Kirjoittaja Aihe: Rotax 912 öljy  (Luettu 29454 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hannuvir

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 123
Rotax 912 öljy
« : Maaliskuu 24, 2013, 22:43:19 »
Pian pitää vaihtaa Rotax 912 UL uusi öljy. Kertokaapa mitä öljyjä olette käyttäneet, joo tiedän että on
AEROSHELL OIL SPORT PLUS 4 mutta onko muita sopivia vaihtoehtoja?

Poissa Jani Haapaniemi

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 41
Vs: Rotax 912 öljy
« Vastaus #1 : Maaliskuu 24, 2013, 23:32:49 »
Shell Advance VSX 4:sta ollaan käytetty kymmenen vuotta Dynamicissä. Ei valittamista. Saa moottoripyöräöljyjä myyvistä liikkeistä yleensä. Se on sellainen sininen kannu..

Poissa Jari Lindevall

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 446
    • www.jaccara.com
  • Oikea nimi: Jari Lindevall
Vs: Rotax 912 öljy
« Vastaus #2 : Maaliskuu 25, 2013, 06:08:43 »
Tuo tutumpi Advance on jäämässä ilmeisesti pois ja tuo Aero 4 plus Sportti tulee tilalle, näin ainakin Shellillä.

Poissa Andrei Simonievits

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 83
Vs: Rotax 912 öljy
« Vastaus #3 : Maaliskuu 25, 2013, 07:39:42 »
Motul 5100

Poissa Jari Lindevall

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 446
    • www.jaccara.com
  • Oikea nimi: Jari Lindevall
Vs: Rotax 912 öljy
« Vastaus #4 : Maaliskuu 25, 2013, 08:31:48 »
Niin ja tuota uutta Aero Sporttia on tarjolla vain näköjään litran purkeissa.

Poissa P.Lehtinen

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 133
    • http://www.aerotecno.fi
Vs: Rotax 912 öljy
« Vastaus #5 : Maaliskuu 25, 2013, 10:06:03 »
Motul 5100 on kiellettyjen listalla... Ohessa viimeisin öljysuositus Rotaxilta kohta 3.

Poissa EHa

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 66
    • Kotisivu
  • Oikea nimi: Eero Härmälä
Vs: Rotax 912 öljy
« Vastaus #6 : Helmikuu 05, 2016, 13:40:37 »
Hei !
Löysin keskusteluista tämän Rotax912 öljyaiheen.
Onko AeroShell Sport Plus 4  todella ainoa  sopiva tällä hetkellä ?
Kauan yleisesti käytössä ollut  Shell Advance VSX 4  10W-20, sininen purkki, on loppunut kaupoista mutta tilalle on tullut Shell Advance Ultra 10W-40, harmaa purkki.
Tuoteselosteissa mainitaan että kaikki kolme ovat puolisynteettisiä ja luokituksesta löytyy nämä
              VSX-4:               API SL    JASO MA
              ULTRA:             API SM   JASO MA2
              AEROSHELL:  API SL      JASO MA

Googlettamisen perusteella päädyin siihen että
             API SM  on parempi kuin API SL    --> ULTRA on ok.
             JASO MA2 tarkoittaa parempaa ylikuormakytkimen pitoa kuin JASO MA  --->  ULTRA on ok.

Kertokaapa minulle miksi en voi käyttää öljyä Shell Advance Ultra 10W-40 ?
Toisaalta VSX:kin on suosituslistalla maininnalla  "not tested By BRP". 

Oikeastaan minulla ei ole muuta syytä kysellä tätä kuin että talvi on pitkä ja riittää aikaa ihmetellä turhia asioita sekä
että  tuota Shell Advance Ultra 10W-40 löytyy lähes joka Shellin huoltikselta.
            
Oheisesta dokusta löytyy googlettamiseni tuloksia.

