Kuhmon Ilmailukerho osti Zephyrin

Aloittaja Timo Hyvönen, toukokuu 12, 2011, 19:25:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo Hyvönen

Tännekin tiedoksi (ref. Flightforum)

Kuhmon Ilmailukerho osti Mäntsälän Ilmailukerholta Atec Zephyr OH-U555 -lentokoneen. Kone on huollettavana ja lennetään Kuhmoon toukokuun aikana.

Viime talvena viisi KuIK:n jäsentä suoritti ultrakevytteoriat Siilinjärven kansalaisopistossa, ja kone hankittiin aluksi heidän lentokoulutustaan varten. Kuhmossa on vasta muutama lupakirjallinen lentäjä, mutta kerhon toiminnan viritessä kiinnostus on kasvanut huimasti. Kuhmon lentokentälle ollaankin rakentamassa uusi konehalli ja kentän kunnostamista jatketaan.

Kuhmon lentokenttä on pinnoitettu kivituhkalla ja sijaitsee 5 km Kuhmon keskustasta, aika tarkkaan Suomen puolivälissä. Kerholaiset ovat luvanneet auttaa vierailijoiden huoltotarpeissa. Kuhmon kamarimusiikin aikaan 16.7. järjestetään Fly-In, johon kaikenlaiset lentimet ovat tervetulleita.

Lisä- ja yhteystietoja löytyy osoitteesta www.kuik.fi

t. Timo
Lentoon!

migu

Onnea! Varmasti hyvä valinta! Kävin viime kesänä tutustumassa ko. koneeseen ja syksyllä vierailin Atecin tehtaalla. Kohta näitä koneita tulee lisää Suomen taivaalle. Jos kaikki sujuu hyvin, niin kesäkuussa lennämme yhden lisää, jonka kotikentäksi tulee EFLA. Tervetuloa tutustumaan niin kenttään kuin kalustoon.  *0* Mika

pimattil

Lainaus käyttäjältä: tsh - toukokuu 12, 2011, 19:25:37Kuhmon kamarimusiikin aikaan 16.7. järjestetään Fly-In, johon kaikenlaiset lentimet ovat tervetulleita.

Kamarimusiikin ystäville ajankohta on varmasti mieluinen, mutta pelkään pahoin että suurin osa lentäjistä suunnistaa kyllä Jämi fly-inin suuntaan ko. viikonloppuna.  :-\
- Pirkka -

Timo Hyvönen

Joo, eipä sille voi mitään - päiviä on maailmassa rajattu määrä. Mainostan nyt kuitenkin sen verran, että Kuhmossa on tarjolla rauhaisa korpimaisema ja -kenttä sekä hyvää kuppilatiimaa iltasella Kamarimusiikin kalateltalla. Halukkaille varmaan voidaan jotenkin järkkäillä majoituksia järven rannalla tai keskustassa tarpeen mukaan.

Yritän saada vietyä koneen huomenna sinne, selvittelen mm. polttoainehuoltoa samalla. Shellille on kentältä n. 5 km. Kerholaiset varmaan ainakin voivat auttaa tässäkin.

t. Timo
Lentoon!

Kari Ruuska

Juu. Tullaan Kuhmoon ja on nähty sellaisia savumerkkejä täällä pohjoisen lakeuksilla, että on muitakin on tulossa.... Jämin kiekurat on olleet samat jo monta vuotta.  (bisselle)

Timo Hyvönen

Tervetuloa!

Itse ajelen (tosi) matalalentoa huomenna Rautavaaralle ja siirrän kerhon koneen Kuhmoon. Valitettavasti joulukuussa reissua varten varaamani lentsikka hajosi 1,5 vkoa sitten...aina ei käy flaksi. Matalalento on siis lähes maan pinnassa ja alla on auto

Ohjelmaa jonkin verran tuolla www.kuik.fi, kaikenmoista pientä muutakin on tarjolla.

t. Timo
Lentoon!

Timo Hyvönen

Moi

sää sotki taas mutta oli meitä siellä viisi! Ensi vuonna voidaan pitää se experimental-kokoontuminen tuolla, Jämillä on tod.näk. taas lentonäytös.

Kirjoittelen jossain välissä tuonne http://ilmailu.blogspot.com/ juttuja lisää.

t. Timo
Lentoon!

pimattil

Lainaus käyttäjältä: tsh - heinäkuu 18, 2011, 22:29:54Ensi vuonna voidaan pitää se experimental-kokoontuminen tuolla, Jämillä on tod.näk. taas lentonäytös.

