Kirjoittaja Aihe: Lentokone per kesä  (Luettu 9319 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jukkis

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 43
Lentokone per kesä
« : Heinäkuu 06, 2005, 20:05:02 »

Terve,

Mietiskelin tässä, että ei lentokoneen rakentamisen tarvitsisi olla sellainen ikuisuusprojekti kuin mitä niistä nykyään tehdään. Mielestäni lentävän lentokoneen, joka pystyy kuljettamaan ihmistä pystyy tekemään yhdessä kesässä (scratchista).

Budjettikin voisi olla hyvin kohtuullinen. Minulla on käytössä aika paljon työstökoneita maatilapaikalla Hyvinkäällä, vaikka hesalainen olenkin. Moottoreitakin tuntuisi löytyvän kohtuuhintaan.

Onko kukaan muu miettinyt vastaavaa? Homman kulmakivi olisi minusta lähinnä sopiva tiimi, Wrightin veljeksetkin toimivat kaksistaan. Kolmenkin hengen tiimi menisi varmaan. Olisi meinaan mielenkiintoinen kesäprojekti.

Että tällaista,

t. Jukka

Poissa Karoliina

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 937
  • JAA-PPL, FAA-PPL, UPL, 1 Northern Atlantic USA-FIN
    • http://designaplane.blogspot.com
Lentokone per kesä
« Vastaus #1 : Heinäkuu 13, 2005, 13:11:38 »
Burt Rutan rakensi Vari-Ezen prototyypin muistaakseni neljässä kuukaudessa vaimonsa
kanssa taannoin. Hauskinta tässä lienee vielä se että tuo aika taisi sisältää myös koneen
suunnittelun. Kyllä se on mahdollista (jos on Burt Rutan tai muuten vaan saman tasoinen),
mutta lienee mennyt päivät (hänelläkin) hieman pitkäksi santapaperoinnin kanssa...
Olisi hauska nähdä jonkun muunkin pystyvän samaan. Minä en ainakaan tuohon pysty,
se on varmaa.

Toki nykyisin on nopeammin kasaan laitettavia rakennussarjoja olemassa, jotka varmaankin
saa kesässä kasaan. Esim. Skyrangerin kasaanlaittaminen ei liene mikään ylivoimaisen paha homma
suoritettavaksi kesässä.
 

Poissa jukkis

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 43
Lentokone per kesä
« Vastaus #2 : Heinäkuu 15, 2005, 00:19:00 »
Toivoinkin/arvelinkin että karoliina vastaisi tähän. Olen juuri lukenut kirjaa "Build and Fly  Your Own Airplane" jossa tuosta Variezestä puhutaan. Kirja oli saatavilla kirjastosta.

Minulla olisi mielessä paljon yksinkertaisempi konstruktio kuin Variezen tyyppiset hienot koneet. Sehän tässä vähän tuntuu olevan, että ilmailuhenki on ainakin SIL:n mukaan jo kuollut, joten saattaapi olla että rakentamiset saa nykyään suorittaa yksin eikä porukalla niinkuin esim. Jämillä ennenvanhaan kuvien mukaan on tapahtunut.

Huomasin, että jo 2800 euron hinnalla voisi saada lentävän koneen tarvikkeet joten hintakaan ei näköjään ole este vaikka luulin sen olevan.

Ensimmäisen kappaleen ei olisi tarkoitustaan tavoitella mitään täydellisyyttä, vaan ennenkaikkea se pitäisi saada kohtuullisessa ajassa valmiiksi.

Olen liikkeellä vain purjelentolupakirjalla ja 100h tiimaa. Valmistuin Otaniemestä Automaatio- ja Systeemitekniikasta joten jotain käsitystä tässä tekniikasta on ja isot käyttämättömät verstastilat minulla on maalla monilla työvälineillä. Olen harrastanut lennokkeja vuodesta 1990 asti aika Hard Core meiningillä, mutta nyt kiinnosti oikean lentokoneen tekeminen. Jos samanhenkistä porukkaa olisi, niin se olisi kiva.