TÄSSÄ MUUTAMA KOHTA DOKUSTA:

Etsin selitystä noille API/JASO spekseille  ja löysin mm.  tällaista:

        API:
·         [font="Arial",sans-serif]SSL:[/font][/color][/b][font="Arial",sans-serif] 2001 käyttöönotettu luokitus, jossa otetaan huomioon parempi polttoainetalous, parempi suoja katalysaattorille ja muille päästöjä vähentäville osille ja mahdollisuus pidennetyille öljynvaihtoväleille. Testit ja testirajat ovat merkittävästi vaativammat kuin SJ-luokituksessa.[/font][/color]
·         [font="Arial",sans-serif]SSM:[/font][/color][/b][font="Arial",sans-serif] 2005 käyttöönotettu luokitus, jossa parannettu moottorin suojaa kulumista vastaan, kylmäominaisuuksien säilyvyyttä käytönaikana ja hapettumisenkestoa verrattuna SL-luokkaan.[/font][/color]


[font="Arial",sans-serif]SH:[/font][font="Arial",sans-serif]1996 ja vanhemmat moottorit. Moottoritestit ja rajat samat kuin SG-luokassa, mutta erittäin tarkasti määrätyt ja valvotut testausmenetelmät tekevät siitä huomattavasti vaativamman.
 [font="Arial",sans-serif]SJ:[/font] 2001 ja vanhemmat moottorit. Moottoritestit ja testausmenettelyt samat kuin SH-luokassa, mutta vaatimukset alhaisemmasta haihtuvuudesta ja alhaisemmasta fosforipitoisuudesta.[/font]

[font="Arial",sans-serif]SL:[/font][font="Arial",sans-serif] 2004 ja vanhemmat moottorit. Moottoritestit ja testausmenettelyt samat kuin SJ-luokassa, mutta kovemmat vaatimukset korkeiden lämpötilojen aiheuttamaa sakkaumaa vastaan ja alhaisemmasta öljyn kulutuksesta.
 [font="Arial",sans-serif]SM:[/font] 2004 käyttöönotettu laatuluokka. Kaikkiin käytössä oleviin moottoreihin. Tässä luokituksessa on parannettu öljyn hapettumisen-, kulumisen- ja sakaneston ominaisuuksia sekä parannettu suorituskykyä matalissa lämpötiloissa ja polttoainetaloutta. Jotkut luokituksen mukaisista öljyistä saattavat täyttää myös polttoaineensäästössä viimeisimmän ILSAC GF -vaatimuksen. Bensiinimoottoreissa voidaan aina käyttää korkeamman laatuluokan öljyä kuin valmistaja suosittelee. On selvää, ettei vanhempiin autoihin ole vaadittu laatuluokkia, jotka on kehitetty vasta myöhemmin. Paremman laatuisen, nykyaikaisen öljyn käytöstä on yksinomaan hyötyä.[/font]



JASO:sta löytyy mm. tällaiset jutut, liittyy kylläkin useimmiten moottoripyöriin:

[font="Arial",sans-serif][font="Tahoma",sans-serif]Märkäkytkin standardit JASO MA ja MB tulivat voimaan vasta 1998. Jotta jos haluaa välttää kytkimen lipsumista, niin katsoo lukeeko purkin kyljessä JASO MB, MA, MA1 tai MA2. Pitävin vaihtoehto on MA2.[/font][/font]

[font="Arial",sans-serif][font="Helvetica",sans-serif]JASO-luokitus  määrittelee, että onko öljyssä kitkan poisto/vähennys aineita. JASO MA luokitus kertoo että öljy ei sisällä lainkaan kitkan poisto/vähennys aineita. JASO MB kertoo että öljy sisältää kitkan poisto/vähennys aineita, tällaisen öljyn käyttöä on useimmissa moottoripyörissä syytä välttää koska kitkan poisto/vähennys aineet voivat helposti pilata kytkinlevyt. [/font][/color][font="Verdana",sans-serif]Kaksipyöräisten ja muiden kevyiden ajoneuvojen öljyjä valittaessa kannattaa aina tarkistaa, että öljy sisältää JASO-luokituksen.[/font][/color][/font]

[font="Arial",sans-serif][font="Verdana",sans-serif]         Mukavaa talvea kaikille[/font][/color][/font]

