Kirjoittaja Aihe: Missähän on 80-luvulla rekisteröity OH-U013 MEILLÄ KOTONA TALLESSA NYT  (Luettu 11109 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Perttirin

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 58
  • Oikea nimi: Pertti Rintamäki
Mielenkiinnosta kyselen otsikon tunnuksella olleen Dragon 150 Microlight koneen perään. .

Tuo ainut rekisterissä ollutU013 on kasattu ennen 80-luvun puoliväliä Joensuun Ilmailukerhon toimesta.
Poistunut rekisteristä 2001.
Olisin kiinnostunut kaikista em. ultran osista, vaikka olisivat epäkuntoisiakin.

Oma projektini on samanlainen uustuonti ja kaikki tieto sekä mahdollinen rekvisiitta olisi tervetullutta. Aihio on aika hyvä, periaatteessa osiltaan pellepelottoman lennettävissä, vain potkuri ja joitakin tukitankoja puuttuu.


« Viimeksi muokattu: Lokakuu 18, 2015, 21:32:26 kirjoittanut Perttirin »

Poissa Matti Kuosmanen

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 86
  • Oikea nimi: Matti Kuosmanen
Vs: Missähän on 90-luvulla OH-U013
« Vastaus #1 : Kesäkuu 07, 2015, 19:39:01 »
Mielenkiinnosta kyselen otsikon tunnuksella olleen Dragon 150 Microlight koneen perään. .

Tuo ainut rekisterissä ollutU013 on kasattu ennen 80-luvun puoliväliä Joensuun Ilmailukerhon toimesta.
Poistunut rekisteristä 2001.
Olisin kiinnostunut kaikista em. ultran osista, vaikka olisivat epäkuntoisiakin.


Koneen osti muistaakseni nurmeslainen Jouko Siira, joka lenteli sillä muutaman vuoden. Ilmailuhuhu kertoo, että sen jälkeen kone myytiin Keltaisessa Pörssissä jollekin maaviljelijälle, joka rikkoi koneen kokeillessaan onnistuuko lentäminen ilman koulutusta...
--matti
Matti Kuosmanen

Poissa Perttirin

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 58
  • Oikea nimi: Pertti Rintamäki
Vs: Missähän on 80-luvulla rekisteröity OH-U013
« Vastaus #2 : Syyskuu 16, 2015, 10:34:14 »
Nostetaanpas, jos vaikka lisää tietoa, tai vaikka huhujakin olisi kyseisestä häkkyrästä.

Poissa Martti Mattila

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 587
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: Missähän on 80-luvulla rekisteröity OH-U013
« Vastaus #3 : Syyskuu 16, 2015, 20:44:28 »
Kristityn vastuu tai vastuuttomuus,
lauseen alle kuuluu mielestäni tapahtuma jossa halpa vanha lentolaite myydään henkilölle joka ostaa sen ikään kuin
mielijohteesta,esimerkiksi kännipäitten.Onhan se periaatteessa mukavaa saada pieni summa rahaa jostain kasikymmen-
luvun ultrasta,millä ei oikeastaan ole mielekästä käyttöä.Mutta tällaisen vehkeen luovuttaminen ymmärtämättömien
haltuun on moraalitonta.Vaikka kuinka kutkuttaisi ajatus että saadaan yksi maaviljelijä hengiltä,temppu on silti moraaliton.
Paitsi jos ostajalla on Insinöörin paperit.
Martti

Poissa Perttirin

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 58
  • Oikea nimi: Pertti Rintamäki
Vs: Missähän on 80-luvulla rekisteröity OH-U013
« Vastaus #4 : Syyskuu 16, 2015, 22:06:28 »
 
Itse olen kiinnostunut mahdollisesta varaosakoneesta, jonka osia hyväksikäyttäen voisin ehkä saada yhden lentokuntoisen vanhan koneen jopa mahdollisesti rekisteriin asti.
 
