Kirjoittaja Aihe: Alumiinin hitsaus  (Luettu 8560 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kasti

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 14
Alumiinin hitsaus
« : Joulukuu 09, 2010, 01:03:09 »

Olen tässä syystalven pimeinä iltoina pohdiskellut uusien polttoainetankkien rakentamista lentolaitteeseeni eli Super Petrel 100:aan.

Nykyiset siivissä olevat polttoainetankit ovat polyetyleenistä. Vikana näissä on, että materiaali muuttaa hitaasti muotoaan ja aiheuttaa, että siipi pyrkii hiukan laajentumaan tyvestä, irrottaen PU:sta tehdyn päätykappaleen.

Valmistajalta ei juuri apua saa, koska Super Petrel 100:n valmistus on lopetettu ja korvattu uudella SP LS-tyypillä, jossa tankkien rakenne on aivan erilainen. Lähettivät kyllä ystävällisesti hiukan erilaiset uudet polyetyleenistä tehdyt tankit, mutta muodonmuutosongelma ei kadonnut riittävässä määrin.

Tällä hetkellä olen pohtinut lähinnä alumiinista (AlMg5:sta) tehtäviä uusia tankkeja. Mahtaisiko kellään olla kokemusta onnistuuko ammattihitsarilta 1 mm paksuisen AlMg5:n hitsaus ilman suurempia ongelmia? Olen kuullut, että alle 2 mm levyjen hitsaus alkaa olla vaativaa.

Koska tankit ovat 210 cm pitkiä ja tankin ympärysmitta on 60 cm, 2 mm alumiinilla yhden tankin painoksi tulee yli 6 kg. Tämä on mielestäni liikaa, sillä nykyiset painavat n. 5 kg/kappale ja pienillä muutostöillä nykyisilläkin tankeilla pärjää. Uudet tankit pitäisi olla n. 1,5 kg nykyisiä kevyempiä, jotta touhu kannattaisi.

Olisiko jollain ehdotusta muusta hyvästä materiaalista? Valmistaja valitsi polyetyleenin aikoinaan materiaaliksi, koska mm. Brasiliassa on huomattava määrä etanolia polttoaineessa ja lasikuituiset tankit eivät muka pitemmän päälle tätä kestä.

Pitäisiköhän kuitenkin ruveta miettimään tankkien uusien tankkien valmistamista alumiinin sijaan hiilikuidusta, sillä 98:ssa ei kai etanolin pitäisi olla ongelma tulevaisuudessakaan.

Kiitän, jos saan helpotusta päälakeni raapimiseen, ettei ihan loputkin hiukset lähde.


Poissa 4trade

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 470
  • Oikea nimi: Vesa Kurvinen
Vs: Alumiinin hitsaus
« Vastaus #1 : Joulukuu 09, 2010, 01:51:44 »
ALMG on mainio aine tankkeihin. Hyvä hitsattavuus ja korroosionkesto. 1mm ainevahvuus ei ole ammattimiehelle ongelma. Päädyt kannattaa valmistaa kuin alumiiniset siipikaaret, kunnon kantti taivutettuna sisäpuolelle, jotain 15- 20 mm luokkaa. Tuo edellämainittu helpottaa hitsarin työtä, on jotain mihinkä "nojata" hitsisula ja se myös levittää lämmön tasaisemmin. Mikäli teet tankit itse, katso että pelti on puhdas ja leikkaa hilut peltisaksilla tai muuten lastuavilla työkaluilla. Rälläkkää ei missään nimessä saa käyttää millään laikalla (jättää laikan sidosainetta alumiinin sisään joka kaasuuntuu hitsattaessa= huokonen) ja anna sen hitsarin hioa/putsata hitsattavat saumat juuri ennen työtä (tehtävä vasta juuri ennen hitsausta).

Joudut tekemään noin pitkiin tankkeihin pari väliseinää (samalla periaatteella kuin päädyt). Ne voi kiinnittää niiteillä ja hitsata "yli" tai sitten pintapeltiin laipan kohdalle muutama isompi reikä ja tulppahitsattuna paikalleen (itse olisin taipuvampi ekaan vaihtoehtoon)

Alumiini puoltaa paikkansa myös siinä, että et tiedä mitä bensaa saat 10 vuoden päästä.

Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Poissa pimattil

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 625
Vs: Alumiinin hitsaus
« Vastaus #2 : Joulukuu 09, 2010, 10:18:38 »
Jonkin sortin referenssinä RV-koneiden (veikkaisin että kaikissa) etureunan siipitankkit ovat 0.032" paksua 2024:sta, joka vastaa siis noin 0.8 mm alumiiniä. Toki niissä on tukena siipikaaria ja muutakin vahvistinta lommahdusten estämiseksi.
- Pirkka -

Poissa 4trade

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 470
  • Oikea nimi: Vesa Kurvinen
Vs: Alumiinin hitsaus
« Vastaus #3 : Helmikuu 10, 2011, 13:00:34 »
Tämän minun ja Pirkan vastausten välistä on poistettu kysymys muodostaako hitsaus jotain haitallista tavaraa tankin sisään.....


Ei muodostu mitään haitallista metallista peräisin olevaa hilsettä, mikäli hitsataan oikein, oikealla lämpötilalla ja hitsisulan kuljetusnopeudella. Kevyt huuhtelu polttoaineella riittää, ei siis tarvitse lisätä kourallista muttereita ja ravistella....
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 18, 2011, 21:29:13 kirjoittanut 4trade »
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Poissa Kasti

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: Alumiinin hitsaus
« Vastaus #4 : Maaliskuu 02, 2011, 23:53:36 »
Kiitokset edellisistä rohkaisuviesteistä.

Kyllä se millinenkin merialumiini hyvin hitsautuu kuten kuvasta näkyy.

Uusien alumiinitankkien ansiosta koneesta tulee melkein 4 kg kevyempi.

Timo

 

Powered by EzPortal