Kirjoittaja Aihe: Kannuspyörä-eroavuuskoulutusta ultralla - mistä?  (Luettu 21719 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Raaka

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 78
Kannuspyörä-eroavuuskoulutusta ultralla - mistä?
« : Joulukuu 08, 2014, 23:00:13 »
Olisikohan kellään tietoa, mistä voisi saada otsikossa mainittua koulutusta? Siihen varmaan tarvitaan 2-paikkainen kannuspyöräkone - mutta ne taitavat olla ultrina aika harvinaisia?

Poissa LauriT

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 93
  • Oikea nimi: Lauri Tarkkonen
Vs: Kannuspyörä-eroavuuskoulutusta ultralla - mistä?
« Vastaus #1 : Joulukuu 08, 2014, 23:22:23 »
Ainakin Malmilla on Savage ja Pipistrel Sinus, joten kyllä sellaisia löytyy.

Poissa Raaka

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 78
Vs: Kannuspyörä-eroavuuskoulutusta ultralla - mistä?
« Vastaus #2 : Joulukuu 09, 2014, 07:05:16 »
Ainakin Malmilla on Savage ja Pipistrel Sinus, joten kyllä sellaisia löytyy.

Kiitos, mutta... Eroavuuskoulutukseen tarvitaan myös opettaja.

Poissa taotao

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 217
Vs: Kannuspyörä-eroavuuskoulutusta ultralla - mistä?
« Vastaus #3 : Joulukuu 09, 2014, 16:19:38 »
Voisithan harjoitella nokkapyöräkoneella päätelinelaskuja......:)

Poissa P.Lehtinen

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 131
    • http://www.aerotecno.fi
Vs: Kannuspyörä-eroavuuskoulutusta ultralla - mistä?
« Vastaus #4 : Joulukuu 09, 2014, 16:47:41 »
Nokkapyöräkoneella voi harjoitella vedettyjä laskuja muuta siihen sen anti sitten jääkin...kannuskonetta kun lennetään niin kauan kun se liikkuu...
EFLAssa voit tulla testaan kannuskonetta, on pitkästä aikaa pyörillä.

Poissa Ilkka R

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 41
Vs: Kannuspyörä-eroavuuskoulutusta ultralla - mistä?
« Vastaus #5 : Joulukuu 09, 2014, 23:11:56 »
Varmaan tutustumaan pääsee Sastamalassakin,  Fk 9 . Lapset saivat lupakirjansa kuntoon (2 tyttöä ja poika) eli lensivät koko rituaalin kannus koneella .  ISO KIITOS vielä Jokkelle fooruminkin kautta. 
terv. Ilkka

Poissa Raaka

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 78
Vs: Kannuspyörä-eroavuuskoulutusta ultralla - mistä?
« Vastaus #6 : Joulukuu 10, 2014, 18:20:34 »
Kiitos osallistuneille, mutta...

Malmin tiesin entuudestaan, ja EFLA lienee Lahti-Vesivehmaa. Mutta Sastamala? Onko siellä lentopaikka?

Joka tapauksessa, lentopaikkatieto ei valitettavasti riitä minunlaiselleni aloittelijalle. Pitäisi vielä tietää, mikä organisaatio (kerho?) tai lennonopettaja tai joku asiaan muuten vain riittävästi perehtynyt henkilö antaisi (tuolla paikalla) otsikossa mainittua kannuspyörä-eroavuuskoulutusta.

Viitsisikö joku vielä neuvoa?

Poissa Ilkka R

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 41
Vs: Kannuspyörä-eroavuuskoulutusta ultralla - mistä?
« Vastaus #7 : Joulukuu 10, 2014, 20:51:39 »
Noo Meil on tääl 750 metriä ruohopaanaa ja pari pienempää lähistöllä  siis Sastamalassa. Tässä en enempää viitsi jaaritellä , soita 0400 468776 jos kiinnosti.