Ajattelin sellaista, että koneesta voisi ensin tehdä lumikiiturin / rullailuvälineen maatilallani. Siivet olisivat sitten lisäoptiona liitettävissä joskus, jos luparuljanssit yms. kiinnostaa.

t. Jukkis
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 15, 2005, 00:21:03 kirjoittanut jukkis »

Poissa Karoliina

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 937
  • JAA-PPL, FAA-PPL, UPL, 1 Northern Atlantic USA-FIN
    • http://designaplane.blogspot.com
Lentokone per kesä
« Vastaus #3 : Heinäkuu 15, 2005, 01:31:03 »
Moi,

Itse asiassa, viimeaikoina olen ihastellut Wrightin Stagger-Ez:iä.
Siitä ei ole planeja saatavilla, mutta se on periaatteessa pitkälle viety
Long-Ez/Cozy MKIV -modifikaatio ja se lienee replikoitavissa.
Kuvista päätellen hyvin kaunis kone tuo on.
Rakentaminen kesti 14 vuotta sisältäen suunnittelun. Muutoksia Cozyyn on
mm. penkkien sijoittaminen limittäin, paneeli on erilainen, ohjausjärjestelmä on erilainen,
paikkamäärän pudottaminen neljästä
kolmeen, erilaiset laskutelineet (etäämmällä toisistaan, tekijän mukaan vähentää
roskien lentämistä potkuriin jolloin konetta voi käyttää myös huonompikuntoisilta kentiltä (tekijä
mainitsee ruohokentät, tiedä sitten missä on riittävän pitkä ruohokenttä, ehkä niitä on rapakon takana, en tiedä)),
erilainen nokka, erilainen kuomu (takareunasta saranoitu (=] ei tarvitse astua penkin ylitse/päälle
kun astuu repsikan paikalle ohjaamoon) + korkeampi kuin alkuperäinen =] tilaa pitkällekin
ihmiselle), erilainen turtleback (näyttäisi olevan sulavalinjaisempi, vähemmän epäjatkuvuuskohtia), erilainen cowling,
ja canardi on lisäksi dihedraalinen (lisää kuulemma stabiiliutta ja parantaa roll ratea).

http://www.wrightaircraft.com


t: Karoliina

Karoliina, muutin kuvan kokoa hieman pienemmäksi koska koko teki postien lukemisen vaikeaksi. Muuten todella siisti kone, pitkäaikäinen haaveeni on aina ollut Velocity, kyllä vielä joskus...  t, Toma
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 26, 2005, 12:01:03 kirjoittanut Toma »

Poissa Jouni Laukkanen

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 654
Lentokone per kesä
« Vastaus #4 : Heinäkuu 15, 2005, 09:40:31 »
Lainaus
Sehän tässä vähän tuntuu olevan, että ilmailuhenki on ainakin SIL:n mukaan jo kuollut, joten saattaapi olla että rakentamiset saa nykyään suorittaa yksin eikä porukalla niinkuin esim. Jämillä ennenvanhaan kuvien mukaan on tapahtunut.

t. Jukkis
Eipä siellä Jämillä ole sitten 50-luvun lopun rakennettu oikeastaan yhtään mitään. Tämän jälkeen on koneita rakennettu lentokerhoissa hieman toistakymmentä kappaletta ja nekin lähinnä Mikkelissä sekä niissä kerhoissa, jotka ovat rakentaneet PIK-15 Hinuja omaan hinauskäyttöönsä. Rakennuslupia on kuitenkin myönnetty noin 400 kappaletta tämäntyyppistä rakentamista varten. Silloin aikanaan koneita tehtiin Jämillä kun resurssit olivat rajalliset ja koneet hieman toisenlaiset.

Vaan en kyllä käsitä väitettäsi, että ilmailuhenki on kuollut. SIL:n asiasta vastaavan toimikunnan ajamana järjestetään tulevana viikonloppuna 100% ilmailuhenkinen tapahtuma Jämillä. Kannattais tulla katsomaan.

Poissa jukkis

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 43
Lentokone per kesä
« Vastaus #5 : Heinäkuu 24, 2005, 20:44:10 »
Lainaus
Lainaus
Sehän tässä vähän tuntuu olevan, että ilmailuhenki on ainakin SIL:n mukaan jo kuollut, joten saattaapi olla että rakentamiset saa nykyään suorittaa yksin eikä porukalla niinkuin esim. Jämillä ennenvanhaan kuvien mukaan on tapahtunut.

t. Jukkis
Eipä siellä Jämillä ole sitten 50-luvun lopun rakennettu oikeastaan yhtään mitään. Tämän jälkeen on koneita rakennettu lentokerhoissa hieman toistakymmentä kappaletta ja nekin lähinnä Mikkelissä sekä niissä kerhoissa, jotka ovat rakentaneet PIK-15 Hinuja omaan hinauskäyttöönsä. Rakennuslupia on kuitenkin myönnetty noin 400 kappaletta tämäntyyppistä rakentamista varten. Silloin aikanaan koneita tehtiin Jämillä kun resurssit olivat rajalliset ja koneet hieman toisenlaiset.

Vaan en kyllä käsitä väitettäsi, että ilmailuhenki on kuollut. SIL:n asiasta vastaavan toimikunnan ajamana järjestetään tulevana viikonloppuna 100% ilmailuhenkinen tapahtuma Jämillä. Kannattais tulla katsomaan.

Terve,

Käsittääkseni PIK-20 koneita on rakennettu sarjatuotantona juuri Jämillä pari
vuosikymmentä sitten.

Väitteeni on toivottavasti väärä. En nyt lähde avaamaan sitä tässä sen enempää
julkisesti, sillä nähdäkseni sillä ei olisi rakentavia seurauksia.  Tapahtuma Jämillä oli ihan hieno, nautin
erityisesti J. Laukkasen vetämästä vuoden experimental koneiden esittelystä. Tiira ei kaiketi
ollut siinä?

"Painfully true" negatiivinen puoli esittelyssä oli se väite canardien huonoudesta. Tämän tilaisuuden
aikana ihan kunnioituksesta loppuunvietyjä projekteja kohtaan olisi voinut esittää kysymyksiä eikä
arvostelevia väitteitä. Saunakeskustelussa ko. väitteleminen olisi ihan ok, jos sitä välttämättä haluaa.

On kiva, että experimental henkeä on niin paljon. Yhteisön toiminta taitaa vain tapahtua etupäässä yksityisillä sähköposteilla ja puhelimitse, eikä tämän foorumin kautta.

t. Jukkis
 

Markku Hiedanpää

  • Vieras
Lentokone per kesä
« Vastaus #6 : Heinäkuu 25, 2005, 12:51:50 »
Lainaus
Käsittääkseni PIK-20 koneita on rakennettu sarjatuotantona juuri Jämillä pari
vuosikymmentä sitten.
1973-1981, niin se aika vaan kuluu!!
Jouni taitaa tarkoittaa harrasterakentamista, ei kaupallista valmistusta, vaikka taisi se mennä vähän harrastamisenkin puolelle.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 25, 2005, 13:40:44 kirjoittanut Markku Hiedanpää »

Poissa Jouni Laukkanen

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 654
Lentokone per kesä
« Vastaus #7 : Heinäkuu 25, 2005, 13:59:00 »
Lainaus
Terve,

Käsittääkseni PIK-20 koneita on rakennettu sarjatuotantona juuri Jämillä pari
vuosikymmentä sitten.

Väitteeni on toivottavasti väärä. En nyt lähde avaamaan sitä tässä sen enempää
julkisesti, sillä nähdäkseni sillä ei olisi rakentavia seurauksia.  Tapahtuma Jämillä oli ihan hieno, nautin
erityisesti J. Laukkasen vetämästä vuoden experimental koneiden esittelystä. Tiira ei kaiketi
ollut siinä?

"Painfully true" negatiivinen puoli esittelyssä oli se väite canardien huonoudesta. Tämän tilaisuuden
aikana ihan kunnioituksesta loppuunvietyjä projekteja kohtaan olisi voinut esittää kysymyksiä eikä
arvostelevia väitteitä. Saunakeskustelussa ko. väitteleminen olisi ihan ok, jos sitä välttämättä haluaa.

On kiva, että experimental henkeä on niin paljon. Yhteisön toiminta taitaa vain tapahtua etupäässä yksityisillä sähköposteilla ja puhelimitse, eikä tämän foorumin kautta.

t. Jukkis
Kyllä vaan ja sitä ennen K.K.Lehtovaara rakensi myös, mutta nämä olivat, kuten Miuku selvensi kaupallisia tuotteita. Kerhojen omaan käyttöön tarkoitettujen koneiden rakentamispuuha sitävastoin ollut ollut hyvin vähäistä - liekö tässä kyse siitä samasta asiasta kuin "että pitäähän miehen oma talo rakentaa". Harrastus on pitkälti yksilölaji ja sopivaa kimppaa/kimppakonetyyppiä voi olla vaikea keksiä. Olen itsekin ollut organisoimassa moista, mutta hyvin vaikeaa ja takkuista tuntuu olevan.

