Kirjoittaja Aihe: Aerocanardin planit sharewarea  (Luettu 11136 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Karoliina

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 937
  • JAA-PPL, FAA-PPL, UPL, 1 Northern Atlantic USA-FIN
    • http://designaplane.blogspot.com
Aerocanardin planit sharewarea
« : Joulukuu 05, 2004, 02:11:27 »
Jotkut varmaan ovat jo huomanneet, mutta siis Cozyn modifioidun version,
Aerocanardin, rakennusohjeet ovat nykyään ladattavissa pdf-formaatissa
ilmaiseksi Aerocad2:n webbisivulta. Varsinainen rakentaminen vaatii yhä
lisenssin, mutta ohjeet ovat nyt kaiken kansan nähtävissä ja nyt voi ohjeita
ostamatta päätellä, pystyykö itse niistä lentokonetta rakentamaan.



Ohjeet on ladattavissa täältä:
http://www.aerocad2.com/plansbuilt/chapters.htm

Aerocanardin ohjeet ovat osittain samat kuin Cozyssa
( http://www.cozyaircraft.com ).
 

Poissa Karoliina

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 937
  • JAA-PPL, FAA-PPL, UPL, 1 Northern Atlantic USA-FIN
    • http://designaplane.blogspot.com
Aerocanardin planit sharewarea
« Vastaus #1 : Joulukuu 05, 2004, 16:33:29 »
Pitkällä tähtäimellä vastaus on kyllä, sellainen on tavoite.
Nyt heti vastaus on: ei vielä, koska autotalli ei ole koneenrakennuskunnossa.

Lyhyen tähtäimen vaihtoehtona ultran ostamiselle on Stingin rakennussarja.
Katselemme käytettyjä koneita kovasti juuri tällä hetkellä.

Pitemmän tähtäimen vaihtoehtoja on seuraavia:
Plans built:
- Cozy MKIII
- Cozy MKIV  ( http://www.cozyaircraft.com )
- Aerocanard ( http://www.aerocad2.com )
Rakennussarja:
- Velocity SE FG ( http://www.velocityaircraft.com )
- Infinity 1 ( http://www.infinityaerospace.com )
- Lancairin kitit (turhan kalliita ehkä, ja tykkäisin enemmän canardista)

Tällä hetkellä lähinnä harjoittelen lasikuidun kanssa lutraamista ja tutkin
että onko minusta oppimaan sen lutraamista niin hyvin että siitä voisi
lentokoneen valmistaa.

Ylläolevasta listasta voi huomata 2 asiaa: haluan komposiittikoneen joka on nopea.


 

Poissa Karoliina

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 937
  • JAA-PPL, FAA-PPL, UPL, 1 Northern Atlantic USA-FIN
    • http://designaplane.blogspot.com
Aerocanardin planit sharewarea
« Vastaus #2 : Joulukuu 14, 2004, 17:13:49 »
Jees, tuo linkki on tullutkin jo katsottua.
Pidemmän tähtäimen suunnitelmat totuuden nimissä tosin ovat hypoteettisia ja muuttuvat
ajan myötä. Lähisuunnitelmat on ne jotka toteutuvat melko varmasti,
ja lähisuunnitelmissa on hankkia ultra.

Noista pitkän tähtäimen suunnitelmista sen verran, että olisi
aika mielenkiintoista rakentaa plans built Cozy siksi että siinä
voisi oppia jotakin siitä miten lentokone rakennetaan ja miten se tarkemminottaen toimii.
Jostain syystä minulla on kumma halu oppia ja ymmärtää lentokoneiden (ja muiden asioiden)
saloja pintaa syvemmältä ja omistan kamalan masokistin kirjankin
nimeltä Aerodynamics for Engineers ja tarkoituksena on opetella
sen matematiikkaa vaikka en tykkää matematiikasta paljon yhtään...
Harmi vaan että ilman matikkaa tuota ei voi ymmärtää joten se on harmi vaan
pakollista osata... Kolmoisviivaintegraalit kehiin. Argh.
 

Poissa Karoliina

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 937
  • JAA-PPL, FAA-PPL, UPL, 1 Northern Atlantic USA-FIN
    • http://designaplane.blogspot.com
Aerocanardin planit sharewarea
« Vastaus #3 : Joulukuu 15, 2004, 10:16:59 »
Hieno kone tuo RMT Aviation Bateleur, mutta ylihintainen. Sarja 70000, valmis n. 80000 ja 914lla 100k.
Ei oo halpoja ultrat, samalla hinnalla saa paljon isomman eksperimentaalin
fast buildina jos unohtaa ultrat.

