Kirjoittaja Aihe: ILMA-ALUSTEN ISTUNTEN VERHOLU  (Luettu 3468 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sale777

  • Aloitteleva jäsen
  • *
  • Viestejä: 4
ILMA-ALUSTEN ISTUNTEN VERHOLU
« : Huhtikuu 19, 2010, 12:10:38 »
Tää nyt ei ihan EXPERIMENTAALIA juttua lie, mutta:
Olemme sellaisessa tilanteessa, että vm. 1976 olevaan C-182 ois tarve uusia istuinten verhoilu.
1. Tarviiko tää teettää jossain ilma-aluksien verhoiluun erikoistuneessa pajassa vai voiko sen suorituttaa muuallakin. ?
(Verhoomo meillä kyllä on paikkakunnalla, suoriutunut mm. autojen (pikkubussien) penkkien verhoilustakin)
2. Materiaali: Vaatimukset? -Yleensä kun näihin ilma-alusten materiaaleihin tarvitaan 'specsit'.
3. Mistäpäin tällaista löytää?.
4. Työn hyväksyntä, katsastusta varten  -Kenen puumerkki pätee?

(ps. tais olla keskustelua tästä aiheesta joitain aikoja sitte, en vain löytänyt miltään foorumilta)

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2307
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: ILMA-ALUSTEN ISTUNTEN VERHOLU
« Vastaus #1 : Huhtikuu 19, 2010, 19:59:24 »
Täältä: http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-air-t/ait1_10.pdf
löytyy ainkain aiheesta virallista tietoa

Tässä otanta:

3.3.1 Auto- tai huonekaluteollisuudessa käytettävät materiaalit hyväksytään, mikäli niille on tehty
kansainvälisen ISO 3795-standardin tai amerikkalaisen FMVSS 302 standardin mukaiset palokokeet,
ja palamisnopeudeksi näissä kokeissa on mitattu korkeintaan 100 mm/min. Materiaalin
hyväksymisen edellytyksenä on kopio palokokeen pöytäkirjasta tai tutkimusselostuksesta.
Todettakoon, että esim. linja-autoteollisuuden käyttämille materiaaleille palokokeet tekee yleensä
valtion teknillinen tutkimuslaitos, ja kopio tutkimusselostuksesta on tällaisissa tapauksissa
saatavissa materiaalin myyjältä.

3.3.2 Sisustusmateriaali voidaan hyväksyä myös yksinkertaistetun suikalepalokokeen perusteella.
Tässä kokeessa asetetaan noin 1,5 - 2 cm:n levyinen suikale riippumaan vapaasti ja sen alareunaan
kohdistetaan tulitikun tai savukkeensytyttimen liekki (korkeus n. 2,5 cm). Materiaali on
hyväksyttävissä, jos se ei syty lainkaan palamaan tai jos se sammuu itsestään heti koeliekin vaikutusalueen
ulkopuolella. Palokoe on tehtävä kolmelle näytteelle ja hyväksymisen edellytyksenä
on kokeesta tehty pöytäkirja.
Terveisin
Tom Arppe

Poissa Arto

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 119
  • OH-AYA
  • Oikea nimi: Arto Silvennoinen
Vs: ILMA-ALUSTEN ISTUNTEN VERHOLU
« Vastaus #2 : Huhtikuu 20, 2010, 09:33:26 »
Kyselin reilu vuosi sitten asiaa laitokselta. Tyyppihyväksytyn koneen verhoilun suhteen noudatetaan valmistajan ohjeita ja käytetään valmistajan hyväksymiä varaosia. Jos näitä ei sitten ole saatavissa, tehdään EASA:lle hakemus pienimuotoisesta muutoksesta, suunnitelmineen jne. EASA palauttaa sen sitten Suomen viranomaiselle mietittäväksi. Päätösprosessi ei ollut ainakaan silloin vielä selvä. Lomake löytyy EASAN sivuilta.

Omalta osaltani asia jäi toistaiseksi siihen. Pesin penkit ja sillä siisti.

Selvittelin kuitenkin mistä löytyisi kankaita, jotka ovat palonkestäviä ja joista löytyy esim. VTT:n todistus. Yritys nimeltä Orient Occident toimttaa niitä, sieltä saa myös todistuksen. Ainakin Stockmanin tavaratalon kautta saa tilattua tarvittavan määrän. Näitä kankaita/keinonahkoja käytetään mm. linja-autoissa. Minulla on joitakin näytepaloja ja todistuksia, jos joku kaipailee.

Viime kädessä hyväksynnän tekee katsastaja...luulisin.
Arto

 

Powered by EzPortal