Tiira ei tosiaan ollut esittelyssä, kun oli paennut huonoa säätä Halliin.

Jos vaikka konetyypin haukkuminen olisikin ollut hyvin perusteltua (mitä se ei tässä tapauksessa suinkaan ollut) ei kuullun arvostelun esittäminen ollut siinä tilaisuudessa hyvän maun ja tapojen mukaista. Mm.  Kai Mellen tuomitsi jyrkästi tapauksen.

Uskon, että kaikki kuuntelijat olivat sen verran arvostelukykyisiä, että jättivät arvostelijan ja tämän puheen omaan arvoonsa. Uskon myös, että Rauno Viljanen osaa antaa piupaut tälle, vaikka paasauksen kuuleminen harmitti kaikkia haastattelijaa myösten.

Poissa jukkis

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 43
Lentokone per kesä
« Vastaus #8 : Heinäkuu 25, 2005, 22:04:27 »
Lainaus
Lainaus
Käsittääkseni PIK-20 koneita on rakennettu sarjatuotantona juuri Jämillä pari
vuosikymmentä sitten.
1973-1981, niin se aika vaan kuluu!!
Jouni taitaa tarkoittaa harrasterakentamista, ei kaupallista valmistusta, vaikka taisi se mennä vähän harrastamisenkin puolelle.
Niin joo, minä tarkoitin rakentamista vain yleensä. Kun Suomessa ei tunnuta enää rakennettavan paljon mitään
muutakaan. Olihan Jämillä hienoa nähdä, että näitä koneiden rakentajia on. Heillä saisi vain olla jonkinlainen
yhteisö (tai sitten en vain ole sitä vielä löytänyt). Jos olisi mahdollista esim. pariutua jonkin toisen samantyyppisestä
projektista kiinnostuneen kanssa. Yleensäottaen sitä, että lentokoneen suunnittelemiseen ja rakentamiseen kuuluisi
myös se sosiaalinen ulottuvuus.

t. Jukkis

Markku Hiedanpää

  • Vieras
Lentokone per kesä
« Vastaus #9 : Heinäkuu 26, 2005, 09:55:09 »
Lainaus
Niin joo, minä tarkoitin rakentamista vain yleensä. Kun Suomessa ei tunnuta enää rakennettavan paljon mitään
muutakaan. Olihan Jämillä hienoa nähdä, että näitä koneiden rakentajia on. Heillä saisi vain olla jonkinlainen
yhteisö (tai sitten en vain ole sitä vielä löytänyt). Jos olisi mahdollista esim. pariutua jonkin toisen samantyyppisestä
projektista kiinnostuneen kanssa. Yleensäottaen sitä, että lentokoneen suunnittelemiseen ja rakentamiseen kuuluisi
myös se sosiaalinen ulottuvuus.

t. Jukkis
Suomessa rakennetaan nyt enemmän kuin koskaan, mutta valitettavasti rakentaminen ei ole eikä siitä tule sosiaalista toimintaa.
Kokemus on näyttänyt että yhteistyöprojetit eivät vain valmistu, kun se "joku jonka piti tehdä jotain" ei ole paikalla. Toimivin kimppa on yhden "kimppa", se helpottaa päätöksiä, selventää vastuuta ja yksinkertaistaa rahoitusta, valitettavasti rakentaminen näin on hidasta kun aika ja rahat ovat yleensä rajallisia.

Poissa Jouni Laukkanen

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 654
Lentokone per kesä
« Vastaus #10 : Heinäkuu 26, 2005, 11:16:28 »
Lainaus
Niin joo, minä tarkoitin rakentamista vain yleensä. Kun Suomessa ei tunnuta enää rakennettavan paljon mitään
muutakaan. Olihan Jämillä hienoa nähdä, että näitä koneiden rakentajia on. Heillä saisi vain olla jonkinlainen
yhteisö (tai sitten en vain ole sitä vielä löytänyt). Jos olisi mahdollista esim. pariutua jonkin toisen samantyyppisestä
projektista kiinnostuneen kanssa. Yleensäottaen sitä, että lentokoneen suunnittelemiseen ja rakentamiseen kuuluisi
myös se sosiaalinen ulottuvuus.

t. Jukkis
EUT:lle tulee rakennuslupahakemuksia niin järkyttävää tahtia, että joudumme jättämään niiden käsittelyn IRL-kokousten ulkopuolla pidettäviin sähköpostikokouksiin, muutoin ne veisivät aivan liian suuren palan kokousajasta. Kyllä rakentaminen on lisääntynyt selvästi.

