Kirjoittaja Aihe: Europe Air Sports Newsletter  (Luettu 11550 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nils Rostedt

  • EUT
  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 300
    • http://
Europe Air Sports Newsletter
« : Joulukuu 12, 2012, 23:12:35 »
Europe Air Sports, harrasteilmailujärjestöjen Euroopan kattojärjestö, on alkanut julkaisemaan omaa uutiskirjettä.
Marras/Joulukuun numero käsittelee seuraavia aiheita:

EU publishes Standardised European Rules of the Air (SERA)
EASA Conference - “Safety Oversight: Managing Safety in a Performance Based Environment”
Consultation started on Light Licence for Engineers
... and Consultation started on Revision of Part M
New version of Initial Airworthiness Regulation 748/2012
Flight Crew Licensing, a never ending story
General Aviation Seminar, organised by the EASA Certification Directorate
EU Implementing Regulation on 8.33 Khz channel spacing published
European Commission proposes regular inspections of light trailers

Hyvä tietopaketti EASA-määräyksistä kiinnostuneille.

Poissa Nils Rostedt

  • EUT
  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 300
    • http://
Vs: Europe Air Sports Newsletter
« Vastaus #1 : Heinäkuu 14, 2013, 22:12:02 »
EASA- ja EU-määräyksistä ja niiden valmistelusta kiinnostuneille foorumilaisille tässä hieman tiedotusta ilmailuliittojen Eurooppa-kattojärjestön Europe Air Sportsin taholta.

Tässä linkki toukokuun Newsletteriin. Newsletter May 2013.

Sisällöstä:

General Conference report - Vuosikokous
Commission proposal on Occurrence Reporting: Strong need for more proportionate rules for light aviation - EU:n esitys uudesta poikkeamaraportointisysteemistä
Qualifications for flying in IMC - EASA:n uudet mittari- ja pilvilentosäädökst
Aircraft Continuing Airworthiness Monitoring (ACAM)
More on maintenance - Part M Task Force update
Article 62 Evaluation - Miten EASA:n toimintaa seurataan ja valvotaan
Light trailers to be excluded from EU Roadworthiness test requirements - uhka esim. purjelentokoneiden kuljetusvaunujen tyyppihyväksymisvaatimuksista


Laitan tähän myös tiedoksi aiemmin ilmestyneen helmikuun newsletterin sisältöä:

Remotely Piloted Aircraft Systems (RPAS) – Safety comes first - Miehittämättömoien ilma-alusten sovittaminen ilmatilaan
General Aviation Safety Strategy reaches European Parliament - Uusi GA lentoturvallisuusstrategia EU-parlamentissa
General Aviation gets its own voice in EASA Rulemaking - oma SSCC:n alakomitea GA:lle
Developments on specialised operations - esim. hinaus- ja hyppylennot
Licencing for aircraft maintenance engineers - mekaanikkolupakirjoista

Pahoittelen että tämä tulee hieman viiveellä.

Poissa Nils Rostedt

  • EUT
  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 300
    • http://
Vs: Europe Air Sports Newsletter
« Vastaus #2 : Maaliskuu 10, 2014, 20:46:48 »
Uusi numero March 2014 ilmestynyt. Sisällöstä mm. eri EASA-hankkeiden etenemisestä:

- Operational Suitability Data - pienkoneet saatu pidettyä ulkopuolella
- Part 23/CS-23 reorganisation - koskee tyyppihyväksyntänormeja
- Part-SPO tilanne (erityislentotoiminta)
- TBO Extension-määräyksen tilanne - saatiin lykättyä
- EASA-poikkeamaraportointisääntelyn tilanne - yleisilmailulle tulossa kevennyksiä

Europe Air Sports valvoo harraste-ja urheiluilmailun etuja Eurooppa-tasolla. SIL on EAS:n jäsen.

