Kirjoittaja Aihe: Profiilitietoutta  (Luettu 20314 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa taho

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 139
  • Oikea nimi: Tapani Honkanen
Profiilitietoutta
« : Helmikuu 17, 2015, 22:16:22 »
Onkohan kelläkään tietoa Colomban Aircraft MC 30 “Luciole” koneen siipiprofiilista. Sehän olisi jo liikaa jotta joku tietäisi jonkun joka olisi koneen piirustukset tilannut.
Ja yleensäkin, on se hyvä, että nykyään jokainen rakentaja saa rakennella omiaan vain valvovan valvojan tietoisuudessa. Ei ole turhia kyselijöitä kun luvat on salattu. 

Poissa Pekka Soukka

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 39
Vs: Profiilitietoutta
« Vastaus #1 : Helmikuu 18, 2015, 22:07:18 »
Profiili on NACA 43016.4

Wing Spar Analysis

Seuraava video liittyy edellä olevaan siipisalon analyysiin:

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 08, 2015, 16:40:04 kirjoittanut Pekka Soukka »

Poissa taho

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 139
  • Oikea nimi: Tapani Honkanen
Vs: Profiilitietoutta
« Vastaus #2 : Helmikuu 19, 2015, 12:25:57 »
Kiitoksia Pekka myös näin julkisesti. Linkissähän on asiaa melko paljon ja asiaa jonkin verran tunteville, jopa kulttuurikielellä.
Muuten, tällä foorumilla on ollut ikävän hiljaista pidemmän aikaa. Toisaalta en kaipaa tuon "veljesfoorumin" tapaista riitelyä ja niin kovin laajaa, löyhästi ilmailuun liittyvää höpöttelyä, siis perustelematonta mielipiteiden tulitusta. Melkein jo kaipaan Takamaan korkealentoisuutta.
Ei soisi näinkin loistavan menneisyyden omaavan keskustelualustan näivettyvän, siis melko totaalista hiljaisuutta on ollut lukuun ottamatta muutamaa yksinpuhujaa.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 21, 2015, 08:26:08 kirjoittanut taho »

Poissa Pekka Soukka

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 39
Vs: Profiilitietoutta
« Vastaus #3 : Huhtikuu 10, 2015, 17:53:00 »
Vaikka tämä aihe ei liity suoraan tämän ketjun aloittaneeseen Luciolen siipiprofiilia koskevaan viestiin, katsoin sen sopivan tämän otsikon alle.

Lyhyen kaavan mukaan biologit ovat ihmetelleet ryhävalaiden evien etureunassa olevien kyhmyjen perimmäistä luonnetta ja merkitystä. Tarkempi perehtyminen kyhmyjen luonteeseen on paljastanut niistä monia uusia asioita. Tehtyjä havaintoja ja tutkimustuloksia ollaan nyt soveltamassa käytäntöön. Ihmeen hiljaa tästä tutkimus- ja kehitystyöstä on oltu, kun huomioidaan tutkimusten olleen käynnissä jo vuonna 2003 ja ensimmäiset kokeilut kyhmyjen vaikutuksesta tuulivoimaloiden siipiin on tehty jo 2008.



http://www.technologyreview.com/news/409710/whale-inspired-wind-turbines/page/1/

http://www.technologyreview.com/news/409710/whale-inspired-wind-turbines/page/2/

http://nextbigfuture.com/2008/03/uprating-wind-turbine-blades-and-more.html


Lainaus tuon ensimmäisen linkin tekstistä:

The researchers also found that the amplitude of the bumps plays a greater role than the number of bumps along a flipper’s leading edge. “The idea is, you could make an aircraft that’s much harder to stall and easier to control,” says van Nierop. For example, fighter jets could be designed to be more acrobatic without risk of stall-induced crashes. In the water, naval submarines could be made more nimble.

The Harvard research validates the first controlled wind-tunnel tests of model flippers, conducted five years ago at the U.S. Naval Academy, in Annapolis, MD, where it was shown that stall typically occurring at a 12-degree angle of attack is delayed until the angle reaches 18 degrees. In these tests, drag was reduced by 32 percent and lift improved by 8 percent.