Mutta ymmärrän kyllä mitä ajat takaa. Kaikkein lähinnäksi yhteisöllisyyttä on päästy Salon Mini-Sytky-kommuunissa, mutta ilmaiseksi sekään ei ole tullut. Poikien rakkauselämä on ollut ilmeisen kovalla koetuksella. Asiasta lisää Lallin nettisivuilla.  
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 26, 2005, 11:56:16 kirjoittanut Toma »

Poissa Karoliina

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 937
  • JAA-PPL, FAA-PPL, UPL, 1 Northern Atlantic USA-FIN
    • http://designaplane.blogspot.com
Lentokone per kesä
« Vastaus #11 : Elokuu 01, 2005, 13:43:15 »
Monenkin mielestä varmasti erittäin hölmö ajatus, mutta tällainen on joskus käynyt mielessä.
Vastaavalla "hölömöllä" ajatuksella syntyi Microsoftin kovin haastaja, Linux. Samoin ajattelevia
propellihattuja oli riittävä kriittinen massa jotta reaktio lähti käyntiin.

Softamaailmasta on tullut mieleen uudenlainen ajatus mitä ei ole aikaisemmin
tehty, kimppa joka ei ole tiukasti sidoksissa toisiinsa.

Eli lentokone open source -hengessä, esim. Creative Commons -lisenssillä.
Projektissa tarvitsisi tietysti olla joku (mahdollisesti lentokoneinsinööri),
joka luo kaaokseen järjestystä ja joka voisi rakentaa proof of concept -koneen.
Plänit olisivat versionhallinnassa (esim. subversion) tai wikissä ja niihin voisi tehdä
vapaasti muutoksia unstable -haaraan. Sitten kaaokseen järjestystä tekevä voisi
ottaa järkevät muutokset testing-haaraan, kokeilla niitä mahdollisesti käytännössä
ja lopulta hyväksyä ne stable-haaraan jos ne pääsevät seulan läpi.
Vastuu koneen toimivuudesta olisi kuten open sourcessa "ABSOLUTELY NO WARRANTY"
ja koneen rakentaja (myös stable-haarasta) ottaisi vastuun koneensa lentävyydestä itse.
Näin ketään ei voisi haastaa oikeuteen siitä jos joku mätkähtää mäkeen koneella jossa
on design-vika ja jokainen joka rakentaa koneen ymmärtää että koneessa saattaa olla
design vika ja kunkin rakentajan tulee itse huolehtia siitä että kone on rakennettu parhaalla
mahdollisella tavalla ja mikäli löytää rakenteesta huonoja puolia, korjaa ne ennen kuin lentää,
ja lisenssin mukaisesti, kontribuoi takaisin communitylle, lisenssiehdot olisivat niin että
muutoksista on yksityiskohdat aina julkistettava ja dokumentoitava tarpeeksi tarkoin että muutokset
ovat toisten replikoitavissa.

Edellinen ehkä toimii huonosti siksi että propellihattuja jotka olisivat kiinnostuneita
lentokoneista ei ole riittävästi (eritoten tarpeeksi nuoria joilla on intoa ja tarmoa ko. propellihattuuteen),
ei varsinkaan sellaisia jotka viitsisivät kommittoitua useiden
vuosien projektiin jossa ei ole mitään takeita siitä että siitä syntyy lentokone joka joskus lentää.
Lisäksi lentäjien sisäänpäin lämpiävyys varmasti ei helpottaisi asiaa, kaikenlainen avoimuus
kun näyttää olevan piireissä vieroksuttua.
Tällaista voisi kuitenkin vauhdittaa sillä tavalla että joku joka on suunnitellut jo toimivan koneen joka lentää,
julkaisee plänit ko. koneeseen Creative Commons -lisenssillä ja sitä voidaan käyttää pohjana.
Tuosta päähaarasta saattaisi syntyä monta forkkia toki eikä sitä voisi estää, koska muuten lopputuloksena lienisi
mopo-Cessnan redesignaus missä ei ole oikein mitään mieltä (IMHO). Asiaa voisi tietysti myös helpottaa
jos olisi joku jolla olisi valmiiksi paljon rahaa ja tekisi tätä huvikseen (ilman että saa rahojaan takaisin,
ilman bisnestarkoitusta). Vähän niin kuin Ubuntu-Linuxia kehitetään.

