Kirjoittaja Aihe: Koelensin SILENT2 ultrakevyen purjekoneen .  (Luettu 12481 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kari j saarinen

  • Aloitteleva jäsen
  • *
  • Viestejä: 8
Koelensin SILENT2 ultrakevyen purjekoneen .
« : Maaliskuu 16, 2010, 21:10:12 »
 ::)
Tervehdys Ultrapilotit,

Sain tuossa taannoin tilaisuuden lentää tutustumislennon aika erikoisella sarjavalmis-
teisella Ultralla:  SILENT 2, valmistaja: Alisport.it
Kone on siis oltava itsestarttaava koska on ultra, 1-lapainen propeli , moottori sisään nousun jälkeen ja eikun termiikkiin kaartamaan.......13 m kärkiväli ja tyhjäpaino max 210 kg ja max TOW 300 kg.  Aika kevyttä puuhaa....
Jos aihe laajemmin kiinnostaa Ultriin hurahtaneita lukijoita, niin antakaa palautetta niin muistelen koelennon tälle palstalle jonain iltana. ?
Terveisin,
Saarisen Kari J

Poissa JuhLa

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 46
  • Alter ego...
Vs: Koelensin SILENT2 ultrakevyen purjekoneen .
« Vastaus #1 : Maaliskuu 25, 2010, 13:18:58 »
Aika eksoottinen huiska vastapainoineenkin, täytyy sanoa! Oliko ketteräkin, kun on tuollainen hyttynen?

Poissa FlyHigh

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: Koelensin SILENT2 ultrakevyen purjekoneen .
« Vastaus #2 : Huhtikuu 02, 2010, 08:24:49 »
Jaha.
On kyllä "käteen sopivan näköinen konsepti", just tollaista olen kyllä mietiskellyt. Näiköhän ehtisi työnlisäksi tuollaisen toteuttaa..

On tämä ilmailu kyllä järjetön yhdistelmä vapaa-aikaa/rahaa. Elikkä joskus kun oli aikaa, ei ollut rahaa, nyt kun olisi hiukan sitä rahaa, ei ole lainkaan aikaa! Harmillista!

Paljonkahan tuollainen kustantaisi?
Toisenpolven koneenrakentaja ja lentäjä

Poissa SamiM

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 182
  • Oikea nimi: Sami Mäntyharju
Vs: Koelensin SILENT2 ultrakevyen purjekoneen .
« Vastaus #3 : Huhtikuu 02, 2010, 11:00:58 »
Paljonkahan tuollainen kustantaisi?

23000€ käytettynä http://www.segelflug.de/classifieds/  (-Biete UL-Segelflugzeuge)

Poissa Tommi K

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 166
Vs: Koelensin SILENT2 ultrakevyen purjekoneen .
« Vastaus #4 : Huhtikuu 03, 2010, 09:48:52 »
::)

Jos aihe laajemmin kiinnostaa Ultriin hurahtaneita lukijoita, niin antakaa palautetta niin muistelen koelennon tälle palstalle jonain iltana. ?
Terveisin,
Saarisen Kari J

Totta kai kiinnostaa, varsinkin kun itsellä on samakaltainen peli: MTOW 300 kg,12 kärkiväli ja MZ työntämässä taivaalle. Nyt Pääsiäispyhänä olisi hyvä mämmiä sulatellessa kirjailla kokemuksia.

Poissa FlyHigh

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: Koelensin SILENT2 ultrakevyen purjekoneen .
« Vastaus #5 : Huhtikuu 04, 2010, 08:08:33 »
MZ työntämässä? Onko tosiaan Mzetti moottorina?
Kenen valmistajan ultra Sinulla on?

Ehdottomasti kiinnostavaa saada lentoraporttia näistä laitteista. Kun tämä ultraliitäminen on suht kestettävää taloudellisesti.

Toisenpolven koneenrakentaja ja lentäjä

Poissa kari j saarinen

  • Aloitteleva jäsen
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: Koelensin SILENT2 ja APIS2 ultrakevyen purjekoneen ...kokemuksia
« Vastaus #6 : Huhtikuu 05, 2010, 14:33:18 »
   Tervehdys Lajitoverit.  (siitä UL-purjelennosta......)

Näistä 1-paikkaisista UL- purjekoneista pari sanaa lisää, kun kerran pyydettiin palstalla.

Siis lensin koelennot tehtaan Alisport esittelykoneella Saksan Kulmbachissa, kone siis se uudempi: SILENT2, jonka  kärkiväli 13 m.
Toinen kone jonka myös koelensin samalla reissulla oli APIS 2 (15m), valmistajana oli tuolloin Martin Wezel Flygzeugtechnik.
APIS 2 on 15 metrinen ja varustettu pylonin päässä pyörivällä HIRTH F-33 2-tahtikoneella.
Patenttiriitojen vuoksi  Wetzel on joutunut lopettamaan 2009  APIS2 valmistuksen.
Konetta tehdään  taas oikein sarjatuotantona Pipistrelin tehtaalla.
Koneeseen on vaihdettu nyt se kuuluisa Pipistrelin  15m  siipi sekä takarunko joka on tuttu
tehtaan muista koneista.

