Kirjoittaja Aihe: Experimentalin tuliseinä  (Luettu 5767 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa EHa

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 56
    • Kotisivu
  • Oikea nimi: Eero Härmälä
Experimentalin tuliseinä
« : Huhtikuu 10, 2012, 15:58:02 »
                       Hei !

Millainen rakenne tuliseinässä oikein pitää olla ?
Olen kuullut että sen pitäisi olla esim ruostumatonta terästä, alumiini ei kelpaa,  mutta olin huomaavinani että esim Flight Designin CTSW:ssä on
jonkinlaista tiivistä  "huopaa"  -  ilmeisesti jotain palamatonta ainetta.
Sprucen sivuillakin on jotain sen tapaista ainetta.
Mitähän viranomaiset vaativat rakenteeksi ?

       Eero Härmälä

Poissa Karri Koivusalo

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 28
    • http://
Vs: Experimentalin tuliseinä
« Vastaus #1 : Huhtikuu 13, 2012, 06:14:38 »
Vaatimus taisi olla että pitää vastata ruostumattoman teräksen tulenkestoa (näin tavallinen pelti, alumiini ja esim titaani ei kelpaa); jos valmistaja on valmistamansa eristeen tämän vaatimuksen täyttäväksi todennut, niin kelpaa viranomaisellekin.

Poissa Aki Suokas

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 527
    • HTH kotisivut
Vs: Experimentalin tuliseinä
« Vastaus #2 : Huhtikuu 13, 2012, 07:29:14 »
Tuliseinän tarkoitus on estää moottoritilassa tapahtuvan tulipalon leviäminen ohjaamoon.  Kohtuuden rajoissa.

Jos tuliseinä kestää nestekaasu tohottimen liekkiä noin 15 minuuttia se on riittävä.  

Automaattisesti hyväksyttäviä ovat:
- 0,38 mm rosteri
- 0,50 mm rauta, joka suojattu korroosiolta

mutta sen saa toteuttaa muullakin tavalla, joka täyttää tuon tulitestin.
Ja näitä ovat mm
- mainittu  palamaton tekstiilityyppinen eriste, joka suojattu siten, että se ei ime öljyä. (muukin eristemateriaali, suojattuna)
- Myös palonsuojamaalilla saa riittävän suojan (rakennustekniikassa käytetty palonsuojamaali, joka lämmössä paisuu muodostaen eristävän kerroksen), kunhan käsittelyllä saadaan tuo 15 min suojavaikutus.
  Tämä palomaali edellyttää tiivistävän pintamaalin, muuten se ei käytössä kestä (on huokoinen ja imee öljyjä, sekä se ei ole kovin mekaanisesti kestävää).


Mutta huomattava, että tuliseinä on hyödytön, jos siinä on reikiä joista palokaasut (savut) pääsee suoraan ohjaamoon.
Siis tuliseinän tiiveys on erittäin tärkeä turvallisuustekijä.  Taaskin käytännön rajoissa.
Läpivientien tiivistäminen kumitiivisteellä ajaa minusta asian. Se estää kaasujen ja liekinkin pääsyn suoraan läpi. Toki se palaa aikaa myöten.
 Mutta tulee se liekki koneen ulkopuoleltakin aikaa myöten ohjaamoon.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.windcraft.fiwww.flynano.com, www.eurofox.fi

 

Powered by EzPortal