 

Poissa Ansis

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 608
  • Oikea nimi: Kari Ansamaa
Lentokone per kesä
« Vastaus #12 : Elokuu 02, 2005, 07:39:39 »
:what:  
My mind is willing, but purse is weak.

Poissa Juho

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 70
Lentokone per kesä
« Vastaus #13 : Elokuu 02, 2005, 10:29:44 »
Huh...kyllä nyt lähti mopo hiukan keulimaan tuossa lentokoneen suunnittelussa.

Voikohan Linuxia ja lentokonetta rinnastaa ihan noin kepeästi toisiinsa. Kun tässä edessäni pöydällä on tietokone, jonka käyttöjärjestelmä voi kaatua tai kone tekee jotain muuta hallitsematonta, niin mitä sitten....lähden kahville ja palaan hetken kuluttua nostamaan koneen taas "jaloilleen".

Jos lentokoneessa on edes jotain pientäkin ongelman mahdollisuutta, niin se kuitenkin tulee jossain vaiheessa esiin ja siinä hommassa voi mennä henki.

Ei prkl....ettäkö rakentaisin lentokoneen, jonka on suunnitellut epämääräinen joukko tieto- (ja ehkä lento-) koneita harrastavia ja niistä kiinnostuneita ihmisiä. Olisi se aika jännittävää lähteä ensimmäiselle koelennolle.

Markku Hiedanpää

  • Vieras
Lentokone per kesä
« Vastaus #14 : Elokuu 02, 2005, 21:50:38 »
Lainaus
Monenkin mielestä varmasti erittäin hölmö ajatus, mutta tällainen on joskus käynyt mielessä.
Vastaavalla "hölömöllä" ajatuksella syntyi Microsoftin kovin haastaja, Linux. Samoin ajattelevia
propellihattuja oli riittävä kriittinen massa jotta reaktio lähti käyntiin.

Softamaailmasta on tullut mieleen uudenlainen ajatus mitä ei ole aikaisemmin
tehty, kimppa joka ei ole tiukasti sidoksissa toisiinsa.

Eli lentokone open source -hengessä, esim. Creative Commons -lisenssillä.
Projektissa tarvitsisi tietysti olla joku (mahdollisesti lentokoneinsinööri),
joka luo kaaokseen järjestystä ja joka voisi rakentaa proof of concept -koneen.
Plänit olisivat versionhallinnassa (esim. subversion) tai wikissä ja niihin voisi tehdä
vapaasti muutoksia unstable -haaraan. Sitten kaaokseen järjestystä tekevä voisi
ottaa järkevät muutokset testing-haaraan, kokeilla niitä mahdollisesti käytännössä
ja lopulta hyväksyä ne stable-haaraan jos ne pääsevät seulan läpi.
Vastuu koneen toimivuudesta olisi kuten open sourcessa "ABSOLUTELY NO WARRANTY"
ja koneen rakentaja (myös stable-haarasta) ottaisi vastuun koneensa lentävyydestä itse.
Näin ketään ei voisi haastaa oikeuteen siitä jos joku mätkähtää mäkeen koneella jossa
on design-vika ja jokainen joka rakentaa koneen ymmärtää että koneessa saattaa olla
design vika ja kunkin rakentajan tulee itse huolehtia siitä että kone on rakennettu parhaalla
mahdollisella tavalla ja mikäli löytää rakenteesta huonoja puolia, korjaa ne ennen kuin lentää,
ja lisenssin mukaisesti, kontribuoi takaisin communitylle, lisenssiehdot olisivat niin että
muutoksista on yksityiskohdat aina julkistettava ja dokumentoitava tarpeeksi tarkoin että muutokset
ovat toisten replikoitavissa.