Uusin numero: http://www.europe-air-sports.org/fileadmin/user_upload/newsletter/EAS_NL_Mar_2014.pdf

Vanhemmat numerot: http://www.europe-air-sports.org/activities/newsletter/

Poissa Nils Rostedt

  • EUT
  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 300
    • http://
Vs: Europe Air Sports Newsletter
« Vastaus #3 : Heinäkuu 04, 2014, 11:15:29 »
Uusi numero on ilmestynyt. Tällä kertaa otsikoissa (käänsin englannista):

1. EASA-sääntelyä uudistetaan, tämä voi mahdollistaa tuntuvia parannuksia harrasteilmailun sääntelyyn.

EU-Komissio sekä EASA ovat molemmat hiljattain avanneet lausuntokierrokset (linkki ja linkki ) , missä jokainen saa lausua näkemyksensä EASA:n tulevaisuuden painopisteista. Harrasteilmailijoitakin kehoitetaan vastaamaan!

Harrasteilmailun ylimpänä kattojärjestönä Europe Air Sports luonnollisesti aikoo toimittaa oman lausuntonsa. Tähän liittyen EAS tulee pyytämään jäseniään, ts. eri maiden ilmailuliittoja ja lajiliittoja, osallistumaan EAS:n vastauksen viimeistelyyn kuluvan elokuun lopulla.

Tässä on mahdollisuus myös SIL:n jäsenille antaa omat näkemyksensä, joko suoraan EC:lle ja EASA:lle tai sitten SIL:oon toimistoon tai lajitoimikuntien edustajille josta ne viedään EAS:iin eteenpäin. Ottakaa tilaisuudesta vaari, takaraja noin 15.elokuuta! Lausuntopyynnöt löytyvät yllä olevien linkkien takaa.

2. EASA harkitsee lennontallentimia pakollisiksi kevyisiin ilma-aluksiin? Europe Air Sportsin alustava kanta on että tämä olisi yhä uusi harrasteilmailun kustannuksia nostava vaatimus. Sitä sitä ole persuteltu riskiperusteisesti eikä se ole sopusoinnussa uusimman EASA-strategian kanssa. EAS aikoo vastustaa pakollista vaatimusta.

3. ATO-soppa eli koulutusorganisaatioiden hyväksyntäkeskustelu. Pientä valonpilkahdusta näkyvissä toukokuun Kölnin workshopin jälkeen, eli tulossa olisi uudistetut Acceptable Means of Compliance-ohjeet vielä kesän aikana. Tämän nopean ratkaisun lisäksi EAS on esittänyt että enintään PPL tai LAPL tasolle kouluttavat organisaatiot vapautettaisiin kokonaan ATO-vaatimuksesta.

4. EASA on uudellen organisoitumassa uuden johtajansa Patrick Kyn alaisuudessa. Alustava kaavio löytyy newsletterista. Mielenkiintoista on että nykyinen Rulemaking-yksikkö puuttuu kokonaan uudesta laatikkokaaviosta...

5. Europe Air Sports lujittaa yhteistoimintaa uuden EU-Parlamentin ja sen jäsenten kanssa.

6. Europe Air Sports in uusien hallitusjäsenten (Andrea Anesini ja Michael Rocca) esittelyt.

Antoisia lukuhetkiä ilmailun lomassa!



Europe Air Sports valvoo harraste-ja urheiluilmailun etuja Eurooppa-tasolla. SIL on EAS:n jäsen.
 
Linkki newsletteriin: http://www.europe-air-sports.org/fileadmin/user_upload/newsletter/EAS_NL_June_2014.pdf

Poissa Nils Rostedt

  • EUT
  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 300
    • http://
Vs: Europe Air Sports Newsletter
« Vastaus #4 : Elokuu 29, 2014, 12:57:12 »
Uusi numero ilmestyi heinäkuun lopulla. Tällä kertaa otsikoissa (käänsin englannista):

1. EASA-sääntelyä : Muistutus tärkeästä lausuntopyynnöstä koskien EASA-perusasetuksen uudistusta eli A-NPA 2014-12. EASA:n takaraja lausunnoillehan on 15. syyskuuta. Vielä on mahdollista vaikuttaa!

2. Uutisia EASA-komitealta: EASA valmistelee lykkäystä ATO (Approved Training Organisations) vaatimusten soveltamisen aloittamiseen. Suunniteltu päivämäärä 2015 huhtikuu lykkääntyisi vuoden 2018 huuhtikuulle.

