Kirjoittaja Aihe: Siirtolento Tsekistä Suomeen (syksy 2011)  (Luettu 7657 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Armin Züger

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 141
Siirtolento Tsekistä Suomeen (syksy 2011)
« : Lokakuu 23, 2011, 03:05:06 »
Tämä on lyhyt kertomus ultrakevyen lentokoneen siirtolennosta syksyllä 2011 Nymburkista (Tsekin tasavalta) Malmille.
Nymburk sijaitsee noin 50km Prahasta itään.
Kuvat: P. Ilola

Päivä 1:
Torstaiaamulla reittilento vie meidät Helsingistä Prahaan, josta edustaja tulee hakemaan autolla noin klo 12.
Suunnitelma on aloittaa siirtolennon samana päivänä jos sää on hyvä, tai jäädä yöksi jos sää on huono.
Säätilanne: Saksassa on korkeapaine. Torstai illalla (ehkä) heikko rintama ja sadekuuroja Saksan rannikolla, perjantai aamupäivällä huono sää/pilvisyys/sadetta tulee
Tanskasta ja Norjasta Etelä-Ruotsiin. Suomessa on matalapainealue, sää huononee perjantai illalla/yöllä, mutta Lauantai aamulla sää Ahvenanmaan ja Helsingin välillä olisi taas OK.
Tuuliennuste on lähes koko reitillä yli 10kt, alussa vastatuuli, mutta jo Ruotsissa myötätuuli lännestä.

Me arvioidaan ettemme pääse samana päivänä Ruotsiin, koska jo kuljetus Prahasta Nymburkiin, bensan haku, tankkaus, koneen tarkistukset ja koelento vievät omaa aikaansa.
Jos pääsemme lähtemään ennen klo 16 paikallista aikaa, ehtimme vielä Pohjois-Saksaan.
Anklamissa oli tiedossa hallipaikka, joten myös (ennustetut) mahdolliset kovat tuulenpuuskat yöllä eivät haita.
Sieltä pyritään lähtemään seuravana aamuna ajoissa, ennen kuin sää Etelä-Ruotsissa on niin huono ettemme pääse enää sinne. Riippuen miten sää Suomessa kehittyy, jäädään perjantaina Maarianhaminaan yöksi, tai päästään jopa Malmille.

Prahan lentokentällä
6312-0

Noin tunnin automatkan jälkeen ollaan jo Nymburkissa.
Kuvassa ATEC 321 Faeta, valmistajan toinen tyyppi
6314-1

Varsinainen siirtolento alkaa noin 15:30. Reitti LKNY (Nymburk) HDO EDCA (Anklam). Lentosuunnitelma ei tarvita tässä tapauksessa Tsekin ja Saksan välillä.
Lentoonlähdön jälkeen kuunnellaan Prahan ATIS ja Praha informationin taajuutta. VFR liikenne toimii melkein 'saksalaisella mallilla', eli otetaan aina yhteyttä
aluelennonjohtoon vaikka ei ole paljon kerrottava, eikä tarvitse selvityksiä.
Vastatuuli noin 12-15 kt. Korkeapaine, ja rajoitettu näkyvyys.
6316-2
Bezděz:in linna
6318-3

6320-4
Saksan ja Tsekin rajalla, noin 30min lennon jälkeen. Tämä vuoristoalue oli ensimmäinen tärkeä kohde (jolla pilvisyys olisi voinut olla este).
Dresden jää vasemmalle, Bautzen oikealle. Me kuunnellaan ensin München Informationin myöhemmin Bremen Informationin taajuudella.
6322-5

6324-6

6326-7
Spremberg, ongelmajätelaitos
6328-8
Welzowin lähellä (järvi taustalla vasemmalla).
Hiilikaivos (Braunkohle Tagebau Welzow)
6330-9
Lentokorkeus Berliinin TMA:n alla on noin 2000ft, reitin lähellä ovat mm. Fürstenwalde (EDAL) ja Eggersdorf (EDCG).
Kuvassa Oder-joki (Saksan/Puolan raja), Eberswaldenin lähellä.
6332-10

