Kirjoittaja Aihe: Pentti Kyrölän omasuunnittelema  (Luettu 18476 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Martti Mattila

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 514
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Pentti Kyrölän omasuunnittelema
« : Joulukuu 26, 2014, 21:45:44 »
Neljäkymmenluvun lopulla Mietoislainen Pentti Kyrölä rakensi kotiverstaassaan itse suunnittelemansa lentokoneen,
viranomainen ei sitä kelpuuttanut ilma alus rekisteriin.Lenteli silti jonkin verran.Enemmän juttua Suomen Ilmailumuseon
sivulla,missä kone nyt on.Esko Hietanen puuhasi koneen museoon,tässä se on koekasattuna Mattilassa,jossa odotti
Ilmailumuseon henkilöitä hakuun.Suksista johtuen se liikkui vain kantamalla,joten keventämiseksi myös
moottori pantiin takaisin pahvilaatikkoon,jossa se oli tullutkin.Museon sivuilla sanotaan"Museolta löytyi sopiva mootori."
Olikohan sama joka lähti pihaltani koneen mukana,siinä on tuntomerkki,toisen puolen sylinteriparia on korjattu hitsaamalla.
Äijät vasemmalta Esko Hietanen,Martti Mattila,Elias Viitanen

Poissa Markku Hiedanpää

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 90
    • Hämeenlinnan Ilmasilta
Vs: Pentti Kyrölän omasuunnittelema
« Vastaus #1 : Joulukuu 27, 2014, 00:02:12 »
http://www.elonet.fi/fi/elokuva/156965[/list]

Noin 1 min alusta Kyrölän lentokone:[/list]
    Talo siirretään kokonaisena Ruotsissa. Pentti Kyrölän itserakentama lentokone (Turku, Mietoinen). Teekkarien tempaus (kulkue Otaniemen teekkarikylän varojen keräämiseksi).Englannin ja Suomen välinen toinen jalkapallo-ottelu Stadionilla. Hollannin kuningatar Julianan (1909-2004) 40-vuotisjuhla Amsterdamin stadionilla.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 27, 2014, 00:25:17 kirjoittanut Markku Hiedanpää »
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
www.ilmasiltahml.fi

Poissa Martti Mattila

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 514
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: Pentti Kyrölän omasuunnittelema
« Vastaus #2 : Joulukuu 28, 2014, 12:09:30 »
Kyrölän koneen HD.moottoriversion etupelti oli vielä tallella,Continental version koulinki on erikoinen,sylinterit
pitää panna paikoilleen vasta koulinlingin paikoilleen työntämisen jälkeen.Koulinkiin tarvittavan alumiinilevyn saaminen
Mietoisiin,oli jo temppu sinänsä.Tarina kertoo,että hän Fairchild koneellaan jäällä,rullasi potkurin rikki jäässä törröttävään tolppaan.Tekemättä mainetta syöviä raportteja viranomaiselle,meni kotiin ja veisti uuden potkurin.

Poissa AeroCommander

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 10
  • Oikea nimi: Eric Hildeen
Vs: Pentti Kyrölän omasuunnittelema
« Vastaus #3 : Lokakuu 07, 2015, 23:33:27 »
Tuttu tarina, kyseinen OH-FCK tuli 70-luvulla meille. Faija yritti ostaa Kyrölältä Fairchildin Warner (jos muistan oikein..) tähtimoottorin osat pois, mutta Kyrölä ei ollut halukas myymään osia. Jossain vaiheessa Kyrölälle tuli mieleen että itse veistetty potkuri seurasi koneen mukana,ja halusi mielellään potkurin takaisin. Tässä vaiheessa faija pääsi vääntämään kauppaa, Kyrölä saa potkurin ja faija sai ostaa moottorin osat.N.30 vuoden omistamisen jälkeen faija myi koneen kavereillen.  Nykyisillä omistajilla OH-FCK on taas pitkällä, mutta miehillä rupee olemaan sen verran ikää että uutta omistajaa kuulemma kaivattais...

 

Powered by EzPortal