Poissa P.Lehtinen

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 131
    • http://www.aerotecno.fi
Vs: Kannuspyörä-eroavuuskoulutusta ultralla - mistä?
« Vastaus #8 : Joulukuu 11, 2014, 23:17:41 »
Nämä ultrakannuskoneet tuppaa olemaan privattikoneita pääasiassa joten kerhoista niitä taitaa olla turha etsiä. Mopuja on kerhoilla ja ne ovat pääsääntöisesti kannuskoneita(Grobit, falke ym). 
Jos mun mielipidettä kysytään niin kaikille pitäisi peruslentokoulutus antaa kannuskoneella ja vielä mahdollisimman hankalalla. Moni nokkapyörävaurio olisi vältetty lentämällä kunnon vedettyjä laskuja joita kannuskoneella pääasiassa tehdään tosin muitakin tapoja on

Poissa Raaka

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 78
Vs: Kannuspyörä-eroavuuskoulutusta ultralla - mistä?
« Vastaus #9 : Joulukuu 12, 2014, 08:18:17 »
Nämä ultrakannuskoneet tuppaa olemaan privattikoneita pääasiassa joten kerhoista niitä taitaa olla turha etsiä. Mopuja on kerhoilla ja ne ovat pääsääntöisesti kannuskoneita(Grobit, falke ym).

Kannuspyörä-kokemus mopulla? Se tarkoittaisi muuntokoulutusta UPL->MGPL, eli jonkun verran isompaa juttua kuin eroavuuskoulutus nokkapyörä->kannuspyörä.

Poissa Teppo Miettinen

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 51
Vs: Kannuspyörä-eroavuuskoulutusta ultralla - mistä?
« Vastaus #10 : Joulukuu 12, 2014, 09:52:57 »
Nämä ultrakannuskoneet tuppaa olemaan privattikoneita pääasiassa joten kerhoista niitä taitaa olla turha etsiä. Mopuja on kerhoilla ja ne ovat pääsääntöisesti kannuskoneita(Grobit, falke ym).

Kannuspyörä-kokemus mopulla? Se tarkoittaisi muuntokoulutusta UPL->MGPL, eli jonkun verran isompaa juttua kuin eroavuuskoulutus nokkapyörä->kannuspyörä.

Kyllä minä sanoisin että molemmat ovat yhtä isoja juttuja.
Siis jos oikeasti haluaa että oppiikin jotain.

Käytännössä tuo eroavaisuuskoulutus tarkoittaa myös uuden konetyypin opiskelemista (lento-ominaisuudet, sakkaukset, yms) ja lisäksi kannuspyöräkoneen erityispiirteet. Eli työmäärä on aika lailla sama kuin UPL->MGPL.

-Teppo

Poissa Raaka

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 78
Vs: Kannuspyörä-eroavuuskoulutusta ultralla - mistä?
« Vastaus #11 : Joulukuu 14, 2014, 18:31:42 »
Yritin selvitellä, missä annetaan MGPL-koulutusta kannuspyöräisellä mopulla. Pannaanpa luettelo tähän, jos siitä on jollekulle muullekin hyötyä - tai jos siinä on lisättävää, poistettavaa tai muutettavaa:

Hyvinkään Ilmailukerho Grob G109B OH-740

Inkeroisten Ilmailukerho Grob G109 OH-659 (koulutusta ainakin v.2007)

Joensuun Ilmailukerho Grob G109B OH-737

Keski-Suomen Ilmailijat Grob G109 OH-665

Oulun Moottori-Liitäjät Diamond HK36R Super Dimona OH-795

Pohjois-Satakunnan Ilmailukerho Scheibe Falke OH-705

Salon Seudun Ilmailukerho Grob G109 OH-671

Tampereen Ilmailuyhdistys Grob G109 OH-727
 
Turun Lentokerho Fournier RF-5 OH-383, OH-392

Valkeakosken Ilmailukerho Grob G109 OH-643

Varkauden Lentokerho Fournier RF-5 OH-389


Olen ymmärtänyt, että eroavuuskoulutus nokkapyörä->kannuspyörä on muutama tunti opiskelua ja muutama tunti lentoa. Kouluttajan ei tarvitse olla viranomaisen hyväksymä lennonopettaja.

Muuntokoulutuksen UPL->MGPL tarkkoja ehtoja en ole löytänyt. On kai se kai kuitenkin tarkemmin ja tiukemmin säädelty, kun kouluttajaksi vaaditaan viranomaisen hyväksymä lennonopettaja ja tuloksena oppilas saa kokonaan uuden lupakirjankin.

