Kirjoittaja Aihe: Massakeskiöön liittyyviä määritelmiä yms.  (Luettu 6052 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Raaka

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 78
Massakeskiöön liittyyviä määritelmiä yms.
« : Lokakuu 23, 2014, 20:26:55 »
Experimental-lupahakemukseen liitettävässä lomakkeessa "Ilma-aluksen tekniset tiedot" on muutamia kohtia, joita en osaa täyttää. Uskon, että lentokoneiden suunnittelijat osaavat, mutta he eivät yleensä osaa suomea, eli en voi kysyä asiaa heiltä suomeksi.

 Voisiko kukaan auttaa? Onko sanakirjaa, mistä löytyisi "tavallisilla" eurooppalaisilla kielillä (saksa/englanti/ranska) seuraavia käsitteitä:
- perustaso (massakeskiön)
- vaaitus
- momenttivarsi
- ääriasema (massakeskiön)
- liikehtimisnopeus
- kuormitusmonikerta

Kiitos jo etukäteen!

Poissa Reijo Österberg

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 254
  • ICP Bingo 4S VG.
Vs: Massakeskiöön liittyyviä määritelmiä yms.
« Vastaus #1 : Lokakuu 23, 2014, 22:33:51 »
Experimental-lupahakemukseen liitettävässä lomakkeessa "Ilma-aluksen tekniset tiedot" on muutamia kohtia, joita en osaa täyttää.


Rakennualupaa haettaessa ei kaikkia tietoja ole saatavilla ja ne voi jättää täyttämättä.

Näitä tietoja täydennetään rakennustyön valmistuttua ennen ensimmäistä katsastusta koelentoja varten ja vielä koelentojenkin jälkeen ennen katsastusta rajoitettua lentokelpoisuutta varten. (Katsastus = lentokelpoisuustarkastus = ARC)
-Reijo Österberg-

Poissa Raaka

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 78
Vs: Massakeskiöön liittyyviä määritelmiä yms.
« Vastaus #2 : Lokakuu 24, 2014, 07:55:50 »
Rakennualupaa haettaessa ei kaikkia tietoja ole saatavilla ja ne voi jättää täyttämättä.

Näitä tietoja täydennetään rakennustyön valmistuttua ennen ensimmäistä katsastusta koelentoja varten ja vielä koelentojenkin jälkeen ennen katsastusta rajoitettua lentokelpoisuutta varten. (Katsastus = lentokelpoisuustarkastus = ARC)

Kiitos; varmaan tiedät, mistä puhut. Minä vain mieluummin kysyisin tarvittavia tietoja aiemmin kuin ihan viimeisessä mahdollisessa vaiheessa.

Poissa 4trade

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 469
  • Oikea nimi: Vesa Kurvinen
Vs: Massakeskiöön liittyyviä määritelmiä yms.
« Vastaus #3 : Lokakuu 24, 2014, 13:46:15 »
-Perustaso ja ääriasema. Jälkimmäinen löytyy yleensä ilmoitettuna CG (center of gravity) etummainen ja takimmainen asema missä konetta voi vielä lentää, joko mittana siipikaaren etureunasta tai prosentteina kaaren etureunasta.

-Momenttivarsi; Moment arm noissa painopiste laskuissa

-Liikehtimis nopeus; Ilmoitettu Vo, Maximum operating maneuvering speed, kaikissa piirustuksissa tuotakaan ei ole ilmoitettu ollenkaan.


-Kuormitusmonikerta; G load, ja tuossa tarkkana koska noita ilmoitetaan kahdessa muodossa, joko "ultimate" tai "operational" arvoilla. Operational arvot on tuo millä voi lentää ja ultimate on arvo minkä yläpuolella kone alkaa rikkoontua. Ultimate arvo pitää olla vähintään 1.5 X operational arvo.


Tuosta linkki V speeds: http://en.wikipedia.org/wiki/V_speeds


Iso osa noista koneista on amatöörien suunitteluja, joissa ei edes ole laskettu kaikkia noita ammattilaisten määrittelemiä arvoja. Koneet on aikaisemmin niputettu hatarilla laskuilla, toiset pelkällä mutu tuntumalla ja taivaalle. Jos tuo laite on pysynyt nipussa, eikun piirustuksia myymään...Sonerai ja Sonex perheen suunittelija John Monnett on yksi hyvä esimerkki. Tuo heppu teki ensimmäisen koneensa suunitelman keittion pöydän ääressä, ja rakensi sen autotallissaan vankalla peruskoulun opettajan ammattitaidolla. Rungostakaan ei tehty ensimmäistäkään laskelmaa, vaan vedettiin se lonkalta. Kun kone oli valmis, alettiin myydä piirustuksia ja vasta vuosien päästä huomattiin että siipi alkaa rikkoutua annetuilla G arvoilla. G arvot tiputettiin olemassa oleville koneille ja uusiin piirustuksiin vahvistettiin siipeä että sen kestävyys vastaa alunperin annettuja arvoja.


USA:n vapaus on sitä luokkaa, ettei siellä voi rajoittaa ihmisen lentämistä. Kuka hyvänsä tuolla voi tehdä koneen ja lentää sillä, siihen ei tarvitse rakennuslupia eikä rakenteita tarvitse edes laskea todisteeksi niiden kestävyydestä. Paikallinen viranomainen voi estää koneen rekisteröinnin vain mikäli sen rakenne on ilmeisen hengenvaarallinen silmämääräisesti tarkasteltuna.


Tuosta löytyy hyvää luettavaa mikäli rakentaminen alkaa kiinostaa: http://www.aircraftspruce.com/menus/bv/books_bingelis.html
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

 

Powered by EzPortal