoottorit ja noin kaksinkertaisella pyörimisnopeudella, ottomoottorit (bensiini-) väliin tarvitaan se alennusvaihde. Erityisen haastava on semmoinen rakentaa dieselmoottorin perään. Johtuu dieselmoottorin suuremmista vääntövärähtelyistä, erityisesti pienillä kierroksilla, joskin kokonaisuutenakin sen pitää olla lujempi.
Erityisen sopiva yhdistelmä tulee dieselmoottorista ja kiilahihnaalennusvaihteesta. Värähtelyjen vaimennusta on eniten vaihtoehdoista ja rakenne on helpoin. Tosin omat sudenkuoppansa on tuossakin mutta Suomessa on ainakin yksi oikein onnistunut ratkaisu. Nuo kiilahihnavälitykset eivät enää sovi noille ottomoottoreille, kun niiden suuremmat pyörimisnopeudet/kehänopeudet vähentää tuon kiilahihnavälityksen tehonsiirtoa.

Jos mennään noihin hammaspyörillä toteutettuihin alennusvaihteisiin, niin vaihtoehtoja on kyllä niissäkin. Tosin kaikki tuppaavat olemaan räätälöityjä ratkaisuja tietylle moottorille. Esimerkiksi mainittakoon vaikkapa ainakin yksi Subaru, 6-sylinteriseen tehty alennusvaihde ja käytössä tee se itse-tyyppisessä koneessa. Valikoimaa on varmaankin riittävästi ja nykyajan tiedonhaun aikana löytäminen on helppoa.

Vielä pieni varoituksen sana, lähinnä unelmoijille. Lentokonehan on laite, joka ilmassa moottorin avulla lentää ja saavuttaa tietyn (ilma-)nopeuden. Tietty hyvä ominaisuus on suhteellisen suuri nopeus. Kun on olemassa joku tietty lentokone ja se on varustettu tyypillisellä moottorilla. Mikäli halutaan lisää nopeutta moottoritehoa kasvattamalla, niin saattaa yllättää moottoritehon tarve.
Jos halutaan vain vähän nopeutta lisää, esimerkiksi kymmenisen prosenttia, niin lisääntynyt tehontarve onkin noin kolmekymmentä prosenttia. Sekin on jo vähän paha. Jos halutaankin nopeutta lisää noin kaksikymmentäviisi prosenttia, niin tehontarve kasvaakin kaksinkertaiseksi. Semmoisen myllyn sovittaminen alkuperäiseen koneeseen on jo melkein mahdotonta. Jatkettaneen unelmointia. Halutaan lisätä huippunopeutta kaksinkertaiseksi. Tehontarve onkin jo kahdeksankertainen. Olisikohan tuo jo mahdotonta.
Toisekseen tuon nopeuden lisääminen ei onnistu siksi, että lentokoneen rakenteellinen lujuus on yleensä seikka joka rajoittaa maksiminopeuttakin. Onhan lentokoneita, jonka moottorin antama nopeus on pienempi kuin sallittu syöksynopeus mutta ne ovat taitolentokoneita tai (mäntämoottori-) hävittäjiä.

Tästähän voisi kirjoittaa vaikka mitä soopaa tahansa kun ei tiedä mitä aloittaja tahtoo. Kyllä on aluksi selvitettävä vähän tuota pelikenttää. Avuksi on joku lentämistä harrastava hemmo, joka on lisäksi insinöörihenkinen tai laajennettava kaveripiiriä. Sitten voi asettaa tavoitteensa rahamassin ja innostuksen mukaan.

Jossakin vaiheessa tulee mukaan tuo kontrollisysteemi. Siitä ei kannata murehtua. Jos suunnitelmat on toteuttamiskelpoisia ja riittävän turvallisia, niin valtiovalta antaa mahdollisuuden rakentaa melkoisia härveleitä.

Onnea unelmille ta tavoitteille.


Poissa teacdance

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 121
    • Pairtec
Vs: Kysymyksiä vähän kaikesta omaan ideaan liittyen
« Vastaus #2 : Heinäkuu 07, 2016, 12:52:18 »
Noniin elikkäs,mie oon uus täällä foorumilla ja liityinkin koska päähän juolahti ihan hullu idea.....eli kattelin yhtä ohjelmaa telkasta tossanoin ja näin siinä spitfire replican,eli se oli ulkoapäin lähes täydellinen kopio  legendaarisesta sotalennokista,tosin nykyaikaisemmilla materiaaleilla kasattu ja 20%pienempi kuin aito,ja siitähän se idea sitten lähti...autoja harrastelleena sain siis mieleeni idean,että ostais jonku pienlentokoneen rungon,ja tekis autosta siihen moottorin mutta pitäis sen muuten täysin lentokoneena,ja eniten jäi arveluttamaan että kuinkapaljon etupropelli vaatii kierroksia että pienlentokone jaksais nousta ja pysyä ilmassa,ja se että millä tavalla välittää auton moottorista kierrokset ropellille

Perus ultraan menee Citroën AX tai Peugeot 106 perus 1,4L alumiini lohkoinen moottori :)


Poissa taho

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 148
  • Oikea nimi: Tapani Honkanen

 

Powered by EzPortal