Kirjoittaja Aihe: Dacron -siipirättien UV-suojaus?  (Luettu 9874 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jkarjanl

  • Moderator
  • Superkirjoittelija
  • *****
  • Viestejä: 179
  • Oikea nimi: Janne Karjanlahti
Dacron -siipirättien UV-suojaus?
« : Huhtikuu 07, 2013, 23:21:44 »
Tuoreena Kojootin omistajana (Siis jopa kaksi vuotta maltoin olla ilman) kyselen, elikkä tässä tuli mukana Ransin tehtaalta tilatut täysin uudet siipien rätit jotka eivät ole nähneet lainkaan aurinkoa. Mitä niille pitäisi tehdä? Jonkinlainen UV-suojalakka tai muu vastaava käsittely ilmeisesti?

Mutta millä aineella? Ja miten, varmaan ruiskulla?
Vai tehdäänkö niin että te kerrotte aineen nimen ja minä vien siivet automaalaamoon ja kerron mitä vetää pintaan ja kuinka paljon?
:)

-Janne

Poissa Markku Hiedanpää

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 90
    • Hämeenlinnan Ilmasilta
Vs: Dacron -siipirättien UV-suojaus?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 08, 2013, 22:16:18 »
Vai tehdäänkö niin että te kerrotte aineen nimen ja minä vien siivet automaalaamoon ja kerron mitä vetää pintaan ja kuinka paljon?

Kysy rättien valmistajalta jos he antaisivat ohjeen ja kertoisivat nimen.

kts. myös: http://www.trafi.fi/filebank/a/1326097119/760768cf3289268c1e5aa8545e19c39d/7313-m2174_94.pdf
joka on edelleen voimassa.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 08, 2013, 23:15:13 kirjoittanut Markku Hiedanpää »
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
www.ilmasiltahml.fi

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2312
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: Dacron -siipirättien UV-suojaus?
« Vastaus #2 : Huhtikuu 08, 2013, 22:54:01 »
Ilmeisesti Stits Aerothane A 100 on sitä mitä lätäkön toisella puolella on käytetty hyvin tuloksin.

http://www.ultralightnews.com/aircrafttroubleshooting/uv.html
Terveisin
Tom Arppe

Poissa kopterikuski

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 137
  • Oikea nimi: veikko kastila
Vs: Dacron -siipirättien UV-suojaus?
« Vastaus #3 : Huhtikuu 09, 2013, 15:02:59 »
Luet ensin www.ceconite.com sitten tilaat Saariston Penalta vihreää G 6302, Rand-O-Proof, ostat kalliin laadukkaan siveltimen mutta varmistaaksesi kauniin lopputuloksen silität läpi joka ainoan hammasreunan kiinni (tuskin on tehtaalla vedetty) Seuraavaksi vetelet huolellisesti yhden kerroksen siveltimellä G 6302 ainetta, kankaan tulee "vettyä" molemmin puolin mutta valumia ei saa tulla (pilkottavat maalin alta). Odottelet 15 - 30 min (riippuu työsken.tilan lämpötilasta) sitten samaa tököttiä maaliruiskuun ja kauniilla sumulla toinen kerros, odottele taas 15 - 30 min ja kolmas kerros maaliruiskulla samaa tököttiä. Siinä valmis UV suojaus joka kestää isältä pojalle. Jos automaalarille viet ja automaalia käytetään niin pehmentimet maalin sekaan.

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2312
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: Dacron -siipirättien UV-suojaus?
« Vastaus #4 : Huhtikuu 09, 2013, 15:19:49 »
Veka, tässä on kyseessä valmiiksi värillinen paksu dacron eli ns. purjekangas millä "kangaspuu-ultrat" ja jotkut uudemmatkin on päällystetty. Eli ei lämpökutistettavissa olevaa polyesterikangasta.
Tuota ei saa vettymään ja toivottavaa olisi että päällyste tai tässä tapauksessa UV-suoja olisi niin läpinäkyvää kuin mahdollista.
Terveisin
Tom Arppe

Poissa kopterikuski

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 137
  • Oikea nimi: veikko kastila
Vs: Dacron -siipirättien UV-suojaus?
« Vastaus #5 : Huhtikuu 09, 2013, 15:51:41 »
Samperi, joo kiitos, tuota en tiennyt mutta komppaan Miukua; selvitä tehtaalta minkä tuoteperheen liimalla vedetty ettei tule kemiallista riitaa käsittelyhetkellä.

Poissa jkarjanl

  • Moderator
  • Superkirjoittelija
  • *****
  • Viestejä: 179
  • Oikea nimi: Janne Karjanlahti
Vs: Dacron -siipirättien UV-suojaus?
« Vastaus #6 : Huhtikuu 10, 2013, 15:06:50 »
Tällaisen löysin RansClan -foorumilta. Ainakin näyttää uskottavalta, mutta kysäisen vielä tehtaalta suoraan.

