Kirjoittaja Aihe: Nopeusmittarin merkinnät  (Luettu 14085 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tommi K

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 166
Nopeusmittarin merkinnät
« : Tammikuu 24, 2012, 15:07:42 »
Mittarin värimerkinnät ei vastaa todellisuutta, koska se on otettu eri koneesta. Merkinnät pitäisi siis saada kohdalleen:
- keltainen kolmio 100 km/h kodalle
- keltainen alue pitäisi alkaa160 km/h kohdalla

 Miten noita voisi itse tunata, vai pitääkö lähettää tehtaalle?




Poissa masal

  • Moderator
  • Megaluokan kirjoittelija
  • *****
  • Viestejä: 363
    • http://www.geocities.com/markkusalminen
Vs: Nopeusmittarin merkinnät
« Vastaus #1 : Tammikuu 25, 2012, 10:16:58 »
Näyttäisi nuo mittarisi merkinnät olevan suoraan tauluun maalattuna, joten ainoa vaihtoehto lienee maalata siihen tauluun päälle uudet värimerkinnät. Miten lienee avaamisen laita...
Useinhan experimental koneisiin laitetaan "puhdas" mittari missä ei ole merkintöjä mittaritaulussa, vaan ne tehdään maalaten (tai joskus teipaten) mittarin lasin ulkopuolelle. Tällöin kyllä
voi lukuvirhettä tulla riippuen siitä mistä suunnasta mittaria katsellaan.

Epäilisin uuden/käytetyn puhtaan mittarin, lasiin tehdyillä merkinnöillä, tulevan halvemmaksi kuin nykyisen modaaminen tehtaalla. Jos saat mittarin auki (ja kiinni) ja tauluun maalattua uudet merkinnät niin hyvä niin...
Markku Salminen

Poissa Arto

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 119
  • OH-AYA
  • Oikea nimi: Arto Silvennoinen
Vs: Nopeusmittarin merkinnät
« Vastaus #2 : Tammikuu 25, 2012, 15:58:09 »
Jos mittari on tyyppihyväksytyssä, niin lähetä tehtaalle tai hanki uusi mittari. Muutoin hanki vihreää kontaktimuovia, ja harpin ja terävän veitsen jne. avulla leikkaa sopiva vihreä kaari, jonka liimaat sitten paikalleen mittariin. Mittari pitää kyllä avata, muuten tulee höpsön näköinen. Keltaisen askartelet samalla tavalla. Näin saat menemään monta lumisadeiltaa mukavasti.
Arto

Poissa Mikko Nikunen

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 94
    • http://www.geocities.com/mnikunenkr1/
Vs: Nopeusmittarin merkinnät
« Vastaus #3 : Tammikuu 25, 2012, 18:54:09 »
Yleensä tuossa kehällä on kolot joista kääntämällä kehä aukeaa ja lasin saa irti. Laita oikean kokoinen alumiini ym. suorakaide ruuvipenkkiin kiinni ja paina mittari sitä vasten ja väännä auki. Itse olen käynyt mainospajalta valmiit kaaret oikeasta väristä ja liimannut ne mittariin. 3M tarramateriaali on ihan jees.

Poissa teemu

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 145
Vs: Nopeusmittarin merkinnät
« Vastaus #4 : Tammikuu 25, 2012, 20:44:10 »
Voiko näitä mittareita niin vain avata, jotain muutakin pitää tietää kuin se, miten se avataan.

Poissa ttorri

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 118
  • Oikea nimi: Timo Torri
Vs: Nopeusmittarin merkinnät
« Vastaus #5 : Tammikuu 25, 2012, 21:16:05 »
Purkin pitää pysyä ilmatiiviinä operaation jäljiltä. Pölyä, kissankarvoja yms. ei saisi myöskään joutua koneistoon. Tyyppihyväksytyssä pitää varmaankin olla luvat&pätevyys lakitekstien mukaisesti.

Mekaniikkaa voisi ehkäpä verrata jonkinlaiseen kellokoneistoon. Mihinkään toiminnalliseen osaan ei pidä koskea itse, mutta ikkunalasin luulisi olevan ns. pässinlihaa jos vaan irtoaa ilman väkivaltaa..