[font="Arial",sans-serif][font="Verdana",sans-serif]               Eero Härmälä[/font][/color][/font]









Poissa EHa

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 66
    • Kotisivu
  • Oikea nimi: Eero Härmälä
Vs: Rotax 912 öljy
« Vastaus #7 : Helmikuu 05, 2016, 13:42:20 »
Sorry että sotkuinen.....  copy/paste  toimii hiukan kummallisesti.
Eero

Poissa P.Lehtinen

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 133
    • http://www.aerotecno.fi
Vs: Rotax 912 öljy
« Vastaus #8 : Helmikuu 05, 2016, 14:49:49 »
Viimesin SI-912-016R8 ei tunne mitään muuta öljyä kuin Sport  +4.
Tuo Advance Ultra on täyssynteetinen öljy eikä sovellu Avgas 100LL kanssa lainkaan(jos sitä joskus joutuu tankkaamaan vaikkapa reisussa)
Liitteenä vielä tuo uusin SI aiheesta

Poissa EHa

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 66
    • Kotisivu
  • Oikea nimi: Eero Härmälä
Vs: Rotax 912 öljy
« Vastaus #9 : Helmikuu 05, 2016, 16:02:20 »
Löin itseni kanssa vetoa kauanko kestää  että sinä vastaat ....  hävisin parilla tunnilla...
Vai ei kestä 100 LL:ää  .... asia on sitten selvä ja hyvä että tuli tiedoksi muillekin.

Laitatko tulemaan 4 litraa Aeroshelliä ja suodattimen ?

Eero Härmälä
Kurjentie 6
21500 Piikkiö

Poissa Kari Talvio

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 73
    • http://
Vs: Rotax 912 öljy
« Vastaus #10 : Helmikuu 07, 2016, 10:57:13 »
Näkyi olevan vielä maininta, että Avgas:n kanssa pelatessa suositellaan 25 tuntia öljynvaihtoväliksi
Kari Talvio, Tampere

Poissa tuomoh

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: Rotax 912 öljy
« Vastaus #11 : Helmikuu 12, 2016, 11:39:28 »
Kyseessä on vain suositus. Näitä on tullut ja mennyt vuosien varrella useita. Vaikka BRS ei olisikaan testannut VSX4 -öljyä, niin käyttäjät ovat sen tehneet yli 10 vuoden aikana.
Pari vuotta sitten tilasin Traktorimieheltä (traktorimies.fi) useamman vuoden tarpeiksi VSX nelosta. Vähän ihmettelin, kun purkkien kyljessä oli Shell Advance AX7 4T. Nähtävästi ominaisuuksia on edelleen parannettu ja vaihdettu samalla nimi. Käytännössä kyseessä on kuitenkin sama öljy. Mp-liikkeetkin myyvät ko. öljyä litran purkeissa alkaen 12,2 €/l.

-Tuomo

Poissa P.Lehtinen

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 133
    • http://www.aerotecno.fi
Vs: Rotax 912 öljy
« Vastaus #12 : Helmikuu 12, 2016, 17:01:59 »
"Vähän ihmettelin, kun purkkien kyljessä oli Shell Advance AX7 4T. Nähtävästi ominaisuuksia on edelleen parannettu ja vaihdettu samalla nimi. Käytännössä kyseessä on kuitenkin sama öljy"  Ei ole sama kuin VSX4. Jos jotain on muutettu ei ole kyseessä sama öljy.

Poissa Jari Lindevall

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 446
    • www.jaccara.com
  • Oikea nimi: Jari Lindevall
Vs: Rotax 912 öljy
« Vastaus #13 : Helmikuu 12, 2016, 17:09:26 »
Isommissa astioissa sais olla, kuin 1 l purkeissa.  Onko 20 ltr. kanikoissa tai isommissa??.