Poissa Markku Hiedanpää

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 90
    • Hämeenlinnan Ilmasilta
Vs: Kannuspyörä-eroavuuskoulutusta ultralla - mistä?
« Vastaus #12 : Joulukuu 14, 2014, 18:48:10 »
Muuntokoulutuksen UPL->MGPL tarkkoja ehtoja en ole löytänyt. On kai se kai kuitenkin tarkemmin ja tiukemmin säädelty, kun kouluttajaksi vaaditaan viranomaisen hyväksymä lennonopettaja ja tuloksena oppilas saa kokonaan uuden lupakirjankin.
Kts: http://www.trafi.fi/filebank/a/1320403411/c0d6967d9bfae9a80569ad3610a4483a/1107-trm1_07.pdf
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
www.ilmasiltahml.fi

Poissa Raaka

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 78
Vs: Kannuspyörä-eroavuuskoulutusta ultralla - mistä?
« Vastaus #13 : Joulukuu 14, 2014, 19:31:37 »
Kts: http://www.trafi.fi/filebank/a/1320403411/c0d6967d9bfae9a80569ad3610a4483a/1107-trm1_07.pdf

Kiitos, mutta... Tarkoitat siis ILMAILUMÄÄRÄYS TRG M1-7 5.5.2009, HARRASTEILMAILUN LENTOKOULUTUS? Ei siinä mielestäni edes mainita UPL:ää tai MGPL:ää, saati sitten niiden välistä muuntokoulutusta.

Se mainitaan (kohta 1.1,Soveltamisala), että "Tätä määräystä ei sovelleta eroavuus- ja perehdyttämiskoulutukseen."

Poissa Markku Hiedanpää

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 90
    • Hämeenlinnan Ilmasilta
Vs: Kannuspyörä-eroavuuskoulutusta ultralla - mistä?
« Vastaus #14 : Joulukuu 14, 2014, 22:48:09 »
Kts: http://www.trafi.fi/filebank/a/1320403411/c0d6967d9bfae9a80569ad3610a4483a/1107-trm1_07.pdf
Kiitos, mutta... Tarkoitat siis ILMAILUMÄÄRÄYS TRG M1-7 5.5.2009, HARRASTEILMAILUN LENTOKOULUTUS? Ei siinä mielestäni edes mainita UPL:ää tai MGPL:ää, saati sitten niiden välistä muuntokoulutusta.
Se mainitaan (kohta 1.1,Soveltamisala), että "Tätä määräystä ei sovelleta eroavuus- ja perehdyttämiskoulutukseen."
Uuden lupakirjan suorittamiseen tähtäävä koulutus (MGPL) ei ole eroavaisuus- ja perehdyttämiskoulusta, ne tarkoittavat vain saman lupakirjan sisällä tapahtuvaa ao. koulutusta.

Kun lennät UPL pohjalta MGPL lupakirjan niin koulutuksen (kouluttajalle annetut) ehdot annetaan ilmailumääräyksessä TRG M1-7 ja koulutettavaa (lupakirjan hakijaa) koskevat tieto-, taito- ja kokemusvaatimukset moottoripurjelentäjän lupakirjamääräyksessä PEL M2-46, katso mm. kohdat 2.2.2, 2.3.4 ja 2.4.
 
http://www.trafi.fi/filebank/a/1408446319/4b6c14d0c5aac978e8634aefd699bc33/15199-PELM2-46_2009_fi.pdf
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
www.ilmasiltahml.fi

Poissa Raaka

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 78
Vs: Kannuspyörä-eroavuuskoulutusta ultralla - mistä?
« Vastaus #15 : Joulukuu 14, 2014, 23:21:36 »
Kun lennät UPL pohjalta MGPL lupakirjan niin koulutuksen (kouluttajalle annetut) ehdot annetaan ilmailumääräyksessä TRG M1-7 ja koulutettavaa (lupakirjan hakijaa) koskevat tieto-, taito- ja kokemusvaatimukset moottoripurjelentäjän lupakirjamääräyksessä PEL M2-46, katso mm. kohdat 2.2.2, 2.3.4 ja 2.4.

Kiitos. No mutta. Juttuhan näyttää yksinkertaisemmalta kuin osasin kuvitellakaan. Jos UPL on voimassa, MGPL:ään vaaditaan lisää:
- "2.2 Tiedot": ei mitään (UPL:n teoriaopinnot riittävät)
- "2.3 Lentokoulutus ja -kokemus": vähintään 2 (kaksi) tuntia koululentoja mopukoneella
- "2.4 Taito": lentokoe mopukoneella

Meniköhän tämä nyt oikein? Selviäisikö oppivainen UPL-pilotti tosiaan koko jutusta mahdollisesti yhdessä viikonlopussa?