Newsletterissa on myös 11 kohdan luettelo muista EASA-komitean käsittelemistä sääntelymuutoksista, jotka kaikki osaltaan keventävät harrasteilmailun sääntelyä. Nämä ovat vielä ehdotuksia, mutta EASA-komitea tullee suurella todennäköisyydellä hyväksymään ne lokakuun kokouksessaan. Toteutuessaan tämä on kaiken kaikkiaan voitto harrasteilmailun edunvalvontatyölle, missä Europe Air Sports on nytänyt aktiivia roolia.

3. Muistutus EASA:n järjestämästä GA Safety Conference-seminaarista 15. lokakuuta Kölnissä, missä kuullaan viimeiset uutiset mm. EU GA Safety Strategy:n eli yleisilmailun lentoturvallisuusstrategian vaiheista.

Antoisia lukuhetkiä ilmailun lomassa!

Europe Air Sports valvoo harraste-ja urheiluilmailun etuja Eurooppa-tasolla. SIL on EAS:n jäsen.
 
Linkki newsletteriin: http://www.europe-air-sports.org/fileadmin/user_upload/newsletter/EAS_NL_July_2014.pdf

Poissa Nils Rostedt

  • EUT
  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 300
    • http://
Vs: Europe Air Sports Newsletter
« Vastaus #5 : Joulukuu 02, 2014, 12:56:21 »
Uusin numero Europe Air Sports Newsletterista on juuri ilmestynyt.
Se sisältää paljon uutisia sääntelyn ja määräyksien alueelta EASA:n ja EU:n suunnasta.

Tässä 8-sivuisen newsletterin pääotsikot suomeksi käännettynä:

Uutiset EASA:n yleisilmailun turvallisuuskonferenssista 15-16.10.2014

- EAS:n puheenjohtajan David Robertsin yhteenveto. (”A sea change is going on at EASA – finally”)
- Rudi Schuegrafin (EAS hallitus) kommentit. (”Twelve years lost” )
- Günter Bertramin (EAS hallitus) kommentit. (”Watch out for RPAS”)

Yhteenveto EASA-komitean lokakuun kokouksessa päätetyistä ATO– ja FCL- muutoksista

Tähän saakka yksityiskohtaisin näkemäni selvitys kaikista asioista, joista päätettiin lokakuun lopun kokouksessa. ATO-vaatimusten lykkäysten lisäksihän käsiteltiin myös paljon muuta. Artikkelissa on yhteensä 14 kohtaa ja pikavilkaisulla näyttää siltä, että kaikki muutokset ovat harraste- ja yleisilmailun kannalta tervetulleita eli keventävät tai selventävät määräysviidakkoa.

Huomautettakoon, että Europe Air Sports on ollut ratkaisevalla tavalla taustalla mukana vaikuttamassa näiden päätösten syntymiseen.

Uudet henkilöt EU-Komission ilmailuasioiden johtoon

- Uusi DG MOVEn eli ”EU:n liikenneministeriön” johtaja on Slovenialainen komissaari Violeta Bulc . Hän raportoi liikenneasioiden uudelle komissaarille Maros Sefkovic (Slovakia).
- Komission Air Transport-direktoraatin johtaja, britti Matthew Baldwin siirtyy DG MOVE:sta Britannian EU-komissaarin esikuntaa johtamaan. Hänen tilalle tulee Margus Rahuoja, joka oli edellisen liikenneasioiden komissaarin Siim Kallasin esikunnan johtaja.


Antoisia lukuhetkiä ilmailun lomassa!

Europe Air Sports valvoo harraste-ja urheiluilmailun etuja Eurooppa-tasolla. SIL on EAS:n jäsen.
 
Linkki newsletteriin: http://www.europe-air-sports.org/activities/newsletter/

Poissa Nils Rostedt

  • EUT
  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 300
    • http://
Vs: Europe Air Sports Newsletter
« Vastaus #6 : Joulukuu 24, 2014, 00:42:06 »
Uusin numero Europe Air Sports Newsletter-uutiskirjeestä eli December 2014 on juuri ilmestynyt.
 
