Kirjoittaja Aihe: Lento-onnettomuus Siuntiossa 14.5 1950  (Luettu 8918 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Konepajamies

  • Aloitteleva jäsen
  • *
  • Viestejä: 4
  • Oikea nimi: Tauno Hirvi
Lento-onnettomuus Siuntiossa 14.5 1950
« : Helmikuu 27, 2015, 12:16:48 »
Otsikon mukaisesti Siuntiossa sattui tuolloin lento-onnettomuus . Koneen ohjaaja menehtyi onnettomuudessa, koneen Auster OH-AUB vaurioituessa pahasti.  Koneen romun osti  seuraavana vuonna Pentti Kyrölä kunnostaen sen lentokuntoon. 
Minua kiinnostaa tämän menehtyneen ohjaajan henkilöllisyys!    Oliko hän mahdollisesti lentomestari evp Reino Vilkuna!?  Tämä  silloinen vääpeli Vilkuna yhdessä vääpeli Ax:n kanssa kunnostautui 1932 Laatokalla  ilmavoimien lentäjien pelastusoperaatiossa. Kumpikin palkittiin peräti Harmon-patsaalla tämän johdosta.
Reino Vilkunan tiedän vain kuolleen pienkoneonnettomuudessa sodan jälkeen.Ja sen että onnettomuuskoneessa oli mukana joko hänen sisarensa   tai naispuolinen serkkunsa,joka säilyi hengissä.

Poissa Jouni Laukkanen

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 654
Vs: Lento-onnettomuus Siuntiossa 14.5 1950
« Vastaus #1 : Helmikuu 28, 2015, 03:27:24 »
Reino Vilkuna oli Lentomestarit -kirjan (Veikko Juurikas) mukaan vielä vuonna 1999 hengissä. Hän oli syntynyt 4.7.1907 Tuusulassa.

Poissa Konepajamies

  • Aloitteleva jäsen
  • *
  • Viestejä: 4
  • Oikea nimi: Tauno Hirvi
Vs: Lento-onnettomuus Siuntiossa 14.5 1950
« Vastaus #2 : Helmikuu 28, 2015, 08:41:23 »
Ihanko totta!  Vilkunan suku on täältä päin lähtöisin ja siksi henkilö kiinnostaa. Sukuun kuuluva kertoi minulle että Reino Vilkunalle  olisi käynyt  yllä kerrotulla tavalla.   Kertoi myös että se onnettomuudessa henkiin jäänyt naishenkilö toimi pitkään sairaanhoitajana kotikunnassamme.

Poissa Jouni Laukkanen

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 654
Vs: Lento-onnettomuus Siuntiossa 14.5 1950
« Vastaus #3 : Helmikuu 28, 2015, 18:22:22 »
Nyt sain itseäni varmempaa tietoa. Ohjaajan nimi oli ilmeisesti Helmut Hejfrid ja matkustaja nimeltään Pauri. Tietolähteeni tarkistaa omat muistiinpanonsa, josko sieltä löytyisi syytä miksi Vilkunan kerrotaan muistitietojen mukaan menehtyneen.

Poissa Jouni Laukkanen

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 654
Vs: Lento-onnettomuus Siuntiossa 14.5 1950
« Vastaus #4 : Helmikuu 28, 2015, 18:58:45 »
No niin... pitää vielä korjata itseäni. OH-AUB:n kaputissa kuollut oli siis Helmut Hejfrid Pauri.

Kuinka ollakaan, 27.7.1953 sattui Pyhärannassa pakkolaskussa onnettomuus, jossa menehtyi muuan Osmo Vilkuna. Kyydissä ollut Vilkunan sisar selvisi hengissä. He olivat S.A.I KZ-II Coupe -tyyppisellä moottorikoneella (OH-KZS) matkalla Vaasasta Turkuun, kun Porin jälkeen ohjaaja eksyi huononevassa säässä ja joutui tekemään pakkolaskun Pyhärannan pitäjän Valkaman kylässä kello 21:45. Ohjaaja oli todennut sisarellensa "nyt se moottori taas reistailee" ja pian sen jälkeen "nyt sitä mennään".