Poissa P.Lehtinen

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 131
    • http://www.aerotecno.fi
Vs: Kannuspyörä-eroavuuskoulutusta ultralla - mistä?
« Vastaus #16 : Joulukuu 15, 2014, 00:00:27 »
Harvassa ovat ne oppivaiset upl-pilotit jotka oikeasti oppivat esim. A-grobin viikonlopussa vaikka olisi 500h ikarustiimaa mutta määräysten valossa se on mahdollista....

Poissa Teppo Miettinen

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 51
Vs: Kannuspyörä-eroavuuskoulutusta ultralla - mistä?
« Vastaus #17 : Joulukuu 15, 2014, 09:26:04 »
Harvassa ovat ne oppivaiset upl-pilotit jotka oikeasti oppivat esim. A-grobin viikonlopussa vaikka olisi 500h ikarustiimaa mutta määräysten valossa se on mahdollista....
Mutta tässä on hyvää se, että kaikki aika mitä opetteluun kuluu on "sitä ihteään". Eli kannuspyöräkokemusta.
MGPL on muutenkin erittäin hyvä jatkokurssi UPL pilotille. Esim Grobin suoritusarvot ovat ihan eri planeetalta nykyultriin verrattuna (eikä välttämättä positiiviseen suuntaan). Oppii ihan uusia asioita (kuten että kiitotien pituudella ON merkitystä ;-)

Poissa Markku Hiedanpää

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 90
    • Hämeenlinnan Ilmasilta
Vs: Kannuspyörä-eroavuuskoulutusta ultralla - mistä?
« Vastaus #18 : Joulukuu 15, 2014, 10:22:04 »
Kun lennät UPL pohjalta MGPL lupakirjan niin koulutuksen (kouluttajalle annetut) ehdot annetaan ilmailumääräyksessä TRG M1-7 ja koulutettavaa (lupakirjan hakijaa) koskevat tieto-, taito- ja kokemusvaatimukset moottoripurjelentäjän lupakirjamääräyksessä PEL M2-46, katso mm. kohdat 2.2.2, 2.3.4 ja 2.4.
Meniköhän tämä nyt oikein? Selviäisikö oppivainen UPL-pilotti tosiaan koko jutusta mahdollisesti yhdessä viikonlopussa?

:thumbsup:
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
www.ilmasiltahml.fi

Poissa LauriT

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 93
  • Oikea nimi: Lauri Tarkkonen
Vs: Kannuspyörä-eroavuuskoulutusta ultralla - mistä?
« Vastaus #19 : Joulukuu 15, 2014, 15:26:40 »
Jos UPL-pilotilla on purjelentotaustaa ja riittävästi harjaannusta lentämisestä yleensä, UPL:ää vahvistettu vesilento- opetttaja- ja tarkastuslentäjäkelpouutuksella, niin näkyy selviävän.  Jos UPL:n lisäksi on vasta saatu läskilupa eikä muuta lentotaustaa, niin on vaikeaa.  Minulle on kerrottu, asiaa varsin hyvin tuntevien toimesta, että UPL tai PPL pilotin on syytä varautua hieman useampaan lentotuntiin, lukuja 6 - 15 on esitetty. 

Siitä huolimatta, että koin Falkella ja Grobilla lentämisen hyvin hyödylliseksi Ikaruksen jälkeen, niin nyt kun pykälät tai ainakin niiden tulkinnat, siis minun korviini ja silmiini tuleet, muitakin ovarmaan on, ovat muuttuneet, niin UPL pilottikin voi saada hyvitystä lentotunneista ja lentää sitten LAPL:n kunhan niitä tulee enemmän tarjolle. Ainakin Blue Skies tarjoaa niitä ja myös MIK:illä on paperit vetämässä. 