***

Tekstissä joka on kirjoitettu 2008, mainitaan U.S. Naval Academyn viisi vuotta aiemmin = vuonna 2003 suorittamista tuulitunnelikokeista, joissa on osoitettu sakkauksen, joka tyypillisesti ilmenee 12 asteen kohtauskulmalla, viivästyvän kunnes kohtauskulma kasvaa 18 asteeseen. Näissä testeissä oli havaittu vastuksen pienenevän 32 % ja noston kasvavan 8 %. Mikäli nämä luvut pitävät paikkansa, niin kyse on todella merkittävistä muutoksista profiilin aerodynaamisiin ominaisuuksiin.

Mitä tästä sitten voisi päätellä? Ajatellaanpa vaikka purjekoneen siipeä. Nythän kaikkien purjekoneiden siivet ovat siistejä ja täysin sileitä. Siiven etureuna, ylä- ja alapinta ovat viivasuoria, kuin viivottimella vedettyjä. Jos purjekoneen siipien etureunoihin muotoiltaisiin yllä olevan kuvan mukaisia sopivan kokoisia kyhmyjä sopivin välein, pitäisi tämän teorian mukaan koneen suoritusarvojen parantua todella merkittävästi. Vastaavasti nykyiset suoritusarvot olisi mahdollista saavuttaa lyhyemmillä ja pinta-alaltaan pienemmillä siivillä. Oletan, että vastaavia etuja olisi saavutettavissa myös pienemmillä koneilla (ultrakevyet ja LSA).

En ole löytänyt netistä vielä yhtään mainintaa siitä, että joku kaupallinen lentokonevalmistaja olisi hyödyntänyt näitä tutkimustuloksia. Edut ovat kuitenkin ilmeiset, koskapa tätä periaatetta käytetään ihan yleisesti F1:sten takasiivekkeissä:

http://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?f=12&t=17675&sid=bf206ff7ce7e135951a189d5012fd6fa&start=2010

Ehkäpä näitä ryhävalaan evistä tuttuja kyhmyjä nähdään pian jo lentokoneissakin:



http://www.thenakedscientists.com/HTML/questions/question/2568/

t. Pekka
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 11, 2015, 04:33:12 kirjoittanut Pekka Soukka »

Poissa Martti Mattila

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 498
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: Profiilitietoutta
« Vastaus #4 : Huhtikuu 12, 2015, 00:00:55 »
Mistään mitään tietämättä voisi kuvaa katsellessa kuvitella että kyhmyt ohjaavat virtauksen kyhmyjen väliin ja
virtaus saa lisänopeutta kainalokohdissa.Virtaus myös melko varmasti pyörii,eli luonnon Vortex generaattorit.
Lähiäänennopeus tapauksissa vaikutus on luultavasti mielenkiintoinen,kun kainalovirtaus on yliäänialueella ja
kyhmyjen kärjet aliäänessä.Mitä siitä seuraa,en tiedä.

Poissa Martti Mattila

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 498
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: Profiilitietoutta
« Vastaus #5 : Huhtikuu 12, 2015, 16:29:44 »
"Aivoni" jäivät näköjään askartelemaan tämän kanssa ja tulostivat seuraavaa.Ryhävalaan sivuevä tekee propulsiota
niin ylös kuin alas iskuillakin eli tarvitaan symmetrinen profiili jonka molemmat puolet toimivat vuoron perään
"yläpuolina".Lentokoneilla tai tuulivoimaloilla ei tätä tarvetta ole,ainakin matkustajakoneessa mielellään istutaan
positiivisen kiihtyvyyden olosuhteissa.Nystyrän bulbivaikutus taas on eri juttu,olette nähneet laivojen keulassa
melkoisen eteentyönnetyn sukkulan, jonka vastusta vähentävä vaikutus on melkoinen.Ehkä vielä näemme laivan evävakaajassa
moiset ulokkeet,nyt niissä samaa hommaa tekee fletnerit.
ps.taas meni yksi patentti idea suupalttiuden takia muualle.

 

Powered by EzPortal