Kirjoittaja Aihe: Norjan matka 2013  (Luettu 6290 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Armin Züger

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 141
Norjan matka 2013
« : Elokuu 03, 2013, 22:51:03 »
Tämän vuoden matkasuunnitelma oli jälleen ... Norja. Vuoden 2008 ja 2009 Norjan matka peruuntui sään takia, vuonna 2010 pääsimme Norjaan mutta sään takia ei Fyresdalin.
Taktiikka tänä vuonna oli lentää Tanskan kautta Norjaan.
Luvat (sekä koneelle että miehistölle) Ruotsiin, Tanskaan ja Norjaan haettu (huom. Norja vaatii ultriltakin kielitaitomerkintä), tuoreet kartat ostettu, kenttiä tutkittu, sää tilattu...
Lentotunnit yhteensä noin 19. Kuvat: G. Grave

Päivä 1: Helsingistä Boråsiin
Sää Helsingissä on tuulinen, Maarianhaminassa tuuli on vielä voimakkaampi.
Lähestyminen EFMA Maarianhaminaan (oikeaan perusosaan 03)

EFMA asematasolla

Lentoonlähdön jälkeen pilvisyys alussa noin 2500ft korkeudella, mutta jo ennen Ruotsin rannikkoa pilvisyys on vähäinen
Tukholman TMA:n läpi

Stegeborg ESVE, kenttä jolla emme käyneet aikaisemmin

Lähestyminen

Tankkaus (100LL saatavilla)

Noin 5min kävelymatkan jälkeen ollaan satamassa/lossipaikkassa/linnan vieressä. Sieltä löytyy pieni ravintola/kioski (Stegeborgs hamnkrog). Oikein mukava paikka! 100LL tarjolla (tämä AIP:issa ei vielä päivitetty).
Kenttä löytyy myös facebookista. Linnan opastettu kierros (nauhalta) oli mielenkiintoinen, linna on yllättävän tärkeä Ruotsin historiassa. Lisää tässä ja (englanniksi) myös wikipediassa.
Stegeborgin linnan rauniot

Jatketaan matkaa...
Vättern-järvi, Visingsö jää oikeallle

Yöpaikka oli alunperin Tanskassa tai Varbergissa. Lomakauden takia hotellit ovat aika täynnät, joten jäimme Boråsiin josta löytyy tilaa. Hinaustoiminta (parhaimmillaan 5 purjekonetta ilmassa), muutama vieraileva pienkone, paikallinen Ikarus-ultra harjoittelee laskuja. Ja Hjelmco 91/96 löytyy.
Borås-Viared ESGE


Päivä 2: Ruotsista-Tanskaan-Norjaan
Aamiaisen jälkeen plaanit sisään (Ruotsi-Tanska ja Tanska-Norja). Lentosuunnitelma Norjaan myös välitetty Norjan tulliin. Ensin käynti Falkenbergin kentällä, sitten Varbergiin.
Falkenberg ESGF

Varbergissa kahvia/sämpylää kerhon ylläpitämästä ravintolasta ja koneelle Hjelmco 91/96
Varberg ESGV, paikallinen Piper lähtee

Varbergista sitten rajan yli Tanskaan, ensin Læsø:n saarelle.
Varbergin taajuudelta ensin Göteborg Control-> Copenhagen Information->Aalborg Approach
Læsø näkyvissä. Luonnonsuojelualuetta, joten kierretään....

Læsø

Læsø EKLS

Kentällä noin 5-10 konetta, (suurin osa) Ruotsista, muutama Norjasta, Saksasta, Tanskasta. Laskeutumismaksu 20eur menee kirjekuoreen. Brittipari odottelee tilauslennon (ja kaksimoottorinen potkurikone tulee pian).
Læsø EKLS

Læsøstä jatketaan Thistediin, koska edellisillan NOTAM:ien tarkastus on paljastanut että Sindal (EKSN) on juuri tänään suljettu.
Ennakkoilmoitus Thistediin että jatketaan Norjaan (Tanskan tullia varten). Norjan tullille on kerrottu jo aamulla.
Thisted EKTS

Thistedissä taas tankkaus (mieluumin kortilla kuin käteisellä, käy meille), ja sieltä sitten Norjaan.
Thistedin taajuudelta vaihdetaan Aalborg Approachiin jolla aktivoidaan lentosuunnitelma. Rajalla->Kjevik Approach, "report Grönningen lighthouse".
Kristiansand-Kjevik ENCN lähestyminen ja kaupunki (kenttä on kuvan oikean reunan ulkopuolella)

"report right base 04" ja jopa ennen kun ehdimme sinne tulee jo "cleared to land runway 04"
Kristiansand-Kjevik ENCN

"Taxi via Brav, turn left to the southern part of the apron, stand 36" ( ADC kartalla ne ovat pieniä renkaita).
Platalla on saksalainen kaksimoottorinen kuvauskone, toinen potkuri poistettu ja uusi potkuri koneen alla.
100LL saa automaatista luottokortilla.
Kristiansand-Kjevik ENCN

Kristiansand-Kjevik ENCN


Päivä 3: Telemarkin pienkentät
Evjen kenttä. Huom "mutka"

Paikalla lennokkiharrastajat, tarjoavat kahvia. Myöhemmin tulee Eurostar.
Ilmassa myös yksinäinen kotka.
Evje

Telemarkin maisemia

Vallessa oli NOTAM:in mukaan laskuvarjotoiminta, mutta käytännössä kenttä oli tyhjä.
Lähestyminen 3000ft overhead, sitten kaarto ja suoraan finaaliin.
Valle ENVE

Lisää maisemia

Fyresdal ENFY. Kenelle oli tarkoitettu viimeinen nakki?