MGPL:n hyöty näyttäisi vähenevän, kun koneita on aika harvassa paikassa tarjolla. LSA herätti monia toivomaan jotain hieman ultraa kantavampaa konetta, mutta niitä ei ole kovin paljon tarjolla, ainakaan USA:n ulkopuolella.  Ilmailumaailma tulee kyllä varmasti muuttumaan, Pipistrel eistteli jo sähkömoottorilla toimivan ultran ja pian niitä on muitakin, voi olla, että tämä herättää myös LSA-hankkeet henkiin. Voisin kuvitella, että joku Grob, jonka moottorin jakso on ummessa voisi kokea reinkarnaation uudella sähkömoottorilla.

Poissa hulkari

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 16
    • Bushflying
  • Oikea nimi: Ari Hulkkonen
Vs: Kannuspyörä-eroavuuskoulutusta ultralla - mistä?
« Vastaus #20 : Tammikuu 11, 2015, 03:49:28 »
Kun...
Meniköhän tämä nyt oikein? Selviäisikö oppivainen UPL-pilotti tosiaan koko jutusta mahdollisesti yhdessä viikonlopussa?

Moro kaikille! Mä kävin Vaasassa moisen muuntokoulutuksen määräysten mukaisella minimituntimäärällä. Mopupahvi on plakkarissa eikä koneen lentämisessä ollut mitään ihmeellistä. Aivan yhtä kivaa kuin muillakin lentävillä vehkeillä! Kun sauvaa työnsi, nokka laskeutui ja niin edelleen. Ope kyllästyi hommaan vartin päästä, mutta toki lennettiin tiima täyteen :) Koneessa vielä jarrut, joten tarkkuuslasku ilman moottoriakin on itse asiassa paljon helpompi kuin esim. ultralla.

Mutta vaasalaisten dimona on nokkapyörällä, joten telineen suhteen ei ongelmia. Kannuspyörärohjakkeet pitkillä siivillä on ihan varmasti eri juttu.  Mutta ihan samalla tavalla myös kelluttimilla ja suksilla pitää konetta lentää ja ohjata siihen saakka, että ollaan rannassa ja makkarat tirisee nuotiolla :)

Poissa Ilkka R

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 41
Vs: Kannuspyörä-eroavuuskoulutusta ultralla - mistä?
« Vastaus #21 : Tammikuu 11, 2015, 14:59:55 »
Siis otsikko on kannuspyörä-eroavaisuuskoulutus ja kävit vaasassa siis minkä ,kun kirjoitit että vaasalaisten dimona on nokkapyöräversio.
Onko sulla hajuakaan mitä tarkoittaa tehdä lentoonlähtö ja lasku sivutuulessa kannuskoneella vaikkapa 300-700 metrin pituiselle kentälle jossa voipi olla vielä reunaesteitä kentän päässä vaikkapa 100 metriä kentästä.esteiden korkeus n.12-15m  .Otetaan nyt vaikka vaan 10solmun tuuli. Arkipäivää täälläpäin.
Miten kannuskone ja nokkapyöräversio laskussa ja nousussa eroaa toisistaan?

Poissa hulkari

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 16
    • Bushflying
  • Oikea nimi: Ari Hulkkonen
Vs: Kannuspyörä-eroavuuskoulutusta ultralla - mistä?
« Vastaus #22 : Tammikuu 11, 2015, 19:12:20 »
Siis otsikko on kannuspyörä-eroavaisuuskoulutus ja kävit vaasassa siis minkä ,kun kirjoitit että vaasalaisten dimona on nokkapyöräversio.
Onko sulla hajuakaan mitä tarkoittaa tehdä lentoonlähtö ja lasku sivutuulessa kannuskoneella vaikkapa 300-700 metrin pituiselle kentälle jossa voipi olla vielä reunaesteitä kentän päässä vaikkapa 100 metriä kentästä.esteiden korkeus n.12-15m  .Otetaan nyt vaikka vaan 10solmun tuuli. Arkipäivää täälläpäin.
Miten kannuskone ja nokkapyöräversio laskussa ja nousussa eroaa toisistaan?

No onpas ihme hommaa täälläkin...

