Kirjoittaja Aihe: Harmon Rocket - rakenne ja modifikaatiot  (Luettu 7432 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PFL

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 72
Harmon Rocket - rakenne ja modifikaatiot
« : Elokuu 06, 2010, 01:56:01 »
Tervehdys,

Ennenkuin vingutan mitään, niin ajattelin kysyä - Sattuuko kellään olemaan HR II tai III:n piirrustuksia?
http://www.harmonrocket.com/

Lueskelin nimittäin tarinaa Bruce Bohannonin koneesta - joka on myös RV-4 variaatio:

http://www.avweb.com/news/profiles/181769-1.html
Lainaus
Is the Flyin'Tiger nose the same as a Harmon Rocket nose?

- We took the front end off the Harmon Rocket and applied that to an RV4 fuselage, but you wouldn't call it a Rocket fuselage because we left the short turtledeck. I don't care for the tall turtledeck of the Rocket, and I wanted the P-51 look of a bubble canopy. Performance was secondary to begin with, but our prime objective to begin with was to have a very good-looking airplane, and that was pretty easy to achieve.

Tuli sitten mieleen, että kuinka pitkälle tuota HR:n P-51-look-modausta voisi lopulta saada vietyä...

- Mahtuuko P-51 tyylinen jäähdytinpaketti ohjaajan taakse HR II'ssa tai III'ssa? II:ssa vissiin ainakin jos istuu edessä ja takapaikka pellitetään umpeen...

- Näyttääkö piirrustusten perustella, että olisi olemassa mitään toiveita saada kotkattua sisäänvedettävää laskutelinettä HR:ään? Vaikka sitten siiven sisemmän etureunan "kolmiopaloilla" jotka antais tilaa renkaalle?

Jos nuo molemmat modaukset onnistuisi, oltaisiin _todella_ lähellä erittäin hyvännäköistä ja suorituskykyistä kittikonetta...
ps. Se moottorin muotopellityskään ei ole tässä ongelma, sillä ajatuksena on käyttää nestejäähdytteistä konetta.

t. Petri
"Omalla luvalla, Herra Majuri" - AL
"Tilallisen konseptin formulointia koon optimoimiseksi" -JT
"Kun sä pääset irti käsitteistä, sä näät kaiken gradiensseina, väreinä ja kontrasteina - siis taiteena!" - T.Sandström, Taksipuhetta.

Poissa pimattil

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 625
Vs: Harmon Rocket - rakenne ja modifikaatiot
« Vastaus #1 : Elokuu 06, 2010, 10:08:20 »
- Näyttääkö piirrustusten perustella, että olisi olemassa mitään toiveita saada kotkattua sisäänvedettävää laskutelinettä HR:ään? Vaikka sitten siiven sisemmän etureunan "kolmiopaloilla" jotka antais tilaa renkaalle?
Ainakin RV:stä on tehty versioita, jossa on sisäänvedettävät telineet. Jos autenttinen näkö on pääasia, niin silloin se varmasti kannattaa. Muussa tapauksessa se on huomattavasti raskaampi ratkaisu alkuperäiseen verrattuna, kalliimpi ja hakalampi toteuttaa. Lisäksi saavutettu nopeusetu oli aika merkityksetön (muutamista solmuista alle kymmeneen), ainakin työmäärään verrattuna.

RV-4:
http://www.vansairforce.com/community/showthread.php?t=48338
RV-8:
http://www.vansaircraft.com/RVator/2008/3-2008-RVator.pdf sivulla 8
- Pirkka -

Poissa 4trade

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 469
  • Oikea nimi: Vesa Kurvinen
Vs: Harmon Rocket - rakenne ja modifikaatiot
« Vastaus #2 : Elokuu 06, 2010, 12:48:00 »
Minulla on noi HR II piirustukset. Niitä saa kyllä tutkia ja mittailla tuota tarkoitusta varten. Lisäksi minulla on Falconar Sal Mustang 2/3 mittakaavan piirustukset sekä Marcel Jurcan 3/4 mittakaavan Mustangin piirustukset joten noista voi katsoa mittoja vierekkäin samaan aikaan, antaa varmaan vastauksen parhaiten kun on piirustukset samalla pöydällä.

