0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Pystyykö laskemaan huippunopeuden suuremmalla teholla mikäli teho/nopeus on tiedossa? Esimerkkinä 100 hp/210 mph. Uusi teho 140 hp=???mph. Muut muuttujat kuten paino ja ilmanvastuskerroin samat,siis jonkinlainen suunilleen arvo uusilla tehoilla?
Kiitos! 40% tehoa lisää vaikuttaa siis melko vähän lopputulokseen,mielenkiitoista.
Voi olla mahdollista tietyin varauksin / tietyissä tilanteissa lentää nopeammilla nopeuksilla matalammalla kohtauskulmalla jolloin sekä cl että cd pienenevät.
Jos niiden suhde eli liitoluku L/D pysyy vakiona, silloin teho on suoraan verrannollinen nopeuteen. 10% tehonlisäys tuo 10% lisää nopeutta.
Asiat riippuvat siitä, mihin nopeuteen kone on suunniteltu (etenkin siivet - niiden koko ja profiili).
Fysiikan lait eivät siis sano että tehon on kasvettava nopeuden kuutiona.
Useissa koneissa ja useissa tilanteissa kuutio on varmasti erittäin hyvä approksimaatio.
Eli voinemme olla samaa mieltä siitä, että normaalisti suunniteltujen koneiden kannalta huippu- ja matkanopeuksia voi helpoimmin ja selkeimmin mallintaa EFPA-kaavalla ?
Jep, ilmaisin asian varmaankin melko epäselvästi.
Yhtenä esimerkkkinä voi olla vaikka ohjukset, joilla ei ole mainittavaa kaartokykyvaatimusta. Niiden siivet voidaan toki suunnitella suoraan huippunopeuteen optimoiden. Niiden kun ei tarvitse liittyä laskukierrokseen...