Mutta olet oikeassa, hyvä "Ilkka R": minulla ei ole hajuakaan, mitä tarkoittaa tehdä lentoonlähtö ja lasku 300-700m kentälle, kun en ikinä käytä lentoonlähtöön enkä laskuun 200m enempää edes kellukkeilla. Voisin kyllä ihan hyvin sulta kysyä, onko sulla hajuakaan, mitä tarkoittaa sivutuulilasku kellukekoneella jokikanjoniin tai allokkoon merellä? 
Mutta jääkööt kysymättä :)

Poissa LauriT

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 93
  • Oikea nimi: Lauri Tarkkonen
Vs: Kannuspyörä-eroavuuskoulutusta ultralla - mistä?
« Vastaus #23 : Tammikuu 11, 2015, 22:43:24 »
Tässä juonteessa keskusteltiin kannuspyöräkelpuutuksesta ja Hulkari kertoi suorittaneensa MopU kelpuutuksen Vaasassa Dimonalla, jossa on nokkapyörä. Vaikka MoPu:t ovat usein kannuspyöräkoneita, niin Dimonalla ei käsittääkseni saa kannuspyöräkelpuutusta ja kannusyöräkoneella laskeutuminen ja nousu sivutuulessa on monien mielestä hieman haastavampaa, koska koneesta paljon suurempi osa on tukipisteen takapuolella ja tuulella on paljon suurempi momentti vääntää konetta sivuun. Kannuspyörä ei myöskään yleensä ohjaa yhtä tarkkaan kuin nokkapyörä.  
Tämän takia on aiheellista kysyä onko raportoijalla käsitystä siitä mitä kannuspyörällä laskeutuminen on, On mahdollista, että tällainen käsitys on, mutta se ei kyllä käy ilmi tästä perehdytyksestä ja kelpuutuksen hankkimisesta, josta raportoidaan. On myös aivan tarpeetonta ottaa tähän vesilentokoneen laskeutuminen kapeaan jokikanjoniin, joka saattaa olla yhtä vaativaa tai jopa vaativampaa kuin kannuspyörällä sivutuleen, mutta ne ovat aivan eri asioita.
MoPujen ja ultrien lentoonlähdöt ovat myös eri maailmasta, koska ultrassa on usein 100 hv ja lentoonlähtöpaino on lain muklaan alle 500 kg, kun MoPuissa on hevosvoimia selvästi alle 80 ja lentoonlähtöpaino on luokkaa 825 kg. Ultra voi lähteä jopa alle 100 metrin kiitotieltä ja varmaankin hyvissä oloissa vedestä milloin vain alle 200 metrin matkalla, mutta MoPu ei siihen kykene ja vaikka sen saakin ilmaan, niin korkeutta saa usein vetää aika maltillisesti, vaikka pyörät ovat ilmassa, niin usein kannattaa lentää kentän pinnassa hetken aikaa ennen kuin nostaa korkeammalle ja siinäkin vaiheessa sopii tarkkailla moottorin lämpöjä, ja hieman hellittää nousua jos lämmöt nousevat liikaa. Vaasalaisten uusi Dimona on tässä mielessä varmasti siitä helpommasta päästä.  
Jos joku haluaa tietää enemmän, niin googlagtaa taildagger vs tricycle, niin löydätte kymmeniä valaisevia artikkeleita. Jo artikkeleiden lukumäärä kertoo sen, että homma ei ole triviaali.
- Lauri Tarkkonen
PS: SIL:n hallituksen ehdokkaalle toivoisin pitempää pinnaa. :-)


Poissa LauriT

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 93
  • Oikea nimi: Lauri Tarkkonen
Vs: Kannuspyörä-eroavuuskoulutusta ultralla - mistä?
« Vastaus #24 : Tammikuu 11, 2015, 22:54:56 »
Hieman jatkoa edelliseen. Ohessa mielestäni mielenkiintoinen aika tiivis juttu kannus- vs. nokkapyöräkoneiden valinnasta ja käytöstä.
http://www.davebarnhart.com/RV6/Flying/Tailwheel/Tailwheel.htm
Kuten sanoin asiasta on kirjoitettu enemmän kuin useimmat meistä ehtivät lukea. Varsin yleinen käsitys kuitenkin on, että alkeiskoulutuksessa kannuspyörä vaatii enemmän aikaa kuin nokkapyörä. Se on siis vaativampi. Tietenkin lentäjälle, joka hallitsee molemmat tämä voi olla yllätys, mutta tämä on siis varsin yleinen käsitys asiasta.
Kun on aloitatnut nokkapyörällä, niin uskoo varsin helposti, että se on helpompi, koska harvoin tulee hankkineeksi niin paljon harjoitusta kannuspyöräkoneella, että se olisi paremmin hallussa.
- Lauri Tarkkonen



