Kirjoittaja Aihe: Xenonvalojen asennuksista, omia ja muiden kokemuksia?  (Luettu 4878 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa t.a.t.u

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 48
  • Oikea nimi: Tatu Koiranen
Xenonvalojen asennuksista, omia ja muiden kokemuksia?
« : Tammikuu 15, 2015, 02:35:48 »
Tervehdys,
Ajattelin lyhyesti jakaa muutaman kokemuksen Cobran 35W -xenonmuutossarjan asentamisesta experimentaliin. PIK-23 Suhinussa (OH-TOW) kokeiltiin matalan hintaluokan LED-rullausvaloa ja "tavallista" suorakaiteen muotoista H3-kaukovaloumpiota halogeenipolttimolla, molemmat osoittautuivat kohtuullisen huonoiksi, valoteho koneen lähelläkin oli surkea. Tänä talvena molemmat korvattiin Wesemin kevyehköillä H3-kaukovaloumpioilla (muoviset umpiot, linkin kuvassa näkyvät asennusraudat lensi jätemetallin sekaan, pelkän umpion paino n. 160 grammaa) jotka ostettiin jämäeränä Erikoistekniikasta muutamalla eurolla.

Oheisessa kuvassa samanlaisissa ja samalla tavalla suunnatuissa umpioissa 35 W xenon ja 55 W halogeenipolttimot, ero on huomattava:
[attach=1]

[attach=4]

Lentokonekäyttöä ajatellen xenon-valojen aiheuttamat häiriöt on otettava huomioon. Xenon sytytetään suurjännitepulssilla, joka saadaan polttimolle sarjan mukana tulevista ballasteista. Ainakin tähän koneeseen sattuneet ballastit toimivat niin, ettei niistä ainakaan olennaisia häiriöitä tule koneen sähköjärjestelmään, tai radioihin. Ballastia syöttävän virtajohdon yhteyteen on laitettu yksi ferriittirengas varmuuden vuoksi ennen kun häiriöitä edes yritettiin sen tarkemmin tutkia. Netistä voi yrittää löytää tietoa erilaisten sarjojen häiriöistä, mutta mitään kattavaa tietoa ei tuntunut googlella etsien tai sarjojen myyjiltä kysyen löytyvän.

Lisäpainoa xenon-muutossarjasta tuli tässä tapauksessa n. 320 grammaa per lamppu.

[attach=2]

[attach=3]

OH-TOW:n kohdalla on otettava huomioon, että valonheittimet ja ballastit ovat sähkömagneettista säteilyä ajatellen verrattain kaukana koneen radioista, antenneista ja oikeastaan kaikesta muustakin sellaisesta elektroniikasta, joka voisi häiriintyä. Ei siis ole sanottua, etteikö häiriöitä ehkä aiheutuisi, jos valoa asennettaisiin metrin päähän radion antennista. Vielä huomiona siis se, että muutossarjaa käytettäessä ballastit on pakko asentaa aina valonheittimen välittömään läheisyyteen, suurjännitekaapeleiden pituus on sarjasta riippuen jotain 30...60 cm välillä. Muuten kaikki meni tässä asennuksessa hyvin, toinen toimitetuista xenon-polttimoista oli tosin sökö. Posti toi 2 päivää myöhemmin toimivan yksilön tilalle.

Olisi kiva kuulla, jos muilla on kokemuksia xenon-asennuksista koneisiin. Kestävyydestä ei tämän asennuksen osalta ole vielä mitään tietoa, mutta toiveet on tietysti korkealla.

 

Powered by EzPortal