Kirjoittaja Aihe: Onettomuudet  (Luettu 4630 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Martti Mattila

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 587
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Onettomuudet
« : Maaliskuu 31, 2016, 22:24:32 »
Otsikko on sairasta huumoriani.Joku filosofi on sanonut että se joka ei tunne historiaa on tuomittu toistamaan sitä.Ehkä joku valtiomies pyrkiikin toistamaan historiaa, mutta lentoonnettomuuksissa sitä tulee välttää eli kannattaa olla kiinnostunut onnettomuuksiin johtaneista tapahtumaketjuista.Esko Lähteenmäki teki loistavaa työtä tällä saralla,lisäksi esitelmät voittivat minkä tahansa variete esityksen viihteenäkin.Sport Aviation lehti kertoi suurimman yksittäisen yleisilmailu onnettomuuksien syyn olevan koneen karkaamisen lentäjän käsistä,(Loosing Control).Parhaasta keksinnöstä tätä ilmiötä vastaan antavat mojovan stipendin Amerikoissa.Meilläkin on näköjään koulutusta tarjolla ilmiön tiimoilta,meillä ei onneksi ole tapahtunut sellaista onnettomuutta missä jo jokusen oppitunnin lentänyt oppilas ensimmäisessä sakkaustilanne harjoituksessa saa paniikkikohtauksen.Ulkomailla on,jos opettaja on voittanut painiottelun ohjaimien käytössä,tilanteesta on tultu kertomaan,toisessa vaihtoehdossa on taas yksi mystinen onnettomuus lisää maailmassa.Oikeastaan lentäessä tarvitsee olla kiinnostunut vain kolmesta asiasta.1. ilmanopeus  2. kuula keskellä 3. ilmatilan tarkkailu.kaikki muu on toisarvoista.Joku ehkä on sitä mieltä että vielä pitäisi tietää sijainti ok.olkoon niin mutta sen opiskelu ei saa mennä noiden kolmen edelle.Väittäisin että matalalla lentäminen ja liikehtiminen luo jonkinlaista valmiutta pitää kone komennossa,siihen vain on harvoilla mahdollisuus, enemmässä määrin.Siitä sakkauksesta vielä,minulle se oli purjelentooppilaana kauhiata,vasta kun omaan tahtiin yksin sai harjoitella, lisäten pystyynvedon kulmaa asteittain, ilmiöön tottui.

 

Powered by EzPortal