Poissa SamiM

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 190
  • Oikea nimi: Sami Mäntyharju
Vs: Rotax 912 öljy
« Vastaus #14 : Helmikuu 12, 2016, 17:24:24 »

Poissa tuomoh

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: Rotax 912 öljy
« Vastaus #15 : Helmikuu 12, 2016, 18:00:48 »
Traktorimieheltä löytyy  209 litran, 12x1 litran ja 4x4 litran  myyntieriä rahtivapaasti (http://www.traktorimies.fi/kemikaalit/oljyt-rasvat/shell). Näkyy olevan vieläkin pienemmät purkit vanhalla tyypillä myynnissä. Litran purkit on Samin kuvan mukaisia.

-Tuomo

Poissa mattir

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: Rotax 912 öljy
« Vastaus #16 : Helmikuu 13, 2016, 00:13:28 »
Tuo AX7 _EI_ ole sama öljy kuin tuo vanhempi VSX 4. Asiaa joskus muinoin tutkin hartaasti ja jos oikein muistan niin ongelmat tulevat vastaan ensinnä Rotaxin vaihteen kytkinosassa, siis siinä mikä joustaa jokaisella männän työtahdilla ja jonka hyvyyttä jokaisessa 100h huollossa mitataan sillä Rapalan kalavaa'alla potkurin lavasta kiskomalla. Tuo on sitten Googlen kertomaa "faktaa", Lehtisellä on varmaan tehtaan tarjoamaa faktaa.
Lisäaineistukset ovat noissa öljyissä ainakin eri, liekö uudemman kohdalla jälleen kyseessä moottoripyörissäkin yleistyneiden  katalysaattoreitten vuoksi "heikennetty" öljy joka ei suojaa mekaaniselta  kulumiselta yhtä hyvin kuin edeltäjänsä.

Poissa hannuvir

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 123
Vs: Rotax 912 öljy
« Vastaus #17 : Helmikuu 13, 2016, 16:27:15 »
Jos kerran Rotaxin hyväksymää öljyä saa 14.10 E/litra
http://www.flaplandshop.eu/Oil-Sport-Plus-4-1qt
niin onko mitään järkeä etsiä jostain muutaman euron halvemmalla
jotain muuta.

Poissa ari

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 95
Vs: Rotax 912 öljy
« Vastaus #18 : Helmikuu 13, 2016, 18:19:41 »
Malmilta saa myös Kanaselta Sport Plus 4:sta, hintaan 14 ja rapiat.

Poissa Kari Aspiola

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 236
Vs: Rotax 912 öljy
« Vastaus #19 : Helmikuu 17, 2016, 23:11:14 »
Joskus multa on kysytty, että mitä käytännön eroa on VSX 4 ja Aeroshell sport +4:ssa. Yhden käytännön eron tiedän kun laitoin sport +:aa prätkän koneeseen (märkä kytkin). Aiemmin käytin VSX:ää vuosia. Sport:lla kytkin alkoi luistamaan (taistelutehoilla) varsinkin jos kone ei ollut vielä kunnolla lämmennyt... ;)



