Kirjoittaja Aihe: SERA: valomerkit lähiliikenteelle  (Luettu 5683 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Raaka

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 78
SERA: valomerkit lähiliikenteelle
« : Joulukuu 12, 2014, 20:10:21 »
Olen kovasti yrittänyt opetella SERA:n ilma-alusta kohti suunnattuja valomerkkejä lähiliikenteelle. Niitähän on 10:
- ilma-alus voi olla maassa tai lennolla
- valo voi olla vihreä, punainen tai valkoinen
- valo voi olla jatkuva (vihreä/punainen) tai vilkkuva (vihreä/punainen/valkoinen)

Kaikkein vaikein on ollut valkoinen vilkkuvalo lennolla olevalle ilma-alukselle: "Laske tälle lentopaikalle ja rullaa asematasolle (*)". Tähti tarkoittaa sitä, että "(*) Lupa laskua ja rullausta varten annetaan erikseen."

Tämän idea ei minulle mene kaaliin, ei sitten millään. Hain tietysti apua netistä. No, sieltä löytyikin amerikkalainen ihan järkevän tuntuinen juttu ATC Light Signals. Paitsi että siinä käsitellään vain 9 valomerkkiä. Niiden merkitys on - hienoa! - sama kuin SERA:ssa. Valkoista vilkkuvaa valoa lennolla olevalle ilma-alukselle ei kuitenkaan selitetä lainkaan - ei edes mainita.

Selitys on yksinkertainen. FAA:n määräyksessä "Section 91.125 - ATC light signals" sanotaan valkoisesta vilkkuvalosta lennolla olevalle ilma-alukselle ihan selkeästi, että "Not applicable." Toisin sanoen, tällaista valomerkkiä ei koskaan anneta.

Osaisiko ja viitsisikö joku selittää, mitä SERA:n määräys oikein tarkoittaa? Milloin ja miksi suomalainen/EU-lainen lennonjohto näyttää valkoista vilkkuvaloa lennolla olevalle ilma-alukselle? Miten Yhdysvalloissa pärjätään ilman sitä?

Poissa Armin Züger

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 142
Vs: SERA: valomerkit lähiliikenteelle
« Vastaus #1 : Joulukuu 13, 2014, 04:03:35 »
samat valomerkit olivat (ainakin Suomessa) muuten jo käytössä ennen SERA:a (katso vanhentunut OPS M1-1). Valomerkkien alkuperä ajoista jolloin koneissa oli harvoin radio/radiosuunnistuslaitteet. Gepsu ei vielä ollutkaan. Nykyisin harvoin käytetään valomerkkejä. Keksitty tapaus voisi ehkä olla: reitti-yölentolento vuonna 1947 joka eksyi ja teki ympyröitä laskupaikan läheisyydessä. Saatu alas valkoisella vilkkuvalolla.
Jos verrat tämän valomerkin muihin valomerkkeihin niin huomaat että kaikki muut valomerkin käytetään kun kone on jo kentän laskukierroksessa. Kuvittelen siis että valkoinen vilkkuvalo käytettäisi ihan ensimmäisenä, kun kone on vielä vähän kauempana / epäselvä mitä ovat aikeet, vähän niinkuin ensimmäinen yhteydenotto/lähestymisselvitys.
// Armin

Poissa jkettu

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 90
Vs: SERA: valomerkit lähiliikenteelle
« Vastaus #2 : Joulukuu 13, 2014, 06:28:17 »
Vanhaan aikaan olin ymmärtänyt että valkoisella vilkulla kutsutaan alas ohi lentävä kone jonka ei ollut tarkoitus tulla laskuun.  Esim. yllättävän sään, suljetun ilmatilan tms ei-välttämättä-pilotin-tiedossa-olevan syyn takia.

Olen saattanut olla väärässä ja SERAn yksityiskohtiin en vielä ole perehtynyt.

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2307
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: SERA: valomerkit lähiliikenteelle
« Vastaus #3 : Joulukuu 13, 2014, 08:33:31 »
Ja kolmantena ihan käytännön asiana, valkoisia vilkkuvia valoja on kaupunki täynnä tätä nykyään. Aika haasteellista on erottaa tämä yksi tuikku muiden joukosta...

kokemusta on kun kerran nuorena pilottina lentelin Oshkoshista kotiinpäin, joka silloin oli Bolivar Tennesee, niin en nähnyt St Louisin kenttää yöllä ennen kuin vilauttivat Hight Intensity valot, sen verran paljon valosaastetta oli sen ympärillä.
Terveisin
Tom Arppe

Poissa Seppo Koivisto

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 189
Vs: SERA: valomerkit lähiliikenteelle
« Vastaus #4 : Joulukuu 13, 2014, 15:03:44 »
Valomerkit tulevat ilmeisesti ICAOn Annexista. http://en.wikipedia.org/wiki/Aviation_light_signals

USA:ssa on ollut kentillä käytössä pyörivä valkoinen suunnistusmajakka, jonka ehkä voisi sekoittaa valomerkkiin.
http://www.airwaysmuseum.com/Rotating%20Beacon%20BUD.htm

 

Powered by EzPortal