Fyresdal ENFY

Seurataan laaksot/Telemarkin kanavan. Gunvald ottaa Dalenissa perheen talosta kuvia.
Illalla on ennustettu ukkosia/sadetta varsin Oslon ympärillä/idässä. Me päädymme siihen että jäämme yöksi Skieniin ja jatketaan huomenna Rakkestadiin (joka on huomattavasti pienempi). Paikka on Gunvaldille tuttu, joten sopiva hotelli löytyy nopeasti.
Skien-Geiteryggen ENSN

Skien-Geiteryggen ENSN

Kentällä ravintola jolla saa (suhteellisen) edullista ruokaa. 100 LL kiitotien toisella puolella jossa on lentokerho.
Tornin edessä ei ole juuri mitään (ei kiinnityspainoja tms.)
Skien-Geiteryggen ENSN

Taksilla kaupunkiin.
Skien


Päivä 4: Norjasta Ruotsiin
Aamupäivällä ukkosia ja sade joka loppuu klo 10. Me jatketaan noin klo 12.
Aamiaisella taas lentosuunnitelmat sisään (Norjan tullille 4 tuntia ennen rajanylitystä)...
Tummat pilvet noin 2200ft, mutta ei enää sadetta. Ja paranee..

Suuniteltu matka menee Torp-Sandefjordin kentän yli Rakkestadiin (ENRK). Torpin torni kyselee "are you familiar with the VFR reporting points". Kyllä ollaan, kartat tulostettu, tutkittu ja valmis edessä. Näin ensin "report Åsrum", ja sen jälkeen "report overhead airfield".
Torp-Sandefjord ENTO, kentän päällä

Merellä Oslon eteläpuolella

Rakkestad ENRK, Sky Arrow lähtee lennolle

Norjalainen joka asuu Etelä-Afrikassa. Koneen tyyppi Ravin SA Ravin 500. Kaveri on maailmaympärimatkalla...

Ravin SA Ravin 500, ZU-XML

Rakkestad, paikallinen huolto

Rakkestad

Rakkestadista jatketaan Ruotsin puolelle. Ensin Strömstadiin (laskuvarjotapahtuma ja paljon väkeä paikalla), sitten Fjällbackaan. Seuraava kenttä on taas "uusi", Säffle. Kentällä yksinäinen lennokkiharrastaja joka harjoittelee helikopterilla taitolentoa.
Säffle ESGY

Seuraavaksi Laxå. Kunta järjestää kentällä välillä ajokoulutusta, joten reunalla on liikennemerkit. Kenttä on hyvässä kunnossa, mutta lennokkiharrastajien mukaan lentokerho ei ole aktiivinen. Ja kahvia tarjotaan....
Laxå ESSH

Laxån kentän isoin kone...

Örebron yleisilmailun asemataso vaikuttaa hieman ränsistyneeltä. Romua asematason aidan laidalla, kiinnityspainoja ei ole... 100LL saa automaattilta, luottokortilla. Kentällä Zephyri (malli Zephyr 2000 C).
Örebro ESOE

Örebron kaupunki itse on HIENO! Ja tässä syötiin koko matkan parhaan pihvin.
Örebron linna


Päivä 5: Ruotsista kotiin
Yöllä oli ukkosia, mutta aamulla sää on taas hyvä. Örebro:sta ensin Köpingiin- matka jatkuu!
Örebron kenttä ilmasta

Köpingissä siskokone (Zephyr 2000 C). Ja kahvia saa (ja myös Hjelmco 91/96 jos joku on paikalla)
Köping ESVQ

Köping ESVQ

Köpingistä jatketaan Nortäljeniin, sieltä Maarianhaminaan, ja Maarianhaminasta Malmille.
Eteläsuomessa, sateen jälkeen

Lauttasaari ja Helsinki
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 16, 2014, 00:40:53 kirjoittanut Armin Züger »
// Armin

Poissa Jari Lindevall

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 447
    • www.jaccara.com
  • Oikea nimi: Jari Lindevall
Vs: Norjan matka 2013
« Vastaus #1 : Elokuu 03, 2013, 23:37:33 »
Hyvää settiä, kiitos  sitä Armin.

Poissa Timo Hyvönen

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 96
  • Oikea nimi: Timo Hyvönen
Vs: Norjan matka 2013
« Vastaus #2 : Elokuu 04, 2013, 00:04:46 »
Paljon kiitoksia, kuvat auttavat kyllä huomaamaan että ihan tavallisia lentokenttiä tuollakin on!

Pitäis käydä G-borgissa virman pääkonttorilla joskus...:)

t. Timo
Lentoon!

Poissa stenhe

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: Norjan matka 2013
« Vastaus #3 : Elokuu 04, 2013, 21:23:43 »
Hieno matka ja hyvä sää. Ehkä minäkin lennän vielä Stegeborgiin. Siitä oli kiva nähdä kuvia -kuin myös koko reissun kuvat, erinomaisia. Kiitos Armin.

 

Powered by EzPortal