Poissa tuomoh

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: Rotax 912 öljy
« Vastaus #20 : Helmikuu 26, 2016, 02:01:47 »
Kun vuonna 1989 markkinoille lanseeratulle UL-moottorille suositellaan vuonna 2016 öljyksi vain yhden valmistajan yhtä öljylaatua, alkoi asia kiinnostamaan sen verran, että otin yhteyttä Shellin tekniseen tukeen. Sainkin Lassi Lindiltä varsin hyvät tuote- ja analyysitiedot VSX4, AX7 ja Aeroshell -öljyistä. Analyysitiedoista kävi ilmi, että VSX4 on kokenut uudelleensyntymisen punaisessa pullossa ja Rotaxin lisähinnalla varustettuna. Tosin kyseessä on "loppukauden versio". Alun perin VSX4 oli API SG luokan öljy, mutta loppuaikana se oli "parannettu" luokkaan SL vähentämällä siitä fosforia. Tälläinen VSX4 löytyi ainakin Thaimaan ja Intian tuote-esitteistä.
Lasse Lind:
API-luokkien vaatimukset ovat kasvaneet luokka luokalta ja näinollen API SL -luokan öljy on suorituskykyisempi kuin 1980/1990 –luvun taitteen API SG -luokan öljy. Uudempien luokkien myötä on öljyjen kemialliselle koostumukselle kuitenkin asetettu rajoja, esimerkiksi alhaisempi fosforipitoisuus katalysaattoreiden suojaamiseksi. Fosfori on komponenttina moottoriöljyn kulumisenestolisäaineessa. API SL –luokan öljy saa sisältää enintään 0,10% fosforia.
Analyysitulosten mukaan VSX4 ja Aeroshell -öljyjen leimahduspiste on 228 astetta celsiusta, kaadettavuus on -33 astetta celsiusta ja viskositeetti-indeksi 159. Muutkin analyysiarvot ovat samoja.  AX7 -öljyllä vastaavat arvot ovat 230, -36 ja 172. Suurempi viskositeetti-indeksi tarkoittaa sitä, että viskositeetti vaihtelee vähemmän lämpotilan mukaan. Perusöljy on laadukkaampi. Pakkaskelin läpilaskuharjoituksissa voisi olla eduksi.
API-luokat sopii lähinnä autoöljyjen luokitukseen. Moottoripyöräöljyt joutuvat paljon kovemmalle rasitukselle ja niitä luokittelee japanilainen JASO. Molemmat luokitukset tehdään analyysien ja penkkitestien avulla koemoottoreissa. VSX4 ja Aeroshell ovat ylittäneet API SL ja JASO MA -luokkien vaatimukset.  AX7 on ylittänyt API SL ja JASO MA2 -luokitukset. MA2 luokka otettiin käyttöön vuonna 2006 ja käytännössä kaikki nykyiset laadukkaat moottoripyöräöljyt ylittävät sen. Biltemakin myy MA2 öljyä 5 euro/litra. MA2 luokka edellyttää myös öljyltä katalysaattorisopivuutta eli vähäistä fosforipitoisuutta. Sekä MA että MA2 -luokan öljyt on tarkoitettu märkälevykytkimillä oleviin vaihteistoihin ja niihin on lisätty kitka-aineita. Kitkaindeksien toleranssi on MA2 -öljyillä huomattavasti tiukempi. Esimerkiksi staattisen kitkaindeksin vaihteluväli on 1,7...2,5 kun se MA -öljyllä on 1,25...2,5. Toki MA2 öljyt ovat muutenkin laadukkaampia, mustan lietteen muodostuminen vähäisempää, paineenkesto parempaa jne. Kehitys kehittyy.
Vaikuttaakin siltä, että Shell on yrittänyt luokittaa VSX4 öljyn MA2 luokkaan vähentämällä siitä vaaditusti fosforia, mutta JASOn pojat eivät ole päästäneet sitä penkkitestistä läpi. Shell on joutunut kehittämään laadukkaamman semisynteettisen perusöljyn, jota jatkossa käytetään. Shellin skootteriöljy perustuu jo samaan perusöljyyn, siitä on vain jätetty kitka-aineet pois, joten sen luokka on MB. Olisi varmaan hyvä öljy Rotaxiin, jossa ei ole ylikuormituskytkintä. Staattinen kitkakerroin on vain 0,5...1,25 ja dynaaminenkin samaa luokkaa. Polttoainetta kuluisi hiukan vähemmän.
Semisynteetisen öljyn markkinat ovat niin vaatimattomat, että en usko Shellin valmistavan moottoriöljyjä kahteen eritasoiseen perusöljyyn. Nykyinen Aeroshell on luultavimmin varastossa olevaa VSX4 -öljyä,. Jatkossa nähtävästi punaisiin pulloihin pakataan laadukkaampaa AX7 öljyä, kunhan "jäteöljy" on Rotaxin poikien avulla saatu kaupaksi. Jos olen väärässä niin "sori siitä".


Niin, miksi Rotaxissa pitäisi käyttää Aeroshelliä? Näin Lasse Lind kertoi:
AeroShell Oil Sport Plus 4 on Rotax’in hyväksymä ja suosittelema moottoriöljy 912-moottoreihin.

Siinähän ne oljyn vaatimukset tulikin selvästi ilmi!


-Tuomo


 

Powered by EzPortal