Poissa teemu

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 145
Vs: Nopeusmittarin merkinnät
« Vastaus #6 : Tammikuu 25, 2012, 21:22:47 »
Jostakin luin, että on hermeettisesti suljettu, mitä eroa on jos mittari on experimental- tai tyyppihyväsytyssä lentokoneessa.

Poissa ttorri

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 118
  • Oikea nimi: Timo Torri
Vs: Nopeusmittarin merkinnät
« Vastaus #7 : Tammikuu 25, 2012, 21:36:57 »
Eroa on muutama satanen !

Poissa teemu

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 145
Vs: Nopeusmittarin merkinnät
« Vastaus #8 : Tammikuu 25, 2012, 21:39:54 »
Sekin vielä, lähinnä ajattelin kun reiska tekee homman ja tulee nopeusnäyttöön virhettä.

Poissa Tommi K

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 166
Vs: Nopeusmittarin merkinnät
« Vastaus #9 : Tammikuu 25, 2012, 23:47:59 »
Yleensä tuossa kehällä on kolot joista kääntämällä kehä aukeaa ja lasin saa irti. Laita oikean kokoinen alumiini ym. suorakaide ruuvipenkkiin kiinni ja paina mittari sitä vasten ja väännä auki. Itse olen käynyt mainospajalta valmiit kaaret oikeasta väristä ja liimannut ne mittariin. 3M tarramateriaali on ihan jees.

Kiitos neuvosta, kokeilen tuota. Jos lasin avaus ei onnistu  niin teippaan sitten uudet merkinnät lasiin. Näkökulma on kapea ahtaassa ohjaamossa, tuskin silmämunat kääntyy kun turvavyöt on kiinni, kulman muutokset ei siis mielestäni haittaa.  Pulkkinen sanoi, että lasin ja kehän väliin on laitettava kohdistusmerkki, jotta lasin mahdollinen kiertyminen merkintöjen kanssa käy ilmi. Parempi olisi kuitenkin päästä käsiksi itse tauluun ja saada merkinnät sinne.

Poissa Mikko Nikunen

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 94
    • http://www.geocities.com/mnikunenkr1/
Vs: Nopeusmittarin merkinnät
« Vastaus #10 : Tammikuu 26, 2012, 13:03:27 »
Vanhan itäblokin mittareissa, PZL ym. lasi on tiivistetty runkoon isolla o-renkaalla. Se tiivistää lasin ja estää myös sen pyörimistä. Mittarin sisällä on staattinenpaine joten teoriassa ohjaamoon syntyvä paine voisi vaikuttaa nopeusmittarin näyttöön jos lasin tiivistys vuotaisi paljon. Kaipa jotkut lentää ilman staattisen paineen järjestelmän kytkemistä mittariin. Tuosta lasin lukitsemisesta on jossakin kansallinen määräys silloin kuin värimerkinnät ovat lasissa.

Poissa teemu

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 145
Vs: Nopeusmittarin merkinnät
« Vastaus #11 : Tammikuu 26, 2012, 14:57:20 »
Jos mittaria ei ole kytketty staattisen paineen järjestelmään, onko sitten väliä vuotaako lasi vai ei, paine on sama jos mittarin takana
oleva yhde on auki. Entäs kesällä kun kaikki tuuletusaukot on auki ja kabiinin paine nousee ?

Poissa Tommi K

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 166
Vs: Nopeusmittarin merkinnät
« Vastaus #12 : Tammikuu 26, 2012, 15:45:18 »
Vanhan itäblokin mittareissa, PZL ym. lasi on tiivistetty runkoon isolla o-renkaalla. Se tiivistää lasin ja estää myös sen pyörimistä. Mittarin sisällä on staattinenpaine joten teoriassa ohjaamoon syntyvä paine voisi vaikuttaa nopeusmittarin näyttöön jos lasin tiivistys vuotaisi paljon. Kaipa jotkut lentää ilman staattisen paineen järjestelmän kytkemistä mittariin. Tuosta lasin lukitsemisesta on jossakin kansallinen määräys silloin kuin värimerkinnät ovat lasissa.