 

Poissa Karoliina

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 937
  • JAA-PPL, FAA-PPL, UPL, 1 Northern Atlantic USA-FIN
    • http://designaplane.blogspot.com
Aerocanardin planit sharewarea
« Vastaus #4 : Joulukuu 15, 2004, 16:51:31 »
Jungua ei ole oikein suorituskykyinen x-kone eikä se ole oikein
ultrakaan vaan jotain siltä väliltä. Joten se ei oikein sovi oikein
mihinkään kategoriaan. Lisäksi se on puuta, vaikka osaankin
tehdä puusta sitä sun tätä (joidenkin mielestä hyvin),
mielellään en tee kuitenkaan puusta lentokonetta.
Sitten tulee moitetta tuosta ulkonäöstä, IBIS kun on noista canardeista
rumimpia minun mielestä (jos joitakin häkkyröitä ei lasketa)
jolloin se ei ihan tunnesyistäkään nouse ykkösvaihtoehdoksi.
Ja mieluiten tykkäisin koneesta joka on vierekkäin istuttava malli,
vaikka aerodynamiikan kannalta peräkkäin istuttava
helposti olisi virtaviivaisempi laite. Lisäksi minä en halua
VW:n moottoria lentokoneeseeni.

Jos minä olisin rikas, ei tarvitsisi ihmetellä, tilaisin
Velocity XL-5 editionin kaikilla fast buildeilla ja käyttäisin kaikenmaailman
rakennusapupalveluita niin paljon kuin sielu sietää ja pistäisin siihen vielä
sertifioidun turbodieselmoottorin ja Blue Mountain Avionicsin efikset ja kaikki
muut mahdolliset kivat avioniikka- yms. systeemit, nahkapenkit ja muut
hienot sisustukset jne. Sillä kelpaisi ajella ympäri Eurooppaa, mukaan saisi aika paljon lastiakin
ja tarvittaessa takapenkille ihmisiäkin eikä oltaisi painorajojen kanssa
ikinä kiikun kaakun ja mukavuudessa, matkanopeudessa yms. ei olisi valittamista ja parkkeerauksessakin
kone pysyy kolmella pyörällä eikä tartte laskea nokkaa alas.
Mutta XL-5 fast buildeilla, builder assisteilla ja Thielertin Centurion 4.0:lla ollaan hintaluokassa
reilusti yli 100 kiloeuroa, vaikka tosi hieno matkakone se olisikin.

 

Poissa Karoliina

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 937
  • JAA-PPL, FAA-PPL, UPL, 1 Northern Atlantic USA-FIN
    • http://designaplane.blogspot.com
Aerocanardin planit sharewarea
« Vastaus #5 : Joulukuu 16, 2004, 15:41:15 »
Itse asiassa jos olisi PPL, käytetty Long-EZ tai Cozy III voisi olla hyvä valinta.
Katselin hintoja ja ultrat ovat kyllä hieman kalliita loppujen lopuksi.
Samaan hintaan saa 520 h lennetyn Long-EZ:in ja halvemmallakin, jopa Euroopasta.
Ja Long-EZ on niin kevyt että se kulkisi vaikka 914 Rotaxilla jos ei tykkäisi siitä
ikivanhasta Lycosauruksesta pidemmän päälle.
 

Poissa Jouni Laukkanen

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 654
Aerocanardin planit sharewarea
« Vastaus #6 : Joulukuu 16, 2004, 16:25:57 »
Lainaus
Itse asiassa jos olisi PPL, käytetty Long-EZ tai Cozy III voisi olla hyvä valinta.
Katselin hintoja ja ultrat ovat kyllä hieman kalliita loppujen lopuksi.
Samaan hintaan saa 520 h lennetyn Long-EZ:in ja halvemmallakin, jopa Euroopasta.
Ja Long-EZ on niin kevyt että se kulkisi vaikka 914 Rotaxilla jos ei tykkäisi siitä
ikivanhasta Lycosauruksesta pidemmän päälle.
Taas pienenpieni huomautus tähän väliin. Harrasterakenteisen lentokoneen maahantuonti ei välttämättä ole ihan niin yksinkertaista kuin ultran jolla on suomalainen tai ulkomainen tyyppitodistus.

Poissa Karoliina

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 937
  • JAA-PPL, FAA-PPL, UPL, 1 Northern Atlantic USA-FIN
    • http://designaplane.blogspot.com
Aerocanardin planit sharewarea
« Vastaus #7 : Joulukuu 16, 2004, 16:48:46 »
Vaatii koelento-ohjelman sun muut, oletan? Mutta onko siinä jotain muuta kommervenkkiä?
Ei sillä että akuutisti tarvitsisin tuon tiedon, koska nyt olen hankkimassa ultraa
enkä harrasterakenteista konetta, mutta ihan jatkon kannalta ja mielenkiinnon vuoksi voisi
olla kiva kuulla mitä harrasterakenteisen käytetyn koneen maahantuonnilta edellytetään.
 