HR II siipeen mahtuu hyvin sisäänvedettävä teline tankkien paikalle jos keksit polttoaineelle paikan muualta. Jäähdyttimelle on tilaa takajakkaran takana kyllä kun uhraa matkatavaraosaston.

Asun Lahdessa.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Poissa PFL

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 72
Vs: Harmon Rocket - rakenne ja modifikaatiot
« Vastaus #3 : Elokuu 06, 2010, 14:04:14 »
Kiitokset Pirkka Ja Vesa!

Tuon Saksalaisen sisäänvedettävä RV-4 on kyllä näyttävä esitys.
Kuvasta päätellen myös jäähdytinpaketin scoopille jää tarvittava maavara  :thumbsup:
Pistän Vesa yv:tä, palataan niihin piirrustuksiin pian.




"Omalla luvalla, Herra Majuri" - AL
"Tilallisen konseptin formulointia koon optimoimiseksi" -JT
"Kun sä pääset irti käsitteistä, sä näät kaiken gradiensseina, väreinä ja kontrasteina - siis taiteena!" - T.Sandström, Taksipuhetta.

Poissa pimattil

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 625
Vs: Harmon Rocket - rakenne ja modifikaatiot
« Vastaus #4 : Elokuu 23, 2010, 17:07:12 »
HR II siipeen mahtuu hyvin sisäänvedettävä teline tankkien paikalle jos keksit polttoaineelle paikan muualta.
RV:n maailmasta löytyy useita versioita, joissa siiven etureunan tankkeja on jatkettu, jopa siiven kärkeen asti parempien matkalento-ominaisuuksien toivossa. Tankki ei ole ollut yhtä tilavuutta vaan on ollut normaalit tankit ja sitten nämä siiven kärjet ovat olleet toiset tankit. Usein vielä niin, että niistä voi ja pystyy vain pumppaamaan polttoainetta päätankkeihin (siiventyvitankkeihin).

Tässä vaikka yksi osuma aiheeseen liittyen: http://napwars.com/RV-8HTML/Fuel.htm

Ennen tekeminen oli toki helpompaa, kun osat eivät olleet valmiiksi täynnä reikiä. Nykyisin nämä pre-punchatut reiät tekevät hommasta vaikeampaa (=työläämpää) ellei suorasta tavarasta yritä tehdä omia osia. Lisäksi tankit ovat RV:ssä irroitettavat -- etureuna muuten kiinteä eli siinäkin yksi asia mitä ehkä pitää pohtia jos tälle tielle lähtee.
- Pirkka -

Poissa 4trade

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 469
  • Oikea nimi: Vesa Kurvinen
Vs: Harmon Rocket - rakenne ja modifikaatiot
« Vastaus #5 : Elokuu 23, 2010, 17:16:45 »
Rv 4 koneen voi tilata ilman "pre punch" siipipeltejä, jossa on nuo siipipellit tehtaalta ainoastaan leikattu valmiiksi muotoon. Harmonia tehdessä ne tilataan aina noin koska siinä on siipiä lyhennetty ja kaaret sijoitettu uudelleen.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Poissa Karoliina

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 937
  • JAA-PPL, FAA-PPL, UPL, 1 Northern Atlantic USA-FIN
    • http://designaplane.blogspot.com
Vs: Harmon Rocket - rakenne ja modifikaatiot
« Vastaus #6 : Syyskuu 07, 2010, 09:49:50 »
Lisäksi saavutettu nopeusetu oli aika merkityksetön (muutamista solmuista alle kymmeneen), ainakin työmäärään verrattuna.

Nopeuseduista puheenollen, noin niinkuin verkkokkina sertifioiduista koneista:
Diamondin "speedkit" jossa vaihdetaan kaikki telineiden fairingit ja pyörien muotosuojat tuo 3 solmua lisää
nopeutta ja homma maksaa jotain 3500-4000 euroa. Kalliita solmuja.



 

Powered by EzPortal