Se sisältää taas paljon uutisia sääntelyn ja määräyksien alueelta EASA:n ja EU:n suunnasta.
Tässä uusimman newsletterin pääotsikot suomeksi käännettynä:
 
EASAn uudet säädösluonnokset , ”AMC/GM for ATO” ja ”Part-FCL”
Kuten tässä ketjussa on jo mainittu, nyt käsillä oleva ATO AMC/GM liittyy olemassaolevaan ATO-asetukseen eikä vielä sisällä laajamittaisempaa muutosta ATO-hyväksyntäkuvioon.
EAS on perehtymässä näihin uusiin luonnokssin ja palaa asiaan.
SERA-käyttöönottokatsaus
Michel Rocca ja Günter Bertram pyytävät jäsenmaiden palautteita sekä hyvistä parannuksista että huononnuksista SERA:n (A ja B-vaiheet) käyttönoton yhteydessä.
Huomaa että uusi säädös, SERA part C, joka koskee lennonjohtopalvelujen tarjoamista, on määrä julkaista vuoden 2015 syksyllä. 
Part-M Light katsaus
Tärkein viesti Rudi Schuegrafin katsauksessa on, että EASAn suunnitelmassa on että ”Part-M Light” NPA julkaistaisiin lausunnolle ennen kesää 2015.
 
Task Force for GA Roadmap
Uusi EASA-vetoinen työryhmä on nyt lähtenyt liikkeelle. Työryhmä toimii yleisilmailuasioiden ylimpänä ohjausfoorumina. Jäsenet ovat: 
 
·         Dominique Roland - EASA – Chair of the Task Force
·         Jyrki Paajanen - European Commission
·         Tony Rapson - UK CAA – Chair of the GA road map NAA group
·         Andreas Winkler – Austrocontrol
·         Michael Erb - IAOPA Germany – Chair GA sub-SSCC
·         Julian Scarfe - EAS – Vice Chair GA sub- SSCC
Ryhmän työsarasta mainittakoon, että Task Force mm. pyrkii priorisoimaan yleisilmailua koskevia säntelymuutoshankkeita. Näitä on yhteensä noin 40 kpl, osin teknisluonteisia ja osin uuden GA-sääntelyn lähestymistavan mukaisia isompia muutoksia, joten jo tämä on varsin iso työkenttä.
Kauko-ohjatut ilmailujärjestelmät (RPAS)
RPAS-alueella kehitys on nyt niin nopeaa että EAS tarvitsee lisävoimia. Lennokkilajin asiantuntija Graham Lynn on aiemmin seurannut RPAS-kenttää, mutta EAS pyytää nyt jäseniään nimittämään lisää asiantuntija-ehdokkaita tälle alueelle, jotta EAS voi tehdä vahvan panoksen harrasteilmailun etujen puolesta. Rene Meier ottaa vastaan ehdokastietoja.
Alan iso konferenssi “The 2nd Unmanned Cargo Aircraft Conference” järjestetään 5.2. 2015.
ADS-B: Ei päätöstä pakollisesta ADS-B asennuksesta ilma-aluksiin
EAS haluaa painottaa, että huolimatta erilaisista huhuista, mitään päätöksiä jotka vaatisivat ADS-B laitteiden pakollista asentamista yleisilmailukoneisiin ei ole tehty.  EAS on esittänyt syvän huolensa ADS-B-asennusten aiheuttamista kustannuksista. EAS:n vahva kanta on että mitään pakollista ADS-B-asennusta ei tule vaatia kevyisiin yleisilmailun ilma-aluksiin.
Mainittakoon myös että aiemmin vuonna 2014 EU-Komissio lykkäsi vaatimuksensa ADB-B:n asentamisesta isompiin ilma-alkusiin ( > 5,7 tonnia) vuoteen 2020.
Uutiskirje on kokonaisuudessaan luettavissa täältä: http://www.europe-air-sports.org/activities/newsletter/
Antoisia lukuhetkiä ilmailun lomassa!
Europe Air Sports valvoo harraste-ja urheiluilmailun etuja Eurooppa-tasolla. SIL on EAS:n jäsen.

Poissa Nils Rostedt

  • EUT
  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 300
    • http://
Vs: Europe Air Sports Newsletter
« Vastaus #7 : Maaliskuu 02, 2015, 22:19:59 »
Uusin numero Europe Air Sports Newsletter-uutiskirjeestä on juuri ilmestynyt.

Se sisältää taas paljon uutisia sääntelyn ja määräyksien alueelta EASA:n ja EU:n suunnasta.

