Kirjoittaja Aihe: FK-51  (Luettu 4073 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Martti Mattila

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 587
  • Oikea nimi: Martti Mattila
FK-51
« : Kesäkuu 16, 2013, 13:07:21 »
Moi taas,
Nyt vasta törmäsin videoon FK-51 koneesta,eli komposiitti skaala Mustangiin 100hv Rotaxsilla.Kone on kaunis
ja nopea.Mutta kuinka nopea se olisikaan jos ei moista skaalahömpötystä olisi viety liian pitkälle.
Eli Mustangin siivessä on periaatteessa laminaariprofiili,muistaakseni joku Jacobs,mikä ei käytännössä
toimi laminaarialueella pinnan epätasaisuuden vuoksi.Mitkä johtuvat valmistustekniikasta eli niitejä ja
vasarointia.Nyt tämä FK replica olisi päässyt näistä kuhmuista eroon kehumansa tarkkuustyön avulla,
niin mitä menivät tekemään,kopioimaan kaikki nietin-ja ruuvinkannat, vasaranjäljet ja luukut.komposiitti
siiven pintaan.Kuinkahan nopea tuo olisi ilman moista älyttömyyttä.Saksalainen perinpohjaisuus ja kaiken
ottaminen kirjaimellisesti on tässä kohtaa mielestäni haukannut pask...Vaikka muutoin hieno kone.

Poissa Seppo Koivisto

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 194
Vs: FK-51
« Vastaus #1 : Kesäkuu 16, 2013, 15:32:23 »
Tässä lähikuva FK-51:n siiven komposiittipinnasta. Aero-messuilla koneen suunnittelija sattui samaan aikaan ICP M09 -moottorin valmistajan osastolle ja kertoi etsivänsä moottoria projektiin. Ilmeisesti haussa oli jotain tehokkaampaa Rotaxien lisäksi.

Poissa taho

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 147
  • Oikea nimi: Tapani Honkanen
Vs: FK-51
« Vastaus #2 : Kesäkuu 16, 2013, 19:13:11 »
Ihan vain lonkalta huitaisu. Mikäli siiven, muu kuin indusoitu, vastus alentuisi jopa 30% (paljon) ja siiven vastus olisi ollut 50% kokonaisuudesta, niin kokonaisvastus pienenisi noin 15%. Nopeutta siitä saisi lisää noin 5%. Sehän tekee kolmensadan huimassa nopeudessa kokonaista 15 km/h. Ei ihan kymmentä solmuakaan.
Entäpä, jos moottorin teho tuplattaisiin. Nopeus lisääntyisi 25 %, eli 300>>>>375 km/h. Ei tunnu vielä missään. Pitää mennä happiköyhälle korkeudelle. Kun on turboRotaxi, niin mennään korkeuteen 20 000 jalkaa. Siellä jo menee aika haipakkaa, noin 350 km/h  Pinnoissa vaatisi saman nopeuden saamiseksi noin vajaat 200 hv. Laitetaan tuplateho ja korkeutta se 6 km. Menee jo 430km/h. Menee jo lujaa mutta ei sitä paljon mistään huomaa.
Nämä ovat päässälaskujen (arvioiden) tuloksia ja likiarvioita/muistikuvia vaikkapa tiheys tuolla korkeudella. Eipä nuo Mersutkaan kulkeneet pinnoissa kun noin neljääsataa? Kyllä vauhdin tuntumaa saadaan ajamalla kuusien latvoja hipoen, on muutenkin jännittävää ja luvatonta.

Poissa Martti Mattila

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 587
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: FK-51
« Vastaus #3 : Kesäkuu 16, 2013, 22:19:15 »
Kiitos taholle extrapoloinneista,tuota oikeastaan hainkin.Ehkä silti maalatut niitit riittäisivät.

Poissa Aki Suokas

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 541
    • HTH kotisivut
Vs: FK-51
« Vastaus #4 : Kesäkuu 29, 2013, 19:51:58 »
mut kyllä ne niitit oli hyvin aidon näköiset.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.windcraft.fiwww.flynano.com, www.eurofox.fi

 

Powered by EzPortal