Ajatus ns. "experimental-päivien" siirtämisestä Jämin fly inin yhdeydestä nousee aika ajoin esille, mutta yritetäänpä pysyä kuitenkin reaaliteeteissä. Mikäli homman halutaan olevan sisäsiittoista puuhastelua harratelijoiden kesken, niin siirtäminen sinne, mihin kukaan muu ei tule, on varmasti oikea vaihtoehto. Mikäli kuitenkin lajille (harraterakenteisille erityisesti) halutaan uusia harrastajia, on ainakin oman näkemykseni mukaan lajin vieminen yleisöä lähelle se parempi ja oikeasti ainoa järkevä vaihtoehto.

Tämän Jämin lisukkeeksi EUT on järjestänyt pienimuotoisemman nostalgia fly-inin jo kolmesti Nummelassa ja tätä ei olla markkinoitu yleisötapahtumana sen enempää. Mutta tämän tapahtuman siirtäminen on mielestäni mahdollista, vaikka sitten Kuhmoon, mikäli puitteet siellä ovat sopivat. Ihan yleisesti lähtisin kuitenkin siitä, että useat harrasterakenteiset ovat sen verran hienoja ja vaivalla tehtyjä, että ne vaativat asfaltti tai ruohokenttää eli sora tai öljysora ei kelpaa. Lisäksi paikalla pitäisi olla jonkin sortin mahdollisuudet yöpymiseen sekä ruokailuun. Näistä edellisistä lähtökohdista kun lähdetään rajaamaan kenttiä, niin vaihtoehdot pienentyvät usein kummasti.

Kuten varmasti olette voineet jo lukea muualta, tänä vuonna Jämille ei saapunut yhtään uutta koneprojektia, joten näin ollen vuoden rakentajapalkinto jätettiin jakamatta tässä yhteydessä. Kuinka monen koneen uskoisit saapuvan Kuhmoon? Jämillä koneita oli perjantai illalla jo lähes 50, vaikka näitä harrasterakenteisia olikin vähän. Sunnuntaina koneita oli todennäköisesti selvästi toista sataa ja tarkemmat luvut saadaan ilmakuvista laskettua myöhemmin. Ja mitä tulee Jämin näytökseen, niin eikös Taneli julkaissut Jämin päivämäärät jo suurin piirtein seuraavalle 5 vuodelle eli ne eivät ole mikään salaisuus.

Eli miten uskoisit ns. "experimental-päivien" pitämisen Kuhmon kentällä lisäävän lajin näkyvyyttä ja suosiota?
- Pirkka -

Timo Hyvönen

Joo yöpymis- ja säilytystiloja jo pähkäiltiinkin. Halli valmistuu syksyksi, mietittiin että laitetaan sellaiset katosta laskeutuvat pressuseinät jotka rajaavat nukkumatilat esim. 10m2 neliöiksi...ja sitten heräsimme ja päästimme kissan ulos :). Jos ei muuta niin telttapaikkoja löytyy, miksipä ei hallimajoitustakin - kesällähän se on ihan toimiva vaihtoehto. Rantamökkejä ja lentäjämajoitusta on myös tarjolla ja kentän päällystyssuunnitelmista puuttuu enää raha/sponsori, jota nyt vimmalla haetaan. Tosin tuo kivituhkakenttä on tosi hyvä, pehmeä laskea eikä tunnu syövän konetta pahasti.

Nummelan nostalgia voisi olla hyvä paikka tuolle Experimental-touhulle. Joku vanha EUT-heebo tuolla yhden tänä vuonna kiertämäni kentän reunalla tilitti tuosta Jämin räjähdyksestä ja skoopin muutoksesta, oli hieman pahoillaan kun oli ollut vaivalla rakentamassa sitä Exp-tapahtumaa aikanaan. Itse en siitä tiedä kun olen käynyt siellä niin harvoin (enkä fly-inissä tai lentonäytöksessä ikinä). Enkä aio rakennella itse lentsikoitakaan.

Rantasalmen Fly-In oli mainio, lauantaina 37 konetta, sunnuntaista en tiedä. En tiedä halutaanko Kuhmoon sen kummempaa teemaa, minulle ainakin tuo Rantasalmen lennä-laskeudu-syö makkaraa - lennä pois oli sopiva. Kuhmon tilaisuuden ajankohta tulee todennäköisesti kuitenkin aina olemaan tuo Kamarimusiikkifestivaalien keskimmäinen viikonloppu joka osuu aina heinäkuun puoliväliin. Mukava tilaisuus kokoontua pohjoisen lentäjille, tarvitaanko siinä muuta?

Yleistavoitteena siellä on saada lentotoiminta kestävälle pohjalle eli tarpeeksi lentäjiä. Uusi alku ainakin näyttää hyvältä! Paikallislehti uutisoi aiheesta tänään http://www.kuhmolainen.fi/Uutiset/1194687666798/artikkeli/u555+kaarsi+kuhmon+ylla.html

Pitääpä kaivaa noita Jämin aikatauluja ja katsoa, miten osuvat. Viime vuodesta Jämi oli siirtynyt viikolla eteenpäin, mikä hieman yllätti.

t. Timo
Lentoon!

