Kirjoittaja Aihe: Komposiitti koneen maadoittaminen tankatessa  (Luettu 19438 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mussette

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 43
Komposiitti koneen maadoittaminen tankatessa
« : Maaliskuu 22, 2016, 22:08:18 »
Miten maadoitetaan komposiittikone.
Samalla tavalla kuin peltikoneen maadoitus ?

Poissa jkettu

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: Komposiitti koneen maadoittaminen tankatessa
« Vastaus #1 : Maaliskuu 23, 2016, 04:49:34 »
Kyllä.  Jos valmistaja on osannut asiansa, kaikki merkittävät metalliosat on kytketty toisiinsa. 

Poissa ari

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 95
Vs: Komposiitti koneen maadoittaminen tankatessa
« Vastaus #2 : Maaliskuu 23, 2016, 07:00:41 »
Myös tankkausvälineen (ja toimenpiteet) vaikuttavat.

Poissa mussette

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 43
Vs: Komposiitti koneen maadoittaminen tankatessa
« Vastaus #3 : Maaliskuu 23, 2016, 07:19:41 »
Tankkaus välineissä on hauenleuka pihdit joilla maadoittaa. Omassa koneessa saa kyllä hakea paikaa johon leuat kiinnittää. Kuinka moni oikeasti maadoittaa tankatessa ? Kanistereista tankatessa en ole kenelläkään nähnyt maadoitusta. Itselle on tulossa 90l bensakärry käsipumpulla, jossa tuo piuha näkyi olevan.

Poissa Markku Hiedanpää

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 90
    • Hämeenlinnan Ilmasilta
Vs: Komposiitti koneen maadoittaminen tankatessa
« Vastaus #4 : Maaliskuu 23, 2016, 19:59:42 »
........ Kuinka moni oikeasti maadoittaa tankatessa ? .......
Kaikki kokeneet ilmailijat, tai ainakin ne jotka ovat joutuneet sammutustoimiin tankatessa!
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
www.ilmasiltahml.fi

Poissa Sami Myllymäki

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 26
Vs: Komposiitti koneen maadoittaminen tankatessa
« Vastaus #5 : Maaliskuu 23, 2016, 20:42:30 »
Mä olen pitänyt tuota pakoputken päätä maadoituspisteenä. Toivoen että moottori on jotekin maadoittunut myös rungon osiin.

Poissa Asteroid

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 157
Vs: Komposiitti koneen maadoittaminen tankatessa
« Vastaus #6 : Maaliskuu 23, 2016, 21:17:17 »


 Kyllä irtokanisterikin pitää maadoittaa eli siis potentiaalintasaus koneen ja tankkauslaitteen välille tankkaajaa unohtamatta. Pätkä johtoa sekä hauenleuat hankkimaan. Tätä aihetta käsitelty aiemmin täällä, kannattaa lukea kokonaan: http://www.ilmailu.org/forum/index.php/topic,3575.0.html
Terveisin Pekka K

Poissa kopterikuski

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 137
  • Oikea nimi: veikko kastila
Vs: Komposiitti koneen maadoittaminen tankatessa
« Vastaus #7 : Maaliskuu 24, 2016, 10:46:33 »
Mä olen pitänyt tuota pakoputken päätä maadoituspisteenä. Toivoen että moottori on jotekin maadoittunut myös rungon osiin.
Niin varmaan, toivoakin sopii,  mutta on yksi koneen surkeimpia maadotuspisteitä, eristeineen, nokineen ja syöpyneisyyttään.  Kaupallisen koneen manuaalissa lukee mihin ja kuinka kuuluu maadottaa, experimentalissa sellainen on syytä rakentaa.

Poissa Hero

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 32
Vs: Komposiitti koneen maadoittaminen tankatessa
« Vastaus #8 : Maaliskuu 25, 2016, 22:36:13 »
Minä maadoitan tottelevaisesti aina ja tankkaan säämiskän läpi, mutta mitä vastaan kun kysytään että koskas viimeksi on tullut tulipalo kun maadoitusta ei ole hoidettu asianmukaisesti ?
 

Poissa Asteroid

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 157
Vs: Komposiitti koneen maadoittaminen tankatessa
« Vastaus #9 : Maaliskuu 26, 2016, 21:40:36 »

Vastaa vaikka näin:  Googlen  hakuun tai videoihin: fire static electricity tai suoraan kuvalinkkeihin seuraavasta: https://www.google.fi/search?q=fire+static+electricity&biw=1536&bih=710&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjrkKKvht3LAhVF9HIKHeoxCe8QsAQIHw#imgrc=_
Jatkuvasti näitä maailmalla sattuu, onneksi suomi on pieni maa ja täällä tämä asia on hyvin hoidettu, mm. huoltoasemien tankkauspistooleissa ei ole ollut aikoihin syötön lukitusta, tästä syystä tämä mahdollistui:  sopivat olosuhteet ja henkilön potentiaalintasaus suoraan tankin suuaukolla. Pari lentokonetapausta on suomessa ollut, joku paremmin tietävä voi tarkemmin näistä kertoa, mutta paljonko olisi jos maadoitusasiaa siis potentiaalintasausta ei tehtäisi!
Experimentaalissa se on suunnittelijan ja rakentajan vastuulla kuinka koneen ja tankin maadoitusverkko on rakennettu, oli sitten metallia tai muovia, kaikki voidaan oikein tehtynä maadoittaa yhdestä pisteestä.
 
Terveisin Pekka K

 

Powered by EzPortal