Lainaus
Below is the clear-coat process as done by RANS


CLEAR COATING DACRON COVERED SURFACES

Dacron surfaces will benefit greatly from the UV protection a clear coat of polyurethane can provide.
The basic method, briefly described below, is the “Deluxe System”. Stop after step 6 for the “Standard System”. NOTE: Always follow the manufacturer recommendations on ventilation and respiratory equipment.

The RANS process is as follows:

1. Clean the Dacron skins with lacquer thinner.

2. Remove any frayed or excess threads using a razor blade.

3. Remove any dust particles by using a high-pressure air nozzle (approximately 100psi) and a tack cloth.

4. Tape off Velcro gap seals. Hint: Purchase Velcro and attach to the gap seal to protect from the clear coat. Tape over zippers to allow opening after clear coating.

5. Apply an adhesion promoter (we use Dupont 222S Mid-coat adhesion promoter) according to the manufacturer recommendations.

6. Apply two coats of clear. Apply the second after the first has “tacked” according to manufacturer recommendations

In this step we use:
3 parts Dupont 72200S Premier
1 part Dupont 12305S Activator-Reducer
1 part Dupont 12375S Low-temp Reducer*
*(Reducer type will depend on temperature and humidity 12375S is for 75 degrees. If spray environment is closer to 95 degrees use 12395S. 12375S and 12395S may be mixed as needed for temperature. Reducer quantity will depend on the type of flow you desire. Use more to obtain thinner flow or less to have a slightly thicker flow).

 Let these two coats dry 24 hours.

7. Sand with 400 wet sand paper. Always use water when sanding. Do not sand the stitching of the fabric; instead use a Scotch-Brite pad to go around the stitches. Rinse, allow to dry thoroughly. Remove any residue with a tack-cloth.

8. Apply one or two more coats of clear.

In this step we use:
3 parts Dupont 72200S Premier
1 part Dupont 12305S Activator-Reducer
1 part Dupont 12375S Low-temp Reducer*

Let these two coats dry 48 hours before handling.

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2312
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: Dacron -siipirättien UV-suojaus?
« Vastaus #7 : Huhtikuu 10, 2013, 15:24:53 »
Aika työläs prosessi, mitä nuo kankaat maksaa? Meinaan voi tulla halvemmaksi jos ne vaihtaa esim 8v välein jos kone on paljon ulkona. Ainakin se on helpompaa, ja Dacron on myös kehittynyt sitten nuo kankaat on hankittu.
Terveisin
Tom Arppe

Poissa jkarjanl

  • Moderator
  • Superkirjoittelija
  • *****
  • Viestejä: 179
  • Oikea nimi: Janne Karjanlahti
Vs: Dacron -siipirättien UV-suojaus?
« Vastaus #8 : Huhtikuu 10, 2013, 15:54:17 »
Jostain brittiläiseltä sivulta löysin että uudet siiven rätit olisi reilut 2700 euroa. Tosin hinta voi olla vanha koska olivat "out of stock" eli pahimmillaan noussut tuosta vielä.

Ei tuo nyt ihan mahdottomalta näyttänyt, siis tuon ohjeen kohdat 1-6 riittävät "standardikäsittelyyn" niinkuin tuossa sanotaan. Käytännössä siis:
- puhdistus (mekaanisesti, paineilmalla ja tinnerillä)
- Vetoketjujen ja tarranauhojen teippaus piiloon
- Primeri (vai mikä lienee, siis Dupont 222S)
- Lakka kahteen kertaan

Onhan noita vedelty toki ihan pensselilläkin kuullemma, mutta kun uudet rätit on niin täytyisi yrittää hyvin tietysti tehdä. Koneessa on lisäksi kuormattavuutta ihan mukavasti (ainakin edellisen, vanhentuneen punnitustodistuksen mukaan), joten muutamien kilojen painonlisäys on ok jos rätit saa sillä kestämään.

Ilmoittelen tänne sitten jos Ransin tehdas jotain ehtii vastailla.

Poissa jkarjanl

  • Moderator
  • Superkirjoittelija
  • *****
  • Viestejä: 179
  • Oikea nimi: Janne Karjanlahti
Vs: Dacron -siipirättien UV-suojaus?
« Vastaus #9 : Huhtikuu 10, 2013, 21:32:28 »
Ransilta tuli vastaus saman päivän aikana.
Eli viralliset ohjeet ovat juurikin nuo foorumilta löytyneet, samat siis oheisessa PDF:ssä sivulla kolme.

RaLa

  • Vieras
Vs: Dacron -siipirättien UV-suojaus?
« Vastaus #10 : Toukokuu 02, 2013, 15:43:40 »
Rans tarjosi siipikankaita: 
"Hello,
The pricing for a set of Wing Covers (Left and Right) for your S-6ES is $1,470.00.
We recommend clear coating this fabric to help protect it and prolong it's life.
 
Best Regards,

RANS Aircraft Parts Department
[email protected]rans.com"

 

Powered by EzPortal