Mutta niistä koelennoista piti mainita.
SILENT 2
- Hyvä kelipäivä - huolellinen briifaus illan ja aamun ajan , kylmät tyypit, rullauskoe jne.
Koska kannuspyörä ohjautuu sivarin mukana, ja siivissä on pienet apupyörät on oli rullaus helppo.
Kone on todella herkkä, näin PIK20D, jälkeen.
Moottori on aivan pään takana ja otti 6500 rpm - joten melu oli kuin carting autossa.-
Nousu on syytä tehdä nollakelissä tai nostossa. Yhden napin ohjauksella menee moottri alas ja yksilapainen propeli automaattisesti oikeaan asentoon. Kaasua ja  ei ole. Aina täydet.
Sitten siinä nostossa saa todella pitää sauvasta kahdella sormella kevyesti.
Vastatuulella kyllä maanopeus pienenee ja liitonopeus 140 -150 kmh nostojen välillä vie korkeuutta.
Lensin 0,5 h keikan - ja valmistauduin laskuun tavanomaista  korkeammalta (kenttä näet on vuoren laella) että ei vain jäisi lyhyeksi. Lasku samoin tosi kevyt-, pienen pienet ohjausliikeet ja hienosti meni.
Elämäni ensilento itsestarttaavalla UL-purtsikalla.
Tehtaan sivuilla on paljon tarinaa.  (Erityisen huimia videoita USAn pilotilta joka lentää taitolentoa Silentillä suihkumoottorilla ja savujen kanssa - oikein ammatikseen) Hinta oli 2-vuotta sitten n 60000;.e ilman putkea. Moottri on tehtaan omaa konstruktiota.
Nykyisin on rakettivarjo optiona-joten reppuvarjoa ei tarvita ja saadaan ohjaamoon lisätilaa.
Suuren pilotin kone ei Silent2  ole.
Joka erikoista pientä UL-purtsikkaa halajaa - kannattaa kokeilla tämä Silent2 - mutta sitä ennen on speksattava mitä koneeltaan haluaa tarkasti.  (kuva liitteenä)

APIS2
- Valmistaja Martin tuli itse näyttämään koneen MENGEN´n kentälle.
- Kone on edellistä isompi ja tukevampi ja leveämpi ohjaamo - lähellä mitä tahansa 15 m luokan nykyaikaista kerhokonetta. Telineen sai myös sisäänvedettävänä.
Siipiprofili tuolla koneella oli Discus tyyppinen kahdella niksauksella.
Ekan startin halusin lekohinauksella - koska oli matalat pilvet 800 ft kentän päällä - irroitus topissa ja muutamat kaartelut ja myötätuuleen ja siitä jarrujen kanssa kynnykselle laskuun. Käyttäyty kuin normaali purjekone. Tässä on vähän laippojakin - flaperoni tyyppiset.
Toinen startti moottorilla F-33B, jossa on sähköstartti.  Aika lyhyt maakiito ja mukavaa köröttelyä toppiin 800 ft. Kokeilin miten liussa kone menee ylikierroksille - ei liian herrä sille. Kaasukin löytyi tästä koneesta. Huiska cupeeksi ja peilistä startin avulla napitetaan huiska rungon suuntaan.
Moottri menee vaivatta arkkuunsa rungossa ja merkkivalo kertoi että PL-lento alkoi.
Liiti mukavasti 140 km asti mutta siitä 160 alkoi polaari syödä korkeutta, VNE 200 kmh.
Siis tämäkin oli rauhallisen matkalentäjän kone. Muuten mukava peli. Hinta samaa luokkaa kuin edeltäjä.
En ostanut kumpaakaan - vaikka niin olin vähän ensin ajatellut - PIK sai vielä kelvata hetken-
tarkemmin mietittävä millaista lentolaitetta todella tarvitsin. (Selvisihän se sitten myöhemmin).
Kuten mainitsin - jos aikoo esim käytetyn Apis2 koneen ostaa - on oltava tarkkana koska niillä on ollut vuosien aikana kaksi valmistajaa - ja nyt lopulta kolmas valmistaja ja  koneen nimikin on muuttunut - se on nyt           APIS/BEE, uudella siivellä-, perärungolla ja uuden tehtaan tuote.
Nyky valmistajan kotisivulla on runsaasti tietoja ja kuvauksia APIS koneella saavutetuista kisavoitoista.

En tässä ehtinyt kunnollista vertailuraporttia kirjoittaa näistä koelennoista em UL-purjekoneista, mutta mielenkiintoisia ne ovat molemmat - vaan melko erilaisia kuitenkin.

UL- purjekoneissa on boomia uskon vahvasti, kosepti on hyvä.

Aiheesta poiketen - voisin  ajatella - että koulutusohjeen pienellä viilauksella - saisi 2-paikkaisen
UL-purjekoneen (rinnakkainistuttava) - joka on varustettu 50 hp sisään kelattavalla Rotax 503 isolla koneella - oivaksi PL- peruskoulukoneeksi.  Purjelentokoulutus toimisi tältä osin vain yhden henkilön, opettajan organisaatiolla. Tallainen kone liitää 1:40.
Liikehtimiskoulutus pitäisi sitten antaa perinteisellä 2-p purjekoneella. Hinaukokemuksen puute olisi merkitty lupakirjaan - ja suoritettava lisäkoulutuksena erikseen vintturi/leko, sitä tarvitsevalle.
Uskon että tähän on pyrkimys tulevaisuuden peruskoulutuksessa - ja siihen vielä siirrytään asteittain. Ihminen on mukavuudenhaluinen.  Hinaaja + avustaja + opettaja organisaatio ei ole tulevaisuudessa lainkaan helppo juttu olla aina saatavilla. Itsestarttaava koulukone UL- kategoriassa tarvitsee vain opettajan ja keliä taivaalla. Myös matkapurjelennon opetus esim  HC-matkaa varten helpottuu. UL-koneen  huolto-organisaation helppous ym,ym    Maailma muuttuu.....lentämisen vapaus ei.
  Uusia PL-koulutusohjeita ja siis lupaa kouluttaa purjelentoa UL-2p purjekoneella - odotelessa voi
tutkia näitä koneita. Taurus koneita lentää noin 25 ja sarjavalmistus aloitettu. (www.pipistrel.si)
Terveisin, saarinen
 

 

Powered by EzPortal