Toden totta, lasin asennon tarkistamisesta, jos merkinnät on lasissa on olemassa määräys:

http://www.trafi.fi/filebank/a/1326097202/bbcc44a28ebe8f4a01e76eb96fe7f8a7/7685-m0515_72.pdf

Mulla on staattinen linja vedetty mittarille. Pitääpä ottaa selville  ennen mitään operaatioita, vallitseeko lasin takana linjasta otettu  staattinen paine.



Poissa jkettu

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: Nopeusmittarin merkinnät
« Vastaus #13 : Tammikuu 26, 2012, 16:32:47 »
Lainaus
Pitääpä ottaa selville  ennen mitään operaatioita, vallitseeko lasin takana linjasta otettu  staattinen paine.
Jos ei vallitsisi, niin sitten viisarin akselilla (tai jonkun muun liikuvan osan ympärillä) pitäisi olla tiiviste.  En jaksa uskoa että kukaan mittarin valmistaja menisi moista älyttömyyttä tekemään.

Nopeusmittari mittaa staattisen ja pitotpaineen eroa.  Pitot menee aneroidin sisälle ja staattinen aneroidia ympäröivään ilmatiiviiseen ja jäykkään purkkiin.  Käytännössä se purkki on mittarin kotelo.

Poissa Tommi K

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 166
Vs: Nopeusmittarin merkinnät
« Vastaus #14 : Tammikuu 28, 2012, 01:53:12 »
Lainaus
Pitääpä ottaa selville  ennen mitään operaatioita, vallitseeko lasin takana linjasta otettu  staattinen paine.
Jos ei vallitsisi, niin sitten viisarin akselilla (tai jonkun muun liikuvan osan ympärillä) pitäisi olla tiiviste.  En jaksa uskoa että kukaan mittarin valmistaja menisi moista älyttömyyttä tekemään.
Entistä varovaisempi siis kannattaa olla.

Poissa teemu

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 145
Vs: Nopeusmittarin merkinnät
« Vastaus #15 : Tammikuu 28, 2012, 13:52:10 »
Hae jostakin romumittari ja pura se, aneridi on se mikä pullistelee tai supistuu, ja siitä on mekaanisesti kytketty viisarinäyttö. Ei siellä mitään tiivisteitä tarvita.
Kaikki mekanismi on yleensä hermeettisesti suljetun purkin sisällä.

Poissa Markku Koivurova

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 131
Vs: Nopeusmittarin merkinnät
« Vastaus #16 : Tammikuu 29, 2012, 11:37:07 »
Nopeusmittarin kotelon tiiveys on tärkeää mittarin luotettavuuden kannalta. Se on helppo testata injektioruiskun avulla. Ruisku liitetään staattisen paineen aukkoon (ilmatiiviisti) ja vedetään männällä pieni alipaine koteloon siten, että viisari osoittaa esim. 100 km/h (jos ruiskun mäntä pyrkii liikkumaan, pitää se lukita tähän kohtaan). Katsotaan muutaman tunnin kuluttua onko viisari laskenut tuosta asetetusta kohdasta.

Poissa Aki Suokas

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 541
    • HTH kotisivut
Vs: Nopeusmittarin merkinnät
« Vastaus #17 : Tammikuu 29, 2012, 19:32:35 »
Jos mittarin lasin ja rungon välissä on O-rengas, se voi olla aika tiukassa.
Olen avannut tämmöisen (lasia rikkomatta) siten, että ensin CRC tyyppisellä öljyllä päivä pari liuotellut ja sitten. Mikon konstin lisäksi sekin toimii, että kaksi pientä ruuvimeisseliä toiseen käteen joiden kärjet niihin renkaan loveihin ja toiseen käteen sitten isompi avain, jolla saadaan sitten se varsinen vääntö aikaiseksi.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.windcraft.fiwww.flynano.com, www.eurofox.fi