Reijo Österberg

Experimental Fly-In tapahtuma ehdottomasti siirrettävä pois Jämin lentonäytöstapahtumasta! Harrasterakenteisten kokoontuminen ja rakentajakilpailu voisi olla Jämilläkin, mutta eri aikaan lentonäytöksen kanssa. Kuitenkin mieluummin jossakin muualla, vaikka Kuhmossa tai Rantasalmella, miksipä ei vaikka Raahessa. Majoitustiloja ja ruokailumahdollisuuksia löytyy kyllä monista paikoista ja tosi harrastajat eivät ole niin avuttomia, että kaikki pitäisi olla viimeisen päälle valmiina. Nimimerkki "Rakentaja"
-Reijo Österberg-

Timo Hyvönen

Lentoon!

pimattil

Kuinka monta harrasterakenteista konetta vieraili Kuhmossa tai Rantasalmella? Missä on lähin 100LL piste? Pitää kuitenkin muistaa, että 100LL sopii Rotaxiin, mutta autobensa ei sovi välttämättä harrasterakenteiselle koneelle saati lentokoneelle. Kuinka moni, tässäkin ketjussa keskuteleva, on ottanut osaa Nummelassa jo kolmasti järjestettyyn nostalgia fly-iniin? Se kun on tarkoitettu enemmänkin tälläiseksi vapaamuotoiseksi fly-iniksi. Niin... osallistujamäärän perusteella, verrattuna vaikka Jämi fly-iniin, ei tälläiselle tapahtumalle ole kysyntää - puhetta tosin riittää. Olisiko tekijöitä?

EUT luopui aikanaan tämän Jämin fly-inin järjestämisestä ja Taneli  (ja myöhemmin Jämin ilmailijat ry.) otti homman kantaakseen tämän jälkeen ja lähti kehittämään sitä sellaiseksi, että siellä olisi ilmailua kaikelle kansalle. EUT toimikuntana ja sen yksittäiset henkilöt, nykyiset sekä vanhat, voivat osallistua edelleen Jämin näytöksen järjestämiseen ja tehdä siitä enemmän ilmailijalle sopivan. Näitä haluja näyttää vain kovin vähän olevan.
- Pirkka -

Timo Hyvönen

Kuhmossa oli osallistujista 60% harrasterakenteisia (siis 3 kpl). 100LL:ää siellä on näihin päiviin asti käyttänyt Juhan Cessna, liekö jo vaihdettu autobensalle. Kajjaanista puolen tunnin päästä saa 100LL:ää automaatista kaikilla yleisimmillä luottokorteilla.

Annoin kertoa itselleni että tuo Jämin tapahtuman "luovuttaminen" meni toisinpäin, mutta kun en tunne asiaa, en osaa sanoa.

Mutta tietenkin jos tämä on huono ajatus (Exp-fly-in noin yleisesti jossain muualla kuin Jämillä) niin ei sitä varmaan kannata tehdä. Tosin jos tällainen tilaisuus mahdollisesti järjestettäisiin, siihen saisi varmaan tiedotus- ja viestintäapua myös EUT:n viestinnän kautta?

Kuhmon Fly-In tulee jatkumaan ihan vain Fly-Ininä ja mainiolla kohtaahan se onkin, keskellä Suomea. Experimentalit ovat tietenkin tervetulleita kuten kaikki muutkin, jos kentälle ei mahdu niin Pekka työntää lisää parkkitilaa sillä vihreällä nelivedollaan.

Pirkka keräsikin tähän ansiokkaasti mahdolliset esteet ja hidasteet järjestelyille joten ne voidaan ottaa hyvin huomioon tulevissa tapahtumissa.

t. Timo
Lentoon!

4trade

Homma kasaan ja menoksi! Kumpikaan noista ei sulje toisiaan pois. Suuri yleisö ei ymmärrä mitään X koneista eikä niistä juuri välitäkkään. Harrastajat jotka niistä välittävät raahaavat itsensä sinne missä tapahtuu noiden koneiden ympärillä. Jämille menee kaikki jotka sinne haluaa jokatapauksessa, joten se ei ole Jämiltä pois. Mikäli saatte paketin kasaan, mainiota.

Näppituntumalta voisin veikata (en tiedä) ettei noissa myönnetyissä rakennusluvissa ole huimaavaa piikkiä sen jälkeen kun Jämi muutti tapahtumana luonnettaan ja X koneita alettiin tuoda suuren yleisön tietoisuuteen, heh heh.....
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Timo Hyvönen

No yksi ajankohta ainakin on jo tiedossa, seuraava Fly-In on 20.-21.7.2012. Keskustelimme alustavasti että ensi kerralla varataan touhuun kaksi päivää (pe-la) niin on suurempi mahdollisuus osua Säähän.

t. Timo
Lentoon!

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod