Kirjoittaja Aihe: Painopistealue  (Luettu 3580 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juho

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 70
Painopistealue
« : Tammikuu 07, 2005, 22:42:17 »
Onko tietoa......kuinka lentokoneen painopisteen raja-arvot määräytyvät??

Eli tarkoitan sitä, että jos rakennan koneen (siis täysin oman mallin mukaisesti tai modifioin valmista konetta voimakkaasti) , niin kuinka määräytyvät etummainen ja takimmainen painopisteasema. Määräytyykö se matemaattisesti vai perustuuko se täysin koelennoilla tehtäviin päätelmiin/laskelmiin?

Markku Hiedanpää

  • Vieras
Painopistealue
« Vastaus #1 : Tammikuu 07, 2005, 23:47:16 »
Lainaus
Määräytyykö se matemaattisesti vai perustuuko se täysin koelennoilla tehtäviin päätelmiin/laskelmiin?
Molemmin tavoin.
Massakeskiöalueen rajoihin vaikuttavat mm; siiven profiili, korkeusohjaimen etäisyys siivestä, korkeusohjaimen pinta-ala, korkeusohjaimen asetuskulma, korkeusperäsimen poikkeutuskulmat, laippojen suuruus ja laippakulmat, haluttu kuormattavuus ja muuttuvien massojen sijanti koneessa.
Eli ensin tarkastellaan matemaattisesti minkälaiset massakeskiörajat ovat järkevät ja mitkä voidaan koelentojen perustaksi asettaa, sitten katsotaan koelennoin miten arviossa kävi, sitten muutetaan konetta että haluttu kuormattavuus ja ohjausominaisuudet saavutettaisiin ja sitten taas koelennetään, jotta nähtäisiin onnistuttiinko muutoksissa.  
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 08, 2005, 21:43:19 kirjoittanut Markku Hiedanpää »

Poissa Aki Suokas

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 541
    • HTH kotisivut
Painopistealue
« Vastaus #2 : Tammikuu 09, 2005, 18:16:25 »
Suurin piirtein seuraavasti:

Eturaja;  ohjainten riittävyys startissa/ laskussa, (ja sakkausnopeus)
Takaraja; stabiliteetti.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.windcraft.fiwww.flynano.com, www.eurofox.fi

Paikalla Ansis

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 610
  • Oikea nimi: Kari Ansamaa
Painopistealue
« Vastaus #3 : Tammikuu 11, 2005, 17:12:35 »
Seuraavassa tutkimuksessa on lisää asiaa massakeskiön muuttumisesta lennon aikana.



"Humalatila lisää painovoimaa    


Tämän yllättävän ilmiön on testiryhmä omakohtaisesti kokenut ja varmuuden saamiseksi yhä uudelleen ja uudelleen kokeen toistanut. Tulos on ollut Aina vääjäämättä sama. Juotaessa viinaa se nousee päähän ja aiheuttaa humalan.

Humala puolestaan kaareuttaa meitä ympäröivää aika-avaruusjatkumoa niin, että maapallon voimakenttään syntyy paikallinen poikkeama. Jaloillaan pysyminen vaikeutuu voimakkaassa humalassa ja kun tietty raja-arvo on ylitetty, käy kahdella jalalla seisominen mahdottomaksi. Tällöin ihminen on pakotettu asettumaan nelinkontin jaksaakseen Vastustaa kasvanutta gravitaatiota. On jopa havaittu tapauksia, joissa uhri on joutunut makaamaan rähmällään lattialla pystymättä lainkaan liikkumaan. Paikallinen painovoima voi tällöin saavuttaa jopa 4-5 G:n arvon.

Samoin, jos uhri vahingossa laittaa päänsä vatsalaukun painopisteen alapuolelle, niin lisääntynyt painovoima vetää vatsan sisällön lattialle. Onhan selvää, etteivät ihmisen kurkkulihakset pysty vastustamaan tällaista vetovoimaa. Tämä ilmiö selittää myös sen, miksi isot matkustajakoneet laskeutuessaan kentälle tulevat perä alempana maahan. Tämä johtuu siitä, että koneen takaosassa matkustajat ovat koko lennon ajan kitanneet verovapaata viinaa, kun taas koneen nokassa oleva miehistö on vesiselvä. Näin aiheutuu painopisteen siirtymä ja koneen peräosan suhteellinen painonnousu. Huomattavaa on myös se, että humalaisen pilotin pudotessa koneineen se nimenomaan syöksyy kohti maata nokka edellä.

Aikaisemmissa tutkimuksissa päädyttiin siihen että viina aiheuttaa aika-avaruuden kaareutumista, koska gravitaatiota ei voisi erottaa kaareutumisen vaikutuksista, niin humalatilassa oleva kulkee aina geodeettista viivaa myöten, tällöin humalainen kulkee aina suoraan, mutta ulkopuoliset tarkkailijat näkevät tämän reitin hoiperteluna.

Paikallinen kaareutuminen voi mennä niin pitkälle, että humalainen joutuu Kaareuttamansa avaruuden painovoimakaivoon, kuten mustan aukon tapauksessa, jolloin tapahtuu kaatumisilmiö.

Ulkopuolisten tarkkailijoiden mielestä humalainen kaatuu, mutta tosiasiassa syöksyessään painovoimakaivon pohjaa kohti maanpinta tulee vastaan, johon sitten likistytään, kuten jo todettu, jopa 4-5 G:n kiihtyvyydellä. Koska kaareutuminen on humalatilan aiheuttama, painovoima-anomaliot saattavat päättyä dramaattisesti, kun humalaista, joka pusertuu 4 G:n kiihtyvyydellä maata vasten, ravistelee ja herättelee, tapahtuu valpastumista jonka seurauksena kaareutuminen loppuu ja humalainen pystyy nousemaan ja toimimaan normaaliavaruudessa, ainakin hetkellisesti.

Kaareutumisilmiöt ovat voimakkaita kun humalainen on liiketilassa, itse asiassa mitä nopeammin liikutaan sitä voimakkaammat kaareutumisilmiöt ovat. Humalaisen ollessa paikallaan painovoima-anomaliat näkyvät ympärillä olevien esineiden äkillisenä putoamisena lattialle, näin ainakin ulkopuolisen tarkkailijan mielestä, mutta kysehän on tietysti geodeettisten aivojen muuttumisesta humalaisen tajunnan läheisyydessä, jolloin lasit yms. liikkuvat näitä viivoja pitkin lattialle ja joskus jopa seinille. Koska kyse on aika-avaruuden ilmiöistä on myös aika-anomaliat tyypillisiä Humalaisen läheisyydessä.

Aika kulkee hitaammin humala-avaruudessa, joten ravintolassa tyypillinen ilmiö, jossa valomerkin tulo aiheuttaa hämmästystä ja epäuskoa, on selitettävissä ajan eri nopeudella humalaisen ja henkilökunnan välillä, henkilökuntahan on ulkopuolisen tarkkailijan asemassa. Jos
ulkopuolinen tarkkailija on kaukana humalaisen aiheuttamista aika-avaruuden häiriöistä, aikaerot voivat tulla hyvinkin suuriksi. Esimerkiksi jos humalainen soittaa kotiinsa ja sanoo tulevansa heti, voidaan havaita suuriakin aikaeroja, kuten useita tunteja tai joskus jopa useita päiviä (!),
ennen kuin humalainen ulkopuolisen tarkkailijan mielestä on saapunut kotiinsa. Tämä näin, vaikka humalainen on lähtenyt heti ja on saapunut lyhintä geodeettista viivaa pitkin ja nopeasti omassa hitaammassa ajassaan.

Tutkimusryhmä"
My mind is willing, but purse is weak.

Poissa Karoliina

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 937
  • JAA-PPL, FAA-PPL, UPL, 1 Northern Atlantic USA-FIN
    • http://designaplane.blogspot.com
Painopistealue
« Vastaus #4 : Tammikuu 15, 2005, 16:56:06 »
Jos palataan alkuperäiseen aiheeseen;
Jotkut lentokoneensuunnittelijat ovat menestyksekkäästi käyttäneet
X-plane -simulaattoria apuna. Niin uskomattomalta kuin se saattaa
kuulostaakin, ko. lentosimulaattori on itse asiassa aerodynamiikkasimulaattori,
josta kehittyi ajan myötä lentosimulaattori.

http://www.x-plane.com

X-planessa voi painopisteasemaa, massaa jne. muutella ja kokeilla
mitä vaikuttaa lentokone-editorin lisäksi siis.

Lisätäämpä tähän viestiin vielä muutakin infoa:
X-plane on saatavissa Windowsille, Linuxille ja Mac OSX:lle.
X-planessa lentokoneen mallinnus ei tapahdu MS Flight Simulatorin
tavoin approksimaatiolla jota voi muutella muutamalla parametrilla,
vaan koneen geometrinen ja aerodynaaminen muoto vaikuttaa
suoraan sen lento-ominaisuuksiin.
 
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 15, 2005, 17:28:10 kirjoittanut karoliina »

 

Powered by EzPortal