'Laivahissi' eli Schleusentreppe (Niederfinow)
6334-11
Rintaman häntä, sadekuuro ja viideksi minuutiksi puuskat. Noin 30min ja ollaan perillä. Reitin lentoaika 2:35.
6336-12
Anklam EDCA. Mogas saa asemalta, kuvassa oikealla. Me tankataan vielä illalla, sen jälkeen laitetaan kone halliin.
Paikallinen poliisikopteri. Miehistöllä on oma pieni toimisto tornirakennuksessa. :police:
6338-13
Tarkoitus on käyttää kentällä sijaitsevan majoituspaikan, mutta se on valitettavasti täynnä. Me kävellään siis keskustaan.
Ensimmäinen hotelli johon me törmätään kävelymatkalla on kiinnni, mutta pian löytyy toinen majoituspaikka.
Sieltä kävely pienen kaupungin keskustaan kestää noin 15min.

Steintor
6340-14
Illallinen. Usein minä haveilen hyvästä pihvistä lentopäivän päätteeksi. Ainakin tässä tapauksessa se toteutui.
6342-15

Praha LKPR 221400Z 25013KT 9999 FEW035 18/11 Q1018 NOSIG RMK REG QNH 1015
Dresden EDDC 221450Z 29011KT 9999 FEW040 SCT070 18/09 Q1017 NOSIG
Berlin-Tegel EDDT 221450Z 27014KT 9999 SCT040 SCT057 18/09 Q1016 NOSIG
Heringsdorf EDAH 221520Z 25013KT CAVOK 15/11 Q1014
Neubrandenburg ETNU 221520Z 27018KT 9999 FEW030 BKN070 15/08 Q1014 BLU BLU

Päivä 2:
Aamiaisen jälkeen kävellään kentälle (Anklamin kenttä aukenee klo 8 ). Plaani on jo laitettu edellisillalla sisään.
Muutamasta museokoneesta kuva: HPA TT62, vain yksi kappale rakennettu...
6344-16
 ...PZL-106BR
6346-17

6348-18
Me viedään oma kone ulos hallista, ja lentoonlähtö tapahtuu aivan suunnitelman mukaan eli klo 9. Ystävällinen nainen Anklamin radiolla aktivoi plaanin.
6350-19
Reitti EDCA Anklam - ESSW Västervik, via TRT BAKLI ALM. Tämä on koko matkan pisin reitti, tasan 3 tuntia. Sää on edelleen hyvä, illemmalla ja yöllä sää huononee Suomessa.
Iltapäivällä säärintama liikkuu hitaasti Ruotsin yli itäänpäin. Tarkoitus on päästä ainakin Ahvenanmaalle.
Kuvassa Lubminin ydinvoimala. Greifswaldin kaupungin olisi lähellä vasemmalla, Peenemünde olisi oikealla (kuvan ulkopuolella)...
6352-20
Rügen edessä
6354-21

EDCG, Rügenin kenttä ilmasta
6356-22

Matkan toinen tärkeä kohde lähestyy. Saksan rannikolla on pilvisyys, yläraja noin 4500ft.
Mutta me pääsemme helposti yli, ja merellä ei ole pilvisyyttä. Merenylitys noin 2500ft korkeudella.
TRT VOR majakan lähellä.
6358-23
Malmö ja Ruotsin rannikko edessä. Malmö antaa QNH 1013. Tuuli edelleen noin 12 kt, nyt lännestä eli sivulta.
6360-24
Etelä-Ruotsissa sää on puuskainen, välillä sadekuuroja, pilvien yläraja vaihteleva.