Ohjaaja oli ajanut käytössä olevan polttoainetankin tyhjäksi ja lopuksi sakkauttanut koneen.

Tässä OH-KZS ennen Suomeen tuloaan Ruotsin rekisterissä
11133-0
Ja tässä kuva kaputtipaikalta

Poissa Konepajamies

  • Aloitteleva jäsen
  • *
  • Viestejä: 4
  • Oikea nimi: Tauno Hirvi
Vs: Lento-onnettomuus Siuntiossa 14.5 1950
« Vastaus #5 : Helmikuu 28, 2015, 19:30:26 »
No nyt se selvisi!  Kun kysyin Vilkunan sukuun kuuluvalta mitä hän tietää lentäjä Reino Vilkunasta, niin hän sekoitti serkukset. Reino oli Taneli Vilkunan  ja Osmo taasen kirjailija Kyösti Vilkunan  poika.    Kiitos vaivannäöstä!!
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 28, 2015, 19:58:47 kirjoittanut Konepajamies »

Poissa Martti Mattila

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 587
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: Lento-onnettomuus Siuntiossa 14.5 1950
« Vastaus #6 : Helmikuu 28, 2015, 21:21:06 »
Mielenkiintoista,Pentti Kyrölän lentokuntoon korjaamalle Austerille sattui laskuvaurio Livonsaarella Askaisissa
Juhannusjuhlien yleisölennätyksissä.Pentti sanoi että lentäminen on lopetettava,hän ei enää eroita veden pintaa,
järjestäjät olivat kuitenkin myyneet lennätyslippuja jonoon ja suostuttelivat Pentin lentämään.Sitten tapahtuikin
kaputti,kova lasku ja kone sukelsi.Matkustajana ollut maalaismies poistui koneesta työntämällä kattoplexin
irti,muutoin olisi kuulemma tullut uhreja.Isäni oli viettämässä "poikamiesiltaa"ko.juhlilla,Kyrölä pyysi isääni
kyyditsemään itsensä Artukaisten lentokentälle tehdäkseen heti raportin tapahtuneesta viranomaiselle.Kyrölä
lupasi lennätyksen palkaksi tästä palveluksesta,se lennätys jäi lentämättä.Mutta Kyrölällä riiti kaputista muiste-
lemista, kellukkeet olivat juuri hankitut velaksi Velj.Karhumäeltä,Kyrölä keksi"Teen viisikymmentä kitaraa myytäväksi"
Kyrölä teki kitarat ja sanoi "Mutta oli siinä homma".Ehkäpä on P.Kyrölän vika että olen lentokonevimman turmelema,
kaikki ylilentäneet pienkoneet olivat KyrölänPenttejä ja tarina miehestä joka teki itse lentokoneen,kerrottiin uudestaan.
Isäni ei kylläkään koskaan glorifioinut urotekojen tekijöitä,asenne oli "muut tekevät"Niillä ryyppyreissuilla tuli Hattinenkin
tutuksi.

Poissa Konepajamies

  • Aloitteleva jäsen
  • *
  • Viestejä: 4
  • Oikea nimi: Tauno Hirvi
Vs: Lento-onnettomuus Siuntiossa 14.5 1950
« Vastaus #7 : Helmikuu 28, 2015, 22:03:36 »
Minä luin ensimmäisen kerran Pentti Kyrölästä joskus -60 luvun alussa. Isovanhempieni asuinmökin vintiltä löysin vanhoja lehtiä joita selasin. Maaseudun Tulevaisuus-lehdessä -50 luvun alusta oli Pentistä juttu. Siinä kerrottiin hänen omatekoisesta koneestaan kuvan kera. Toisessa kuvassa hän oli  lentomoottorin vieressä . Kuvateksti kertoi että on Auster-koneesta joka on tarkoitus saada ilmaan.   Huomasin muistikuvieni pitäneen paikkansa kun luin Jukka Raunion  jutun Mietoisten mysteeri  !

 

Powered by EzPortal