Kirjoittaja Aihe: Yö VFR / IFR Experimental koneella  (Luettu 7016 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2307
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Yö VFR / IFR Experimental koneella
« : Marraskuu 16, 2010, 17:15:24 »
Piti oikein laittaa tänne otsikon mukaisesta aiheesta kun minulta kysyttiin asiasta enkä ollut täysin varma.

Eli otsikon mukainen toiminta on mahdollista liite II ilma-aluksilla mm:
  • Vanhat ilma-alukset, joilla on ICAO-lentokelpoisuustodistus ja ne ovat lentokäsikirjansa mukaan hyväsyttyjä ao. toimintaan (mm C170, C140, jne)
  • Vanhat sotilasilma-alukset, joilla on lupa ilmailuun ja ne ovat lentokäsikirjansa mukaa hyväksytty ao. toimitaan (Leko 70, Redigo jne)
  • Harrasterakenteisia on muutama hyväksytty jos siinä on tyyppihyväksytty tai sitä hyväksyntää vastaava potkuri/moottoriasennus ja varusteet ovat tso varusteita, sekä koneen soveltuvuus on näytetty toteen koelennoilla (vaatimusviite CS-23) ja hyväksytty lento-ohjekirjassa
  • Ultrilta on ao toiminta kielletty ilmailumääräyksellä.
Terveisin
Tom Arppe

Poissa Juri

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 21
    • ad3
Vs: Yö VFR / IFR Experimental koneella
« Vastaus #1 : Marraskuu 22, 2010, 18:17:32 »
Oooo, nyt on palvelu kohdallaan kun kysymättä vastataan!

Selvennyksenä siis: muutamia päiviä olen yrittänyt saada selvyyttä tähän googlella ja virallisia dokumentteja lukemalla, heikolla menestyksellä.

Tänks!

-Juri

P.S. Löytyisikö noihin lähdeviitteet, lähinnä kiinnostaa kolmannen pampulan tapaus?
To err is human, to fail is machine.

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2307
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: Yö VFR / IFR Experimental koneella
« Vastaus #2 : Marraskuu 22, 2010, 20:18:12 »
Kuten tuosta kolmosesta voi ehkä sanojen välistä lukea niin taitaa olla niin että ne ovat ns. "case by case" tapauksia. Eli perustelut TraFi:lle hakemuksen muodossa sekä tarpeeksi todisteita jalostetun selluloosan muodossa siitä että ko. ilma-alus pärjää myös vähemmän valoisissa olosuhteissa niin lupa voi tipahtaa postiluukusta.

Tuo mainittu CS-23 löytyy täältä
Terveisin
Tom Arppe

Poissa Aki Suokas

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 533
    • HTH kotisivut
Vs: Yö VFR / IFR Experimental koneella
« Vastaus #3 : Marraskuu 24, 2010, 07:22:28 »
  • Vanhat sotilasilma-alukset, joilla on lupa ilmailuun ja ne ovat lentokäsikirjansa mukaa hyväksytty ao. toimitaan (Leko 70, Redigo jne)

Eivät kai nuo niin vanhoja ole, ei oikein sotilas-koneitakaan.  ;D

CM170 voisi kuulua tuohon määritelmään.
Nuo on olleet tyyppihyväksynnän koekoneita, eikä "Leko-70" yksilö taida olla enää lentokäytössä.
 "Valmet L-70 Miltrainer" on (eli OH-VAA), mutta se on eri tyyppi.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.windcraft.fiwww.flynano.com, www.eurofox.fi

Poissa pimattil

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 625
Vs: Yö VFR / IFR Experimental koneella
« Vastaus #4 : Marraskuu 24, 2010, 09:42:52 »
Eivät kai nuo niin vanhoja ole, ei oikein sotilas-koneitakaan.  ;D

Totta turiset. Juttelin aiheesta Markun kanssa puhelimessa joskus vuosi pari sitten ja tällöin tosiaan kommentti yleensäkin oli, että näitä harrasterakenteisia IFR-kelpoisia koneita ei tällöin Suomessa ollut ja vastaavat yö-VFR:ään hyväksytytkin koneet taisivat olla laskettavissa yhden käden sormilla. Mutta liite II:sta löytyy siis muuten kyllä IFR-kelpoista kalustoa mm. Redigot jne., jotka luokitellaan liite II:sen sisällä koeilma-aluksiksi.

Sotilasilma-alusten luokkassa näyttäisi löytyvän mm. Fougat ja Saabit.
- Pirkka -

Poissa FlyHigh

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 39
Vs: Yö VFR / IFR Experimental koneella
« Vastaus #5 : Joulukuu 03, 2011, 09:45:39 »
Ei yö-vfr aiheuta mitään "painetta" rakentamiseen lisää, se onnistuu aivan kuten mikä tahansa rakentaminen muutenkin.
Rakensimme OH-XTK:n aikoinaan yöhön passeliksi ja oli helppoa, kuin heinän teko.
Toisenpolven koneenrakentaja ja lentäjä

 

Powered by EzPortal