Pysymme pilvien alle, 2000ft.
6362-25
Tuuli edelleen lännestä, yli 10kt. Pilvien alaraja nousee hieman, ei ole enää sadekuuroja.
6364-26
Västervikin kenttä on PPR, me vahvistettiin tekstiviestillä jo edellisillalla etä saadaan bensaa (saatavilla oli vain 100LL). Aamulla ilmoitimme vielä tarkemmin arvioidun
saapumisajan. Tankkaus ja sään tarkistus Ruotsin LFV-sivuilta, hyvältä näyttää. Pidetään vain lyhyen tauon.
Lentosuunnitelma Maarianhaminaan täytetty ja lähettetty LFV:n sivujlla, sitten syömään läheiseen ravintolaan.
Taksilla takaisin kentälle. Niin puolitoista tuntia laskun jälkeen ollaan taas matkalla.
Lasku ESSW
6366-27

6368-28

Laage ETNL 230620Z 22006KT 9999 FEW060 BKN170 08/07 Q1016 BLU BLU TEMPO BLU+
Malmö ESMS 230750Z 25014KT 9999 FEW018 SCT020 BKN056 13/10 Q1013
Kristianstad ESMK 230820Z 26013KT 9999 SCT021TCU 13/10 Q1012
Växjö ESMX 230850Z 25011KT 200V270 9999 FEW017TCU SCT097 13/09 Q1009
Jönköping ESGJ 230950Z 24014KT 9999 FEW029 13/07 Q1007

Reitti Västervik ESSW-Mariehamn EFMA, via TRS DODAM BABAP OGLOB. Korkeus 2500ft. Lentoaika 1:45. Plaani aktivoitu puhelimitse Stockholm ARO:lle,
sen jälkeen sopivalla taajuudella (Östgötan control) aloituskutsu/ilmoitus. Saadaan transponderikoodi ja aluelennonjohto välittää meidät myöhemmin eteenpäin Stockholm Control:ille
6370-29
Tullinge, entinen sotilaskenttä. Edessä Tukholman kaupunki. Tukholman QNH on 1001, kun Malmössa oli vielä 1013!
6372-30
Saadaan selvitys R87-alueen läpi, ja pian sen jälkeen (Stockholm TMA:n rajalla, paljon ennen FIR-rajaa) Tukholma käskee ottamaan yhteyttä Maarianhaminaan torniin.
6374-31
Ahvenanmaa edessä. Sää on melkein pilvetön. Selvitys suoraan reitille TMA:n sisään oikeaan myötätuuleen 21
6376-32

Maarianhaminan kaupunki oikealla
6378-33
EFMA oikea myötätuuli 21
6380-34
EFMA perusosa 21
6382-35

Linköping ESSL 231150Z 28012KT 240V310 9999 SCT034 14/06 Q1005
Skavsta ESKN 231250Z 31014KT 9999 FEW043 14/06 Q1004
Arlanda ESSA 231250Z 26014KT CAVOK 15/05 Q1001 NOSIG
Bromma ESSB 231250Z 26014KT CAVOK 15/05 Q1002
EFMA 231350Z 26010KT 230V320 9999 FEW020 14/06 Q1000

Tornissa
6384-36
Lähtöhalli. Uusi plaani on jo tehty, sää edelleen OK, myös Malmilla, nopea kahvi automaattista ja takaisin koneeseen.
6386-37
Asematasolla
6388-38
LEMLA ulos
6390-39
Saaristo
6392-40
Lento Maarianhaminasta Malmille kestää vain 1:25.Lennetään Turun eteläpuolella TMA:n läpi.
Pohjoiseessa on jo runsaasti pilvisyyttä ja sadekuuroja, rannikolla on vielä aurinkoista.
Laskeudumme Malmille noin 30min ennen auringonlaskua.

EFTU 231450Z AUTO 29011KT 9999 FEW032 OVC045 12/06 Q0998
EFTP 231450Z AUTO 24011KT 9999 DZ FEW011 BKN014 BKN019 09/08 Q0996
EFHF 231550Z 25010KT 220V280 9999 FEW037 BKN055 12/07 Q0998
 
6394-41
 Koko reitti. Kokonaislentoaika noin 8:30
6415-42
Anklamin kentällä, Interflugin logo savupipulla
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 13, 2014, 00:54:47 kirjoittanut Armin Züger »
// Armin

 

Powered by EzPortal