Poissa Jouni Laukkanen

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 654
Aerocanardin planit sharewarea
« Vastaus #8 : Joulukuu 16, 2004, 17:49:24 »
Lainaus
Vaatii koelento-ohjelman sun muut, oletan? Mutta onko siinä jotain muuta kommervenkkiä?
Ei sillä että akuutisti tarvitsisin tuon tiedon, koska nyt olen hankkimassa ultraa
enkä harrasterakenteista konetta, mutta ihan jatkon kannalta ja mielenkiinnon vuoksi voisi
olla kiva kuulla mitä harrasterakenteisen käytetyn koneen maahantuonnilta edellytetään.
Netistä en löytänyt tähän hätään kuin tämän joka koskee harrasterakenteisia ultrakevyitä koneita:
http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/le...ovohj/so9m2.pdf , josta kohta 3.5

Harrasterakennetut UL-lentokoneet ja niiden rakennussarjat:
3.5 Harrasterakennetulla UL-lentokoneyksilöllä on ilmailuviranomaisen tai sen valtuuttaman organisaation myöntämä rajoitettu lentokelpoisuustodistus: Hyväksymishakemuksen liitteenä on oltava Suomen Ilmailuliitto ry:n antama lausunto maahantuonnista. UL-lentokoneen maahantuonnin yhteydessä on tehtävä perusteellinen huolto ja tarkastus, jossa on todettava että ilmailumääräyksien AIR M5-10 ja AIR M5-2 vaatimukset täyttyvät. Suoritettava 10 lentotunnin koelento-ohjelma. Lupa ilmailuun koelentoja varten myönnetään korkeintaan yhdeksi vuodeksi.

Jotain tuon tapaista se suurinpiirtein on harrasterakenteisella lentokoneellakin. HUomaa, että tässä on tapaus, jossa koneella on myyntimaan rajoitettu lentokelpoisuustodistus.

Markku Hiedanpää

  • Vieras
Aerocanardin planit sharewarea
« Vastaus #9 : Joulukuu 17, 2004, 11:04:24 »
Lainaus
mielenkiinnon vuoksi voisi
olla kiva kuulla mitä harrasterakenteisen käytetyn koneen maahantuonnilta edellytetään.
Olen tekemässä lentoturvallisuushallinnon sivuille usein kysyttyihin kysymyksiin ohjeita ultran maahantuonnille seuraavissa tapauksissa:
- Ulralla on suomalainen tyyppitodistus
- Ultralla ei ole suomalaista tyyppitodistusta
- Ultralla ei ole voimassaolevaa lentokelpoisuustodistusta tai
- Ultra on harrasterakenteinen

Palataan asiaan joululomien jälkeen.

Poissa Raaka

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 78
Vs: Aerocanardin planit sharewarea
« Vastaus #10 : Joulukuu 18, 2014, 22:14:05 »
Jungua ei ole oikein suorituskykyinen x-kone eikä se ole oikein
ultrakaan vaan jotain siltä väliltä. Joten se ei oikein sovi oikein
mihinkään kategoriaan. Lisäksi se on puuta, vaikka osaankin
tehdä puusta sitä sun tätä (joidenkin mielestä hyvin),
mielellään en tee kuitenkaan puusta lentokonetta.
Sitten tulee moitetta tuosta ulkonäöstä, IBIS kun on noista canardeista
rumimpia minun mielestä (jos joitakin häkkyröitä ei lasketa)
jolloin se ei ihan tunnesyistäkään nouse ykkösvaihtoehdoksi.

Jotenkin päädyin tähän vanhaan säikeeseen ja rupesin ihmettelemään tuota "rumaa" IBIStä. Tältähän se siis näyttää:
Ei tuo minusta nyt niin kamalan ruma ole. Kaikkea ne ranskalaiset keksii.

Poissa Markku Hiedanpää

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 90
    • Hämeenlinnan Ilmasilta
Vs: Aerocanardin planit sharewarea
« Vastaus #11 : Joulukuu 18, 2014, 23:54:34 »
Lainaus
mielenkiinnon vuoksi voisi
olla kiva kuulla mitä harrasterakenteisen käytetyn koneen maahantuonnilta edellytetään.
Olen tekemässä lentoturvallisuushallinnon sivuille usein kysyttyihin kysymyksiin ohjeita ultran maahantuonnille seuraavissa tapauksissa:
- Ulralla on suomalainen tyyppitodistus
- Ultralla ei ole suomalaista tyyppitodistusta
- Ultralla ei ole voimassaolevaa lentokelpoisuustodistusta tai
- Ultra on harrasterakenteinen

Usein kysytyt kysymykset osio on Trafin sivuilla muuttunut, Kts: http://www.trafi.fi/filebank/a/1320403274/0eb9576601c961286c354b43b8891ab5/577-so9m2.pdf
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
www.ilmasiltahml.fi

 

Powered by EzPortal