Poissa Tommi K

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 166
Vs: Nopeusmittarin merkinnät
« Vastaus #18 : Tammikuu 30, 2012, 08:12:29 »
Jos mittarin lasin ja rungon välissä on O-rengas, se voi olla aika tiukassa.
Olen avannut tämmöisen (lasia rikkomatta) siten, että ensin CRC tyyppisellä öljyllä päivä pari liuotellut ja sitten. Mikon konstin lisäksi sekin toimii, että kaksi pientä ruuvimeisseliä toiseen käteen joiden kärjet niihin renkaan loveihin ja toiseen käteen sitten isompi avain, jolla saadaan sitten se varsinen vääntö aikaiseksi.


Alkaa kuulostaa siltä, että liimaan tarrat lasiin. Hmm, ei Suomesta löytyisi jotain ilmailualan firmaa joka tekisi tuon pikkuhomman -kohtuuhintaan  :)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 30, 2012, 08:34:53 kirjoittanut Tommi K »

Poissa Teppo Miettinen

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 51
Vs: Nopeusmittarin merkinnät
« Vastaus #19 : Tammikuu 30, 2012, 10:00:58 »
Ohessa on kuva Winterin avatusta mittarista (ja erittäin rumasti lasiin tehdyistä merkinnöistä).
Siinä näkyy kaikki kolme iroavaa osaaa: kiristysrengan, lasi ja kuminen tiiviste.

Jos askartelee sopivan työkalun jolla tuon kiristysrenkaan saa aukeamaan, niin operaatio on aika simppeli.
Tuossa ei ole vaaraa että koneisto tipahtaisi pois paikaltaan.

Kannattaa huomioida että myös kotelon takaosan letkuliittimet voivat falskata.
Tuossa winterissä letkukarat ovat kierteellä kiinni ja ne saattavat ajan myötä löystyä.


Poissa Tommi K

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 166
Vs: Nopeusmittarin merkinnät
« Vastaus #20 : Maaliskuu 16, 2012, 23:13:37 »
Lasin kehyksessä ei näytä olevan pyällyksiä, yhtenäinen on kehä PZL PR-205 mittarissa. 


Poissa Reijo Österberg

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 259
  • ICP Bingo 4S VG.
Vs: Nopeusmittarin merkinnät
« Vastaus #21 : Maaliskuu 17, 2012, 00:06:24 »
Onko mittari tämmöinen rakenteeltaan?
Tässä mittarissa on takaapäin 8 pientä ruuvia, jotka avaamalla etukehys, lasi ja tiiviste irtoaa ja merkinnät on helppo tehdä tauluun.
-Reijo Österberg-

Poissa Tommi K

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 166
Vs: Nopeusmittarin merkinnät
« Vastaus #22 : Maaliskuu 17, 2012, 11:32:43 »
Mittari on vielä kiinni taulussa. Aloitin pyrstöstä, ja olen menossa keskirungossa kohti nokkaa...

Poissa Tommi K

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 166
Vs: Nopeusmittarin merkinnät
« Vastaus #23 : Maaliskuu 30, 2012, 22:44:53 »
Jos jotakuta sattuu kiinnostamaan: kun irroitin mittarin taulusta, niin kävikin ilmi, että etukehikko on kiinni kahdeksalla pikkuruuvilla (kuvassa kaksi). Ruuvit irrottamalla pääsy mittarin tauluun oli helppo, rungon ja kehyksen välissä ei ollut minkaanlaista tiivistettä, väkivaltaa ei tarvinnut käyttää.

Merkintöjen muuttaminen tauluun onkin toinen juttu. Helpoimmalla olisi päässyt, jos olisi tilannut valmiin teippisarjan, sellainen se oli mittarissa alunperinkin, ainoastaan nopeusmerkinnät, km/h oli maalattu tauluun, keltainen kolmio ja kaaret oli teippejä. Tämä on ymmärrettävää, konetyyppejä on paljon.

No, tuli mikä tuli.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 30, 2012, 23:15:10 kirjoittanut Tommi K »

 

Powered by EzPortal