Kirjoittaja Aihe: More planes than a brain  (Luettu 6766 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Martti Mattila

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 587
  • Oikea nimi: Martti Mattila
More planes than a brain
« : Maaliskuu 06, 2015, 18:40:12 »
Noin sanottiin Harrison Fordilla olevan,jo yli kymmenen vuotta sitten,edellisten hieman kovempien laskujen yhteydessä.
Silti hienoa huomata että vaikka elämä on helppoa,lentäminen on riskin arvoista.Kermit Weeksillä on pakko olla
paljon rahaa ja silti kaveri lentää vaikka millä vempaimilla.

Poissa Martti Mattila

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 587
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: More planes than a brain
« Vastaus #1 : Maaliskuu 07, 2015, 12:40:18 »
Moi taas,etsin Orlic Meta Sokolin siivessä käytettyä profiilia ja törmäsin sivuun "The incomplete guide of airfoil usage".
Ei linkkiä,koska olen It.invalidi,selatessani huomasin että Rocwell Scrike Commanderissa on NACA 23012,Bob Hoower
on tehnyt yhden työrupeaman lentämällä näytöslentoja moottorit sammutettuina ko.konetyypillä.Turussa oli tyypin yksilö
seitkytluvulla,siiven ceometrinen kierto on aivan tolkuttoman suuri,havaittavissa ohi lentävästä koneesta.Meta Sokolin
profiili ei ole 23012.Meta Sokol on kaunis kone,yksi myynnissä Plane Check. issä.panisin rahani ennemmin Aavahelukan
Cherokeehen,jos sitä olisi.

Poissa taho

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 147
  • Oikea nimi: Tapani Honkanen
Vs: More planes than a brain
« Vastaus #2 : Maaliskuu 07, 2015, 19:22:56 »

Poissa Pekka Soukka

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 39
Vs: More planes than a brain
« Vastaus #3 : Maaliskuu 07, 2015, 19:30:30 »
Tässä toinen linkki: http://www.xdh.ca/L-40_Meta_Sokol/l-40_meta_sokol.html

Yllä olevassa linkissä on kattavat tiedot tämän konetyypin historiasta. Sen mukaan Suomessa on ollut kaksi suoraan tehtaalta toimitettua Meta Sokolia:

OH-SMA (kuvalinkki 22.4.1970), OH-SMA (kuvalinkki 5.10.1973), SE-XIY (kuvalinkki Ruotsista vuodelta 2005)

OH-SMB (kuvalinkki tammikuulta 1971)

OH-SMA on toimitettu tehtaalta 12.3.1960. OH-SMA:n MSN (Manufacturers Serial Number) on 15 07 09. Joskus vuosien 1970 ja 1973 välillä siihen on vaihdettu Lycoming O-320-E2C moottori alkuperäisen Walter Minorin tilalle. Se on uudelleenrekisteröity Ruotsiin 7.11.1990 tunnuksella SE-XIY ja poistettu rekisteristä 30.4.2012. Tämän jälkeisistä tapahtumista ei ole tietoa. Ehkä se on edelleen jossakin päin Ruotsia naftaliinissa.

OH-SMB on toimitettu tehtaalta 13.9.1961. OH-SMB:n MSN on 15 09 11. Sen kohtaloksi koitui matalalla tapahtunut kaartosakkaus ja tuhoutuminen Maskussa 7.7.1972. ASN:n tietojen perusteella kaikki onnettomuuskoneessa olleet neljä henkilöä saivat surmansa:

http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=71306

Tässä vielä Meta Sokolin 3-tahokuva ja päämitat:

http://www.xdh.ca/L-40_Meta_Sokol/LD-40_Levelling_drawing.pdf

Meta Sokol on suunnitteluajankohdan huomioon ottaen varsin linjakkaan näköinen luomus. Erikoista siinä on oikeastaan vain tuo laskuteline, joka on - no sanotaan nyt vaikka erikoinen. Saattaa olla haasteellista sorvailla tällä koneella laskuja puuskaisella sivutuulella.

***

Lisäys edellä olevaan tekstiin: Myynti-ilmoitus EAA-nytt 2/2012 lehdessä sivulla 33:

http://www.eaa.se/dokument/biblioteket/eaa-nytt/eaa-nytt_12-2.pdf



« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 08, 2015, 21:22:27 kirjoittanut Pekka Soukka »

Poissa Martti Mattila

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 587
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: More planes than a brain
« Vastaus #4 : Maaliskuu 08, 2015, 11:55:44 »
Tämän Maskun onnettomuuden takia ko.konetyypi alkoi kiinnostamaan,en siihen aikaan vielä ollut Turun Lentokerhon
jäsen ja paikallisten lentäjien kuppilatiedot em.onnettomuudesta minulta puutuvat.Sen kuulin toisenkäden tietona että
istumisen jälkeistä kiemurtelua sai varoa.

Poissa taho

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 147
  • Oikea nimi: Tapani Honkanen
Vs: More planes than a brain
« Vastaus #5 : Maaliskuu 08, 2015, 15:59:09 »
Tekniikan Maailma-lehdessä, siellä 60-luvulla oli tuon Meta Sokolin testilentokin. En nyt enää löydä missä, kun lahjoitin vuosikerrat -57....90 pois. Ei vaan mahtuneet tiloihin.

Poissa Martti Mattila

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 587
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: More planes than a brain
« Vastaus #6 : Maaliskuu 08, 2015, 21:38:27 »
Voi Tapani,olisit antanut nykypäivän TM.t pois sitä mukaa kun ne tulevat,niissä vanhoissa oli joskus jotain oppimisen
arvoista.Esim.ilmapotkurin laskenta ja teko-ohjeet,kaksitahtimoottorin resonanssipakoputken mitoitus ja
generaattorin teko oikosulkumoottorista.
Löytyyhän nuo nykyjään helposti netistä,mutta aikoinaan olivat ansiokkaita kirjoituksia.Jossain vaiheessa seitkytlukua
stadilaisuudentunnossa,alkoivat pilkata kysymyskirjeiden lähettäjiä.Sellainenkin jäi mieleen kun lande kysyi"Kuinka saisi
mopon sylinterin mustaksi"Toimittaja ei ollut käsittävinään kysymystä tai sitten ei käsittänyt,neuvoi ajamaan rikkaalla
seoksella ja lisäöljyllä.Kun lande kuitenkin vain halusi tietää millä maalata pytty.Hammaslääkärin vastaanotolla luen
mielummin Aku Ankkaa.

 

Powered by EzPortal