Edellinen ehkä toimii huonosti siksi että propellihattuja jotka olisivat kiinnostuneita
lentokoneista ei ole riittävästi (eritoten tarpeeksi nuoria joilla on intoa ja tarmoa ko. propellihattuuteen),
ei varsinkaan sellaisia jotka viitsisivät kommittoitua useiden
vuosien projektiin jossa ei ole mitään takeita siitä että siitä syntyy lentokone joka joskus lentää.
Lisäksi lentäjien sisäänpäin lämpiävyys varmasti ei helpottaisi asiaa, kaikenlainen avoimuus
kun näyttää olevan piireissä vieroksuttua.
Tällaista voisi kuitenkin vauhdittaa sillä tavalla että joku joka on suunnitellut jo toimivan koneen joka lentää,
julkaisee plänit ko. koneeseen Creative Commons -lisenssillä ja sitä voidaan käyttää pohjana.
Tuosta päähaarasta saattaisi syntyä monta forkkia toki eikä sitä voisi estää, koska muuten lopputuloksena lienisi
mopo-Cessnan redesignaus missä ei ole oikein mitään mieltä (IMHO). Asiaa voisi tietysti myös helpottaa
jos olisi joku jolla olisi valmiiksi paljon rahaa ja tekisi tätä huvikseen (ilman että saa rahojaan takaisin,
ilman bisnestarkoitusta). Vähän niin kuin Ubuntu-Linuxia kehitetään.
Tekstissä on muutama tuttu sana, mietin vaan onko teksti eestiä, suomea vai jotain nokian ammattislangia?
Itse idea ei näin esitettynä aukene tavalliselle ilmailijalle. Idea kuitenkin on ympäristölle vaaraton, koska siihen tarvitaan samalla lailla ajattelevia bittinikkareita ja hehän eivät käsiään koneen rakentamisella sotke.
Haluaisin todella nähdä sen tilanteen että TKK:n kevytrakennetekniikan labra avaisi ovensa ja kutsuisi kaikki asiasta kiinnostuneet harrastajat suunnittelemaan ja rakentamaan ilma-alusta, ei taitaisi tulla edes yksimielisyyttä siitä mitä rakennetaan. Yksi suunnittelisi ja rakentaisi selkäreppuhelikopteria, toinen suihkumoottorista ultraa, kolmas vesikonetta taitolentokäyttöön, neljäs lentokonesarjaa betonista ja lujitemuovista (älkää naurako, tätäkin on esitetty) jne.....
Kehitystyö ja suunnittelu vaatii kuitenkin aina "diktaattorin" joka valvoo ja hyväksyy projetin tavoitteet ja päättää mihin asti pilkkua viilataan, tämän henkilön tai henkilöryhmän on oltava asiantuntija ko. alalla. Tietääksen Linuxin kehittämistä hoidetaan näin.
 
« Viimeksi muokattu: Elokuu 03, 2005, 18:29:26 kirjoittanut Markku Hiedanpää »

Poissa kate

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 494
    • http://www.katix.org/kate
Lentokone per kesä
« Vastaus #15 : Elokuu 03, 2005, 16:53:30 »
Lainaus
Huh...kyllä nyt lähti mopo hiukan keulimaan tuossa lentokoneen suunnittelussa.

Voikohan Linuxia ja lentokonetta rinnastaa ihan noin kepeästi toisiinsa. Kun tässä edessäni pöydällä on tietokone, jonka käyttöjärjestelmä voi kaatua tai kone tekee jotain muuta hallitsematonta, niin mitä sitten....lähden kahville ja palaan hetken kuluttua nostamaan koneen taas "jaloilleen".

Jos lentokoneessa on edes jotain pientäkin ongelman mahdollisuutta, niin se kuitenkin tulee jossain vaiheessa esiin ja siinä hommassa voi mennä henki.

Ei prkl....ettäkö rakentaisin lentokoneen, jonka on suunnitellut epämääräinen joukko tieto- (ja ehkä lento-) koneita harrastavia ja niistä kiinnostuneita ihmisiä. Olisi se aika jännittävää lähteä ensimmäiselle koelennolle.
Jotenkin kummasti se "epämääräinen joukko harrastajia" on vain
onnistunut tekemään kertaluokkaa luotettavamman käyttiksen kuin
varmaan kaikkia maailman lentokonetehtaita kooltaan vastaava
lähesä monopoliasemassa oleva softayritys.


Kun näin k.o linkin mainoksen, ajattelin aluksi että siinä yritetään
pistää halvalla kyseistä softafirmaa koska oletettavastihan Apollo alus
olisi räjähtänyty viimeistään nousussa......
Erään softafirman mainos

Toisaalta onhan "harrastevoimin" tässäkin maassa suunniteltu hyvinkin
onnistuneita lentokoneita kuten vaikka ne PIK-koneet... "harrastevoimin"
sentakia lainausmerkeissä että ei aina jotain hommaa
harrastuksena(kin) tekevät suinkaan ole välttämättä osaamattomia
amatöörejä.


Kate

 

Powered by EzPortal