Rotax 912 ja polttoainejärjestelmä

Aloittaja Mikko Nikunen, kesäkuu 05, 2010, 10:09:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mikko Nikunen

Kuinka yleistä on että kaasutin version Rotaxilla käytetään sähköpumppua ja paluuputkea bensatankkiin?

Ihmettelin Dynamicissa käytössä olevaa järjestelmää jossa pumppu ja paluuletku on asennettu vasempaan siipitankkiin. Käsikirjan mukaan lentoonlähdöt ja laskut tehdään vasemmalla tankilla ja oikean tankin hanan on oltava tällöin suljettuna. Jotenkin tuntuu monimutkaiselta ja riskaabeli järjestelmältä. Paremmalta vaihtoehdolta tuntuisi 1 valintahana vasen/oikea/molemat/OFF. Ainut hankaluus on tuo paluulinjan lisääminen oikeaan tankkiin ja bensahanan korkeampi hinta.

Kysymys kuuluukin, mitä etuja tuolla paluulinjalla saavutetaan, pienentääkö se esim. kaasulukon mahdollisuutta järjestelmässä ja onko tuo järjestelmä ilman paluuletkua sen huononpi.


Aki Suokas

Paluulinja on Rotaxin asennusohjeen mukainen järjestely.
kts Rotax Installation manual 912 Series .
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Kari Aspiola

Jostain syystä useimmat ultravalmistajat eivät kuitenkaan ole rakentaneet polttoainejärjestelmää tuon Akin linkittämän Rotax (IM) installation manualin mukaisesti(?).

Tankkiin takaisin palaava polttoainevirtaus ei ole kovin suuri, muistaakseni se kuristussuutin on jotain kokoluokkaa 20....30. Mutta sen olemassaolo on pilotin kuitenkin tiedostettava ja ymmärrettävä.

Höyrylukon todennäköisyys (erityisesti autobensalla) varsinkin näillä yli +30 C asteen helteillä on ihan todellinen. Varsinkin maassa ja lentoonlähdöissä. Riippuen vähän miten tiiviisti moottoriasennus on suojuksilla koteloitu, konehuoneen yläosiin (moottorin pysäytyksen jälkeen) saattaa lyhyen seisonnan aikana muodostua aika koviakin lämpötiloja. Ja kun kaasarit sekä bensaletkut sijaitsevat juuri tuolla konehuoneen kovimman "löylyn" alueella, niin höyrylukon vaara on ihan todellinen.
Mutta kun esim sähköpumpulla pumppaa ennen (kuuma-) käynnistystä bensaa jonkin aikaa, niin paluukierron ansiosta letkuissa oleva bensa vaihtuu ja lämpötila laskee.

Sanoisin että paluukierto on ihan fiksu järjestely lentoturvallisuutta ajatellen.

Ps. Katsokaas huviksenne tuosta samasta manuaalista miten moottorin huohotusletku pitäis oikeasti rakentaa! Tuskin löytyy yhtään oikein tehtyä tehdasasennusta.....

JuhLa

Katos pahus! Nyt kun sivusto toimii taas, aina oppii uutta :thumbsup:

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod