Kirjoittaja Aihe: Moottorin koekäyttä  (Luettu 4593 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Teppo Miettinen

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 51
Moottorin koekäyttä
« : Elokuu 19, 2010, 08:39:46 »
Projektikoneeni alkaa lähestyä pikkuhiljaa koekäyttövaihetta ja aloin miettimään että mitähän sen koekäytön pitäisi sisältää.

Ilmailumääräyksissä puhutaan vain yleisesti 3h koekäytöstä, mutta ei sen tarkemmin koekäytön sisällöstä.
Koelennoista löytyy hyviä ohjeita ja pohjia suunnitelman tekemiseen, mutta koekäyttöjen suhteen ei vastaavaa ole vastaan tullut.

Eli olisiko arvon foorumilaisilla antaa vihjeitä kokekäytön sisältöön, niin ei jäisi mitään tärkeää testaamatta.

-Teppo

Poissa Tommi K

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 166
Vs: Moottorin koekäyttä
« Vastaus #1 : Elokuu 19, 2010, 09:10:31 »
Moottorin valmistajalla yleensä on ohje koekäytöstä.

Poissa Teppo Miettinen

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 51
Vs: Moottorin koekäyttä
« Vastaus #2 : Elokuu 19, 2010, 09:47:24 »
Kyseessä on Suzukin autonmoottori, eli valmistajasta ei tässä tapauksessa ole suurta apua.


Poissa masal

  • Moderator
  • Megaluokan kirjoittelija
  • *****
  • Viestejä: 363
    • http://www.geocities.com/markkusalminen
Vs: Moottorin koekäyttä
« Vastaus #3 : Elokuu 19, 2010, 11:00:07 »
Jotain yleistä...

Eli polttoainejärjestelmän tominta:
-polttoainepaine, virtaus / nousutehot ja asento?
-vuodot
-sakkakuppi, suodattimet ja koko järjestelmän puhdistus
-polttoainepumppujen toiminta
-kaasuttimien /ruiskujen kiinnitys
-mahdollinen seossäätö ja mittaus
-polttoainetankin/mittarin kalibrointi

Sytytysjärjestelmän toiminta:
-ajoitus?
-sähkön saanti kunnossa
-sytytyskytkimien toiminta / liitokset

Sähköjärjestelmän toiminta:
-akku
-lataus
-jännite
-liitosten kestävyys

Voitelun toiminta:
-öljynpaine
-vuodot
-metallilastut suodattimessa?

Jäähdytyksen toiminta:
-mahdollinen termostaatti?
-vuodot

Pakokaasujen poisto:
-vuodot

Mahdollinen etulämmityksen toiminta

Kokonaisuuden pysyminen kasassa (löystyvät ruuvit...):
-moottoripukki
-pakosarjat
-imusarjat
-kaasuttimet/ruiskun osat
-sylinterin kansien kiristys?
-sähköliitosten kestävyys / kiinipysyminen
-potkurin kiinnitys / kiristys?
-nestevuodot, polttoaine/öljy/jäähdytysneste kaikki linjat...

TYÖNTÖVOIMAN MITTAUS, riittääkö nousuun?

Eli tutki ja varmistu että moottori pysyy kasassa ja ruuvit / liitokset kiinni ja
moottorin arvot, seokset, lämmöt, paineet yms kohdillaan. Varmistu polttoaineen
saannista ja kipinän riittävyydesta...

Varmaan tuohon 3 tuntia saa kulumaan helpostikkin ihan oman mielenrauhankin säilyttämiseksi.
Tässä oli  nyt jotain ihan yleistä, muutakin varmaan tulee matkan varrella mieleen.
Markku Salminen

Poissa Teppo Miettinen

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 51
Vs: Moottorin koekäyttä
« Vastaus #4 : Elokuu 19, 2010, 21:43:51 »
Kiitoksia paljon vinkeistä.

Nuo öljyn- ja polttoainesuodattimien avaaminen ja tarkempi syynääminen on hyvä pointti.

Poissa Aki Suokas

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 533
    • HTH kotisivut
Vs: Moottorin koekäyttä
« Vastaus #5 : Elokuu 20, 2010, 09:33:49 »
Yks tärkeä tarkoitus on polttoainetankin roskien poisto.
Vaikka tankki oliis huuhdeltu, niin vasta sen muutaman tunnin käyttö paljastaa, oliko siellä mitään roskaa (yleensä on ja suodatin puhdistettava/vaihdettava). 
Aikoinaan kerhon luottomekaanikko vaati parin tunnin maakäyttöä, kun koneen siivet oli olleet irti. Tankit siivissä.
Edellä olevasta syystä.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 23, 2010, 07:04:17 kirjoittanut Aki Suokas »
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.windcraft.fiwww.flynano.com, www.eurofox.fi

 

Powered by EzPortal