Tässä uusimman uutiskirjeen pääotsikot suomeksi selostettuna:

- NPA 2014-24 Certification Specifications for Standard Changes and Standard Repairs (CS-STAN). Lausuntokierros oli äskettäin, ja suurin uutinen on että tuloksena syntyvä CRD ja Opinion on nyt määrä julkaista Q1/2016.

- PART 23/CS-23 - update
Sekä FAA että EASA kehittävät uutta revisiota pienkoneiden rakennemääräyksistä. Luvassa on enemmän joustavuutta nykyiseen jäykkään tyyppihyväksyntäjärjestelmään, joka on työntänyt uusien konetyyppien kehityskustannukset pilviin - sen takia kovin montaa uutta konetyyppiä ei olekaan viime vuosina näkynyt.
Uusien määräysten luonnos tullee lausunnolle vuoden 2015 aikana ja oletusarvo on, että FAA:n ja EASA:n rakennestandardit tulevat olemaan hyvin samanlaiset.

- EAS:n presidentti David Roberts tapasi EU: DG MOVE:n ilmailujohtajan Filip Cornelisin.
Raportti kokouksen aiheista.

- EAS perustaa FCL-työryhmän
EASA:n lupakirjamääräyksien ja ATO-määräyksien jatkokehitystä leimaavat edelleen ylenpalttinen byrokratia ja harrasteilmailun tuntemattomuus, esimerkkinä käsillä oleva NPA-lausuntokierros jossa "vaivaiset" 1500 sivua. Niinpä EAS perustaa aiheesta oman työryhmän, joka fokusoi entistä tarkemmin näihin.

- EAS esiintyy AERO-messuilla
EAS esiintyy AERO-messuilla standilla, missä ovat myös Saksan (DAeC), Itävallan ja Sveitsin ilmailuliitot.

- Euroopan pallo-ilmailijoiden liiton johto tapasi EASA:n uuden pääjohtajan Patrick Kyn

- EAS osallistuu uusien EIR ja CB-IR-kelpuutusta koskevien määräysten jatkokehitykseen, johon EASA on  perustanut erillisen EIR Boardin.

- 8,33 kHz radioiden käyttöpakko alkaa lähestymään myös VFR-ilma-aluksille
Tilannetiedotus. 1.1.2018 on kriittinen päivä.

Uutiskirje on kokonaisuudessaan luettavissa täältä: http://www.europe-air-sports.org/activities/newsletter/

Antoisia lukuhetkiä ilmailun lomassa!

Europe Air Sports valvoo harraste-ja urheiluilmailun etuja Eurooppa-tasolla. SIL on EAS:n jäsen.

Poissa Nils Rostedt

  • EUT
  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 300
    • http://
Vs: Europe Air Sports Newsletter
« Vastaus #8 : Kesäkuu 25, 2015, 13:06:33 »
Uusin numero Europe Air Sports Newsletter-uutiskirjeestä ilmestyi hiljattain.

Se sisältää taas paljon uutisia sääntelyn ja määräyksien alueelta EASA:n ja EU:n suunnasta.

Tässä uusimman uutiskirjeen pääotsikot suomeksi selostettuna:
 

EAS:n vuosikokous 2015 aiheita:

- Yves Morier, EASA: “Haluamme tehdä asiat mahdollisimman yksinkertaisiksi”
- Julian Scarfe, EAS: “EASAan vaikuttaminen - paljon saavutettu, paljon vielä edessä”
- Rudi Schuegraf, EAS: “Lupakirjamääräykset – loppumaton tarina”
- Kölnin ja Brysselin näkemyksiä (Robin Garrity/SESAR, Yves Morier/EASA)
- David Phipps, RAC: Lennokkitoiminnan haasteita
- Graham Lynnin (EAS ja BMFA, lennokkien edunvalvoja) jäähyväispuhe


Lisäksi:


- Europe Air Sports esillä AERO 2015 – messuilla (Rudi Schuegraf)
- Uusi EASA FCL Task Force perustettu (Rudi Schuegraf)
- Uusi sääntelyn kehittämistyökalu EAS:lle esitelty (Andrea Lorenz)

Uutiskirje löytyy osoitteessa http://www.europe-air-sports.org/fileadmin/user_upload/newsletter/EAS_NL_May_2015.pdf

 

Powered by EzPortal