Minä ostin oman Dragonini koska sain sen halavalla, siis vähän kuin tuo maanviljelijäkin. Olen aina ollut kiinnostunut ilmailusta, ja olen myös perillä erilaisista lainalaisuuksista ja myös siitä, ettei ilman tietoa lentämisen perusteista kannata kaasua avata pellon reunassa nousukiitoa varten. 

Sen verran on jostakin kuulunut, että Evijärvellä kone on palautettu lentokuntoon aikaisemmassa viestissä mainitun Jouko Siiran valvonnassa. Myöhemmin  myyty mahdollisesti johonkin pohjoisen suuntaan.

Poissa Perttirin

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 58
  • Oikea nimi: Pertti Rintamäki
Vs: Missähän on 80-luvulla rekisteröity OH-U013
« Vastaus #5 : Lokakuu 18, 2015, 21:30:12 »
No niin, enää ei tarvitse murehtia missä tuo 013 on. 
Haettiin se Lapista takaisin Etelä-Pohjanmaalle. 
Nyt pitäisi vaan pystyä päättämään, meneekö varaosiksi, vai entisöintiin. 
Koneessa on todella hienoa kotimaista valmistetta oleva umpiohjaamo, joka puoltaisi kunnostamista.
Joka tapauksessa kahdesta saa hyvän yhden, mutta kovin paljon ei puutu, että saisi kaksi kokonaista.
Sellainenkin huomio tuli tuosta tunnuksesta, että Altialta voisi sponssia yrittää....

Poissa Matti Kuosmanen

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 86
  • Oikea nimi: Matti Kuosmanen
Ehkä museo olisi Dragonille paras paikka, sen verran eksoottinen laite nykyisiin ultriin verrattuna on kyseessä. Lentoonlähtömatka oli muutama kymmenen metriä ja siivekkeet  tehottomat. Uskaltauduin lentämään sillä Rautavaaralla aikoinaan laskukierroksen ja kun kone oli rinnakkainistuttava, piti siiveketrimmaus hoitaa olemalla itse lennon aikana kallellaan tyhjälle istuimelle päin.
Ehkäpä sillä tyynessä vielä lentelee, onnea yritykselle ;)
--matti
Matti Kuosmanen

Poissa Perttirin

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 58
  • Oikea nimi: Pertti Rintamäki
Joo, kyllähän se aikamoiselta leijalta vaikuttaa. Tuo eksoottisuus siinä juurikin kiehtoo, ei niinkään mikään matkalento....

Mistä voisin kysellä n. tuumaista ja pienempää alumiiniputkea, joka soveltuisi tuollaisen häkkyrän parsimiseen. Toinen teline on pettänyt ja kone mennyt nokalleen. Helppo olisi korjata, poraamista ja ruuvaamista kaikki, mutta pitää varmaan olla jonkin määrätyn laatuista tavaraa. 

Onhan siinä toisessa ehjä runko, mutta ei millään raaskisi alkaa palastelemaan...

Poissa Matti Kuosmanen

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 86
  • Oikea nimi: Matti Kuosmanen

Mistä voisin kysellä n. tuumaista ja pienempää alumiiniputkea, joka soveltuisi tuollaisen häkkyrän parsimiseen. Toinen teline on pettänyt ja kone mennyt nokalleen. Helppo olisi korjata, poraamista ja ruuvaamista kaikki, mutta pitää varmaan olla jonkin määrätyn laatuista tavaraa.

Onhan siinä toisessa ehjä runko, mutta ei millään raaskisi alkaa palastelemaan...

Aluputkea saa ainakin täältä tilattuna:
http://www.aircraftspruce.eu/metals---plastics/aluminum.html

Noissa korjauksissa kannattaa muistaa, että ne ovat luvanvaraista toimintaa ja korjaajalta vaaditaan pätevyys tehtävään työhön.

--matti
Matti Kuosmanen

 

Powered by EzPortal