Poissa Ilkka R

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 41
Vs: Kannuspyörä-eroavuuskoulutusta ultralla - mistä?
« Vastaus #25 : Tammikuu 11, 2015, 23:56:05 »
Tuo RV;n juttu oli varsin hyvä. Itsellä vähemmän kokemusta pääteline laskuista koska enempi tullut lenneltyä nurmi kentiltä joissa ajoittain saattaa upottaa, päälystetylle kentälle tullut kokeiltua ja käytettyä kovemmissa tuulissa ja välillä vedetty ylös vaikka pyörät olleet kii kentässä, kone vaan varoitellut että kohta lähetään käsistä niin parempi ottaa uusiksi ilmaan.
Keskeytetyssä lentoonlähdässä pitää muistaa olla tarkkana kaasun kanssa pehmeällä ja suksilla, nopea kaasun kiinni veto koneen ollessa jo vaakasuorassa saa hiukset nouseen pystyyn. korkeusvakaimelta kun häviää virtaus ja sukset tai pyörät jarruttaa voimakkaasti ja pyrstö alkaa kohota ja potkurin maavara hupenee nopeasti. Kaasu auki sauva sylissä auttaa tohonkin ja sen jälkeen rauhallinen kaasun vähennys. 
Suosittelen kannuskoneella lentämistä kaikille jotka haluavat lisää haastetta lentämiseen, jollei muuta niin opettaa nöyräksi, ja karisee turhat kuvitelmat lentotaidosta.

Poissa MikkoM

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 14
  • Oikea nimi: Mikko Mäkinen
Vs: Kannuspyörä-eroavuuskoulutusta ultralla - mistä?
« Vastaus #26 : Tammikuu 18, 2015, 15:10:12 »
Moro,
Meillä Kuopiossa Suomen Ilmailupalvelut Oy tarjoaa eroavuuskoulutusta ultralla mm. kannuspyörälle, säätöpotkurille sekä lasiohjaamolle. Tarvittaessa kone liikahtaa toki muuallekin, koneena Pipistrel Virus SW OH-U669 ja opettajia on riittävä määrä.
Tervetuloa lentämään!
http://www.ilmailupalvelut.fi
0400598435 tai info at ilmailupalvelut.fi

Poissa kopterikuski

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 137
  • Oikea nimi: veikko kastila
Vs: Kannuspyörä-eroavuuskoulutusta ultralla - mistä?
« Vastaus #27 : Syyskuu 11, 2016, 08:18:51 »
Kuuluko tarkastuslentäjän antaa Trafille toimitettavasta tarkastuslentolausunnosta kopio lentäjälle?

Poissa Aki Suokas

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 530
    • HTH kotisivut
Vs: Kannuspyörä-eroavuuskoulutusta ultralla - mistä?
« Vastaus #28 : Syyskuu 11, 2016, 18:28:49 »
 Varsin yleinen käsitys kuitenkin on, että alkeiskoulutuksessa kannuspyörä vaatii enemmän aikaa kuin nokkapyörä. Se on siis vaativampi.

Kun PIK:ssä oli sekä kannus (C-140) että nokkapyörä kone (C-150) alkeiskoulutuskäytössä yhtäaikaa, niin muistaakseni se meni  niin että:
C-140 aloittanut oppilas pääsi yksinlentovaiheeseen tuntia paria myöhemmin kuin C150 oppilas.
Mutta asia tasoittui kurssin aikana, ja lopussa C140 eivät olleet ollenkaan jäljessä, ehkä vähän edellä.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.windcraft.fiwww.flynano.com, www.eurofox.fi

Poissa kopterikuski

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 137
  • Oikea nimi: veikko kastila
Vs: Kannuspyörä-eroavuuskoulutusta ultralla - mistä?
« Vastaus #29 : Syyskuu 11, 2016, 20:34:59 »
Olikos Cessna Aerobat täysverinen temppukone vai rajoitettu?

Poissa juhan

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 211
  • Oikea nimi: Juha Nortunen
Vs: Kannuspyörä-eroavuuskoulutusta ultralla - mistä?
« Vastaus #30 : Syyskuu 11, 2016, 21:52:27 »
Ilmeisesti selkälento ei onnistu moottori käynnissä.

 

Powered by EzPortal