Kirjoittaja Aihe: Jatkoaikatarkastus  (Luettu 6405 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Teuvo Honkanen

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 101
Jatkoaikatarkastus
« : Lokakuu 26, 2011, 19:08:35 »
Tervehdys!

No niin!Olis tämmöinen kysymys kun Rellussa on nyt katsastus tehty ja suurin ongelma on tuo jatkoaikatarkastuksen tekeminen kun se meni syyskuussa vanhaksi.Moottori on tyyppihyväksytty 912 A2.Moottori käy kuin uusi.Konettahan ei saa lentää nyt minnekkään tarkastettavaksi ja toisekseen eturauhasta varjellakseni en sitä tekisikään.En tiedä onko tämä vielä julkista tietoa mutta kuulin hyvin luotettavalta taholta että katsastus asiassa olisi tulossa suuria muutoksia joten tarkastuksella voi tulla kiirus,kun ajattelin ensin jättää sen keväämmälle kun innostus ja valon määrä kasvaa.Tuossa löysin kuitenkin Hiedanpään kirjoituksen jossa tarkastuksen voi tehdä rakennusluvanhaltija eli tässä tapauksessa minä itse.Voiko tuo olla totta ja mitä tarkastuksessa pitää tarkastaa.

Syysterveisin Tepi

Poissa masal

  • EUT
  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 363
    • http://www.geocities.com/markkusalminen
Vs: Jatkoaikatarkastus
« Vastaus #1 : Lokakuu 27, 2011, 08:56:34 »
Kyllä, rakennusluvassa mainittu organisaatio eli sinä (ja valvojasi) voit tehdä tuon moottorin jatkoaikatarkastuksen. Yleisenä ohjeena on ollut jotain seuraavan kaltaista.

Peruskorjausjakson pidennystarkastus
Peruskorjausjakson pidennystarkastuksessa on tehtävä vähintään seuraavat toimenpiteet:
- Moottoria ja sen apu- ja lisälaitteita koskevien lentokelpoisuusmääräysten edellyttämät toimenpiteet. (eli tarkistettava ja tehtävä M-määräykset, bulletiinit yms.)
- Moottorin ulkopuolisen kunnon tarkastus.
- Moottorin sisäpuolisen kunnon tarkastus. (lähinnä mahdolliset metallipurut magneettitulpissa ja öljynsuodattimessa, sekä kulumat/syöpymät sylintereissä ja nokka-akselissa/nostimissa yms.)
- Öljynkulutuksen määritys.
- Sylinterien vuotomittaus. (kertoo paljon sylinterien/mäntien/renkaiden ja venttiilien/kannen kunnosta)
- Koekäyttö, tehokoe ja tarvittaessa koelento.
Tarkastuksen tekijän on varmistuttava riittävästi moottorin ja sen apulaitteiden kunnosta. Moottoria on purettava tarkastusta varten tarvittavassa määrin, ellei moottorin kunnosta voida muutoin varmistua.

Rotaxin (912) tapauksessa mitään suurta purkuoperaatiota ei välttämättä tarvitse tehdä. Koneen sisään näkee melko hyvin myös boroskoopilla esim. tulpanreijistä, öljynpaluuputkien lähdöistä moottorin pohjalta ym...
Eli varmistutaan ettei moottoria ole ajanhammas purrut niin pahasti ettei se enää palvelisi vuotta/100h eteenpäin. (saattaa jatkossa muuttua kahdeksi vuodeksi)
Hyvä olisi myös tehdä kunnollinen lista tarkistetuista kohdista huoltokirjanpidon liitteeksi. Valmistajilta ei välttämättä löydy mitään jatkoaika -tarkistuslistoja koska he eivät välttämättä tälläistä
käytäntöä (jatkoajat) harrasta.

Tarkastuksen jälkeen merkintä koneen kirjoihin.

Näistä löytyy jotain tiedonpoikasta myös täältä (AIR M8-4 ja AIR T8-10): http://www.ilmailuhallinto.fi/air#osa8
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 27, 2011, 13:05:11 kirjoittanut masal »
Markku Salminen

Poissa Teuvo Honkanen

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: Jatkoaikatarkastus
« Vastaus #2 : Lokakuu 27, 2011, 21:10:24 »
Kiitokset vastauksesta.Eipä muuta kuin tarkastusta tekemään.Moottoria ei ole käytetty kuin jokunen tunti viime tarkastuksen jälkeen,joten luulisi noin äkkiseltään että paikat on kunnossa.Mutta katellaan mikä on tilanne.

Tepi   

 

Powered by EzPortal